Weet je welke lobby ook een grote(re) invloed heeft in Den Haag? De milieulobby. In feite zitten lobbyclubs als Greenpeace, Urgenda, Wakker Dier enzovoorts aan de knoppen als het gaat om klimaat- en stikstofbeleid.Ambtenaar schreef:Het is natuurlijk eenvoudig om naar de overheid te wijzen, vergeet niet dat de landbouwlobby een grote invloed heeft in Den Haag. De sector is daarom zelf in grote mate verantwoordelijk voor het nu ontstane probleem.
Daarbij is het simpelweg niet waar dat de sector in grote mate verantwoordelijk is voor het nu ontstane probleem. Feit is dat de sector de ammoniakuitstoot sinds 1990 enorm heeft teruggebracht. Feit is ook dat de stikstofnormen die zijn afgesproken door de politiek absurd zijn. Om een voorbeeld te geven: 1 hondendrol op 1 hectare landbouwgrond is al voldoende om de stikstofnorm voor een jaar te overschrijden. Ik moest ook mijn ogen uitwrijven toen ik dat las, maar het wordt door factcheckers beoordeeld als waar en dan zal het wel zo zijn. Met zulke normen kun je feitelijk geen samenleving hebben: zelfs al stop je alle economische activiteit in het hele land, dan nog overschrijd je de normen in een groot deel van het land doordat een deel van de stikstofdepositie vanuit het buitenland komt.
Dit is vooral een politiek/juridisch probleem dat door de politiek is veroorzaakt met name ook omdat de politiek heeft bepaald dat de Natura 2000 gebieden zo belangrijk zijn dat er nog geen snufje ammoniak of NOx in terecht mag komen.
Daar komt nog eens bij dat de oplossing nu wordt gezocht in het uitkopen/onteigenen van boeren, terwijl er alternatieven zijn die waarschijnlijk beter en goedkoper zijn: stikstofkrakers voor de veehouderij, of simpelweg meer maatwerk qua natuur in plaats van niet-realistische stikstofdoelen te stellen zoals prof. Lindeboom in een artikel in Trouw betoogt.
Nu hebben we het wel over boeren, maar een heel groot deel van de stikstofoxiden (een andere stikstofvariant) komt helemaal niet van boerderijen. Die komen vooral uit industriegebieden, havens en luchthavens. Wat doen we daarmee? Gaan we de haven van Rotterdam sluiten alsmede Schiphol? In dat geval kunnen we beter met zijn 17 miljoenen emigreren en dit land weer moerasgebied laten worden.