Wie of wat heeft jou gevormd?

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Wie of wat heeft jou gevormd?

Bericht door Anselmus »

https://www.rd.nl/artikel/997310-gidsen-op-de-levensweg

Naar aanleiding van bovenstaand artikel vroeg ik me af: door wie of wat ben jij gevormd? En in hoeverre herken je je in de beschreven portretten?
Fides Quaerens Intellectum
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie of wat heeft jouw gevormd?

Bericht door -DIA- »

Anselmus schreef:https://www.rd.nl/artikel/997310-gidsen-op-de-levensweg

Naar aanleiding van bovenstaand artikel vroeg ik me af: door wie of wat ben jij gevormd? En in hoeverre herken je je in de beschreven portretten?
Ik weet niet of ik gevormd ben. Ik geloof dat wat je van kinds af leert en ziet, dat dit een stempel op je leven drukt.
Ik denk dan aan twee zaken: Gezin en Kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wie of wat heeft jou gevormd?

Bericht door DDD »

Een mooi onderwerp. Een beetje pijnlijk ook wel.

Mijn oma vooral. Zij was een wijze vrouw die is opgegroeid in de Alblasserwaard en die de rondreizende predikers waarover Jan Siebelink schrijft, zelf bezig heeft gezien, inclusief hun verwoestende werk. Ze zag heel scherp waar extremisme toe kan leiden, en ik ben daar nog steeds overgevoelig voor.

Helaas had ik niet het genoegen om veel 'groten' in het Koninkrijk tegen te komen, hoewel ik denk dat de Evangelische Hogeschool mij ook wel geïnspireerd heeft, in het bijzonder dr. Chris Fahner. Ik heb er niet veel geleerd op de punten waar ik veel van verwachtte, maar ik denk dat het mij op andere punten wel heeft gevormd.

En daarnaast ben ik denk ik als tiener gestempeld door Theologia Reformata en Kontekstueel. Ook nu ik door omstandigheden weinig tijd heb om mij in theologie te verdiepen, kijk ik daar wel op terug.

Wat ik mis(te), is een soort mentor. Dat zou denk ik heel goed voor mij zijn geweest en ik probeer dat zelf wel te zijn. Het is een groot gemis als je alleen vriendschappen hebt met mensen van gelijke leeftijd. Dat heb ik pas na mijn dertigste geleerd. En dat is jammer.
Laatst gewijzigd door DDD op 05 nov 2022, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Wie of wat heeft jouw gevormd?

Bericht door J.C. Philpot »

Bij mij is het niet 1 persoon, maar heel veel personen en theologen. De personen die mij beïnvloeden zijn meestal personen uit het verleden.

Ik benoem er een paar:

* Mijn bevindelijke achtergrond. Ik heb me daar eerst enorm tegen afgezet, net zoals ik me enorm heb afgezet tegen het christelijk geloof. Gelukkig mocht dat veranderen. En hoewel ik de zwakke punten van mijn bevindelijke achtergrond erken, is deze invloed helemaal teruggekomen. Met name de noodzaak van wedergeboorte, zelfbeproeving, waarheid in het binnenste, doorleving van de Goddelijke waarheden, zonde en schuldbesef, de Heiligheid van God, de twee wegen, levensernst, etcetera, zijn noties die mij vanuit deze invloed hebben gestempeld. Ik kan daarom niet goed kritiek hebben op de bevindelijke stroming, al weet ik dat daar heel veel mis is.
* Mijn opa. Toen hij leefde heb ik nooit met hem over deze zaken gesproken. Maar ik ben er van overtuigd dat de Heere zijn gebeden voor zijn nagelslacht heeft willen gebruiken.
* John Piper heeft mij middelijkerwijs op het spoor van soevereine genade gezet, en de vijf punten van Dordt.
* Diensten die ik bezocht van ds. Pronk denk ik ook met heimwee aan terug, hoe hij soevereine genade combineerde met het aanbod van genade, en de centraliteit van de persoon van Christus, en de gunnende nodiging.
* Mijn vrouw, met haar leven dat mij een voorbeeld is. Vooral in de praktische uitwerking van de godzaligheid.
* Mijn belangrijkste theologische invloed zijn Angelsaksische theologen, en dan met name de Puriteinen. De zaligheid als Gods soevereine eenzeidige Godswerk, het ruime aanbod van genade, praktische vroomheid, bevindelijke doorleving, bijbelse kenmerken, de centraliteit van het ware geloof, de warmte en het licht uit hun geschriften, en zoveel meer. Het evenwicht van hen vind ik nergens anders terug. Ik zou zo veel meer van hen willen lezen, en het frustreert mij dat ik er helaas zo weinig aan toe kom.

