De krant van nú, vól verontrustende berichten!

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door -DIA- »

In verband met het gesloten vinden van verschillende topics waarin ik heb geprobeerd een alarmroep te laten horen, probeer ik het de laatste keer, als dat moet.

Laten we de tijd mogen verstaan waarin wij leven!
In de krant zag ik een berichtje, met de titel
ALARM! van ds. Belder.
Hoewel ik het niet altijd met hem eens ben, vond ik dit wel het opmerken waard.

https://www.rd.nl/artikel/937093-column-alarm

Tekst: (als het tegen de wet van EMG is mag de tekst natuurlijk gedeeltelijk geknipt worden)

Moeder Natuur is boos. Ze tuchtigt haar roekeloze, egoïstische kinderen. Jarenlang misbruik van de aarde wordt gestraft. Er zijn ontembare bosbranden in Californië, vernietigende watervloeden in Europa, China en India, brekende hitterecords in Canada. Zijn het ‘kleine’ signaaltjes, voorboden van erger? We zijn ondertussen met alle wetenschap en techniek niet opgewassen tegen de boosheid van Moeder Natuur.
(...)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

Al een paar eeuwen hetzelfde dus. Dit zijn altijd van die makkelijke columns, simpelweg omdat de columnist de oproep van zijn voorgangers niet in de historische context plaatst.

Negentiende eeuw tijdens uitbraken van cholera kwamen tienduizenden om het leven in Nederland. Mislukte aardappeloogst in Ierland rond 1850. Meerdere overstromingen in Nederland in de 19e eeuw met doden tot gevolg. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als je je echt in de geschiedenis verdiept, valt het allemaal wel mee wat er nu gebeurt. Niets afwijkend ten opzichte van vroeger.

Dus geen eschatologisch alarm slaan. Sla alarm omdat er steeds minder mensen God serieus nemen in Nederland. Wordt weer een visser van mensen.
Online
Philip
Berichten: 301
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Philip »

'In plaats van zich te bekeren, lasteren de mensen God (Openb. 16), „omdat het hun allemaal niets ‘zegt’. (…) Het ráákt geen ziel meer.”

Dat is één van de kernpunten van de theologie van Miskotte, de zogenaamde 'Godsverduistering', later ook beschreven door bijvoorbeeld dr. W. Dekker. Dit is wel degelijk iets nieuws, iets van de afgelopen eeuw.

Waar onze voorouders in tijden van epidemieën in schrille tonen het oordeel aankondigden, blijven de kerken nu angstvallig stil. Ds. Belder zegt niet dat de epidemieën steeds heviger worden. Dat is simpelweg niet waar. Gods roepstem is de hele wereldgeschiedenis doorgegaan, maar alleen de moderne mens raakt het niet. Israël zocht nog zijn heil bij allerlei afgoden, de moderne mens heeft zelfs die niet meer nodig.

Deze vier woorden Het ráákt geen ziel meer schetsen de ernst van deze tijd, niet de coronapandemie. Dat is ook het alarm van ds. Belder.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Dus geen eschatologisch alarm slaan. Sla alarm omdat er steeds minder mensen God serieus nemen in Nederland. Wordt weer een visser van mensen.
Dat is een oneigenlijke tegenstelling. Het heeft alles met elkaar te maken.

Ik ben net als jij huiverig voor zo'n alarm zonder meer, zonder het uitzien naar de komst van de Heere. Daar ben ik namelijk vanaf mijn vroegste jeugd vertrouwd mee. Het levert eerst angst en daarna berusting op. De uitspraken 'de oordelen Gods hangen laag', 'dit is de tijd die ds. X al zag aankomen', 'het kan niet lang meer duren', 'het wordt steeds benauwder', 'we horen Gods naderende voetstappen' , 'er staat wat voor de deur!' enzovoorts... Ik hoorde 35 jaar geleden niet anders dan dit.

Wat dan? Moeten we zwijgen over Gods hand, of alles aan de hand van natuurwetten verklaren? Mijn overtuiging is dat dit beslist onbijbels is. Ook in de tijd van de omwandeling van de Heere Jezus op aarde riep Hij al op tot waakzaamheid. Ook Paulus schrijft over uitzien naar de wederkomst.

Eén ding is in elk geval waar: we zijn er dichterbij! En daarom zou de focus moeten zijn: heft uw hoofden opwaarts, omdat uw verlossing nabij is. Daarom past geen somberheid, juist niet!
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Dat is een oneigenlijke tegenstelling. Het heeft alles met elkaar te maken.
Ik zal niet ontkennen dat er een verband is. Mijn grootste bezwaar tegen deze column is dat het blijft bij een constatering en lijdzaam toekijken. Volgens mij geeft Jezus ons de opdracht om visser van mensen te worden. Dat betekent dat we actief moeten zijn.
Wat dan? Moeten we zwijgen over Gods hand, of alles aan de hand van natuurwetten verklaren? Mijn overtuiging is dat dit beslist onbijbels is. Ook in de tijd van de omwandeling van de Heere Jezus op aarde riep Hij al op tot waakzaamheid. Ook Paulus schrijft over uitzien naar de wederkomst.
Ligt er aan wat je wilt verklaren. Ik redeneer wellicht anders dan jij. Kort en bondig: omdat we als mensheid onzorgvuldig met de schepping zijn omgegaan en dachten die te kunnen beteugelen hebben we nu te kampen met de problemen die zich voordoen.
Daarom past geen somberheid, juist niet!
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met name in de reformatorische gezindte de somberheid de boventoon voert.
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Dat is een oneigenlijke tegenstelling. Het heeft alles met elkaar te maken.
Ik zal niet ontkennen dat er een verband is. Mijn grootste bezwaar tegen deze column is dat het blijft bij een constatering en lijdzaam toekijken. Volgens mij geeft Jezus ons de opdracht om visser van mensen te worden. Dat betekent dat we actief moeten zijn.
Wat dan? Moeten we zwijgen over Gods hand, of alles aan de hand van natuurwetten verklaren? Mijn overtuiging is dat dit beslist onbijbels is. Ook in de tijd van de omwandeling van de Heere Jezus op aarde riep Hij al op tot waakzaamheid. Ook Paulus schrijft over uitzien naar de wederkomst.
Ligt er aan wat je wilt verklaren. Ik redeneer wellicht anders dan jij. Kort en bondig: omdat we als mensheid onzorgvuldig met de schepping zijn omgegaan en dachten die te kunnen beteugelen hebben we nu te kampen met de problemen die zich voordoen.
.
Kan het ook tweeledig zijn? De destructieve aard van de mens is bekend bij God en dit maakt onderdeel uit van het plan van God? Dat neemt m.i. bij ons als christen niet de verantwoordelijkheid weg om wel zorgvuldig met de schepping om te gaan.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door refo »

Openbaring gaat over dingen 'die haast geschieden moeten'. Als dat in de eerste eeuw geschreven is, kan ik me niet voorstellen dat de in Openbaring genoemde zaken in de 21e eeuw plaatsvinden. Dat is dan niet 'haast' (=spoedig).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door refo »

Bovendien vind ik het niet goed om achter alle akelige dingen God te zien. Luther zegt: het zou kunnen dat God de pest zendt, maar het kan evengoed Satan zijn, die ons van God wil verwijderen. Voor een christen maakt het geen verschil.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door eilander »

refo schreef:Bovendien vind ik het niet goed om achter alle akelige dingen God te zien. Luther zegt: het zou kunnen dat God de pest zendt, maar het kan evengoed Satan zijn, die ons van God wil verwijderen. Voor een christen maakt het geen verschil.
Dat is onbijbelse praat. God is de almachtige God.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door eilander »

refo schreef:Openbaring gaat over dingen 'die haast geschieden moeten'. Als dat in de eerste eeuw geschreven is, kan ik me niet voorstellen dat de in Openbaring genoemde zaken in de 21e eeuw plaatsvinden. Dat is dan niet 'haast' (=spoedig).
O, dan leven we nu ná het duizendjarig rijk enzo?
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

refo schreef:Openbaring gaat over dingen 'die haast geschieden moeten'. Als dat in de eerste eeuw geschreven is, kan ik me niet voorstellen dat de in Openbaring genoemde zaken in de 21e eeuw plaatsvinden. Dat is dan niet 'haast' (=spoedig).
De 'haast' vind ik altijd een lastige. Tijd is toch iets menselijks?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door -DIA- »

De historische context meen ik te zien in de val in het paradijs. Dan moeten we de lijn doortrekken. De mensheid is van God afgevallen, en zijn Schepper voerde uit wat Hij dreigde. Wij onderwierpen ons aan onze Schepper. Er was een verbond tussen ons en onze Schepper. We waren verbonden met onze Schepper, we kenden Hem, en alles tussen God en Zijn schepping was in harmonie. Het is ons door onze val niet meer voor te stellen wat het was: Vrede en harmonie met onze Schepper.
We proberen nu de zaken die we waarnemen in hun context te plaatsen. Wat gebeurde er? De mens viel van God af, en viel de satan toe die hij geloofde. En sinds toen is de mensheid, die goed geschapen was, naar het Beeld van zijn Schepper, een navolger van de grote tegenstander van God, dat is de satan, geworden. En deze gevallen mens kon en wilde niet meer goed doen. We werden haters van God en haters van elkaar. We horen er in deze tijd, waarin wij samen leven niets meer van: Als God een fractie van een seconde, een ogenblik, Zijn algemene genade zou inhouden zou de mens en de wereld vergaan, en we zouden God en elkaar haten en doden, en dat onder de vreselijkste lasteringen van onze Schepper.
'We weten de rest wel, daarom sla ik nu grote stukken over, en probeer zo de context van alles wat we zien en horen aan het licht te brengen.
In deze context draait alles om één zaak: Een mens die vecht tegen zijn Schepper, en slaafs zijn gekozen koning volgt: de overste van deze wereld en de macht der lucht. En de mens, geheel vervreemd van zijn Schepper volgt hem vrijwillig, en haat, evenals alle nakomelingen van Adam zijn Schepper, en dat zien we, als onze ogen daarvoor geopend worden. Anders zien wij dat door onze diepe val, waardoor wij doodvielen en daaruit voortvloeiend onze blindheid niet meer recht wat er gebeurt. We zijn wel godsdienstig gebleven, maar vijanden van God, onze Schepper. We kennen Hem niet meer, en we haten Hem, en volgen onze vader die we in het paradijs hebben geloofd. Als God zijn, wij op de troon, hoger dan God, dat willen we. Geen mens uitgezonderd.
Ik ga nu dus eerst het mensbeeld schetsen, en dan het wereldbeeld van waaruit we door de Godsopenbaring hebben proberen de zaken in de context te zien.

Waarom wil de mens niets van doen hebben met het oordeel van God? Waarom probeert de mens zich te handhaven? Dit komt daarvandaan dat hij de tegenstrijder van God, de satan gewillig navolgt. Daarom verwerpen we wat God geopenbaard heeft in Zijn Woord.

Maar, waarom zijn er dan toch mensen die in de Godsopenbaring licht ontvangen? Hoe kan dat? Ten eerste moeten we licht onderscheiden in het licht van de natuur en het licht der genade. Door het licht van de natuur zien we allemaal. Maar het licht der genade waarvan het Woord spreekt, dat is voor ons een mysterie. En een heilgeheim dat God aan de Zijnen wil openbaren. God heeft van eeuwigheid de val voorzien, en wilde Zichzelf door deze diepe val te meer verheerlijken. Dat neemt vanzelf de schuld van de mens niet weg. De mens is in opstand gekomen tegen zijn Schepper en het is door Zijn algemene genade, dat we nog wat samen kunnen leven zonder elkaar te vernielen. Want we zouden onszelf geheel vernielen als God ons niet bewaarde in Zijn algemene genade die nog over alle mensen en de gehele schepping gaat.

Toch hebben we wel het Profetisch Woord, dat zeer vast is, maar dat verwerpen we van nature. Of we zoeken er een weg uit om God uit handen te blijven, en willen dan wel naar de hemel, maar we geven niet om God en Zijn recht, want God eist van ons dat wij Zijn wet volkomen houden. Door onze val kunnen en willen wij dat niet meer. Maar, wat ik zei, we zijn niet onze godsdienst, onze religie verloren. Maar we zoeken het alles buiten Gods recht om, want immers, we hebben het verbond, het werkverbond verbroken, maar dat was van één zijde: Van Gods kant is dat werkverbond niet verbroken. Dan geldt het nog: Doet dat, en gij zult leven.

Nu kunnen we misschien de Catechismus volgen. Daar nu geen mens meer in staat is om aan Gods wet, het werkverbond te voldoen, is de mens dan te verontschuldigen dat hij de Wet niet meer kan houden, daar God dit toch eist? Dan lezen we in de Catechismus dat een mens de vraag gaat stellen: Maar doet God de mens dan niet onrecht, daar Hij van die mens eist, wat hij niet meer kan doen? En dat is een vraag waar velen zich op te pletter lopen.
We nemen de toevlucht tot een verbroken Werkverbond, al is dat soms heel subtiel, denk aan allerlei dwalingen die in de Kerk de Godsopenbaring veranderen, en tegenstaan.

Nu is op de ongehoorzaamheid de dood bedreigd. Deze is een drievoudige dood. Geestelijk zijn we gestorven, tijdelijk moeten we allen sterven, en daarna zijn we de eeuwige dood onderworpen. Dat is hetgeen we allen ons hebben waard gemaakt. En van onze kant is er geen terugkeer meer mogelijk, al spreekt de mens ook van een zoete lieve Jezus, maar hij weet niet dat hij Hem haat. Hij wil wel naar de hemel en zo de eeuwige dood te ontgaan, maar door eigen wegen, hoe dan ook, buiten Gods recht om. Verschillende voorbeelden worden ons hiervan getekend in het bekende boek van Bunyan, hoe een mens door genade ontdekt, alles en een ieder tegen krijgt, en in zichzelf een zwak, verloren en vaak morrend schepsel blijft. Hij weet de weg niet meer, tenzij dat hem daarvoor de ogen worden geopend, en dat wil God nog doen door de middelen der genade die Hij zelf daartoe gesteld heeft. Dat is de zuivere prediking van de Godsopenbaring. Hoe Hij vrijmachtig een deel van deze gevallen wereld weer hersteld in Gods gemeenschap.
En nu ontbrandt er een strijd tussen de duisternis en het licht. Van nature zien we dat licht niet. Ook Christen (zie Bunyan) kon na het eerste licht van ontdekking het licht nauwelijks onderscheiden. Zo zijn er heel veel voorbeelden van deze strijd die we in Bunyans Christenreis tegenkomen.

Ik moet korter zijn. We lezen in de Godsopenbaring dat er in de laatste dagen spotters zullen zijn, die vragen: Waar blijft de belofte van Zijn toekomst? Immers vanaf dat onze vaders ontslapen zijn blijft alles zoals het is, en we geloven het in wezen niet meer, ook al belijden we met de mond deze waarheid.
We blijven ons verzetten en zijn vijandig om door recht weer in een verzoende betrekking met onze Schepper te komen. De Godsopenbaring heeft ons die weg geleerd. We weten dat er voor de mens, in tegenstelling tot de gevallen engelen, een weg is ontsloten vanuit de eeuwigheid, waar de Grote Schepper aller dingen in de stilte de eeuwigheid (wat een mysterie!) de vraag stelde: Wie zal met zijn hart borg worden? En dan: Zie, Ik kom.
Wat doet nu de mens die iets weet van een weg der verlossing? Hij wijst die af? In feite wel. Hij heeft geen licht in zijn vreselijke staat voor God en ook geen besef van wat de zonde tegen God inhoudt, en zo kan hij niet meer aanvaarden dat hij onder de rechtvaardige toorn van God ligt. Om dit aan de weet te komen kan geen middel helpen: we zijn totaal verblind, ja zelfs dood door onze zonden en misdaden. Daarom wijzen we vrije genade radicaal af, ook al spreken we wel van genade. Dan nog willen we genade om er beter van te worden, in feite, om zo buiten Gods recht om de hemel in te kunnen gaan. Van zulke mensen lezen we ook in de Christenreis, of men nu over de muur klimt, of men zich veilig waant bij Veerman IJdele Hoop, er staan vele voorbeelden. Maar die allen wensen naar de hemel te gaan buiten het recht van God om.

Ja, waar moet ik nu verder gaan? Waar zijn we gebleven. Even kijken. Oh ja, waarom geloven we de tekenen der tijd niet? Zag de kerk van het Oude Testament die tekenen wel? Nee, want ook van die leraars lezen ze dat ze de tekenen niet verstonden. De leraars konden wel de tekenen in de natuur onderscheiden, maar niet de tekenen van God. Daar wisten ze zelf ook niets van, want ze stelden zelfs eens de vraag: Maar zijn wij dan ook blind? Daar geloofden ze niets van, en ze ontstaken in toorn. Deze Mens die hen ontdekte moest van de aarde weg, Hij was een bedreiging voor hun godsdienst.

Zou dat nu anders zijn?: We horen veel van roemende christenen, van een ruin Evangelie, doch niet van een Wet die hun dood eist. En met een eigen geloof geloven we dat we wel buiten Gods recht om zalig kunnen worden, en we gebruiken daarvoor zelfs de Schrift: immers God wil dat alle mensen zalig worden. En God heeft alzo de wereld liefgehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld zond! En we krijgen 'troost' uit vele teksten, die ons opbouwen. Maar we zijn daarvoor nooit afgebroken geweest. We hebben een fundament maar dat rust niet op het Ene Vaste Fundament. Ja wat moet ik nog meer zeggen.

Eén ding dan nog: Alles wat ontdekt schuwen we en achten dat leugen. De waarheid kunnen we niet verdragen, en daarom moet wat daaraan ontdekt van de aarde weg. Eerst met liefelijke woorden en middelen. Lukt dat niet, dan gaan we over tot laster, (zie daarvan vele voorbeelden in de Schrift) en we lasteren die Ene Weg, die met behoud en opluistering van Gods Deugden ter zaligheid leidt. En toch, we weten niet wat we doen, hoewel we niet te verontschuldigen zijn, want wij allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods.

Ik hoop dat hieruit (het is in een zeer kort bestek) bekend kan worden wat ons wereld- mens- en Godsbeeld is. Laten we daarom blijven in hetgeen we geleerd zijn. Laten we blijven in hetgeen door het vuur is beproefd. En dan kunnen we vrijmoedig wijzen op wat ons in de Reformatie en de Nadere Reformatie en al Gods dienaren die ons deze leer hebben doorgegeven, van geslachte tot geslacht. Daarom een dringend appél: Blijft in hetgeen gij gehoord (geleerd) zijt. En dan kunnen we daarvan getuigen: Dit is de weg, wandelt in dezelve. Gij meent daarin het leven te vinden, en die zijn het ook die van Mij (de Verlosser die tot Sion kwam) getuigen. En Zijn getuigenis is waarachtig, maar daartegenover: alles uit de mens is leugenachtig, want hij is de leugenaar van den beginne toegevallen en nu doet hij de wil van zijn vader.

Dit is het ook dat we alles proberen weg te wuiven wat we als tekenen uit de Godsopenbaring weten. Daarom ziet onze overheid niet de Hand die de aarde tuchtigt, daarom worden zij, die dit proberen te ontdekken gehaat, want een mens is een zoeker, geen Godzoeker, maar een rustzoeker, ook al dient hij op zijn eigen manier zo hij meent, God.
Zo kort al doenlijk de mens getekend en in deze context dienen we alles te bezien. Ook de tijd waarin wij leven spreekt een duidelijke taal, die we echter van nature verwerpen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 29 jul 2021, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door refo »

eilander schreef:
refo schreef:Bovendien vind ik het niet goed om achter alle akelige dingen God te zien. Luther zegt: het zou kunnen dat God de pest zendt, maar het kan evengoed Satan zijn, die ons van God wil verwijderen. Voor een christen maakt het geen verschil.
Dat is onbijbelse praat. God is de almachtige God.
Ja, Luther was niet zo bijbels.
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

eilander schreef:
refo schreef:Bovendien vind ik het niet goed om achter alle akelige dingen God te zien. Luther zegt: het zou kunnen dat God de pest zendt, maar het kan evengoed Satan zijn, die ons van God wil verwijderen. Voor een christen maakt het geen verschil.
Dat is onbijbelse praat. God is de almachtige God.
Dat is mi helemaal niet onbijbels. God liet ook toe dat Job veel nare dingen overkwam. Ik denk dat de duivel zeer veel macht heeft op de aarde en God veel dingen toelaat. Dat betekent niet dat het buiten Zijn macht omgaat.

Onze dominee benoemde afgelopen zondag dat de huidige corona crisis ook louterend was voor de kerk. Veel zouden afvallen, maar het goede zou overblijven.
Laatst gewijzigd door merel op 29 jul 2021, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door refo »

eilander schreef:
refo schreef:Openbaring gaat over dingen 'die haast geschieden moeten'. Als dat in de eerste eeuw geschreven is, kan ik me niet voorstellen dat de in Openbaring genoemde zaken in de 21e eeuw plaatsvinden. Dat is dan niet 'haast' (=spoedig).
O, dan leven we nu ná het duizendjarig rijk enzo?
Ehm, als de dingen 'haastig' geschieden moeten, vallen ook de discussies weg over wat precies het duizendjarig rijk is.
Openbaring staat vol met beelden. Maar als het ons zo uitkomt, zijn opeens sommigen genoemde beelden reëel. Dat is niet logisch.
Plaats reactie