1 april....

Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: 1 april....

Bericht door Chrisje72 »

Luther schreef:
Jongere schreef:
Luther schreef:
Herman schreef:De kritiek van de brievenschrijver op de 1 april grap deugt van geen meter. En de JBGG moet vooral doorgaan met grappen maken.

Dat is in het kort mijn mening. Het kan gewoon niet zo zijn, dat de zogenaamste vroomste gergemmer die volgens zijn geweten nog niet over een strootje kan stappen gaat bepalen of de jeugdbond (wél of niet nep) op een motor mag rijden.

Bovendien snap ik niet dat de jeugdbond er verstandiger aan zou hebben gedaan of dit niet te doen. We hebben het hier over een jeugdbond en niet over een synodale bijeenkomst.
Even nog over dat strootje.... Want als ik mijn broeder erger, moet ik geen vlees willen eten dat een dubieuze herkomst heeft.
Dit is het lastigste punt rond de christelijke vrijheid. Herman zegt namelijk niet voor niets: 'de vroomste gergemmer'.
Kijk, een groep broeders met een standpunt over afgodenvlees is nog een duidelijk voorbeeld.
Maar wat nu als er opeens een groep broeders opstaat in de gemeente die zich ergert als mensen niet vegetarisch zijn? Of niet biologisch eten? Of als iemand er vreselijke moeite mee heeft dat de dominee graag zijn kinderen wil laten inenten? En dit alles christelijk beargumenteerd?

Waar begint de christelijke vrijheid en waar houdt die op? Dat vind ik een belangrijke maar ook heel moeilijke vraag. Je moet inderdaad heel ver gaan in het tegemoet komen (zoals Paulus dan in de eeuwigheid geen vlees eet) en anderzijds: je kunt en mag(!) je niet laten gijzelen door minderheidsgroepen met bijzondere standpunten onder het mom van de christelijke vrijheid.
Volgens mij is in elk geval duidelijk dat Paulus wijst op de EIGEN verantwoordelijkheid. De broeder die zich ergert mag uit dit bijbelgedeelte in elk geval niet zich het RECHT toeëigenen om de ander te laten weten dat hij/zij moet stoppen, omdat hij/zij ergernis wekt.
Er staat toch niet 'Zich ergeren?' Er staat : de ander ergeren, ofwel, ten val brengen, ofwel doen struikelen.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: 1 april....

Bericht door Simon »

Chrisje72 schreef: Er staat toch niet 'Zich ergeren?' Er staat : de ander ergeren, ofwel, ten val brengen, ofwel doen struikelen.
Dat is inderdaad de juiste betekenis!
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: 1 april....

Bericht door TAF »

gaat het nu nog steeds over een -ietwat verkeerd gevallen- poging tot 1 aprilgrap van 2 weken geleden;) is het besluit van de kerkeraad der refoforum leden nog steeds niet overeengekomen?
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: 1 april....

Bericht door Chrisje72 »

Sorry ik las dit nu pas, en ging in op een klein dingetje wat me opviel.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: 1 april....

Bericht door Simon »

TAF schreef:gaat het nu nog steeds over een -ietwat verkeerd gevallen- poging tot 1 aprilgrap van 2 weken geleden;) is het besluit van de kerkeraad der refoforum leden nog steeds niet overeengekomen?
overeenkomen doen we hier niet graag, want dan gaat het forum dicht.:-)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: 1 april....

Bericht door caprice »

Herman schreef:In casu ben ik bijvoorbeeld wel benieuwd naar de theorie of je wel of geen bijbels per motor mag smokkelen naar Noord Korea.
Nee. Dan kun je er veel te weinig meenemen. Beter is het om met een vrachtwagen te gaan.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: 1 april....

Bericht door TAF »

smokkel gewoon een drukpers mee;)

of plaats 500meter grote bilboards die de bijbel weergeven met lichtgevende letters, pal aan de grens (dus nog wel in zuid-korea maar dan zo levensgroot dat je ze ver in korea nog kunt lezen)

Maar een christen mag toch gewoon motor rijden, is gewoon een voertuig net als een auto en fiets. Volgens sommigen mag je op zondag alleen lopen.. in dat geval dus op die dag even stil laten staan, maar verder zie ik geen probleem.

ik beken dat persoonlijk ik niet goed snapte wat het probleem was aan de grap..
een stel jeugdbonds-heren, willen in bouwvakkers-hesjes en per motor naar de jongeren toe..
sja ach.. een beetje een buurtwerkers luchtje heeft het wel.. maar ik vind dat eerder braaf dan stoer ogen..

(het is nou niet alsof ze lange zwarte leren jassen en schoenen met spykerzolen aanhebben.. en als een stel holy-gans zich etalageren)

persoonlijk vond ik de grap dus gewoon niet grappig (hij ontging me).. de discussie vind ik al helemaal vaag.. tenzij je bedoeld mag een organisatie als dat neppen.
In dat kader zou ik wel zeggen inderdaad omdat dit te braaf leek (en dus niet een grap lijkt, het is niet eens grappig) maar een serieus plan, zaai je ermee verwarring..
een grapje als organisatie mag dus wel, maar zorg dan in het vervolg wel dat duidelijker is DAT het een grapje is...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: 1 april....

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:@ Tiberius.

Wettische zaken worden vaak verward met een 'nauw' leven en als zodanig onder het mom van vroomheid verkocht. Vandaar mijn samengevatte typering.

In casu ben ik bijvoorbeeld wel benieuwd naar de theorie of je wel of geen bijbels per motor mag smokkelen naar Noord Korea.
Ik denk van niet.
Maar dat is hier de kwestie niet. Ook het motorrijden op zichzelf niet.
Het bezwaar, voor zover ik begrepen heb, van sommigen uit de achterban is niet zozeer tegen motorrijden gericht, maar tegen het feit dat er een grap gemaakt wordt met het werk van de jeugdbond; zie ook de hieronder geplaatste ingezonden brief.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: 1 april....

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:
Herman schreef:@ Tiberius.

Wettische zaken worden vaak verward met een 'nauw' leven en als zodanig onder het mom van vroomheid verkocht. Vandaar mijn samengevatte typering.

In casu ben ik bijvoorbeeld wel benieuwd naar de theorie of je wel of geen bijbels per motor mag smokkelen naar Noord Korea.
Ik denk van niet.
Maar dat is hier de kwestie niet. Ook het motorrijden op zichzelf niet.
Het bezwaar, voor zover ik begrepen heb, van sommigen uit de achterban is niet zozeer tegen motorrijden gericht, maar tegen het feit dat er een grap gemaakt wordt met het werk van de jeugdbond; zie ook de hieronder geplaatste ingezonden brief.
Maar het is niet zo dat met het werk van de jeugdbond een grap wordt gemaakt, maar door werkers van de bond een grap wordt uitgevoerd, dat is een wezenlijk verschil. In het eerste geval zou dat niet kunnen, in het laatste geval...men leze de column van ds Huygen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: 1 april....

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Herman schreef:@ Tiberius.

Wettische zaken worden vaak verward met een 'nauw' leven en als zodanig onder het mom van vroomheid verkocht. Vandaar mijn samengevatte typering.

In casu ben ik bijvoorbeeld wel benieuwd naar de theorie of je wel of geen bijbels per motor mag smokkelen naar Noord Korea.
Ik denk van niet.
Maar dat is hier de kwestie niet. Ook het motorrijden op zichzelf niet.
Het bezwaar, voor zover ik begrepen heb, van sommigen uit de achterban is niet zozeer tegen motorrijden gericht, maar tegen het feit dat er een grap gemaakt wordt met het werk van de jeugdbond; zie ook de hieronder geplaatste ingezonden brief.
Ik kom er ook niet echt achter wat de heren er mee beoogden. Grappig zijn? Aandacht trekken? En inderdaad Herman, het ging de bezwaarden niet echt over het motorrijden maar wel over de manier van presenteren van een club die een brug wil zijn tussen de kerk en de jongeren. De JBGG probeert daarbij van alles uit, zit vol innovatieve plannen die soms al wat weerstand oproepen bij een deel van de achterban. Dan is zo'n actie, die ook nog niet eens echt grappig was, niet verstandig maar een beetje dom.

De jeugd van tegenwoordig is op zoek naar echte aandacht, eerlijkheid en openheid. Geen gemaakte vroomheid en zeker geen populistische grappenmakerij.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: 1 april....

Bericht door Hendrikus »

Anker schreef:De jeugd van tegenwoordig is op zoek naar echte aandacht, eerlijkheid en openheid. Geen gemaakte vroomheid en zeker geen populistische grappenmakerij.
Eerlijk gezegd denk ik dat gemaakte vroomheid meer weerstand oproept dan een al dan niet geslaagde ludieke aprilgrap.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: 1 april....

Bericht door Ad Anker »

Hendrikus schreef:
Anker schreef:De jeugd van tegenwoordig is op zoek naar echte aandacht, eerlijkheid en openheid. Geen gemaakte vroomheid en zeker geen populistische grappenmakerij.
Eerlijk gezegd denk ik dat gemaakte vroomheid meer weerstand oproept dan een al dan niet geslaagde ludieke aprilgrap.
Dat denk ik ook. En dat is er wat in onze tijd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: 1 april....

Bericht door Luther »

caprice schreef:
Herman schreef:In casu ben ik bijvoorbeeld wel benieuwd naar de theorie of je wel of geen bijbels per motor mag smokkelen naar Noord Korea.
Nee. Dan kun je er veel te weinig meenemen. Beter is het om met een vrachtwagen te gaan.
:haha :haha :haha
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: 1 april....

Bericht door Mara »

Ik vond wel een paar geslaagde grappen, o.m. in het AD:
Woordvoerder Rolf Harbers van de RET kondigde maandagochtend net na 07:00 uur aan dat de RET de stations in de toekomst graag met een typisch Rotterdamse tongval wilde laten aankondigen. Mensen die auditie wilden doen, konden zich daarvoor telefonisch aanmelden. Op Twitter deed het bedrijf er nog een schepje bovenop.
De 'auditielijn' was in werkelijkheid een nummer van Radio Rijnmond, doorgeschakeld naar een montageruimte waar verslaggeefster Marion Keete, alias Yvonne van de RET, klaar zat om de sollicitaties op te nemen.

Zo kwam Croky Chips vorige week al met het nieuws dat er een nieuwe chipssmaak aan komt: pepermunt. Het grote voordeel aan deze chips is volgens Croky dat je niet eens meer je tanden hoeft te poetsen na het eten van deze chips.
Afbeelding

Zelfs een gerenommeerd instituut als het Nederlands Forensisch Instituut doet mee. Een van de onderzoekers heeft zijn collega's gevraagd een potje snot in te leveren, voor ,,eiwitbepaling in het snot, DNA-typering op de (neus)haren en isotopenonderzoek (waar heb jij de afgelopen tijd lucht ingeademd)". Als extra weetje meldt de onderzoeker nog dat de Egyptische farao Toetanchamon een persoonlijke neuspulker in dienst had.

Door een nieuwe wet die vandaag in heel Europa ingaat moeten kinderen een nepnieuws-examen afleggen. Zak je? Dan kun je niet meer internetten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: 1 april....

Bericht door Piet Puk »

Jantje heeft in maart niet de meeste posts gedaan op Refoforum. :nananere
Plaats reactie