Er zijn nog veel meer invloeden, te veel om op te noemen. Maar een andere goede vraag is: voor wie zijn wij een goede invloed?
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 05 nov 2022, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wie of wat heeft jouw gevormd?

Bericht door Chrisje72 »

*Mijn ouders en dan met name mijn vader
*En daarbij ook zijn enorme boekenkast
*De ouderling van wie ik meestentijds catechisatie heb gehad
*De(lees) preken uit mijn jeugd.
*De (vele) preken van ds Meeuse in onze gemeente, die daar zo heel anders preekte dan in zijn eigen gemeente. Ook zoveel avondmaalsdiensten en nodigingen door hem waarbij ik maar nauwelijks op mijn plek kon blijven zitten(maar jongeren gingen niet aan het avondmaal bij ons)

Maar ook kan je negatief genoemd worden door wat je ook je heen hoort en ziet, en wat langzaam je leven binnensijpelt en je steeds normaler gaat vinden. Zeker als je in een seculiere omgeving leeft. Een ontmoeting zoals de meeting gisteren, een koorrepetitie onder gelijk gestemden geeft dan weer het broodnodige evenwicht om te zien dat niet iedereen zo denkt.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Wie of wat heeft jouw gevormd?

Bericht door Louis2 »

Ten eerste: mijn ouders. Mijn moeder als juf, mijn vader als professor.
Ten tweede: in mijn geloof: ds. Kattenberg, die ik hoorde toen ik voor het eerst in de GG kom.
Ten derde: een ouderling van die gemeente waar ik nog steeds contact mee heb.
Ten vierder: mijn lerares Nederlands in de eerste jaren van de middelbare, ook met haar heb ik nog contact.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Wie of wat heeft jouw gevormd?

Bericht door Bijnaam »

J.C. Philpot schreef:Bij mij is het niet 1 persoon, maar heel veel personen en theologen. De personen die mij beïnvloeden zijn meestal personen uit het verleden.
Je opsomming is erg herkenbaar. De personen en namen verschillen, de inhoud nagenoeg niet.
advocaat
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2019, 10:24

Re: Wie of wat heeft jou gevormd?

Bericht door advocaat »

Voor de dagelijkse praktijk en de omgang met andere mensen hebben mijn negatieve ervaringen mij gevormd.
Mijn denken en identiteit is meer gevormd op basis van positieve voorbeelden en ervaringen.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Wie of wat heeft jou gevormd?

Bericht door Piet Puk »

Hoewel ik de vraag begrijp, kwam bij mij Psalm 139:16 naar boven. In beginsel heeft God mij gevormd.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Wie of wat heeft jou gevormd?

Bericht door Anselmus »

advocaat schreef:Voor de dagelijkse praktijk en de omgang met andere mensen hebben mijn negatieve ervaringen mij gevormd.
Mijn denken en identiteit is meer gevormd op basis van positieve voorbeelden en ervaringen.
Dit herken ik. Opgevoed in een streng christelijk gezin met vooral het doorgeven van traditie als lege huls. Mijn ouders kenden (kennen) de Heere niet en ik miste dat. Als adolescent sloeg ik door in de vorm omdat ik toch honger naar God en Zijn gerechtigheid kreeg om het wat ouderwets te zeggen. Als 20-jarige reed ik naar buurgemeenten, keurig in het zwart, maar ik verwachtte het toen van mijn inspanning en de uitverkiezing was voor mij een groot struikelblok. Toen ik mijn wederhelft leerde kennen leerde ik pas hoe geloof niet uitzonderlijk en onbereikbaar was en hoe geweldig mooi Gods uitverkiezing was en hoe groot Zijn genade. Ik ben nog elke dag dankbaar dat God ons bij elkaar bracht. Ik vond het spannend om andere dominees te gaan lezen die mijn ouders zeker zouden afkeuren, maar het is tot zegen geweest.

Kerkelijk ben ik gevormd door ds. Kloosterman, met name door zijn exegese en het belang van voortgaande lezing van de Bijbel. De gemeente waar we toen lid waren heeft mij ook gevormd. Ook veel lezen heeft mijn denken gevormd, vooral de systematische werken. Ik heb veel waardering voor Calvijn gekregen. Mijn studie theologie heeft mij gevormd. Sommige stellige zaken zijn wat minder stellig geworden en andere dingen hebben mijn geloof juist versterkt door de inzichten die ik opdeed, met name bij professor van Vlastuin. De lessen van Bart-Jan Spruijt vormden mijn politieke denken en hebben mij geleerd de tijd te doorzien. Door hem ben ik andere boeken gaan lezen. Ten slotte een gezin waar we mee bevriend zijn heeft mij gevormd in het toepassen van geloof in het dagelijks leven.
Laatst gewijzigd door Anselmus op 05 nov 2022, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Wie of wat heeft jou gevormd?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mijn vorming in hoe ik ben gevormd is voornamelijk ontstaan door het voedsel wat ik ontvang vanuit de doordeweekse prediking en geschriften van predikanten.

Verder ben ik in mijn omgeving als het om bepaalde opvattingen gaat, vrij alleenstaand en voel ik me vaak niet of nauwelijks begrepen. Dat heeft ook wel bijgedragen aan hoe ik gevormd ben en hoe ik bepaalde dingen nog steeds ervaar en bezie.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wie of wat heeft jou gevormd?

Bericht door Ararat »

It takes a village to raise a child

Mooie vraag Anselmus! Ik kijk met dankbaarheid (terug) op de vorming die ik kreeg. Best wat namen trekken voorbij, teveel om hier te noemen.

Ik geloof dat ik ook nu nog vorming onderga. Zo heeft vrouwe Ararat heeft meer invloed op me dan ik toe wil geven. Zelfs kinderen Ararat en hun geliefden hebben vormende invloeden op me.

Peinzend over deze vraag meen ik vooral Gods boetserende hand op te merken in diverse gebeurtenissen en ontmoetingen. Getuige de moeite die Hij doet ben ik niet zo kneedbaar, maar Hij verstaat Zijn vak!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Wie of wat heeft jou gevormd?

Bericht door Anselmus »

Inderdaad: vorming gaat ook vandaag nog door, in het bijzonder door de zondagse preken, diensten en ontmoetingen. Het zet alles weer in perspectief. En inderdaad ook wat eerder werd gezegd: deze wereld vormt ook, of ik dat nu wil of niet.
Fides Quaerens Intellectum
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wie of wat heeft jou gevormd?

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:Hoewel ik de vraag begrijp, kwam bij mij Psalm 139:16 naar boven. In beginsel heeft God mij gevormd.
Precies hetzelfde dacht ik in eerste instantie ook toen ik de vraag las.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wie of wat heeft jou gevormd?

Bericht door Posthoorn »

Mijn opa, indirect. Ik was jaloers op hem omdat hij bezat wat ik miste. Maar verder nooit echt diepgaand met hem gesproken. Hij overleed toen ik elf was.
Mijn lieve moeder. Ik heb met name aan haar (geloofs)opvoeding heel veel te danken. Is zelf altijd 'uitziende' gebleven, wat mij tot op de dag van vandaag bezighoudt.
Ds. M.J. van Gelder, was onze predikant in mijn jeugdjaren. Ondanks al het goede dat hij bracht, wierp hij voor mij wel een 'blokkade' op, die veel later, door een boekje van Horatius Bonar, pas is weggenomen.
Ds. J.P. Paauwe, van wie ik veel gelezen heb, met veel herkenning, maar tot wie ik nu toch meer afstand voel dan vroeger. Hoewel ik geloof dat hij wat betreft het wezen van de zaak (de rechtvaardiging door het geloof) wel gelijk heeft.
Plaats reactie