De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ad Anker »

Met de wetenschap dat ervaringen die hier gedeeld worden geen echte graadmeter zijn voor wat er echt aan de hand is. Dat diverse ziekenhuizen benaderd moeten worden voor een plek is echt geen bijzonderheid in ons landje.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

DDD schreef:Er is geen specifieke reden om nuchter te zijn op jouw manier. Je kunt beter waakzaam zijn.

En verder begrijp ik niet waarom huisman zich verongelijkt voelt. Hij is het immers zelf die persoonlijke ervaringen van twee forumleden
wegschrijft met een beroep op een algemeen verhaal uit een andere krant. En als er dan ook nog een bron is, dan zegt hij: dat is altijd zo. Dat doet aan het feit dat er een risico is, niet af.

Alsof het feit dat er over heel Nederland bezien nog (net) genoeg plek is, zou betekenen dat er op specifieke plaatsen geen problemen kunnen zijn.

Je hebt of te snel of niet goed gelezen. Ik geef vrij neutraal de situatie weer gegeven door de gezamenlijke kinder ic’s van de Academische ziekenhuizen. Steeds met links om het zelf te lezen.

Denk ook dat het komt dat ik vader van 6 kinderen en opa van nog meer kleinkinderen mag zijn. Winters zijn voor kinderen een bron van luchtweginfecties. Ook wij zijn een keer met spoed naar het ziekenhuis verwezen vanwege een heftige longontsteking van één van onze toen nog zeer jong dochtertje.
Toen was het ook erg druk maar de media zweeg erover. In 2022 is alles meteen een crisis. Ik zei al eerder de corona pandemie heeft wat met de volkspsyche gedaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
DDD schreef:Er is geen specifieke reden om nuchter te zijn op jouw manier. Je kunt beter waakzaam zijn.

En verder begrijp ik niet waarom huisman zich verongelijkt voelt. Hij is het immers zelf die persoonlijke ervaringen van twee forumleden
wegschrijft met een beroep op een algemeen verhaal uit een andere krant. En als er dan ook nog een bron is, dan zegt hij: dat is altijd zo. Dat doet aan het feit dat er een risico is, niet af.

Alsof het feit dat er over heel Nederland bezien nog (net) genoeg plek is, zou betekenen dat er op specifieke plaatsen geen problemen kunnen zijn.

Je hebt of te snel of niet goed gelezen. Ik geef vrij neutraal de situatie weer gegeven door de gezamenlijke kinder ic’s van de Academische ziekenhuizen. Steeds met links om het zelf te lezen.

Denk ook dat het komt dat ik vader van 6 kinderen en opa van nog meer kleinkinderen mag zijn. Winters zijn voor kinderen een bron van luchtweginfecties. Ook wij zijn een keer met spoed naar het ziekenhuis verwezen vanwege een heftige longontsteking van één van onze toen nog zeer jong dochtertje.
Toen was het ook erg druk maar de media zweeg erover. In 2022 is alles meteen een crisis. Ik zei al eerder de corona pandemie heeft wat met de volkspsyche gedaan.
Op zich is het wel goed als er aandacht is voor crisissituaties die er vroeger ook waren, maar waar toen de aandacht niet voor was. Een ziekenhuiscapaciteit waarmee ook in de winter niet onnodig mensen overlijden is wenselijk (je hoeft echt niet voorbereid te zijn op een pandemie, maar een grote RSV of griepgolf aankunnen is wel prettig.


En ja ik ken de gevolgen van gebrek aan capaciteit. Onze oudste zoon is in de taxi naar het ziekenhuis geboren, omdat men toen in Zweden aankomende moeders niet te vroeg een bed wil laten bezetten. Godzijdank kwam er net een ambulance langs toen we stopten, want de navelstreng zat dubbel om de nek. Als dit misgegaan was had het waarschijnlijk niet toegeschreven geworden aan gebrek aan ziekenhuis capaciteit, terwijl dat wel een oorzaak was.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:Is het duidelijk wat de ziekte van deze patiënten is? Ik zie om me heen zelf bv best veel mensen die behoorlijk ziek zijn die de diagnose griep krijgen.
Cardiaal, OK-gerelateerd icm onderliggend lijden. Mensen met specifieke covid klachten worden nog wel getest.
Specifiek meer cardiale klachten bij relatief jonge mensen tov eerdere jaren?
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Eloesje »

HersteldHervormd schreef:Opzich kan je het best melden. Het is druk in de ziekenhuizen vanwege RS virus, of influenza of Covid etc. Maar de vraag is wat je er concreet mee gaat doen? Tijdens de corona crisis is er natuurlijk een batterij aan maatregelen getroffen. Gedurende de corona jaren heb ik wel heel vaak gedacht wat de rol van de media is geweest. Zij zijn het namelijk die iedere keer weer die paniekerige berichten de wereld in hielpen. En weetje, (kwetsbare) mensen worden hier echt heel bang van.

Wat GGlid terecht ook opmerkt, waar is de nuchterheid gebleven? Dat vraag ik me ook af bij het RD, als ik dit soort berichten lees.
Dat geldt ook voor de berichten over de jaarwisseling. Ga iedereen nu vast bang maken dat alles uit de hand gaat lopen, fijn. Eerlijk gezegd begrijp ik dat niet zo.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Eloesje »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:Is het duidelijk wat de ziekte van deze patiënten is? Ik zie om me heen zelf bv best veel mensen die behoorlijk ziek zijn die de diagnose griep krijgen.
Cardiaal, OK-gerelateerd icm onderliggend lijden. Mensen met specifieke covid klachten worden nog wel getest.
Specifiek meer cardiale klachten bij relatief jonge mensen tov eerdere jaren?
Komt dat omdat we vorige seizoenen zo goed afstand hielden waardoor we minder antistoffen opbouwde??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:Is het duidelijk wat de ziekte van deze patiënten is? Ik zie om me heen zelf bv best veel mensen die behoorlijk ziek zijn die de diagnose griep krijgen.
Cardiaal, OK-gerelateerd icm onderliggend lijden. Mensen met specifieke covid klachten worden nog wel getest.
Specifiek meer cardiale klachten bij relatief jonge mensen tov eerdere jaren?
Nee, niet dat ik weet. Al hoor ik wel van infarct bij jonge(re) mensen. Maar ik heb geen vergelijk met andere jaren.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:Is het duidelijk wat de ziekte van deze patiënten is? Ik zie om me heen zelf bv best veel mensen die behoorlijk ziek zijn die de diagnose griep krijgen.
Cardiaal, OK-gerelateerd icm onderliggend lijden. Mensen met specifieke covid klachten worden nog wel getest.
Specifiek meer cardiale klachten bij relatief jonge mensen tov eerdere jaren?
Nee, niet dat ik weet. Al hoor ik wel van infarct bij jonge(re) mensen. Maar ik heb geen vergelijk met andere jaren.
Ok. Ik hoor het ook wel zo af en toe. Maar wellicht verkeer ik wat meer in de cardiale omgevingen. Ik weet eigenlijk niet of dat nu een woord is :)
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Eloesje schreef:
Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef:
Zeeuw schreef:Is het duidelijk wat de ziekte van deze patiënten is? Ik zie om me heen zelf bv best veel mensen die behoorlijk ziek zijn die de diagnose griep krijgen.
Cardiaal, OK-gerelateerd icm onderliggend lijden. Mensen met specifieke covid klachten worden nog wel getest.
Specifiek meer cardiale klachten bij relatief jonge mensen tov eerdere jaren?
Komt dat omdat we vorige seizoenen zo goed afstand hielden waardoor we minder antistoffen opbouwde??
Dat wordt door onze huisarts wel gezegd tov de griepachtige virussen. Maar dat zal geen cardiale klachten verklaren vermoed ik.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door parsifal »

Zeeuw schreef:
Eloesje schreef:
Zeeuw schreef:
Ad Anker schreef: Cardiaal, OK-gerelateerd icm onderliggend lijden. Mensen met specifieke covid klachten worden nog wel getest.
Specifiek meer cardiale klachten bij relatief jonge mensen tov eerdere jaren?
Komt dat omdat we vorige seizoenen zo goed afstand hielden waardoor we minder antistoffen opbouwde??
Dat wordt door onze huisarts wel gezegd tov de griepachtige virussen. Maar dat zal geen cardiale klachten verklaren vermoed ik.
Ik heb wel eens :modo begrepen dat heftige infecties zoals Covid en griep de kans op hartaanvallen kunnen verhogen https://www.bhf.org.uk/informationsuppo ... 0condition

Goede statistische onderbouwing zou wel prettig zijn nu.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef: Ik heb wel eens :modo begrepen dat heftige infecties zoals Covid en griep de kans op hartaanvallen kunnen verhogen https://www.bhf.org.uk/informationsuppo ... 0condition

Goede statistische onderbouwing zou wel prettig zijn nu.
Ja, dat zou inderdaad fijn zijn. Ik krijg al tijden ieder jaar de oproep voor de griepprik, want 'risicogroep'. Ik moet vrij regelmatig antibiotica slikken als ik bv naar de tandarts ga. Maar dat heeft vrijwel altijd met bacteriën en niet met virussen te maken.
Ik zal het nog eens navragen bij de cardioloog.

If you have a chronic heart condition, including heart failure or congenital heart disease, we recommend that you get the flu jab. If you think you have the flu you should contact your GP as soon as possible for advice.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1124
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Anselmus »

Ik denk dat er meerdere dingen door elkaar spelen, vandaar dat het duiden moeilijk is.
Ten gevolge van bijvoorbeeld Influenza kan ook myopericarditis optreden, maar dat is lastig meten omdat het niet een heel duidelijk ziektebeeld is naast Influenza. Daarnaast zou je op de IC dan een toename moeten zien van het aantal Influenza-isolaties. Ik weet niet of dat zo is.

Wat verder speelt is dat mensen steeds ouder worden. Ze worden naast 'gezonder ouder' ook 'zieker ouder' al lijkt dat een contradictie. Iemand van nu 76 is vaak vitaler dan iemand die vroeger 60 was. In die zin gezonder ouder. Toch daarnaast ook zieker ouder, want ziektes worden steeds vroeger opgespoord en daarnaast zijn behandelmogelijkheden en overlevingskans toegenomen, maar is iemand wel chronisch ziek. Dit brengt lastige beslissingen met zich mee. Iemand van 91 jaar met bijvoorbeeld borstkanker, wil je die nog opereren? Bij de ene patiënt wordt mogelijk gekozen voor een meer afwachtend beleid met eventueel anti-hormoontherapie. Bij een ander kan gekozen worden voor opereren en behandelen. Maar omdat die persoonlijk mogelijk wel ooit een hartinfarct heeft gehad, moet hier wel extra aandacht voor zijn. Deze specifieke beschrijving staat los van de IC-capaciteit, maar laat wel zien dat ouderen steeds gezonder oud worden, maar soms ook meer ziektes hebben. Als zo iemand dan overlijdt is dat niet per se verwacht, maar is het ook oversterfte? Het ligt gecompliceerd om oversterfte daadwerkelijk te duiden denk ik. Er zijn op dit moment ontwikkelingen in de populatie die gekleurd worden door de vergrijzing, maar niet alles kunnen verklaren. Het is echt wel lastig om harde uitspraken te doen over onder- of oversterfte, zeker op het moment zelf. Achteraf is er soms betere duiding mogelijk.
Fides Quaerens Intellectum
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Wim Anker »

Waarom denkt het RD (en tig andere blaadjes) toch dat zij geroepen zijn om de krant te vullen met stichelijke woorden? Doen de kerken het dan zo slecht?

Wat de Romeinen deden met eten (voleten, kotsen en weer dooreten) gebeurd nu met stichtelijke lectuur. Overdaad schaadt!
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

Anselmus schreef:Ik denk dat er meerdere dingen door elkaar spelen, vandaar dat het duiden moeilijk is.
Ten gevolge van bijvoorbeeld Influenza kan ook myopericarditis optreden, maar dat is lastig meten omdat het niet een heel duidelijk ziektebeeld is naast Influenza. Daarnaast zou je op de IC dan een toename moeten zien van het aantal Influenza-isolaties. Ik weet niet of dat zo is.

Wat verder speelt is dat mensen steeds ouder worden. Ze worden naast 'gezonder ouder' ook 'zieker ouder' al lijkt dat een contradictie. Iemand van nu 76 is vaak vitaler dan iemand die vroeger 60 was. In die zin gezonder ouder. Toch daarnaast ook zieker ouder, want ziektes worden steeds vroeger opgespoord en daarnaast zijn behandelmogelijkheden en overlevingskans toegenomen, maar is iemand wel chronisch ziek. Dit brengt lastige beslissingen met zich mee. Iemand van 91 jaar met bijvoorbeeld borstkanker, wil je die nog opereren? Bij de ene patiënt wordt mogelijk gekozen voor een meer afwachtend beleid met eventueel anti-hormoontherapie. Bij een ander kan gekozen worden voor opereren en behandelen. Maar omdat die persoonlijk mogelijk wel ooit een hartinfarct heeft gehad, moet hier wel extra aandacht voor zijn. Deze specifieke beschrijving staat los van de IC-capaciteit, maar laat wel zien dat ouderen steeds gezonder oud worden, maar soms ook meer ziektes hebben. Als zo iemand dan overlijdt is dat niet per se verwacht, maar is het ook oversterfte? Het ligt gecompliceerd om oversterfte daadwerkelijk te duiden denk ik. Er zijn op dit moment ontwikkelingen in de populatie die gekleurd worden door de vergrijzing, maar niet alles kunnen verklaren. Het is echt wel lastig om harde uitspraken te doen over onder- of oversterfte, zeker op het moment zelf. Achteraf is er soms betere duiding mogelijk.
Dat is ook mijn indruk. Mijn oudoom van 94 had vorige jaar een liesbreuk met als complicatie een grote bloeding. Hij heeft 48 uur aan de beademing gelegen en is volledig opgeknapt. De artsen waren verbijsterd. Een jaar later werd hij met legionella opgenomen en ook daarvan volledig hersteld. Deze keer heeft hij bij opname wel zelf aangeven dat hij niet weer aan de beademing wilde. Inmiddels kookt hij weer elke maand voor alle bewoners van het verzorgingshuis;)
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1124
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Anselmus »

Wim Anker schreef:Waarom denkt het RD (en tig andere blaadjes) toch dat zij geroepen zijn om de krant te vullen met stichelijke woorden? Doen de kerken het dan zo slecht?

Wat de Romeinen deden met eten (voleten, kotsen en weer dooreten) gebeurd nu met stichtelijke lectuur. Overdaad schaadt!
Viel mij ook op. Daarnaast deze week matig nieuwsgehalte, hoge voorspelbaarheidsfactor. Bevestiging in lege kerk er nog eens bij gehaald, knallen en de reactie van Oekraïensen daarop, (die reageerden nuchterder dan de Nederlander die het liefst een mep zou uitdelen). Daarnaast viel mij op dat er de laatste tijd veel nieuwsberichten zijn waarin mensen uit Urk aan het woord komen. Een zoekopdracht naar 'Urk' bevestigde dat er in december veel artikelen met behulp van Urkers geschreven zijn. Ik vond het altijd een goede krant, maar de onderwerpen van de laatste tijd kan ik af met koppensnellen zonder het artikel open te klikken. Van de afgelopen weken zou ik niets gemist hebben. Het wordt weer tijd voor verkiezingen :-).
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie