De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Herman »

Het gaat om een anti-woke beweging. Die bestaan bij de gratie van ophef.
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:Om het toch even in perspectief te plaatsen: als je het woord ‘heteroseksualiteit’ vervangt voor ‘homoseksualiteit’ lijken het heel andere vragen en hebben verband met stellingen waarmee homo’s worden geconfronteerd. De vragen zijn bedoeld om daarover bewustzijn te creëren.

Laat er geen misverstand over bestaan, het draagt bij aan de normalisering van homoseksualiteit en in Bijbels perspectief is dat onjuist en zondig. Maar past geheel in het huidige tijdsbeeld.
Herman schreef:Het gaat om een anti-woke beweging. Die bestaan bij de gratie van ophef.
Ik vind het geen vreemde vraagstelling en het geeft hierdoor juist inzage in het beeld hoe tegen homoseksuelen wordt aangekeken. Met normalisering van een geaardheid is m.i. niets mis. De normalisering geeft juist ruimte om het gesprek aan te gaan hoe dat in bijbels perspectief wordt gezien.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Maanenschijn is wellicht bang dat normalisering van de geaardheid ook automatisch acceptatie van het gedrag meebrengt. En daar zit wel iets in, denk ik. Als je homoseksualiteit als een variatie beschouwt, dan geeft dat een ander gevoel dan als je het als een stoornis ziet. Dat is mijns inziens ook de reden van de agressieve reactie van Erasmiaan.

Maar ik ben het met je eens: ik vind het een goede manier van omdenken en ik vind het spijtig dat er mensen zijn die dit schokkend vinden.
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

DDD schreef:Maanenschijn is wellicht bang dat normalisering van de geaardheid ook automatisch acceptatie van het gedrag meebrengt. En daar zit wel iets in, denk ik. Als je homoseksualiteit als een variatie beschouwt, dan geeft dat een ander gevoel dan als je het als een stoornis ziet. Dat is mijns inziens ook de reden van de agressieve reactie van Erasmiaan.

Maar ik ben het met je eens: ik vind het een goede manier van omdenken en ik vind het spijtig dat er mensen zijn die dit schokkend vinden.
Het is juist achterhaald om het als stoornis te zien. Zes procent van de bevolking heeft een andere geaardheid. Ook de reformatorische kerken zitten vol met mensen met een andere geaardheid. Hoe fijn is het ook voor hen om hierover te kunnen en mogen spreken zonder dat ze weggezet worden als gestoord.

In mijn vorige gemeente was ook iemand met een homoseksuele geaardheid. Hij heeft bewust voor een celibatair leven gekozen en was hierdoor tot steun voor jongere homoseksuelen binnen de gemeente.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Maanenschijn is wellicht bang dat normalisering van de geaardheid ook automatisch acceptatie van het gedrag meebrengt. En daar zit wel iets in, denk ik. Als je homoseksualiteit als een variatie beschouwt, dan geeft dat een ander gevoel dan als je het als een stoornis ziet. Dat is mijns inziens ook de reden van de agressieve reactie van Erasmiaan.

Maar ik ben het met je eens: ik vind het een goede manier van omdenken en ik vind het spijtig dat er mensen zijn die dit schokkend vinden.
Hoho, mijn bijdrage lijkt nu in een hoek te komen waar ik hem niet heb bedoeld.

De vraagstelling is een manier van omdenken, omdat homo’s in meer of mindere mate met deze vragen worden geconfronteerd. Daar verschillen we niet van mening over.

Homoseksualiteit is een uiting van de gebrokenheid van de mens en de schepping door de zondeval, ik vind dat je dat niet mag normaliseren. Dat is wat anders dan een geaardheid accepteren. Het gesprek daarover is nodig en daarmee zelfs meer dan normaal.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Erasmiaan »

Misschien kan Helma reageren en uitleggen waarom ze dit schokkend vond.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door helma »

Ik vind de vraagstelling bijzonder suggestief. Ook al is het om je 'in te leven in mensen met een andere geaardheid'. Volwassenen zullen wellicht meteen begrijpen wat er bedoeld wordt maar zo op het eerste oog zijn het vragen die het denken in een bepaalde richting stuurt. En dat past helemaal in de bedoeling van de mensen/organisaties die kinderen al jong vertrouwd willen maken met de onbijbelse visie op seksualiteit en het hele lgbtq+ gebeuren. En die ontwikkeling is bijzonder zorgelijk.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zita »

helma schreef:Ik vind de vraagstelling bijzonder suggestief. Ook al is het om je 'in te leven in mensen met een andere geaardheid'. Volwassenen zullen wellicht meteen begrijpen wat er bedoeld wordt maar zo op het eerste oog zijn het vragen die het denken in een bepaalde richting stuurt. En dat past helemaal in de bedoeling van de mensen/organisaties die kinderen al jong vertrouwd willen maken met de onbijbelse visie op seksualiteit en het hele lgbtq+ gebeuren. En die ontwikkeling is bijzonder zorgelijk.
En in combinatie daarmee schrik ik wel weer van zo'n bericht (over een reformatorische middelbare school):
platform seksuele vorming schreef:Wel verdrietig dat er weinig vingers omhoog gingen op de vraag wie er thuis voorlichting en vorming had gekregen.
https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 236031488/
Blijkbaar zijn er nog steeds ouders die de seksuele opvoeding graag overlaten aan school en straat.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:
helma schreef:Ik vind de vraagstelling bijzonder suggestief. Ook al is het om je 'in te leven in mensen met een andere geaardheid'. Volwassenen zullen wellicht meteen begrijpen wat er bedoeld wordt maar zo op het eerste oog zijn het vragen die het denken in een bepaalde richting stuurt. En dat past helemaal in de bedoeling van de mensen/organisaties die kinderen al jong vertrouwd willen maken met de onbijbelse visie op seksualiteit en het hele lgbtq+ gebeuren. En die ontwikkeling is bijzonder zorgelijk.
En in combinatie daarmee schrik ik wel weer van zo'n bericht (over een reformatorische middelbare school):
platform seksuele vorming schreef:Wel verdrietig dat er weinig vingers omhoog gingen op de vraag wie er thuis voorlichting en vorming had gekregen.
https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 236031488/
Blijkbaar zijn er nog steeds ouders die de seksuele opvoeding graag overlaten aan school en straat.
Of zou het zo zijn dat leerlingen dat in de klas niet graag laten weten?
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ad Anker »

Ik begrijp niet zo goed dat zo'n platform voorlichting moet geven op een refoschool. Is er binnenschools geen expertise? Weet jij dat Zita?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zita »

Ad Anker schreef:Ik begrijp niet zo goed dat zo'n platform voorlichting moet geven op een refoschool. Is er binnenschools geen expertise? Weet jij dat Zita?
Ik kan mij voorstellen dat Gomarus in de gegeven situatie het zo professioneel mogelijk aanpakt.
Een externe spreker inhuren heeft ook bij dit onderwerp wel z'n voordelen. Leerlingen durven daar vaak toch wat opener tegen te zijn, omdat je die toch nooit meer terugziet.
Het is ook gewoon een pittig onderwerp om met een klas te bespreken. De ene vijftienjarige leerling is al min of meer seksueel actief, de ander weet nog nauwelijks waar kinderen vandaan komen. Als je als biologiedocent vooral gefocust bent op bladgroenkorrels, moet je wel behoorlijk wat energie in je project steken om er wat van te maken. Dan is zo'n deskundige echt wel plezierig.
Sommige docenten zijn ook wel wat bleu. Ze denken dat als je het voor de klas over seks gaat hebben, leerlingen denken dat je het over je eigen seksuele activiteiten hebt. Bij een externe spreker is dat wat meer te scheiden wellicht.
En bij dit onderwerp worden jongens en meisjes nogal eens even uit elkaar gehaald, zodat het gesprek wat soepeler verloopt. Als je dan ook nog eens met kleine groepjes wilt werken, heb je wel wat hulp van buitenaf nodig.
Maar goed, ik ken de betreffende school niet van binnenuit.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zita »

Zeeuw schreef:
Zita schreef:
helma schreef:Ik vind de vraagstelling bijzonder suggestief. Ook al is het om je 'in te leven in mensen met een andere geaardheid'. Volwassenen zullen wellicht meteen begrijpen wat er bedoeld wordt maar zo op het eerste oog zijn het vragen die het denken in een bepaalde richting stuurt. En dat past helemaal in de bedoeling van de mensen/organisaties die kinderen al jong vertrouwd willen maken met de onbijbelse visie op seksualiteit en het hele lgbtq+ gebeuren. En die ontwikkeling is bijzonder zorgelijk.
En in combinatie daarmee schrik ik wel weer van zo'n bericht (over een reformatorische middelbare school):
platform seksuele vorming schreef:Wel verdrietig dat er weinig vingers omhoog gingen op de vraag wie er thuis voorlichting en vorming had gekregen.
https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 236031488/
Blijkbaar zijn er nog steeds ouders die de seksuele opvoeding graag overlaten aan school en straat.
Of zou het zo zijn dat leerlingen dat in de klas niet graag laten weten?
't Is niet zo heel lang geleden dat een moeder op refoweb vroeg of het nodig was dat haar puberdochter 'alles' wist, dus ook wat geslachtsgemeenschap eigenlijk is.
Ik denk echt dat het in heel wat gezinnen nog steeds een puinhoop is op dit gebied, en de kinders allang op de hoogte zijn van dingen die hun ouders zelf nog niet eens weten.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Eloesje »

Zita schreef:
helma schreef:Ik vind de vraagstelling bijzonder suggestief. Ook al is het om je 'in te leven in mensen met een andere geaardheid'. Volwassenen zullen wellicht meteen begrijpen wat er bedoeld wordt maar zo op het eerste oog zijn het vragen die het denken in een bepaalde richting stuurt. En dat past helemaal in de bedoeling van de mensen/organisaties die kinderen al jong vertrouwd willen maken met de onbijbelse visie op seksualiteit en het hele lgbtq+ gebeuren. En die ontwikkeling is bijzonder zorgelijk.
En in combinatie daarmee schrik ik wel weer van zo'n bericht (over een reformatorische middelbare school):
platform seksuele vorming schreef:Wel verdrietig dat er weinig vingers omhoog gingen op de vraag wie er thuis voorlichting en vorming had gekregen.
https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 236031488/
Blijkbaar zijn er nog steeds ouders die de seksuele opvoeding graag overlaten aan school en straat.
Mijn dochters zullen hun vinger ook niet opsteken. We hebben het er wel over met elkaar. Maar om dat als puber in een groep aan te geven, daarvoor zijn ze echt te timide. Zoiets laat je niet merken aan een ander. Thuis erover praten vinden ze al moeilijk. Zal per kind verschillend zijn, maar ik denk niet dat ze de enige zijn die er weinig interesse in hebben (al vanaf jongs af aan overigens, we zijn al voor de kleuterleeftijd open geweest over deze dingen) denk dat er meer zijn dan we denken, al zullen er helaas ook nog genoeg gezinnen zijn waarin dit onderwerp niet aan bod komt.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef: 't Is niet zo heel lang geleden dat een moeder op refoweb vroeg of het nodig was dat haar puberdochter 'alles' wist, dus ook wat geslachtsgemeenschap eigenlijk is.
Ik denk echt dat het in heel wat gezinnen nog steeds een puinhoop is op dit gebied, en de kinders allang op de hoogte zijn van dingen die hun ouders zelf nog niet eens weten.
Ik kan me dat in deze tijd maar moeilijk voorstellen, maar het zal zeker het geval zijn. Ik bedoelde hier meer, als bij mijn kinderen in de klas die vraag gesteld zou worden, zou hun hand vast ook niet omhoog gaan, in de angst dan en plein public meer vragen te krijgen.
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

helma schreef:Ik vind de vraagstelling bijzonder suggestief. Ook al is het om je 'in te leven in mensen met een andere geaardheid'. Volwassenen zullen wellicht meteen begrijpen wat er bedoeld wordt maar zo op het eerste oog zijn het vragen die het denken in een bepaalde richting stuurt. En dat past helemaal in de bedoeling van de mensen/organisaties die kinderen al jong vertrouwd willen maken met de onbijbelse visie op seksualiteit en het hele lgbtq+ gebeuren. En die ontwikkeling is bijzonder zorgelijk.
Natuurlijk is de vraagstelling op deze manier suggestief. Het zijn echter wel vooroordelen waar veel homoseksuelen mee te maken hebben. Juist deze vraag nodigt uit om met elkaar in gesprek te gaan.
Plaats reactie