De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Thea »

Gisteren heb ik gewandeld op landgoed Haarzuilens bij Utrecht. Daar is een historisch beleefpad, waar je kunt 'beleven' hoe vroeger landbouw werd bedreven, met kruidenrijke weilanden. Prachtig daar! !
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Ja. Men komt er natuurlijk op terug, omdat er helemaal niets mis mee is als een minister het onderspit delft in een discussie met een deskundige. Het is volkomen idioot om de ambtenaren net zo dom te maken als de politici en bestuurders. Het is fijn dat de uitvoerders meer verstand van zaken hebben dan de strategische afdelingen, maar dat neemt niet weg dat veel strategische ambtenaren geen verstand van zaken hebben en voortdurend stage lopen op kosten van de belastingbetaler.
Misschien is dat in jouw nichemarkt het geval, maar het gaat veel te ver om ambtenaren te verwijten geen kennis van zaken te hebben. Sterker nog, ik zie om mij heen dat ambtenaren veelal kennisontwikkeling stimuleren. Dat daargelaten, dat kennis de afgelopen decennia is weggevloeid uit de overheidsorganisatie is evident, maar zeker niet verbazingwekkend. De overheid moest vooral klein zijn, zoals bijvoorbeeld ook de SGP vindt. En nu krokodillentranen huilen? Lees de lezing van Herman Tjeenk Willink. Buitengewoon interessant. Je kunt hem hier vinden: https://www.raadvanstate.nl/@131441/eer ... nk-lezing/
DDD schreef:Overigens zou ik er als minister helemaal geen probleem mee hebben als een ambtenaar meer weet dan ik. Dat is precies waar hij voor is aangenomen, zou ik denken. Ik ben erg blij met collega's die meer weten dan ik. Had ik er maar meer.
Misschien moet je meer salaris bieden?
Meer salaris bieden is niet altijd de oplossing. Allereerst zijn de salarissen bij mijn bedrijf exact hetzelfde als bij de Rijksoverheid, want wij volgen die schalen. Los daarvan kan dat alleen omdat ik daar privé-geld inleg, want de bekostiging vanuit de overheid is daarvoor onvoldoende. Dus wat dat betreft is het wel een beetje een onnozel voorstel. Als de overheid niet meer betaalt (en dat geldt in allerlei sectoren, zoals het onderwijs, de sociale advocatuur, de tolken in het vreemdelingenrecht) dan is het niet mogelijk om de salarissen te verhogen, althans niet binnen de bekostiging die je krijgt. Dat betekent dat je daarvoor

Los daarvan heb ik inmiddels via (eerdere) bestuursfuncties zicht op verschillende sectoren, en in al die sectoren geldt dat het overgrote deel van de beleidsambtenaren alleen managementkwaliteiten hebben en weinig verstand van zaken. Vanuit die verschillende rollen heb ik ook gesprekken gevoerd met ministers van twee verschillende beleidsdepartementen, en ik daarin geen verschil qua ambtelijke ondersteuning en deskundigheid. Er zijn enkelingen die verstand van zaken hebben en de anderen beschouwen het werk bij de overheid als een voortdurende stage.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Terri »

https://www.nu.nl/economie/6209335/stik ... p-rij.html

Dit geeft nog meer onrust natuurlijk....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

Terri schreef:https://www.nu.nl/economie/6209335/stik ... p-rij.html

Dit geeft nog meer onrust natuurlijk....
Als feiten onrust geven is er wel wat mis. GroenLinks, PvdD, en vooral D66 hebben niets met feiten die ze slecht uitkomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

huisman schreef:
Terri schreef:https://www.nu.nl/economie/6209335/stik ... p-rij.html

Dit geeft nog meer onrust natuurlijk....
Als feiten onrust geven is er wel wat mis. GroenLinks, PvdD, en vooral D66 hebben niets met feiten die ze slecht uitkomen.
Dat kun je blijven herhalen, maar dit klopt gewoon niet. De feiten zijn overduidelijk. Nederland heeft een gigantisch stikstofprobleem. LNV-onderzoeker C. Henkens waarschuwde hier al in 1965 (!) al voor.

Het NRC was keihard, afgelopen zaterdag. En nee, dit is geen opinieartikel of column, maar een normaal krantenartikel.
Tegenstanders van ingrijpen vinden elkaar sindsdien in halve feiten. Ze zeggen: we hebben al zoveel stikstofuitstoot verminderd – en verzwijgen dat Nederland als Europees koploper nog ver boven de norm zit. Ze zeggen: het rekenmodel deugt niet – en verzwijgen dat het model veelvuldig met metingen is gevalideerd. Ze zeggen: boeren moeten weg voor woningen van migranten – en verzwijgen dat de bouw van een miljoen nieuwe woningen maximaal 1 procent van de bestaande landbouwgrond vergt, aldus Kamerlid Pieter Grinwis (CU) donderdag tegen zijn collega Van der Plas (BBB).

Mythes die de sector verdelen en radicaliseren. Ook de landbouwpers kreeg een argwanende en soms feitenresistente tak. En de boerenlobby, traditioneel verwant met middenpartijen, radicaliseerde mee, met Farmers Defence Force (FDF) als agitator.

Het resultaat stond woensdag in Stroe op het podium: Kamerleden van FVD, PVV, BVNL, JA21, BBB en SGP die zich lieten toejuichen door de boerenmassa. Het verklaarde ook hun inbreng bij het debat donderdag. Ontkenning van feiten, ontkenning van de geschiedenis, ontkenning van het belang van een oplossing.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Precies.

De leugenachtigheid van een christelijke partij is wel schokkend.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Terri »

De volledige Nederlandse veestapel stootte vorig jaar 471 miljoen kilogram stikstof uit via zijn mest. Dat is 7 procent onder het Europese stikstofplafond, meldt het statistiekbureau CBS donderdag. Het is het vierde jaar op rij dat de uitscheiding van stikstof via dierlijke mest onder het stikstofplafond zit en het vijfde jaar op rij dat de uitstoot daalt.

Dit staat vandaag op Nu.nl
Wat is hier leugenachtig aan en van welke partij is dit dan? Volgens mij staat er CBS....
Of hebben we het over heel iets anders?
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

Terri schreef:De volledige Nederlandse veestapel stootte vorig jaar 471 miljoen kilogram stikstof uit via zijn mest. Dat is 7 procent onder het Europese stikstofplafond, meldt het statistiekbureau CBS donderdag. Het is het vierde jaar op rij dat de uitscheiding van stikstof via dierlijke mest onder het stikstofplafond zit en het vijfde jaar op rij dat de uitstoot daalt.

Dit staat vandaag op Nu.nl
Wat is hier leugenachtig aan en van welke partij is dit dan? Volgens mij staat er CBS....
Of hebben we het over heel iets anders?
Omdat het de halve waarheid is. Dit soort halve waarheden zijn exact het probleem dat het NRC hierboven beschrijft. https://www.nu.nl/economie/6209559/stik ... enoeg.html
"Het is inderdaad heel goed dat boeren onder die stikstofplafonds zitten en we zijn heel tevreden dat de productie ervan blijft dalen", zegt een woordvoerder van het ministerie van Landbouw. "Het probleem is echter dat er al stikstof in de grond zit en dat blijft daar. Als er dus nog meer bijkomt, is dat niet goed. Het aantal kilogram stikstof dat erbij komt vermindert inderdaad, maar het is nog lang niet laag genoeg."
Als iemand met schulden € 200.000 schuld heeft en er per maand € 1.000 bijkomt, kun je triomfantelijk gaan roepen dat er vroeger € 1.500 per maand bijkwam, maar dat heeft geen zin. De schuld blijft groeien, maar het gaat alleen minder hard.

Had je maar gelijk, dan was het stikstofprobleem opgelost.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Laag »

DDD schreef:Precies.

