Verdriet in de krant

Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Mona Lisa »

eilander schreef:Deze man heeft het gedaan, of hij heeft het niet gedaan. Punt.
In het geval hij het niet gedaan heeft, is het de plicht van de advocaat om de vermeende bewijzen te ontkrachten, en aan te tonen dat hij het niet gedaan heeft.
Als hij het wel gedaan heeft, is het de plicht van de advocaat om toe te zien op een eerlijke rechtsgang, en eventuele verzachtende omstandigheden aan te voeren. Wat in dat geval niet mag, vind ik, is het onderuit halen van de bewijzen van het OM. Bijvoorbeeld over DNA: als je het gedaan hebt, mag je niet de vraag stellen of het bewijs wel eerlijk verkregen is. Dat kun je althans voor God niet verantwoorden.
Vraag is wat "bewijzen" van het OM waard zijn. Je ziet met enige regelmaat een ongekende scoringsdrift van het OM die al in heel wat gevallen heeft geleid tot onterechte veroordelingen. Zo zwart-wit is het allemaal niet. Daarom is het goed dat er advocaten zijn, zorgt voor evenwicht. Als die in staat zijn om bewijzen onderuit te halen moet je ook gewoon vaststellen die die bewijzen niet deugdelijk zijn. Dat echter neemt niet weg dat het natuurlijk niet makkelijk is om het allemaal aan te horen als slachtoffer.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Verdriet in de krant

Bericht door eilander »

Mona Lisa schreef:
eilander schreef:Deze man heeft het gedaan, of hij heeft het niet gedaan. Punt.
In het geval hij het niet gedaan heeft, is het de plicht van de advocaat om de vermeende bewijzen te ontkrachten, en aan te tonen dat hij het niet gedaan heeft.
Als hij het wel gedaan heeft, is het de plicht van de advocaat om toe te zien op een eerlijke rechtsgang, en eventuele verzachtende omstandigheden aan te voeren. Wat in dat geval niet mag, vind ik, is het onderuit halen van de bewijzen van het OM. Bijvoorbeeld over DNA: als je het gedaan hebt, mag je niet de vraag stellen of het bewijs wel eerlijk verkregen is. Dat kun je althans voor God niet verantwoorden.
Vraag is wat "bewijzen" van het OM waard zijn. Je ziet met enige regelmaat een ongekende scoringsdrift van het OM die al in heel wat gevallen heeft geleid tot onterechte veroordelingen. Zo zwart-wit is het allemaal niet. Daarom is het goed dat er advocaten zijn, zorgt voor evenwicht. Als die in staat zijn om bewijzen onderuit te halen moet je ook gewoon vaststellen die die bewijzen niet deugdelijk zijn. Dat echter neemt niet weg dat het natuurlijk niet makkelijk is om het allemaal aan te horen als slachtoffer.
Natuurlijk is deugdelijk bewijs noodzakelijk. Ik toon met mijn stellingname dan ook vooral aan dat ik geen advocaat zou kunnen zijn.
Als ik aan mijn zoon vraag of hij fikkie gestookt heeft, zit ik ook niet te wachten op het antwoord: 'bewijs dat maar eens.' Nee, hij heeft het gedaan of niet.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Verdriet in de krant

Bericht door parsifal »

Dit is een van de punten waarbij ik ook dankbaar ben dat er eens echt recht gesproken zal worden. Werelds recht is heel belangrijk, maar feilbaar. Ik geloof dat zelfs als een groot wetsovertreder tot bekering komt dan zal er nog recht gedaan worden, waar ook het (rechtvaardige) slachtoffer vrede mee zal hebben (in welke zin dan ook).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Ouddorp »

Verdrietig nieuws; het verkeersongeval gisteren in Lekkerkerk. Vier broers en een vriendin verongelukt, twee ervan overleden. Zondagmorgen bij ons in de kerk voor een doopdienst. 's Avonds werd dit door de dominee in het gebed aangehaald. Het wordt weleens gezegd, we zijn deze morgen in de kerk, zijn we er vanavond wel? Wat een zware slag voor dit gezin. Kerst zal voor hen nooit meer hetzelfde zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

Ouddorp schreef:Verdrietig nieuws; het verkeersongeval gisteren in Lekkerkerk. Vier broers en een vriendin verongelukt, twee ervan overleden. Zondagmorgen bij ons in de kerk voor een doopdienst. 's Avonds werd dit door de dominee in het gebed aangehaald. Het wordt weleens gezegd, we zijn deze morgen in de kerk, zijn we er vanavond wel? Wat een zware slag voor dit gezin. Kerst zal voor hen nooit meer hetzelfde zijn.
Ik begreep dat er mogelijk rekening gehouden wordt met een verkeersruzie. Maar het is inderdaad wel heel erg, zo net voor de Kerstdagen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Mona Lisa »

