Hoe goed lees jij het RD?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe goed lees jij het RD?

Bericht door refo »

Ik las pas een artikel over mensen die alle Terdeges bewaard hadden. En zo zullen er ook wel lieden zijn die alle kranten bewaren.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoe goed lees jij het RD?

Bericht door Ditbenik »

Delftenaar schreef:
Geytenbeekje schreef:Waarom vind je dat?
Omdat de krant, even als voorbeeld, met koeienletters aangeeft als er op de E19 bij Hoogstratren een ongeval is gebeurd.
Maar het de VS, opnieuw een voorbeeld, een invasie in Venezuela plant staat dat op pagina 12.
De braderie van Uddel (op zich niets mis mee) staat op pagina 4. Maar omdat in het Westland minder mensen het RD lezen wordt het varend corso alhier niet eens in de krant opgenomen. Naaldwijk ligt immers te ver van Barneveld af...
Ja, het is duidelijk dat je de krant niet kent. Dan kun je beter niets zeggen dan dit soort onzin uitkramen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoe goed lees jij het RD?

Bericht door Ditbenik »

margrietha schreef:Als de krant op de mat ligt, lees ik m even globaal door.
S avonds bij de koffie uitgebreid.
Een tijdje geen RD gehad doordat er geen bezorgers waren, als alternatief e-paper gehad, maar dat beviel heel slecht.
Toch maar liever een papieren krant in handen!
Ja, dat herken ik. In deze provincie had het RD geen bezorgers. Daarom las ik de papieren versie van de regionale krant en de e-paper van het RD. In de praktijk betekende dit dat ik de papieren regionale krant las van voor tot achter en in het RD alleen las waarvan mijn vrouw zei dat ik dat toch echt even moest lezen. Sinds vorig jaar is het mogelijk het RD op papier te lezen. Die wordt de volgende ochtend bezorgd door de bezorger van de regionale krant. Op zaterdag komen die van vrijdag en zaterdag, op maandag komt er geen. De regionale krant lees ik nu digitaal. In de praktijk lees ik die nu niet meer. Alleen de artikelen die ze op sociale media plaatsen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoe goed lees jij het RD?

Bericht door Ditbenik »

John Galt schreef:
HersteldHervormd schreef: En voor hetzelfde geld was alsnog niet aantrekkelijk?
Nee, tenslotte hoeven ze ook geen bezorger te betalen, dus waarom zou ik dan wel voor de bezorging betalen die niet uitgevoerd wordt? Als ik ergens iets bestel en ik ga het zelf ophalen, betaal ik toch ook geen verzendkosten?
Overigens is het al enige tientallen jaren geleden hoor.
Het is maar goed dat je voor de krant niet de kostprijs hoeft te betalen. Dan zou die onbetaalbaar zijn. De vergelijking met een ander product gaat dan ook niet op.
De kosten voor het aan jou bezorgen via het kantoor zijn trouwens ook een stuk hoger dan wanneer die met een bezorger mee komt. In de begin jaren van het RD, de jaren '70, begrepen mensen hoe belangrijk het was een verantwoorde en betrouwbare nieuwsvoorziening te krijgen. Daar hadden mensen veel over. De krant is opgezet vanuit giften.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Hoe goed lees jij het RD?

Bericht door Habitat »

Hendrien schreef:Mijn man wil alle kranten uitgebreid lezen en bewaart ze soms meer dan een jaar…
Ik bewaar de kranten ook lang (circa 1 jaar). Met name de katernen. Op rustiger momenten, zoals nu in de zomervakantie, lees ik de artikelen door en daarna gaat het allemaal bij het oud papier.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hoe goed lees jij het RD?

Bericht door Van Ewijk »

GerefGemeente-lid schreef:Ik wilde graag een nieuw draadje openen, met daarin de vraag: Hoe goed lees jij het RD?

Dus: wat lees je wel/niet en waarom wel/niet?

Graag inhoudelijke reacties!
Eigenlijk helemaal niet.
Ik haal al sinds jaar en dag het nieuws uit teletekst iedere ochtend.
Dan lees ik het voornaamste nieuws en het weerbericht en dat is mij voldoende.
Heb daar niet echt een beargumenteerde motivatie voor.
Kwestie van gewenning denk ik.
Echt nooit gemerkt dat ik achter liep.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoe goed lees jij het RD?

Bericht door J.C. Philpot »

Van Ewijk schreef:Eigenlijk helemaal niet.
Ik haal al sinds jaar en dag het nieuws uit teletekst iedere ochtend.
Dan lees ik het voornaamste nieuws en het weerbericht en dat is mij voldoende.
Leuk om te lezen. Ik wist eerlijk gezegt niet dat teletext nog bestond.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe goed lees jij het RD?

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef:
Van Ewijk schreef:Eigenlijk helemaal niet.
Ik haal al sinds jaar en dag het nieuws uit teletekst iedere ochtend.
Dan lees ik het voornaamste nieuws en het weerbericht en dat is mij voldoende.
Leuk om te lezen. Ik wist eerlijk gezegt niet dat teletext nog bestond.
https://nos.nl/teletekst#100
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hoe goed lees jij het RD?

Bericht door Van Ewijk »

J.C. Philpot schreef:
Van Ewijk schreef:Eigenlijk helemaal niet.
Ik haal al sinds jaar en dag het nieuws uit teletekst iedere ochtend.
Dan lees ik het voornaamste nieuws en het weerbericht en dat is mij voldoende.
Leuk om te lezen. Ik wist eerlijk gezegt niet dat teletext nog bestond.
Abonnementen op fysieke kranten en digitale varianten vind ik met de tegenwoordige overvloed aan nieuwsbronnen gewoon zonde van het geld.
Allicht dient kaf en koren wel gescheiden te worden, er is ook veel rotzooi en politieke ondertoon.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe goed lees jij het RD?

Bericht door -DIA- »

Ik las pas een stukje over het lezen van de krant. Verschillende cijfers. De meeste krantenlezeres, en bedoel ik papapieren kranten-lezers, zijn 50-plussers. Van de jongere generatie las (ik heb precieze cijfers niet onthouden) een voor mij schrikbarend groot deel de oude papieren krant nog nauwelijks in vergelijking met ouderen. Ik heb zelf sinds enige tijd de RD-App (tot nog niet zo lang had ik zelfs helemaal geen mobiel). Ik merk wel dat ik nauwelijks gebruik maak van de app, maar ik lees gewoon rustig de krant. De app is te (hoe zal ik dat noemen) te ongrijpbaar? te vluchtig, al is dit natuurlijk alles, maar bij de moderne media lijkt toch alles vluchtiger in mijn beleving. De diepere achtergronden lees ik niet via een scherm, maar liever in een krant of een boek (en geen e-book, als iemand het kan vatten)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Hoe goed lees jij het RD?

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:Ik las pas een stukje over het lezen van de krant. Verschillende cijfers. De meeste krantenlezeres, en bedoel ik papapieren kranten-lezers, zijn 50-plussers. Van de jongere generatie las (ik heb precieze cijfers niet onthouden) een voor mij schrikbarend groot deel de oude papieren krant nog nauwelijks in vergelijking met ouderen. Ik heb zelf sinds enige tijd de RD-App (tot nog niet zo lang had ik zelfs helemaal geen mobiel). Ik merk wel dat ik nauwelijks gebruik maak van de app, maar ik lees gewoon rustig de krant. De app is te (hoe zal ik dat noemen) te ongrijpbaar? te vluchtig, al is dit natuurlijk alles, maar bij de moderne media lijkt toch alles vluchtiger in mijn beleving. De diepere achtergronden lees ik niet via een scherm, maar liever in een krant of een boek (en geen e-book, als iemand het kan vatten)
De papieren krant heeft echt afgedaan. :haha
Ik moet echt heel diep nadenken eer ik me iemand van rond de twintig kan herinneren die ik er één heb zien lezen en dan kom ik uit in de bedrijfskantine waar soms een rondliggend exemplaar gepakt word als de batterijen van de telefoon leeg zijn.

Maar ik kan me uw voorkeur voor fysiek papier best voorstellen.
Ik geef zelf nog steeds de voorkeur aan een fysieke bijbel boven een app en dat geld eveneens ook voor andere boeken.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe goed lees jij het RD?

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:
-DIA- schreef:Ik las pas een stukje over het lezen van de krant. Verschillende cijfers. De meeste krantenlezeres, en bedoel ik papapieren kranten-lezers, zijn 50-plussers. Van de jongere generatie las (ik heb precieze cijfers niet onthouden) een voor mij schrikbarend groot deel de oude papieren krant nog nauwelijks in vergelijking met ouderen. Ik heb zelf sinds enige tijd de RD-App (tot nog niet zo lang had ik zelfs helemaal geen mobiel). Ik merk wel dat ik nauwelijks gebruik maak van de app, maar ik lees gewoon rustig de krant. De app is te (hoe zal ik dat noemen) te ongrijpbaar? te vluchtig, al is dit natuurlijk alles, maar bij de moderne media lijkt toch alles vluchtiger in mijn beleving. De diepere achtergronden lees ik niet via een scherm, maar liever in een krant of een boek (en geen e-book, als iemand het kan vatten)
De papieren krant heeft echt afgedaan. :haha
Ik moet echt heel diep nadenken eer ik me iemand van rond de twintig kan herinneren die ik er één heb zien lezen en dan kom ik uit in de bedrijfskantine waar soms een rondliggend exemplaar gepakt word als de batterijen van de telefoon leeg zijn.

Maar ik kan me uw voorkeur voor fysiek papier best voorstellen.
Ik geef zelf nog steeds de voorkeur aan een fysieke bijbel boven een app en dat geld eveneens ook voor andere boeken.
Ik ben in mijn werkzame leven werkzaam geweest bij de grootste kruidenier van Nederland. Ook daar zag ik veel veranderen in de kantine. Wel lag er elke een verse Telegraaf op de tafel. Maar daar werd steeds minder naar gegrepen. Mensen praatten ook niet meer. Een ieder zat voor zich te 'doen' met hun 'ding'. Is dat nog sociaal, of heet dat asociaal? Ik weet het niet, ik constateer het alleen maar.
Het is geprobeerd de mensen weer aan het praten te krijgen. Er kwam een kletspot op de tafel te staan. Je kom daar een kaartje uitnemen en je had een onderwerp om over te praten. Helaas is deze laatste wanhoopspoging om weer te praten mislukt. De kletspot is weer verdwenen en een ieder zit weer voor zichzelf met hun 'ding' asociaal te zijn. althans zo komt het wel een beetje over. Ik heb er doorgewerkt tot aan de corona, toen ben ik gestopt, met de mogelijkheid om weer te beginnen als de omstandigheden beter zouden zijn. In die tussentijd ben ik behoorlijk verzwakt, zodat ik wellicht mijn laatste werk in de supermarkt gedaan heb. Dat was in september, toen de coronacijfers even wat gunstiger waren. Ik zou zo graag weer aan het werk gaan, ondanks die asociale telefoontjes, want het werk was altijd mijn ontspanning. En nu zie ik, bij het boodschappen halen zo enorm veel werk in de winkel, en hoe de winkel er slordig uitziet. Veel foutvullingen worden niet meer op tijd rechtgezet, en kijk ook maar niet teveel naar de netheid en schoonheid van de schappen. Dat doen ze nu een paar keer als ze een HCCP-controleur verwachten.... Dat deden ze dus altijd als extra op die momenten, maar toen was ik er nog, zodat de winkel continue goed schoon was en alles netjes FiFo-gevuld was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie