De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Posthoorn »

Door passende maatregelen is de zure regen minder geworden.
Wikipedia schreef:Dankzij de invoering van rookgasontzwavelingsinstallaties bij elektriciteitscentrales en raffinaderijen zijn emissies van zwaveldioxide in Nederland met 89% gedaald sinds 1980. De invoer van de driewegkatalysator bij personenauto’s zorgde voor een emissiedaling van stikstofoxiden met 40%. Ook de emissie van ammoniak is afgenomen. Dankzij deze maatregelen is de hoeveelheid zure regen in Nederland sterk afgenomen en is het proces van de bodemverzuring sterk vertraagd. Hoewel op bepaalde plaatsen herstel is te zien (zoals de terugkeer van bepaalde korstmossen in het bos), worden kritische depositieniveaus nog steeds overschreden, waarmee veel ecosystemen nog steeds risico lopen.Ondanks alle maatregelen behoren Nederlandse emissieniveaus per km2 van bijvoorbeeld NOx toch nog tot de hoogste van Europa.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zure_regen
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

merel schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Ik dacht ook altijd dat mensen zoiets niet meenden, maar ik sprak pas iemand die dacht dat de gasprijzen helemaal niet omhoog waren gegaan, maar die dat als een complot zag. En met corona heb je ook zulke rare verhalen gezien. Dus ik neem de standpunten van huisman niet zomaar als flauwekul. Maar ze zijn wel gevaarlijk, mijns inziens.
Wederzijds @DDD maar met dit verschil dat ik jouw standpunten over stikstof wel zie als flauwekul. En volgens mij met inschatting van jouw intellect zie je dat zelf ook best wel.
Wat zou jouw oplossing zijn voor de sterke achteruitgang van de natuur, afname van insecten en andere biodiversiteit, stijging van de waterspiegel etc.?
Ik heb al eerder gezegd dat als alle top predatoren het bovenin een voedselketen het zeer goed doen het schandalig is om over een sterke achteruitgang van de natuur te spreken. Dat was in de jaren 70 van de vorige eeuw compleet anders. Toen dreigden roofvogels, ooievaars enz. uit te sterven. Nu zijn ze in grote getale en zeer divers terug. Zelfs de aalscholver is helemaal terug. Wilde zwijnen is bijna een plaag en de wolf is terug.
Er is dus genoeg voedsel voor deze dieren (vis, kikkers, kleine knaagdieren en voor de zwijnen allerlei noten en wortels van diverse planten.

Die biodiversiteit waar over geklaagd wordt gaat over plantjes en beestjes die jij echt niet mist en waarschijnlijk als onkruid uit je tuin trekt.
Natuurlijk veranderd de natuur door menselijk ingrijpen maar het beeld dat de natuur in Nederland op zijn ondergang afgaat is feitelijk onjuist.

Dus mijn vraag: Hoe verklaar jij het succes van de dieren aan de top van de voedselketen als het zo slecht met de natuur gesteld zou zijn?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Charles »

Posthoorn schreef:Door passende maatregelen is de zure regen minder geworden.
In dat artikel wordt er dus op ingegaan dat dat niet zo is.
https://library.wur.nl/WebQuery/groenekennis/1937319
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door TSD »

merel schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Ik dacht ook altijd dat mensen zoiets niet meenden, maar ik sprak pas iemand die dacht dat de gasprijzen helemaal niet omhoog waren gegaan, maar die dat als een complot zag. En met corona heb je ook zulke rare verhalen gezien. Dus ik neem de standpunten van huisman niet zomaar als flauwekul. Maar ze zijn wel gevaarlijk, mijns inziens.
Wederzijds @DDD maar met dit verschil dat ik jouw standpunten over stikstof wel zie als flauwekul. En volgens mij met inschatting van jouw intellect zie je dat zelf ook best wel.
Wat zou jouw oplossing zijn voor de sterke achteruitgang van de natuur, afname van insecten en andere biodiversiteit, stijging van de waterspiegel etc.?
De discussie vertroebeld door het ter discussie stellen van de specifieke draconische maatregelen rondom de stikstofdepositie, specifiek rondom natuurgebieden en vooral gericht tegen de boeren, te gaan vermengen met allerlei andere problematieken rondom milieu en klimaat. Daar maken zowel jij als Ambtenaar zich voortdurend schuldig aan.

En dan krijg je vanzelf een gepolariseerd debat, want je dan ben je een ontkenner van de problematiek rondom biodiversiteit, van opwarming van de aarde enzovoorts.

En als je al niet voor ontkenner wordt uitgemaakt, en je stelt wel de huidige maatregelen ter discussie, dan ben je per saldo altijd voor pappen en nathouden, want ja, er is maar 1 optie en dat is déze weg.

Het is allemaal een bewijs dat het hebben van een tunnelvisie bepaald niet voorbehouden is aan de leken op een bepaald gebied.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:Door passende maatregelen is de zure regen minder geworden.
Wikipedia schreef:Dankzij de invoering van rookgasontzwavelingsinstallaties bij elektriciteitscentrales en raffinaderijen zijn emissies van zwaveldioxide in Nederland met 89% gedaald sinds 1980. De invoer van de driewegkatalysator bij personenauto’s zorgde voor een emissiedaling van stikstofoxiden met 40%. Ook de emissie van ammoniak is afgenomen. Dankzij deze maatregelen is de hoeveelheid zure regen in Nederland sterk afgenomen en is het proces van de bodemverzuring sterk vertraagd. Hoewel op bepaalde plaatsen herstel is te zien (zoals de terugkeer van bepaalde korstmossen in het bos), worden kritische depositieniveaus nog steeds overschreden, waarmee veel ecosystemen nog steeds risico lopen.Ondanks alle maatregelen behoren Nederlandse emissieniveaus per km2 van bijvoorbeeld NOx toch nog tot de hoogste van Europa.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zure_regen
Natuurlijk: maar daarom was het nog geen onzin.

De bronnen van DIA zijn dat overigens wel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Posthoorn schreef:Door passende maatregelen is de zure regen minder geworden.
Wikipedia schreef:Dankzij de invoering van rookgasontzwavelingsinstallaties bij elektriciteitscentrales en raffinaderijen zijn emissies van zwaveldioxide in Nederland met 89% gedaald sinds 1980. De invoer van de driewegkatalysator bij personenauto’s zorgde voor een emissiedaling van stikstofoxiden met 40%. Ook de emissie van ammoniak is afgenomen. Dankzij deze maatregelen is de hoeveelheid zure regen in Nederland sterk afgenomen en is het proces van de bodemverzuring sterk vertraagd. Hoewel op bepaalde plaatsen herstel is te zien (zoals de terugkeer van bepaalde korstmossen in het bos), worden kritische depositieniveaus nog steeds overschreden, waarmee veel ecosystemen nog steeds risico lopen.Ondanks alle maatregelen behoren Nederlandse emissieniveaus per km2 van bijvoorbeeld NOx toch nog tot de hoogste van Europa.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zure_regen
Natuurlijk: maar daarom was het nog geen onzin.

De bronnen van DIA zijn dat overigens wel.
Maar de bron van Charles is een onverdacht artikel uit de Volkskrant. Even lezen DDD voordat je verregaande conclusies trekt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door -DIA- »

En natuurlijk is waar dat mijn bronnen onzin zijn, tenminste bij een bepaald persoon wordt dat vaak zo benoemd. Of dat realistisch is laat ik aan de verstandige lezers over.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Verkeersoverlast was te verwachten. Niet voor niets zat de school in Stroe dicht. Vind het bijzonder sneu voor de kinderen maar ook een beetje dom van de scholen om alsnog de weg op te gaan.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:
Posthoorn schreef:Door passende maatregelen is de zure regen minder geworden.
Wikipedia schreef:Dankzij de invoering van rookgasontzwavelingsinstallaties bij elektriciteitscentrales en raffinaderijen zijn emissies van zwaveldioxide in Nederland met 89% gedaald sinds 1980. De invoer van de driewegkatalysator bij personenauto’s zorgde voor een emissiedaling van stikstofoxiden met 40%. Ook de emissie van ammoniak is afgenomen. Dankzij deze maatregelen is de hoeveelheid zure regen in Nederland sterk afgenomen en is het proces van de bodemverzuring sterk vertraagd. Hoewel op bepaalde plaatsen herstel is te zien (zoals de terugkeer van bepaalde korstmossen in het bos), worden kritische depositieniveaus nog steeds overschreden, waarmee veel ecosystemen nog steeds risico lopen.Ondanks alle maatregelen behoren Nederlandse emissieniveaus per km2 van bijvoorbeeld NOx toch nog tot de hoogste van Europa.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zure_regen
Natuurlijk: maar daarom was het nog geen onzin.

De bronnen van DIA zijn dat overigens wel.
Maar de bron van Charles is een onverdacht artikel uit de Volkskrant. Even lezen DDD voordat je verregaande conclusies trekt.
En opinie-artikel uit de Volkskrant inderdaad.Afbeelding
Laatst gewijzigd door DDD op 23 jun 2022, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Henk J schreef:Verkeersoverlast was te verwachten. Niet voor niets zat de school in Stroe dicht. Vind het bijzonder sneu voor de kinderen maar ook een beetje dom van de scholen om alsnog de weg op te gaan.
Haha, we veroorzaken een hoop verkeersoverlast en het is 'dom' van degenen die er last van hebben om op weg te gaan. Zo ben ik bij de vorige boerenprotesten bijna achterop een trekker geklapt die op de snelweg ineens met 25 km/h naar links kwam. Je hoort niet op die snelweg, net als ik niet door rood mag rijden of harder dan 100 km/h.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:

Maar de bron van Charles is een onverdacht artikel uit de Volkskrant. Even lezen DDD voordat je verregaande conclusies trekt.
En opinie-artikel uit de Volkskrant inderdaad.Afbeelding
Als je zo elke tegenspraak weglacht krijg je idd de tunnelvisie die ik in jouw posts waarneem.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Zeeuw schreef:
Henk J schreef:Verkeersoverlast was te verwachten. Niet voor niets zat de school in Stroe dicht. Vind het bijzonder sneu voor de kinderen maar ook een beetje dom van de scholen om alsnog de weg op te gaan.
Haha, we veroorzaken een hoop verkeersoverlast en het is 'dom' van degenen die er last van hebben om op weg te gaan. Zo ben ik bij de vorige boerenprotesten bijna achterop een trekker geklapt die op de snelweg ineens met 25 km/h naar links kwam. Je hoort niet op die snelweg, net als ik niet door rood mag rijden of harder dan 100 km/h.
Net hoe je er tegenaan kijkt. Je kunt ook de dag nadat Feyenoord het kampioenschap heeft gewonnen een stadswandeling over de Coolsingel maken en dan klagen dat er niks van terecht kwam omdat er zoveel feestvierende supporters waren. Of een orgelconcert in de Martinikerk van Groningen organiseren terwijl op de Markt in Groningen een kampioenschapsfeest van Fc Groningen plaatsvind. En dan roepen dat er teveel achtergrondlawaai was.
Het rijden met trekkers op de snelweg is inderdaad gevaarlijk, dat moet je in een colonne doen en dan of helemaal op de rechterbaan of over de hele breedte van de snelweg. En gisteren heeft de politie de boeren soms bewust op de snelweg toegelaten omdat het door de binnenwegen en dorpen rijden met trekkers vele malen gevaarlijker is. Doelbewust blokkeren van snelwegen vind ik dom.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

TSD schreef:
merel schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Ik dacht ook altijd dat mensen zoiets niet meenden, maar ik sprak pas iemand die dacht dat de gasprijzen helemaal niet omhoog waren gegaan, maar die dat als een complot zag. En met corona heb je ook zulke rare verhalen gezien. Dus ik neem de standpunten van huisman niet zomaar als flauwekul. Maar ze zijn wel gevaarlijk, mijns inziens.
Wederzijds @DDD maar met dit verschil dat ik jouw standpunten over stikstof wel zie als flauwekul. En volgens mij met inschatting van jouw intellect zie je dat zelf ook best wel.
Wat zou jouw oplossing zijn voor de sterke achteruitgang van de natuur, afname van insecten en andere biodiversiteit, stijging van de waterspiegel etc.?
De discussie vertroebeld door het ter discussie stellen van de specifieke draconische maatregelen rondom de stikstofdepositie, specifiek rondom natuurgebieden en vooral gericht tegen de boeren, te gaan vermengen met allerlei andere problematieken rondom milieu en klimaat. Daar maken zowel jij als Ambtenaar zich voortdurend schuldig aan.

En dan krijg je vanzelf een gepolariseerd debat, want je dan ben je een ontkenner van de problematiek rondom biodiversiteit, van opwarming van de aarde enzovoorts.

En als je al niet voor ontkenner wordt uitgemaakt, en je stelt wel de huidige maatregelen ter discussie, dan ben je per saldo altijd voor pappen en nathouden, want ja, er is maar 1 optie en dat is déze weg.

Het is allemaal een bewijs dat het hebben van een tunnelvisie bepaald niet voorbehouden is aan de leken op een bepaald gebied.
De tunnelvisie heb ik zeker niet. Ik vind het lastig te verkroppen dat Schiphol en andere grote bedrijven ontzien worden in de hele problematiek van het stikstofdebat. Ik vind dat de maatregelen nog veel radicaler mogen zijn

De boeren hebben daarnaast natuurlijk ook wel een beetje boter op hun hoofd. Sinds het loslaten van o.a. het melkquotum zijn de bedrijven exceptioneel groter geworden. De zorg om natuur en milieu zie ik bij de boeren in mijn familie iig niet terug. De kalveren van een oom zien 2 x in hun leven daglicht, bij aankomst en bij slacht. De rest van hun leven zitten ze in te kleine hokken. De mest wordt ongebreideld de natuur in gespoten met afname van biodiversiteit tot gevolg.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

huisman schreef:
Die biodiversiteit waar over geklaagd wordt gaat over plantjes en beestjes die jij echt niet mist en waarschijnlijk als onkruid uit je tuin trekt.
Natuurlijk veranderd de natuur door menselijk ingrijpen maar het beeld dat de natuur in Nederland op zijn ondergang afgaat is feitelijk onjuist.

Dus mijn vraag: Hoe verklaar jij het succes van de dieren aan de top van de voedselketen als het zo slecht met de natuur gesteld zou zijn?
Ik zie geen oplossing vanuit jouw kant. Alleen opmerkingen waarom het wel mee zal vallen. Zelfs de boeren erkennen het probleem, maar vinden dat de oplossing vanuit een ander moet komen. ( een betere wereld begint bij een ander; echt woke ;) )Op dit moment is een sterke afname van planten en insecten. Om dit te bevorderen hebben wij ( en onze buren gelukkig ook) een wilde tuin, waar ook onkruid de mogelijkheid krijgt om te groeien. Dat is namelijk ideale voeding voor insecten en egeltjes.
Plaats reactie