Verdriet in de krant

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Verdriet in de krant

Bericht door TSD »

Ik was ook wel blij met die afwijzing inderdaad.

De eenheid is wel heel ver te zoeken wanneer we niet eens meer samen op 1 reformatorische basisschool kunnen zitten. (Ook al kun je best je zorgen hebben over de ontwikkelingen van een school)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Mara »

Roeline schreef:Ik zet het maar onder "verdriet in de krant" :https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ra ... -1.1557002. Ik vind het heel eng wat dit stichtingsbestuur probeert te bewerkstelligen. Gelukkig wordt het tot op heden geblokkeerd. Maar de geest achter het idee voor deze nieuwe school vind ik verdrietig en schaamtevol.
Ik heb geen idee waar dit over gaat.
Een scheuring van scholen of zoiets?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Roeline »

Mara schreef:
Roeline schreef:Ik zet het maar onder "verdriet in de krant" :https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ra ... -1.1557002. Ik vind het heel eng wat dit stichtingsbestuur probeert te bewerkstelligen. Gelukkig wordt het tot op heden geblokkeerd. Maar de geest achter het idee voor deze nieuwe school vind ik verdrietig en schaamtevol.
Ik heb geen idee waar dit over gaat.
Een scheuring van scholen of zoiets?
https://www.gelderlander.nl/ede/nieuwe- ... ~a1797cd3/
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Roeline »

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Herman »

Verschil in visie over open of gesloten toelatingsbeleid. Dat lijkt me voor de afgescheidenen een heikel punt, maar ik dacht dat de HHK ouders daar toch wel wat doorheen kunnen kijken.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Terri »

Het is echt ongelooflijk. Op steenworp afstand staat een zeer degelijke refo school, in Wekerom zelf een reformatorische school en dan toch doorzetten.
Er was ook al reuring over een verzorgingstehuis. Inmiddels is er ook een soort van eigen begraafplaats met 'regels'.
Hier functioneert de 'zuil' echt nog. En dan een nog exclusievere.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Jantje »

In één woord: belachelijk. Blijkbaar heeft men hier nog nooit van ootmoed en nederigheid gehoord. Dit neigt mijns inziens heel erg sterk naar wettisisme, in plaats van het wéttig staan naar Gods geboden.

Eerder vandaag schreef ik dit al in een ander draadje:
Jantje schreef:https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ra ... -1.1557002

Dit besluit lijkt me niet meer dan logisch. Er is al een reformatorische school, zij het met een open toelatingsbeleid. En als je als kerkenraad dat een probleem vindt, heb je niks begrepen van het sámen dienen in de wereld en de eendracht die er onder de verschillende reformatorische denominaties hoort te zijn. En als het werkelijk een principieel bezwaar is kunnen de kinderen altijd nog naar andere scholen in de omtrek. Bovendien is er in Kootwijkerbroek ook gewoon een school die aan de eisen voldoet, naast de kerk van de Gereformeerde Gemeente. Volgens mij is die zelfs helemaal nieuw. En je kan als dominee ook om de paar weken een bezoek brengen aan de school en de kinderen toespreken.

Ik zie werkelijk niet in wat de initiatiefnemers hiermee wilden bereiken en snap heel goed dat dit is afgewezen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:In één woord: belachelijk. Blijkbaar heeft men hier nog nooit van ootmoed en nederigheid gehoord. Dit neigt mijns inziens heel erg sterk naar wettisisme, in plaats van het wéttig staan naar Gods geboden.
Prima om het ergens mee oneens te zijn. Maar niet zo... Lukas 18:11.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Roeline »

Terri schreef:Het is echt ongelooflijk. Op steenworp afstand staat een zeer degelijke refo school, in Wekerom zelf een reformatorische school en dan toch doorzetten.
Er was ook al reuring over een verzorgingstehuis. Inmiddels is er ook een soort van eigen begraafplaats met 'regels'.
Hier functioneert de 'zuil' echt nog. En dan een nog exclusievere.
Is dat met dat eigen stukje begraafplaats ook echt nog door gegaan? Really? In Tholen werd dat ooit door ds. De Jongste ook geïnitieerd. Geen idee of dat ook is uitgevoerd?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Verdriet in de krant

Bericht door FlyingEagle »

Jazeker, er is een begraafplaats die beheerd wordt door een stichting. Als je er een graf wilt moet je je houden aan de regels van deze stichting.

http://www.begraafplaatsdemeenthof.nl
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Bezorgd »

FlyingEagle schreef:Jazeker, er is een begraafplaats die beheerd wordt door een stichting. Als je er een graf wilt moet je je houden aan de regels van deze stichting.

http://www.begraafplaatsdemeenthof.nl
Als je denkt Refoland aardig te kennen, kun je toch nog verrast worden....
Waren de bestaande begraafplaatsen niet reformatorisch genoeg?

Als ik het goed begrijp zijn de hoofd argumenten voor deze begraafplaats:
- niet in de buurt van een crematorium te worden begraven
- geen bloemen , sobere kindergrafjes.

Dit gedrag op de Veluwe, poging tot eigen school , eigen begraafplaats, eigen politieke partij, krijgt bijna sectarische trekjes.


Geen vergunning zal worden verleend voor grafbedekking, grafzerken e.a. volgens onderstaande opsomming:
a. volwassenen eigen graven: staande zerken, welke breder zijn dan 90 cm, hoger dan 110 cm of dikker dan 12 cm. Liggende zerken, welke breder zijn dan 90 cm, langer zijn dan 200 cm of dikker dan 12cm en niet voorzien zijn van een gewapende betonfundatieplaat, met dezelfde afmetingen als de liggende zerk. Roefhoogte maximaal 20 cm.​​
volwassenen algemene graven: staande zerken, liggende zerken, die breder zijn dan 60 cm en langer dan 60 cm en dikker zijn dan 12 cm en niet voorzien zijn van een gewapende betonfundatieplaat.
grafkelders: staande zerken en liggende zerken die groter zijn dan de afmetingen van de grafkelder.
b. kinder eigen graven: staande zerken welke breder zijn dan 60 cm, hoger dan 70 cm of dikker dan 7cm. Liggende zerken welke breder zijn dan 60 cm, langer zijn dan 120 cm of dikker dan 7 cm en niet voorzien zijn van een gewapende betonfundatieplaat, met dezelfde afmetingen als de liggende zerk. Roefhoogte maximaal 15 cm.
kinder algemene graven: staande zerken en liggende zerken die breder zijn dan 50 cm en langer zijn dan 50 cm en dikker zijn dan 7 cm en niet voorzien zijn van een betonfundatieplaat.
c. (kunst)bloemen, zwerfstenen groter dan Ø 12,5 cm, bakstenen, metalen grafwerk.
d. hekwerken.
e. palen hoger dan 40 cm.
f. opschriften, welke melding maken van lidmaatschap(pen) of overige persoonlijke verdiensten, m.u.v. een dienaar van het Goddelijke Woord.
g. afbeeldingen, in welke vorm dan ook.
h. een ondergrond, waarop een inscriptie of opschrift is aangebracht, welke een verenigingsembleem, firmanaam, handelsnaam, productmerk, of enige reclame bevat.

Grafverzorging
1. Het graf dient in een ordelijke staat te worden gehouden en op aanwijzing van de beheerder in orde te worden gebracht.
2. Bloemen en planten alsmede kransen, speelgoed, foto’s e.d. zijn niet toegestaan.
3. Afkoop van onderhoud behoort tot de mogelijkheden.
http://www.begraafplaatsdemeenthof.nl/d ... id/beleid/


Ik zie dat er al een topic over is: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 41#p836641

Daar maar verder over dit onderwerp
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 28 mar 2019, 07:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
FlyingEagle schreef:Jazeker, er is een begraafplaats die beheerd wordt door een stichting. Als je er een graf wilt moet je je houden aan de regels van deze stichting.

http://www.begraafplaatsdemeenthof.nl
Als je denkt Refoland aardig te kennen, kun je toch nog verrast worden....
Waren de bestaande begraafplaatsen niet reformatorisch genoeg?

Als ik het goed begrijp zijn de hoofd argumenten voor deze begraafplaats:
- niet in de buurt van een crematorium te worden begraven
- geen bloemen , sobere kindergrafjes.

Dit gedrag op de Veluwe, poging tot eigen school , eigen begraafplaats, eigen politieke partij, krijgt bijna sectarische trekjes.


Geen vergunning zal worden verleend voor grafbedekking, grafzerken e.a. volgens onderstaande opsomming:
a. volwassenen eigen graven: staande zerken, welke breder zijn dan 90 cm, hoger dan 110 cm of dikker dan 12 cm. Liggende zerken, welke breder zijn dan 90 cm, langer zijn dan 200 cm of dikker dan 12cm en niet voorzien zijn van een gewapende betonfundatieplaat, met dezelfde afmetingen als de liggende zerk. Roefhoogte maximaal 20 cm.​​
volwassenen algemene graven: staande zerken, liggende zerken, die breder zijn dan 60 cm en langer dan 60 cm en dikker zijn dan 12 cm en niet voorzien zijn van een gewapende betonfundatieplaat.
grafkelders: staande zerken en liggende zerken die groter zijn dan de afmetingen van de grafkelder.
b. kinder eigen graven: staande zerken welke breder zijn dan 60 cm, hoger dan 70 cm of dikker dan 7cm. Liggende zerken welke breder zijn dan 60 cm, langer zijn dan 120 cm of dikker dan 7 cm en niet voorzien zijn van een gewapende betonfundatieplaat, met dezelfde afmetingen als de liggende zerk. Roefhoogte maximaal 15 cm.
kinder algemene graven: staande zerken en liggende zerken die breder zijn dan 50 cm en langer zijn dan 50 cm en dikker zijn dan 7 cm en niet voorzien zijn van een betonfundatieplaat.
c. (kunst)bloemen, zwerfstenen groter dan Ø 12,5 cm, bakstenen, metalen grafwerk.
d. hekwerken.
e. palen hoger dan 40 cm.
f. opschriften, welke melding maken van lidmaatschap(pen) of overige persoonlijke verdiensten, m.u.v. een dienaar van het Goddelijke Woord.
g. afbeeldingen, in welke vorm dan ook.
h. een ondergrond, waarop een inscriptie of opschrift is aangebracht, welke een verenigingsembleem, firmanaam, handelsnaam, productmerk, of enige reclame bevat.

Grafverzorging
1. Het graf dient in een ordelijke staat te worden gehouden en op aanwijzing van de beheerder in orde te worden gebracht.
2. Bloemen en planten alsmede kransen, speelgoed, foto’s e.d. zijn niet toegestaan.
3. Afkoop van onderhoud behoort tot de mogelijkheden.
http://www.begraafplaatsdemeenthof.nl/d ... id/beleid/
Pff, mensen precies voorschrijven hoe gerouwd dient te worden qua herdenking middels het graf. Gaat erg ver. Zoveel aandacht voor randzaken leidt altijd af van het echt noodzakelijke.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verdriet in de krant

Bericht door Mara »

Kinderopvang en bso Da’s Pas Leven in Ridderkerk moet eind april dicht. De opvang heeft te veel tekortkomingen en heeft na diverse inspecties te weinig verbetering laten zien. Dat stelt de gemeente Ridderkerk vast.
meldt Rijnmond.nl

Wij zijn een christelijk kleinschalig kinderdagverblijf dat uw kind de veiligheid en geborgenheid biedt die het nodig heeft. Onze christelijke identiteit laten wij naar voren komen door met de kinderen te bidden voor elk eet moment, elke dag te openen met bijbelse liedjes en gebed en te werken met bijbelse thema`s. Alle kinderen zijn uniek voor God en van harte welkom bij ons op het kinderdagverblijf of ze nu christelijk zijn of niet.
Een prettige bijkomstigheid is de goede bereikbaarheid en de veilige omgeving van ons kinderdagverblijf.


Grote problemen voor de ouders dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Verdriet in de krant

Bericht door TSD »

Wat een verdriet daar in Sri Lanka!

https://www.rd.nl/l/Liveblog/22042019%2 ... ri%20Lanka
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verdriet in de krant

Bericht door -DIA- »

Zouden we de vreselijke aanslagen van de laatste jaren ook niet onder de 'tekenen der tijden' moeten scharen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie