De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Ik ben het met HenkJ eens. Het zou beter zijn geweest als de overheid colonnes op de snelwegen had gefaciliteerd met verkeersregelaars.
Verkeersregels overtreden door faciliteren met verkeersregelaars? Soort oer-Hollandse gedoogconstructie?
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

huisman schreef:
Je hebt duidelijk geen biologie gestudeerd :haha Als deze dieren bovenin de keten het goed doen moet de hele keten vrij gezond zijn. Als er geen kikkers en visjes in de sloot zijn heb je geen ooievaars. Zoek maar eens op wat kikkervisjes en kikkers eten. Dat voedsel is blijkbaar ook in orde.
Zo kun je van elke top in de voedselketen naar beneden toe gaan en zien dat de hele keten gezond is.

Voor het stikstofprobleem - wat ik niet ontken maar ik noem het bewust geen crisis daar is het probleem te klein voor- zijn best innovatieve technische oplossingen te vinden die veel minder ingrijpend zijn.
Dat doen we wel bij het klimaatvraagstuk maar bij het stikstofprobleem mag je dat niet eens opperen . Zie tweede kamer debat van dit moment.
Blijkbaar heb jij ook geen biologie gestudeerd. De wolven en wilde zwijnen blijven kunstmatig met hulp van de mens in stand. Ooievaars/reigers eten naast kikkers ook veel muizen en ander ongedierte. Afname van biodiversiteit is wel degelijk van invloed opde hele voedselketen.
https://www.europarl.europa.eu/news/nl/ ... e-oorzaken

Nogmaals ( 4e keer) wat is jouw oplossing voor het stikstofprobleem? Of moet ik concluderen dat jij van mening bent dat er geen probleem is?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

merel schreef:
huisman schreef:
Je hebt duidelijk geen biologie gestudeerd :haha Als deze dieren bovenin de keten het goed doen moet de hele keten vrij gezond zijn. Als er geen kikkers en visjes in de sloot zijn heb je geen ooievaars. Zoek maar eens op wat kikkervisjes en kikkers eten. Dat voedsel is blijkbaar ook in orde.
Zo kun je van elke top in de voedselketen naar beneden toe gaan en zien dat de hele keten gezond is.

Voor het stikstofprobleem - wat ik niet ontken maar ik noem het bewust geen crisis daar is het probleem te klein voor- zijn best innovatieve technische oplossingen te vinden die veel minder ingrijpend zijn.
Dat doen we wel bij het klimaatvraagstuk maar bij het stikstofprobleem mag je dat niet eens opperen . Zie tweede kamer debat van dit moment.
Blijkbaar heb jij ook geen biologie gestudeerd. De wolven en wilde zwijnen blijven kunstmatig met hulp van de mens in stand. Ooievaars/reigers eten naast kikkers ook veel muizen en ander ongedierte. Afname van biodiversiteit is wel degelijk van invloed opde hele voedselketen.
https://www.europarl.europa.eu/news/nl/ ... e-oorzaken

Nogmaals ( 4e keer) wat is jouw oplossing voor het stikstofprobleem? Of moet ik concluderen dat jij van mening bent dat er geen probleem is?
Wat is ongedierte?

Je blijft voorbijgaan aan het feit dat veel top predatoren terug zijn en het heel goed doen.

Mijn oplossing stond in de vorige post . Reageer daar maar op . Heb het voor jou even vetgedrukt.

De bijdrage van Roelof Bisschop in het stikstofdebat vandaag was buitengewoon krachtig en goed. Hij mocht het debat aftrappen dus even terugspoelen naar het begin.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

DDD schreef: Ik ben het met HenkJ eens. Het zou beter zijn geweest als de overheid colonnes op de snelwegen had gefaciliteerd met verkeersregelaars.
Dat zeg ik niet, ik zeg dat een ieder die verwachtte dat er gisteren geen verkeersoverlast was rondom Stroe en die dacht dat er geen trekkers op de snelweg zouden komen gewoon niet goed nagedacht heeft. En verder heeft de politie soms bewust de boeren op de snelweg gelaten omdat dat veiliger was dan binnendoor rijden.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Charles »

Trekkers horen niet op de snelweg. Maar ik snap wel dat de politie een beetje zo deed: :jongle

En als men écht niet wil dat de trekkers over de snelweg gaan is dat een bevoegdheid/besluit van de minister. De politie voert dat dan uit (dat kan ook) maar dan gaat het mogelijk hard tegen hard en moet je rekening houden met kapotte politieauto's, waarschuwingsschoten en diverse arrestaties. Nu wordt het aan de politie over gelaten en die maakt een inschatting wat het beste werkt op dat moment. Als er duizenden trekkers naar één punt komen heb je ze liever in groepen over de snelweg dan allemaal (legaal) over de binnendoor wegen. Bij dat laatste veel grotere kans op aanrijdingen fiets/trekker. Dus zolang men in groepen rechts reed op de snelweg liet de politie het gaan. Men greep alleen in bij excessen zoals op twee banen rijden of weg blokkeren.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

Klavart schreef: Daar kun je de boeren niet de schuld van geven. En ik denk niet dat de waterhuishouding er heel anders uit had gezien als deze niet was ingericht op de belangen van de boeren. Of houd jij wel van natte voeten?
Ik geef boeren niet de schuld, ik merk op dat m.b.t. de waterhuishouding de belangen van de agrarische sector sterk hebben meegewogen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

TSD schreef: We zijn er, je bewijst het weer overduidelijk, wie tegen bepaalde maatregelen is, is een feitenontkenner geworden. Je bent echt het schoolvoorbeeld van hoe een debat in no time kan polariseren. Alle redelijkheid is weg.
Volgens mij ben ik de redelijkheid zelve. Ik stel het probleem vast: 1. stikstofuitstoot zorgt voor afname van de biodiversiteit, 2. de agrarische sector is verantwoordelijk voor ongeveer de helft van deze uitstoot. Ik verbind daaraan de gerechtvaardigde conclusie dat er wat moet veranderen binnen de agrarische sector. Tot slot geef ik aan dat we kunnen spreken over wat er veranderd zou moeten worden. Wat is daar onredelijk aan?
TSD schreef:De mogelijkheid dat feiten ook anders geïnterpreteerd kunnen worden of dat daaruit andere conclusies getrokken kunnen worden, is volledig van tafel geveegd.
Welke feiten moeten anders geïnterpreteerd worden? Of welke conclusies moeten anders worden getrokken?
TSD schreef:Verder ben ik t.a.v. gifgebruik en dalende insectenpopulaties deels met je eens echter, dat staat buiten het bestek van deze discussie in mijn ogen, verder het gifgebruik van boeren is bepaald niet de enige factor daarin en als laatste: Op dit gebied is juist door de boeren al heel veel actie ondernomen. (En verder geheel buiten het bestek van de discussie, maar reagerend op je opmerking inzake het gebruik van giffen: Als ik om mij heen zie hoeveel particulieren nog met gif werken om onkruid te bestrijden (en ook wat voor effect dat heeft op hoe "gezond" bestaande struiken/bomen er bij staan), dan moet daar nog iets heel anders gebeuren. Velen willen wel nog een tuin, maar het mag geen moeite meer kosten, liefst onderhoudsvrij, dus stenen of grind (aangevuld met wat simpele struiken met weinig snoeiwerk en ook weinig voedsel voor insecten)en als er dan toch iets tussen de stenen omhoog komt, wegspuiten. )
Als ik de agrarische sector moet geloven hebben ze allemaal al heel veel gedaan. De effecten daarvan zijn echter niet zo meet- en zichtbaar. En stop toch eens met verwijzen naar andere sectoren of partijen. Dat is schoolpleinniveau.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Je blijft voorbijgaan aan het feit dat veel top predatoren terug zijn en het heel goed doen.
Dat betekent niet dat het goed gaat met de biodiversiteit. Veel van die zogenaamde toppredatoren zijn bovendien beschermde diersoorten.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:
Klavart schreef: Daar kun je de boeren niet de schuld van geven. En ik denk niet dat de waterhuishouding er heel anders uit had gezien als deze niet was ingericht op de belangen van de boeren. Of houd jij wel van natte voeten?
Ik geef boeren niet de schuld, ik merk op dat m.b.t. de waterhuishouding de belangen van de agrarische sector sterk hebben meegewogen.
En terecht. Maar ik begrijp dan alleen niet dat je dit punt aanvoert als het gaat om de agrarische sector en de natuur.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

Klavart schreef: En terecht. Maar ik begrijp dan alleen niet dat je dit punt aanvoert als het gaat om de agrarische sector en de natuur.
Omdat een laag grondwaterpeil slecht is voor de natuur.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:
Klavart schreef: En terecht. Maar ik begrijp dan alleen niet dat je dit punt aanvoert als het gaat om de agrarische sector en de natuur.
Omdat een laag grondwaterpeil slecht is voor de natuur.
En een laag grondwaterpeil is ook slecht voor funderingen van woningen. Een laag grondwaterpeil is trouwens subjectief. Wat is laag?
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Laag is dat de veengebieden inklinken. Precies goed is dat ze aangroeien.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef: Je blijft voorbijgaan aan het feit dat veel top predatoren terug zijn en het heel goed doen.
Dat betekent niet dat het goed gaat met de biodiversiteit. Veel van die zogenaamde toppredatoren zijn bovendien beschermde diersoorten.

Juist dat bewijst het wel. De natuur is in ieder geval zo divers dat de voedselketens van deze predatoren gezond is. Dit in tegenstelling met de jaren 60/70 van de vorige eeuw.
Beschermd is niet dat wij de wolf, marter, ooievaar gaan bijvoeren maar dat je deze dieren niet mag bejagen of verstoren. Dat is m.i. zeer terecht maar ik ben dan ook een groot liefhebber van de natuur.
De wolf is toch echt op zijn eigen houtje hier terechtgekomen en heeft zich op diverse plekken gesetteld. Dit in tegenstelling met de otter en de bever die wij een handje geholpen hebben maar het nu ook zonder ingrijpen goed doen.

Het woord biodiversiteit krijgt een soort magische klank maar de meeste mensen kunnen nog geen buizerd van een havik onderscheiden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Laag is dat de veengebieden inklinken. Precies goed is dat ze aangroeien.
Dat snap ik. Maar inklinkende veengebieden zijn niet per definitie slecht voor de natuur. Dus ik snap nog steeds het verband niet tussen de waterhuishouding (en daarachter de boeren) en de natuur.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Henk J »

Beetje het debat gevolgd, hoor je het één en ander over perspectief en dat ze wel minder vee maar niet minder boeren willen hebben op een sussende toon, dat we er vooral samen uit moeten komen en dan lees je dit: https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... 0-woningen :bobo
Mijn vertrouwen in de overheid is weer gedaald.....
Plaats reactie