De krant van nú, vól verontrustende berichten!

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Sinds covid is de nuance in elke discussie weg. Ik vind het storend dat men ( niet alleen boeren) er vanuit gaat dat de overheid de intentie heeft om iedereen op te lichten.
Minstens mijn halve familie is zo. Klaus Schwab, het WEF, de regering, etc. In discussie gaan heeft geen enkele zin en ik heb niet de overtuiging dat ik hen tot andere inzichten zou kunnen brengen. Men is heilig overtuigd van allerlei vage ideeën. Ik heb mijn vinger er nog niet achter welke angst hier achter schuil gaat.
Verschrikkelijk!
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

Henk J schreef:
merel schreef:https://nos.nl/artikel/2439464-zuid-hol ... angs-wegen

En dan nog zeggen dat de boeren het bij het rechte eind hebben :nonnon
Het feit dat er een aantal boeren zijn die zich niet gedragen wil toch niet zeggen dat de boeren geen punt hebben?
Ik hoor vooral ach en wee, maar hoor/ lees weinig plannen, argumenten die daadwerkelijk hout snijden om het stikstof daadwerkelijk te reduceren.

Ik begrijp het leed achter de plannen heel goed. Alleen is dat mijns inziens geen argument om tegen de stikstof plannen te zijn. Hoe moeten we anders deze problemen oplossen?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Delftenaar »

Er zijn hier in Zuid-Holland inderdaad veel omgekeerde vlaggen te vinden.
Naar ik mag veronderstellen in Noord-Brabant helemaal.

Nu mag iedereen voor zijn bestaansrecht opkomen. Maar toch: is het niet "ongemakkelijk " dat in een provincie met meer dan 1200 inwoners per km2 (Zuid-Holland) nog zoveel koeien, varkens, kippen etc. rondlopen? Is het dan niet vreemd dat de weinige natuur eronder te lijden heeft?

Tegelijk hebben de boeren wel een punt als zij degenen zijn die hun veestapel moeten inkrimpen. Dat hoeft niet perse: het alternatief is om de mensenstapel in te krimpen. "Gelukkig" deed covid-19 dat al, tot er "helaas" vaccins werden uitgevonden.

Misschien vinden veel mensen me nu cynisch. Toch is het of het een, of het ander. Als de boer niet wil krimpen moeten mensen krimpen. En als mensen (terecht) dat ethisch onacceptabel vinden zal toch de boer moeten inkrimpen.
Beiden gaat niet meer: je kunt nu eenmaal niet een dichtbevolkt land combineren met een land met een extreem hoge veestapel. Althans: niet ten koste van het milieu.

De vorige episode over de "mensenstapel" zal wel als ongepast, onethisch of cynisch overgekomen zijn. Duidelijk. Mee eens.
Ergo: blijft er niets anders over dan toch de excessieve landbouw in te perken.

In dichtbevolkte landen als Monaco of Malta hebben ze ook geen veestapel van 90.000 stuk ( ongeveer de Nederlandse verhouding )....
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

@Merel Heb in dit topic al vaker mijn bedenkingen tegen de huidige doelstellingen kenbaar gemaakt en daar ook meerdere discussies over gevoerd dus dat opnieuw doen heeft denk ik niet zoveel zin. Ik verwijs naar het filmpje van Eenvandaag wat ik deelde.
De rechter beslist op basis van wetten die wij zelf hebben gemaakt, die wetten kunnen we gewoon veranderen. Europa geeft daar ook ruimte voor, de meeste landen in Europa hanteren andere normen of beschermen de Natura2000 gebieden sowieso op een hele andere manier.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Delftenaar schreef:Er zijn hier in Zuid-Holland inderdaad veel omgekeerde vlaggen te vinden.
Naar ik mag veronderstellen in Noord-Brabant helemaal.

Nu mag iedereen voor zijn bestaansrecht opkomen. Maar toch: is het niet "ongemakkelijk " dat in een provincie met meer dan 1200 inwoners per km2 (Zuid-Holland) nog zoveel koeien, varkens, kippen etc. rondlopen? Is het dan niet vreemd dat de weinige natuur eronder te lijden heeft?

Tegelijk hebben de boeren wel een punt als zij degenen zijn die hun veestapel moeten inkrimpen. Dat hoeft niet perse: het alternatief is om de mensenstapel in te krimpen. "Gelukkig" deed covid-19 dat al, tot er "helaas" vaccins werden uitgevonden.

Misschien vinden veel mensen me nu cynisch. Toch is het of het een, of het ander. Als de boer niet wil krimpen moeten mensen krimpen. En als mensen (terecht) dat ethisch onacceptabel vinden zal toch de boer moeten inkrimpen.
Beiden gaat niet meer: je kunt nu eenmaal niet een dichtbevolkt land combineren met een land met een extreem hoge veestapel. Althans: niet ten koste van het milieu.

De vorige episode over de "mensenstapel" zal wel als ongepast, onethisch of cynisch overgekomen zijn. Duidelijk. Mee eens.
Ergo: blijft er niets anders over dan toch de excessieve landbouw in te perken.

In dichtbevolkte landen als Monaco of Malta hebben ze ook geen veestapel van 90.000 stuk ( ongeveer de Nederlandse verhouding )....
Inderdaad, de landbouw wordt opgeofferd voor economische belangen en voor het feit dat we steeds meer mensen in Nederland huisvesten. Het frame dat het de overheid gaat om grond om woningen op te bouwen klopt niet helemaal maar een kern van waarheid zit er wel in. Roepen dat men dit doet om de natuur te beschermen vind ik dan ook altijd enigszins hypocriet, tenzij er dezelfde maatregelen komen voor andere sectoren maar dat valt nog te bezien. Overigens zijn er nog heel veel goede redenen te bedenken om een vitale landbouwsector in Nederland te houden. Op biologische wijze gaan we de wereld namelijk niet voeden.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Ik hoor vooral ach en wee, maar hoor/ lees weinig plannen, argumenten die daadwerkelijk hout snijden om het stikstof daadwerkelijk te reduceren.

Ik begrijp het leed achter de plannen heel goed. Alleen is dat mijns inziens geen argument om tegen de stikstof plannen te zijn. Hoe moeten we anders deze problemen oplossen?
Er is in de vakliteratuur best veel te lezen over alternatieven, reductiemogelijkheden, zin en onzin van de voorgestelde maatregelen. Met vakliteratuur bedoel ik niet alleen de agri-pers maar ook wetenschappelijke publicaties. Ik snap heel goed dat je dat allemaal niet terug kunt vinden in landelijke nieuwmedia. Toch zijn dit wel zaken die in onderhandelingen (achter schermen) en voorstellen een rol spelen.

Er is best veel in beweging, is mijn observatie van wat dichterbij. Probeer achter al het harde schreeuwen ook te zien dat er wat gebeurd. In de media is het alleen maar polarisatie en een harde toon. Maar er is meer. Overigens ook aan de ‘andere kant’ gebeurt er wat: diverse wetenschappelijke publicaties proberen onderbouwd aan te geven welke maatregelen we of niet zinvol zijn. Of wel/niet door boeren veroorzaakt of opgelost kunnen worden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

Henk J schreef:@Merel Heb in dit topic al vaker mijn bedenkingen tegen de huidige doelstellingen kenbaar gemaakt en daar ook meerdere discussies over gevoerd dus dat opnieuw doen heeft denk ik niet zoveel zin. Ik verwijs naar het filmpje van Eenvandaag wat ik deelde.
De rechter beslist op basis van wetten die wij zelf hebben gemaakt, die wetten kunnen we gewoon veranderen. Europa geeft daar ook ruimte voor, de meeste landen in Europa hanteren andere normen of beschermen de Natura2000 gebieden sowieso op een hele andere manier.
Het gaat mij niet om interpretatie en uitvoering van wetten. Dat deze veranderd kunnen worden, begrijp ik heel goed.

Ik zie vooral veel achteruitgang van insecten en bloemen en overbemesting van weilanden waardoor de natuur eenzijdig wordt. Temperaturen die stijgen, meer overstromingen. Tevens denk ik dat men radicaal anders moet denken over productie, export en consumptie. Wat mij betreft mogen nog veel meer maatregelen genomen worden.
CvD
Berichten: 157
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door CvD »

merel schreef:
Henk J schreef:@Merel Heb in dit topic al vaker mijn bedenkingen tegen de huidige doelstellingen kenbaar gemaakt en daar ook meerdere discussies over gevoerd dus dat opnieuw doen heeft denk ik niet zoveel zin. Ik verwijs naar het filmpje van Eenvandaag wat ik deelde.
De rechter beslist op basis van wetten die wij zelf hebben gemaakt, die wetten kunnen we gewoon veranderen. Europa geeft daar ook ruimte voor, de meeste landen in Europa hanteren andere normen of beschermen de Natura2000 gebieden sowieso op een hele andere manier.


Het gaat mij niet om interpretatie en uitvoering van wetten. Dat deze verandert kunnen worden, begrijp ik heel goed.

Ik zie vooral veel achteruitgang van insecten en bloemen en overbemesting van weilanden waardoor de natuur eenzijdig wordt. Tevens denk ik dat men radicaal anders moet denken over productie, export en consumptie.
Nou ik kom 2 keer per week min in het bos en de heide maar zie zat genoeg insecten en bloemen. Bijen verschillende soorten kevers en mieren een vlinders. Hagedissen en aders en dat soort reptiel die helaas kapot worden gereden door de fietsers omdat ze graag in de zon en warm leggen.
Een vergeet niet 2020 was heel droog wat zeker meespeelt voor het jaar daarop
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

Dan volg jij het nieuws niet. De insecten en vliegen zijn met 80% in bossen afgenomen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... eel-minder

Rondom het Veluwe meer plukte ik vroeger als klein meisje bloemen. Inmiddels zijn de weilanden daar verworden tot een eentonig graslandschap zonder bloemen, heggen. De sloten zijn leeg, geen kikker meer te vinden, geen bloemen in de weilanden en geen haas/ konijn of egel te bekennen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:Dan volg jij het nieuws niet. De insecten en vliegen zijn met 80% in bossen afgenomen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... eel-minder

Rondom het Veluwe meer plukte ik vroeger als klein meisje bloemen. Inmiddels zijn de weilanden daar verworden tot een eentonig graslandschap zonder bloemen, heggen. De sloten zijn leeg, geen kikker meer te vinden, geen bloemen in de weilanden en geen haas/ konijn of egel te bekennen.
Je overdrijft. Wil je een keer een excursie op de Veluwe om dt alles te zien? Ik vraag het mijn collega-voorzitter van het collectief natuurbeheer aldaar graag.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
CvD
Berichten: 157
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door CvD »

merel schreef:Dan volg jij het nieuws niet. De insecten en vliegen zijn met 80% in bossen afgenomen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... eel-minder

Rondom het Veluwe meer plukte ik vroeger als klein meisje bloemen. Inmiddels zijn de weilanden daar verworden tot een eentonig graslandschap zonder bloemen, heggen. De sloten zijn leeg, geen kikker meer te vinden, geen bloemen in de weilanden en geen haas/ konijn of egel te bekennen.
De polder bij Nijkerk barst het van de hazen vossen reigers kieviten grutto waterpijpen meerkoeten sterns een nog veel meer. Maar ja is net wat je zien en geloven willen. De bossen prachtig groen de heide prachtig paars.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:
merel schreef:Dan volg jij het nieuws niet. De insecten en vliegen zijn met 80% in bossen afgenomen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... eel-minder

Rondom het Veluwe meer plukte ik vroeger als klein meisje bloemen. Inmiddels zijn de weilanden daar verworden tot een eentonig graslandschap zonder bloemen, heggen. De sloten zijn leeg, geen kikker meer te vinden, geen bloemen in de weilanden en geen haas/ konijn of egel te bekennen.
Je overdrijft. Wil je een keer een excursie op de Veluwe om dt alles te zien? Ik vraag het mijn collega-voorzitter van het collectief natuurbeheer aldaar graag.
Ik overdrijf zeker niet. Ik weet namelijk waar ik ben opgegroeid en zie de veranderingen aldaar. Of overdrijven de onderzoekers van de Veluwse bossen ook? Zij noteren ook een afname van 80% in 40 jaar. Dat is exact de periode waar ik het over heb ;)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door helma »

Het valt mij op dat er erg weinig insecten zijn. Zeker als ik vergelijk met wat ik in Zwitserland tegenkwam.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door GerefGemeente-lid »

helma schreef:Het valt mij op dat er erg weinig insecten zijn. Zeker als ik vergelijk met wat ik in Zwitserland tegenkwam.
Bereid je maar voor op de komende weken. Ik voorspel een heuse wespenplaag in menig achtertuin, zeker met de hitte in aantocht.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 08 aug 2022, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

CvD schreef:
merel schreef:Dan volg jij het nieuws niet. De insecten en vliegen zijn met 80% in bossen afgenomen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... eel-minder

Rondom het Veluwe meer plukte ik vroeger als klein meisje bloemen. Inmiddels zijn de weilanden daar verworden tot een eentonig graslandschap zonder bloemen, heggen. De sloten zijn leeg, geen kikker meer te vinden, geen bloemen in de weilanden en geen haas/ konijn of egel te bekennen.
De polder bij Nijkerk barst het van de hazen vossen reigers kieviten grutto waterpijpen meerkoeten sterns een nog veel meer. Maar ja is net wat je zien en geloven willen. De bossen prachtig groen de heide prachtig paars.
Daarom is de jacht op hazen ook verboden. Er zijn er zo veel. Ik ging altijd mee jagen met mijn vader en heb de populatie drastisch zien afnemen. De grutto is ook een bedreigde diersoort.

Afgelopen vrijdag nog in de regio Nijkerk gewandeld. Daar vielen mij inderdaad een aantal mooie ingezaaide bloembedden op. Dat is positief.
Plaats reactie