Ouddorp schreef:Verdrietig nieuws; het verkeersongeval gisteren in Lekkerkerk. Vier broers en een vriendin verongelukt, twee ervan overleden. Zondagmorgen bij ons in de kerk voor een doopdienst. 's Avonds werd dit door de dominee in het gebed aangehaald. Het wordt weleens gezegd, we zijn deze morgen in de kerk, zijn we er vanavond wel? Wat een zware slag voor dit gezin. Kerst zal voor hen nooit meer hetzelfde zijn.
Inderdaad uitermate triest. Twee overleden, anderen (zeer) ernstig gewond. In de eerste plaats natuurlijk voor de gezinnen en de aanhang daarvan is dit een zwaar verlies. Maar ook in de gemeenschap in Lekkerkerk is dit hard aangekomen. Opnieuw zie je hoe broos het leven is.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:
Ouddorp schreef:Verdrietig nieuws; het verkeersongeval gisteren in Lekkerkerk. Vier broers en een vriendin verongelukt, twee ervan overleden. Zondagmorgen bij ons in de kerk voor een doopdienst. 's Avonds werd dit door de dominee in het gebed aangehaald. Het wordt weleens gezegd, we zijn deze morgen in de kerk, zijn we er vanavond wel? Wat een zware slag voor dit gezin. Kerst zal voor hen nooit meer hetzelfde zijn.
Ik begreep dat er mogelijk rekening gehouden wordt met een verkeersruzie. Maar het is inderdaad wel heel erg, zo net voor de Kerstdagen.
Ik begreep het.
Het is verschrikkelijk en altijd erg, maar dat zul je ongetwijfeld zo bedoelen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

Bruna schreef:
Jantje schreef:
Ouddorp schreef:Verdrietig nieuws; het verkeersongeval gisteren in Lekkerkerk. Vier broers en een vriendin verongelukt, twee ervan overleden. Zondagmorgen bij ons in de kerk voor een doopdienst. 's Avonds werd dit door de dominee in het gebed aangehaald. Het wordt weleens gezegd, we zijn deze morgen in de kerk, zijn we er vanavond wel? Wat een zware slag voor dit gezin. Kerst zal voor hen nooit meer hetzelfde zijn.
Ik begreep dat er mogelijk rekening gehouden wordt met een verkeersruzie. Maar het is inderdaad wel heel erg, zo net voor de Kerstdagen.
Ik begreep het.
Het is verschrikkelijk en altijd erg, maar dat zul je ongetwijfeld zo bedoelen.
Uiteraard. En helemaal als het met deze dagen gebeurt. Kerst zal altijd anders zijn en nooit meer hetzelfde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Terri »

Ik las een interview met ds. Zondag in het ND.
Ontroerend hoe hij het verdriet beschrijft om hun dochter en hoe soms eenvoudig uitgesproken woorden ( op zich niks mis mee) toch zo kunnen treffen.
B.v. 'jullie hebben een zware tijd achter de rug... achter de rug? Nou nee, het is er nog volop.....'
Maar ook hoe mensen juist heel fijngevoelig reageren, of heel warm.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Mara »

Ik word hier heel droevig van
Afbeelding

Gisteren was alles opgeruimd, het is vloed geweest en het ligt weer vol. En dat nog dagenlang...
Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verdriet in de krant

Bericht door DDD »

Waarom worden die containers eigenlijk niet uit zee gevist?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

De helft van de containers klapt open, en de andere helft zinkt. Ik begreep dat er soms járen, zo niet decennia lang later nog dingen aanspoelen. Dat is nu ook nog het geval, van spullen uit de negentiger jaren. Het is complexer dan het lijkt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Ad Anker »

Terri schreef:Ik las een interview met ds. Zondag in het ND.
Ontroerend hoe hij het verdriet beschrijft om hun dochter en hoe soms eenvoudig uitgesproken woorden ( op zich niks mis mee) toch zo kunnen treffen.
B.v. 'jullie hebben een zware tijd achter de rug... achter de rug? Nou nee, het is er nog volop.....'
Maar ook hoe mensen juist heel fijngevoelig reageren, of heel warm.
Inderdaad een indrukwekkend stuk!
Ten diepste begrijp je zoiets pas als je het zelf hebt meegemaakt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Bezorgd »

Ad Anker schreef:
Terri schreef:Ik las een interview met ds. Zondag in het ND.
Ontroerend hoe hij het verdriet beschrijft om hun dochter en hoe soms eenvoudig uitgesproken woorden ( op zich niks mis mee) toch zo kunnen treffen.
B.v. 'jullie hebben een zware tijd achter de rug... achter de rug? Nou nee, het is er nog volop.....'
Maar ook hoe mensen juist heel fijngevoelig reageren, of heel warm.
Inderdaad een indrukwekkend stuk!
Ten diepste begrijp je zoiets pas als je het zelf hebt meegemaakt.
Mee eens.
Het artikel raakte velen: https://www.nd.nl/nieuws/geloof/het-zal ... 1886.lynkx
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

In een ander draadje is er een week geleden ook al over gesproken.

Het is inderdaad een heel ontroerend artikel. Heel persoonlijk ook. Toen ik dit las besefte ik me dat het eigenlijk erg is dat er zo makkelijk weer over wordt gegaan tot de orde van de dag. Het lijkt een gepasseerd station voor sommigen, wat zich ook vertaalde in de beroepen en tweetallen. Dat vind ik wel tekenend voor deze tijd. We staan even stil bij de indrukken en dan lijken we allemaal weer over te gaan tot de orde van de dag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie