Alcohol

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Alcohol

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:
Jantje schreef:@Dodo, het heeft te maken met de grootte van het wijnglas en hoe vol je deze schenkt. Zo simpel is dat.
Mooi staaltje mansplaining, deze reactie.
Ik lees net op internet dat vrouwen daar zelf vaak aanleiding toe geven. Ik meen dat dit in deze casus ook het geval is. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Alcohol

Bericht door eilander »

Het is overigens wel een heel relevante vraag, omdat vaak gesproken wordt over hoeveel glazen per dag nu verstandig is, of dat soort vragen. Of wanneer je alcoholist bent.
Als er zoveel onduidelijkheid over is, kun je het beter in liters uitdrukken...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Alcohol

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Het is overigens wel een heel relevante vraag, omdat vaak gesproken wordt over hoeveel glazen per dag nu verstandig is, of dat soort vragen. Of wanneer je alcoholist bent.
Als er zoveel onduidelijkheid over is, kun je het beter in liters uitdrukken...
Het gevaar zit vooral in de gewenning, iedere dag een of twee glaasjes, dan kun je al een afhanhelijkheid krijgen... de lichaam gaat erom vragen, dan ben je alcoholist terwijl je in principe niet echt heel veel drinkt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Alcohol

Bericht door refo »

Tegenwoordig is nul de norm wat betreft alcohol.
Alle leuke dingen worden verboden: sinterklaas, vuurwerk, glaasje wijn, flesje bier, pretparken, dierentuinen, musea, vrijdagmiddagborrels. Vergeet ik nog wat?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Alcohol

Bericht door Lilian1975 »

Zoete lekkernijen :)
Vlees het moet vega zijn..
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Alcohol

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:Tegenwoordig is nul de norm wat betreft alcohol.
Alle leuke dingen worden verboden: sinterklaas, vuurwerk, glaasje wijn, flesje bier, pretparken, dierentuinen, musea, vrijdagmiddagborrels. Vergeet ik nog wat?
Azijn is volop verkrijgbaar denk ik?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Alcohol

Bericht door refo »

Zeeuw schreef:
refo schreef:Tegenwoordig is nul de norm wat betreft alcohol.
Alle leuke dingen worden verboden: sinterklaas, vuurwerk, glaasje wijn, flesje bier, pretparken, dierentuinen, musea, vrijdagmiddagborrels. Vergeet ik nog wat?
Azijn is volop verkrijgbaar denk ik?
Schillen vermaken. Als je dat lekker vindt.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Alcohol

Bericht door merel »

Ik wist het ook niet. Dat is ook niet zo raar, omdat wij nooit drinken. Voor visite en bepaalde stoofpotten heb ik achter in de kast een flesje staan, maar kan mij niet heugen wanneer ik een glas wijn gedronken heb.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Alcohol

Bericht door Bonny »

refo schreef:Tegenwoordig is nul de norm wat betreft alcohol.
Alle leuke dingen worden verboden: sinterklaas, vuurwerk, glaasje wijn, flesje bier, pretparken, dierentuinen, musea, vrijdagmiddagborrels. Vergeet ik nog wat?
Vlees...
The Groom's still waiting at the altar
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alcohol

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Het gevaar zit vooral in de gewenning, iedere dag een of twee glaasjes, dan kun je al een afhanhelijkheid krijgen... de lichaam gaat erom vragen, dan ben je alcoholist terwijl je in principe niet echt heel veel drinkt.
Mijn opa, ooms en vader kregen het advies om elke dag 2 glaasjes jonge jenever te drinken, dat was goed voor het bloed. :)
De verjaardagen werden vaak s'morgens én s'avonds gevierd.
De tantes een advocaatje met slagroom of boerenjongens en de ooms een borreltje.
Daar deed niemand ooit moeilijk over.
Maar het verschil met nu is, denk ik, dat het niet persé feestelijk is, maar het is gewoon om een aperitiefje te drinken of een slaapmutsje.
Als je uit eten gaat, is de eerste vraag van de ober: wat wilt u drinken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Alcohol

Bericht door Bertiel »

Mara schreef:
samanthi schreef: Het gevaar zit vooral in de gewenning, iedere dag een of twee glaasjes, dan kun je al een afhanhelijkheid krijgen... de lichaam gaat erom vragen, dan ben je alcoholist terwijl je in principe niet echt heel veel drinkt.
Mijn opa, ooms en vader kregen het advies om elke dag 2 glaasjes jonge jenever te drinken, dat was goed voor het bloed. :)
De verjaardagen werden vaak s'morgens én s'avonds gevierd.
De tantes een advocaatje met slagroom of boerenjongens en de ooms een borreltje.
Daar deed niemand ooit moeilijk over.
Maar het verschil met nu is, denk ik, dat het niet persé feestelijk is, maar het is gewoon om een aperitiefje te drinken of een slaapmutsje.
Als je uit eten gaat, is de eerste vraag van de ober: wat wilt u drinken?
dan mag je ook om water vragen :hum

M'n opa's dronken ook iedere dag 2 x 2 borreltjes. Of ze alcoholist waren, nee dat geloof ik niet.
Alcoholisten kunnen zonder alcohol niet functioneren, of drinken om probelemen op te lossen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Alcohol

Bericht door samanthi »

Bertiel schreef:
Mara schreef:
samanthi schreef: Het gevaar zit vooral in de gewenning, iedere dag een of twee glaasjes, dan kun je al een afhanhelijkheid krijgen... de lichaam gaat erom vragen, dan ben je alcoholist terwijl je in principe niet echt heel veel drinkt.
Mijn opa, ooms en vader kregen het advies om elke dag 2 glaasjes jonge jenever te drinken, dat was goed voor het bloed. :)
De verjaardagen werden vaak s'morgens én s'avonds gevierd.
De tantes een advocaatje met slagroom of boerenjongens en de ooms een borreltje.
Daar deed niemand ooit moeilijk over.
Maar het verschil met nu is, denk ik, dat het niet persé feestelijk is, maar het is gewoon om een aperitiefje te drinken of een slaapmutsje.
Als je uit eten gaat, is de eerste vraag van de ober: wat wilt u drinken?
dan mag je ook om water vragen :hum

M'n opa's dronken ook iedere dag 2 x 2 borreltjes. Of ze alcoholist waren, nee dat geloof ik niet.
Alcoholisten kunnen zonder alcohol niet functioneren, of drinken om probelemen op te lossen
Nee het gaar erom dat je lichaam een gewenning opbouwt, twee x twee borreltjes is echt niet weinig...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Alcohol

Bericht door Mara »

Bertiel schreef: M'n opa's dronken ook iedere dag 2 x 2 borreltjes. Of ze alcoholist waren, nee dat geloof ik niet.
Alcoholisten kunnen zonder alcohol niet functioneren, of drinken om probelemen op te lossen
Pleegzuster Bloedwijn werd ook aanbevolen. ;)
Je bent pas verslaafd als je s'morgens al aan alcohol begint te denken en geen dag kan overslaan.
Bertiel schreef:dan mag je ook om water vragen
Ik hoef niet altijd meteen iets te drinken. Ik drink de hele dag door al water, en s'avonds ook, als dorstlesser.
samanthi schreef:Nee het gaar erom dat je lichaam een gewenning opbouwt, twee x twee borreltjes is echt niet weinig...
Een gewenning is nog geen verslaving, maar kan het worden.
Er was ooit een radioprogramma waarin de mensen konden bellen waaraan ze verslaafd worden. Echt de meest gekke dingen kwamen voorbij.
Iemand at iedere dag 2 grote ontbijtkoeken. Dat lijkt minder schadelijk dan alcohol, maar dat was het toch niet.
Of verslaafd aan de Xylo (neusspray), lipbalsem, drop, chocola.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Alcohol

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Bertiel schreef: M'n opa's dronken ook iedere dag 2 x 2 borreltjes. Of ze alcoholist waren, nee dat geloof ik niet.
Alcoholisten kunnen zonder alcohol niet functioneren, of drinken om probelemen op te lossen
Pleegzuster Bloedwijn werd ook aanbevolen. ;)
Je bent pas verslaafd als je s'morgens al aan alcohol begint te denken en geen dag kan overslaan.
Bertiel schreef:dan mag je ook om water vragen
Ik hoef niet altijd meteen iets te drinken. Ik drink de hele dag door al water, en s'avonds ook, als dorstlesser.
samanthi schreef:Nee het gaar erom dat je lichaam een gewenning opbouwt, twee x twee borreltjes is echt niet weinig...
Een gewenning is nog geen verslaving, maar kan het worden.
Er was ooit een radioprogramma waarin de mensen konden bellen waaraan ze verslaafd worden. Echt de meest gekke dingen kwamen voorbij.
Iemand at iedere dag 2 grote ontbijtkoeken. Dat lijkt minder schadelijk dan alcohol, maar dat was het toch niet.
Of verslaafd aan de Xylo (neusspray), lipbalsem, drop, chocola.
Dat kun je pas weten als je die vier borreltjes niet neemt, dan is gewenning wel degelijk verslaving.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Alcohol

Bericht door Dodo »

Maar ze keken vroeger gewoon anders naar alcohol. Als je bloed ging geven, kreeg je een borrel na afloop.
Op een verjaardag of receptie drie borrels of boerenjongens was niet bijzonder. Waren er toen meer ongelukken door alcohol? Ik denk het niet eens, ik denk dat alcohol in het verkeer nu een groter probleem is omdat de wegen zoveel drukker zijn dan vroeger.
Baby's kregen soms een tod met brandewijn en suiker (is wel heel lang geleden denk ik) om goed te slapen.
Ik zou er toch niet naar terug willen...
Plaats reactie