RD: Banken luisteren niet goed naar vrouwen

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RD: Banken luisteren niet goed naar vrouwen

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:
Het salaris in ieder geval niet. Vlak voor corona hebben wij op onze afdeling de brutosalarissen eens onderling met elkaar vergeleken. De verschillen tussen mannen en vrouwen die hetzelfde werk verrichten, zijn schrikbarend. Dit komt trouwens ook overeen met onderstaand artikel.

https://nos.nl/artikel/2358123-cbs-loon ... nveranderd
Werken ze evenveel uur? Ik had bij overheden gewerkt, werk nu in de bouwsector en we zaten en zitten allemaal keurig op hetzelfde niveau (als ze even goed onderhandeld hebben).
Als je zulke schrikbarende verschillen ziet, ga je toch samen het gesprek aan?
Als je een bruto fulltime salaris neemt, kan je de verschillen duidelijk zien. Daarnaast werkt het merendeel van mijn collega's minimaal 32 uur. Daar kunnen de verschillen niet in ontstaan. Gesprekken zijn daar zeker over gevoerd.
Dan zijn jullie blijkbaar niet zo sterk in onderhandelen. Mijn collega's zitten allemaal in dezelfde schaal als ik, maar veelal ook net onder mijn salaris. Ik heb bij het begin gezegd 'ik wil graag komen werken, maar alleen vanaf die trede van de loonschaal'. 2 van mijn vrouwelijke collega's zijn 'blij dat ze mochten komen' en zijn onderaan begonnen in de schaal.
Het blijkt ook uit onderzoek ( ik kan het zo snel niet vinden) dat mannen zichzelf sneller overschatten en sneller geschikt vinden voor een functie. Vrouwen zijn meer geneigd om te denken dat ze bepaalde dingen niet kunnen. Mannen dikken hun CV meer aan. Het frappante is dat vrouwen dat wel voor een ander kunnen, maar blijkbaar minder goed voor zichzelf.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: RD: Banken luisteren niet goed naar vrouwen

Bericht door Erik1960 »

Van Ewijk schreef:Dan moeten die vrouwelijke klanten van ABN gewoon leren beter te communiceren.
Lijkt me een stoere actie om tegen vrouwen te zeggen “voor wij u kunnen begrijpen moet u eerst de cursus ‘communiceren als een man’ volgen”
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RD: Banken luisteren niet goed naar vrouwen

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Het blijkt ook uit onderzoek ( ik kan het zo snel niet vinden) dat mannen zichzelf sneller overschatten en sneller geschikt vinden voor een functie. Vrouwen zijn meer geneigd om te denken dat ze bepaalde dingen niet kunnen. Mannen dikken hun CV meer aan. Het frappante is dat vrouwen dat wel voor een ander kunnen, maar blijkbaar minder goed voor zichzelf.
Klopt. Dus dan stoppen met klagen dat het aan de omgeving ligt en zelf aan de bak dames :-).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RD: Banken luisteren niet goed naar vrouwen

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
Het blijkt ook uit onderzoek ( ik kan het zo snel niet vinden) dat mannen zichzelf sneller overschatten en sneller geschikt vinden voor een functie. Vrouwen zijn meer geneigd om te denken dat ze bepaalde dingen niet kunnen. Mannen dikken hun CV meer aan. Het frappante is dat vrouwen dat wel voor een ander kunnen, maar blijkbaar minder goed voor zichzelf.
Klopt. Dus dan stoppen met klagen dat het aan de omgeving ligt en zelf aan de bak dames :-).
Onderzoek heeft ook uitgewezen dat vrouwen vaker zwanger zijn dan mannen. Het verschil is zelfs schrikbarend groot. D66 heeft een wetsvoorstel in voorbereiding om die kloof te dichten. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: RD: Banken luisteren niet goed naar vrouwen

Bericht door Jongere »

HersteldHervormd schreef:Ik vind het vooral heel erg vreemd dat het RD zo langzamerhand ook steeds meer berichten als dit gaat verspreiden.
Voordat je gelijk met de rode alarmvlag gaat wapperen (uiteraard in de vorm van een ontwikkeling: "het gebeurt steeds meer!!"), misschien goed om even te nuanceren:

- van deze topictitel klopt weinig. Het RD stelt dit helemaal niet, maar dit betreft een artikel op de website van het RD waarin ABN AMRO wordt geciteerd. De kop is bovendien een citaatkop, die duidelijk maakt dat het gaat om de visie van die ene bank, op basis van eigen onderzoek van die bank zelf.

- daarnaast kun je de naam van de auteur bij dit artikel zien: dat is de persdienst ANP. Het betreft dus een automatisch geplaatst bericht van een persbureau; die berichten verschijnen op de site om lezers regelmatig van nieuws te voorzien. Dat is verder geen beleid van een redactie ofzo.

En het staat je natuurlijk helemaal vrij om het oneens te zijn met dit onderzoek van ABN AMRO. Ik vind het persoonlijk wel aardig erover geïnformeerd te worden, al vind ik de uitkomsten vooral wat vaag en ongrijpbaar.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: RD: Banken luisteren niet goed naar vrouwen

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
Het blijkt ook uit onderzoek ( ik kan het zo snel niet vinden) dat mannen zichzelf sneller overschatten en sneller geschikt vinden voor een functie. Vrouwen zijn meer geneigd om te denken dat ze bepaalde dingen niet kunnen. Mannen dikken hun CV meer aan. Het frappante is dat vrouwen dat wel voor een ander kunnen, maar blijkbaar minder goed voor zichzelf.
Klopt. Dus dan stoppen met klagen dat het aan de omgeving ligt en zelf aan de bak dames :-).
Het écht naar elkaar luisteren en serieus nemen, zonder vooringenomenheid, is sowieso op vele terreinen een dingetje..... :jongle
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RD: Banken luisteren niet goed naar vrouwen

Bericht door merel »

Dat was inderdaad ook mijn gevoel bij deze post.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RD: Banken luisteren niet goed naar vrouwen

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:
Het blijkt ook uit onderzoek ( ik kan het zo snel niet vinden) dat mannen zichzelf sneller overschatten en sneller geschikt vinden voor een functie. Vrouwen zijn meer geneigd om te denken dat ze bepaalde dingen niet kunnen. Mannen dikken hun CV meer aan. Het frappante is dat vrouwen dat wel voor een ander kunnen, maar blijkbaar minder goed voor zichzelf.
Klopt. Dus dan stoppen met klagen dat het aan de omgeving ligt en zelf aan de bak dames :-).
Het écht naar elkaar luisteren en serieus nemen, zonder vooringenomenheid, is sowieso op vele terreinen een dingetje..... :jongle
Zeker.
Plaats reactie