De leugenachtigheid van een christelijke partij is wel schokkend.
Welke leugenachtigheid? Wanneer heeft Bisschop gezegd dat het om de grond van de boeren ging? Volgens mij heeft hij alleen geageerd tegen de KWS.
Het ministerie rekent met verouderde getallen, uit 2018. Terwijl elke boer, elk jaar, de meitelling moet opgeven, hoeveel diëten hij op dat moment heeft, die heeft het ministerie ook, dus die kunnen minstens met de getallen van 2021 rekenen. Zelf hebben we sinds 2019 geen varkens meer, maar deze zitten nog wel in het rekenmodel, dat betekent dus dat wij nog voor 6339 kg erbij gerekend worden, een collega in de buurt, idem, ook rond de 6000 kg, en een andere collega die vorig jaar gestopt is, ook voor 6000 kg, dan zit je hier al rond de 18000 kg, dat teveel gerekend is.
Laat het ministerie eerst z'n huiswerk gaan doen, ze hebben de diertellingen. Ik hoorde laatst van een boer, met 500 kalveren, die voor 3000 kalveren werd meegerekend.
Als je vertrouwen wilt winnen, moet je je zaken op orde hebben.
En als de stikstofuitstoot onder het plafond zit, waar zit dan het probleem?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

DDD schreef:Precies.

De leugenachtigheid van een christelijke partij is wel schokkend.
Lees nu gewoon de cijfers van het CBS die in de link stonden.
De motie van de SGP is gisteren aangenomen omdat ze op feiten berustte . Bisschop was tijdens het debat zeer fel maar onderbouwde al zijn argumenten. Deed ook Omtzigt. Jullie lopen blind achter beleid aan. Helaas maakt o.a. de kindertoeslag schandaal duidelijk dat ook overheidsbeleid volkomen verkeerd kan uitwerken.

Ik heb jou, ambtenaar en Philip ook geen afstand zien nemen van het schandalige gedrag van D66 woordvoerder Tjeerd de Groot die een wetenschapper van zijn eigen partij (Han Lindeboom) de mond heeft gesnoerd omdat hij die feiten niet kon gebruiken.

https://www.nporadio2.nl/podcasts/op-zn ... -lindeboom

Het lijkt er toch op dat jullie behoorlijk last hebben van een tunnelvisie.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

Laag schreef:
DDD schreef:Precies.

De leugenachtigheid van een christelijke partij is wel schokkend.
Welke leugenachtigheid? Wanneer heeft Bisschop gezegd dat het om de grond van de boeren ging? Volgens mij heeft hij alleen geageerd tegen de KWS.
Het ministerie rekent met verouderde getallen, uit 2018. Terwijl elke boer, elk jaar, de meitelling moet opgeven, hoeveel diëten hij op dat moment heeft, die heeft het ministerie ook, dus die kunnen minstens met de getallen van 2021 rekenen. Zelf hebben we sinds 2019 geen varkens meer, maar deze zitten nog wel in het rekenmodel, dat betekent dus dat wij nog voor 6339 kg erbij gerekend worden, een collega in de buurt, idem, ook rond de 6000 kg, en een andere collega die vorig jaar gestopt is, ook voor 6000 kg, dan zit je hier al rond de 18000 kg, dat teveel gerekend is.
Laat het ministerie eerst z'n huiswerk gaan doen, ze hebben de diertellingen. Ik hoorde laatst van een boer, met 500 kalveren, die voor 3000 kalveren werd meegerekend.
Als je vertrouwen wilt winnen, moet je je zaken op orde hebben.
En als de stikstofuitstoot onder het plafond zit, waar zit dan het probleem?
Voor die laatste vraag verwijs ik je graag naar het nu.nl-artikel.

Ook dit is een vertekening van de werkelijkheid. Als het ministerie de cijfers uit 2018 gebruikt (ik ga er vanuit dat dat klopt), dan moet x% van de veestapel die in 2018 aanwezig was, verdwijnen. Blijkbaar is 2018 dan het 'basisjaar'. Een boer die 3000 kalveren had, en nu 500, heeft dan de uitstoot al met 5/6 gereduceerd. Het is dus niet zo dat er dan in 2022 nog eens x% moet verdwijnen.

En het ageren tegen de KWS is ongefundeerd.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

huisman schreef:
DDD schreef:Precies.

De leugenachtigheid van een christelijke partij is wel schokkend.
Lees nu gewoon de cijfers van het CBS die in de link stonden.
De motie van de SGP is gisteren aangenomen omdat ze op feiten berustte . Bisschop was tijdens het debat zeer fel maar onderbouwde al zijn argumenten. Deed ook Omtzigt. Jullie lopen blind achter beleid aan. Helaas maakt o.a. de kindertoeslag schandaal duidelijk dat ook overheidsbeleid volkomen verkeerd kan uitwerken.

Ik heb jou, ambtenaar en Philip ook geen afstand zien nemen van het schandalige gedrag van D66 woordvoerder Tjeerd de Groot die een wetenschapper van zijn eigen partij (Han Lindeboom) de mond heeft gesnoerd omdat hij die feiten niet kon gebruiken.

https://www.nporadio2.nl/podcasts/op-zn ... -lindeboom

Het lijkt er toch op dat jullie behoorlijk last hebben van een tunnelvisie.
Beide moties van Bisschop die zijn aangenomen, werden ook gesteund door D66. Die feiten ontkent niemand.
Ik heb me krachtig uitgesproken tegen D66. Wat Tjeerd de Groot precies heeft gedaan, weet ik niet. Als je een linkje hebt van een betrouwbare bron (NOS, Trouw etc.). wil ik dat gerust lezen. Marianne Zwagerman (uit de link die jij toestuurde) heeft wel vaker moeite met de feiten. Daardoor acht ik haar niet betrouwbaar. Dit soort tweets zijn ongefundeerd en tendentieus https://twitter.com/mariannezw/status/1 ... 8998921222.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Laag »

Philip schreef:
Laag schreef:
DDD schreef:Precies.

De leugenachtigheid van een christelijke partij is wel schokkend.
Welke leugenachtigheid? Wanneer heeft Bisschop gezegd dat het om de grond van de boeren ging? Volgens mij heeft hij alleen geageerd tegen de KWS.
Het ministerie rekent met verouderde getallen, uit 2018. Terwijl elke boer, elk jaar, de meitelling moet opgeven, hoeveel diëten hij op dat moment heeft, die heeft het ministerie ook, dus die kunnen minstens met de getallen van 2021 rekenen. Zelf hebben we sinds 2019 geen varkens meer, maar deze zitten nog wel in het rekenmodel, dat betekent dus dat wij nog voor 6339 kg erbij gerekend worden, een collega in de buurt, idem, ook rond de 6000 kg, en een andere collega die vorig jaar gestopt is, ook voor 6000 kg, dan zit je hier al rond de 18000 kg, dat teveel gerekend is.
Laat het ministerie eerst z'n huiswerk gaan doen, ze hebben de diertellingen. Ik hoorde laatst van een boer, met 500 kalveren, die voor 3000 kalveren werd meegerekend.
Als je vertrouwen wilt winnen, moet je je zaken op orde hebben.
En als de stikstofuitstoot onder het plafond zit, waar zit dan het probleem?
Voor die laatste vraag verwijs ik je graag naar het nu.nl-artikel.

Ook dit is een vertekening van de werkelijkheid. Als het ministerie de cijfers uit 2018 gebruikt (ik ga er vanuit dat dat klopt), dan moet x% van de veestapel die in 2018 aanwezig was, verdwijnen. Blijkbaar is 2018 dan het 'basisjaar'. Een boer die 3000 kalveren had, en nu 500, heeft dan de uitstoot al met 5/6 gereduceerd. Het is dus niet zo dat er dan in 2022 nog eens x% moet verdwijnen.

En het ageren tegen de KWS is ongefundeerd.
Die beste man heeft nooit 3000 kalveren gehad.
En ons voorbeeld? Wij staan nog in de lijst, maar hebben niets geen vee meer, wordt ons beetje bij de rest opgeteld, want wij stoten op papier nog steeds stikstof uit, ons aandeel zal iemand anders moeten compenseren, terwijl die uitstoot er niet is.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

Laag schreef:
Philip schreef:
Laag schreef:
DDD schreef:Precies.

De leugenachtigheid van een christelijke partij is wel schokkend.
Welke leugenachtigheid? Wanneer heeft Bisschop gezegd dat het om de grond van de boeren ging? Volgens mij heeft hij alleen geageerd tegen de KWS.
Het ministerie rekent met verouderde getallen, uit 2018. Terwijl elke boer, elk jaar, de meitelling moet opgeven, hoeveel diëten hij op dat moment heeft, die heeft het ministerie ook, dus die kunnen minstens met de getallen van 2021 rekenen. Zelf hebben we sinds 2019 geen varkens meer, maar deze zitten nog wel in het rekenmodel, dat betekent dus dat wij nog voor 6339 kg erbij gerekend worden, een collega in de buurt, idem, ook rond de 6000 kg, en een andere collega die vorig jaar gestopt is, ook voor 6000 kg, dan zit je hier al rond de 18000 kg, dat teveel gerekend is.
Laat het ministerie eerst z'n huiswerk gaan doen, ze hebben de diertellingen. Ik hoorde laatst van een boer, met 500 kalveren, die voor 3000 kalveren werd meegerekend.
Als je vertrouwen wilt winnen, moet je je zaken op orde hebben.
En als de stikstofuitstoot onder het plafond zit, waar zit dan het probleem?
Voor die laatste vraag verwijs ik je graag naar het nu.nl-artikel.

Ook dit is een vertekening van de werkelijkheid. Als het ministerie de cijfers uit 2018 gebruikt (ik ga er vanuit dat dat klopt), dan moet x% van de veestapel die in 2018 aanwezig was, verdwijnen. Blijkbaar is 2018 dan het 'basisjaar'. Een boer die 3000 kalveren had, en nu 500, heeft dan de uitstoot al met 5/6 gereduceerd. Het is dus niet zo dat er dan in 2022 nog eens x% moet verdwijnen.

En het ageren tegen de KWS is ongefundeerd.
Die beste man heeft nooit 3000 kalveren gehad.
En ons voorbeeld? Wij staan nog in de lijst, maar hebben niets geen vee meer, wordt ons beetje bij de rest opgeteld, want wij stoten op papier nog steeds stikstof uit, ons aandeel zal iemand anders moeten compenseren, terwijl die uitstoot er niet is.
Des te beter. Dan krijgt hij reductie cadeau. Straks gaat de provincie kijken hoeveel dieren iedereen echt heeft. Dan ziet de provincie dat er minder dieren zijn. Op papier heeft hij dan gereduceerd, maar in de praktijk niet. Dat is toch mooi?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17254
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

Philip schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Precies.

De leugenachtigheid van een christelijke partij is wel schokkend.
Lees nu gewoon de cijfers van het CBS die in de link stonden.
De motie van de SGP is gisteren aangenomen omdat ze op feiten berustte . Bisschop was tijdens het debat zeer fel maar onderbouwde al zijn argumenten. Deed ook Omtzigt. Jullie lopen blind achter beleid aan. Helaas maakt o.a. de kindertoeslag schandaal duidelijk dat ook overheidsbeleid volkomen verkeerd kan uitwerken.

Ik heb jou, ambtenaar en Philip ook geen afstand zien nemen van het schandalige gedrag van D66 woordvoerder Tjeerd de Groot die een wetenschapper van zijn eigen partij (Han Lindeboom) de mond heeft gesnoerd omdat hij die feiten niet kon gebruiken.

https://www.nporadio2.nl/podcasts/op-zn ... -lindeboom

Het lijkt er toch op dat jullie behoorlijk last hebben van een tunnelvisie.
Beide moties van Bisschop die zijn aangenomen, werden ook gesteund door D66. Die feiten ontkent niemand.
Ik heb me krachtig uitgesproken tegen D66. Wat Tjeerd de Groot precies heeft gedaan, weet ik niet. Als je een linkje hebt van een betrouwbare bron (NOS, Trouw etc.). wil ik dat gerust lezen. Marianne Zwagerman (uit de link die jij toestuurde) heeft wel vaker moeite met de feiten. Daardoor acht ik haar niet betrouwbaar. Dit soort tweets zijn ongefundeerd en tendentieus https://twitter.com/mariannezw/status/1 ... 8998921222.
Naar aanleiding van deze NPO podcast is Tjeerd de Groot in het debat er stevig op bevraagd en kon dit niet ontkennen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie