De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Ik vind het prima om mij als amateur-theoloog te mengen in theologische discussies. Ik vind de stellingen van Calvijn in dit opzicht onjuist. Ze doen mijns inziens geen recht aan Gods openbaring. Ze zijn wel de logische consequentie van zijn manier van redeneren, maar ik vind ze niet zorgvuldig.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

refo schreef:
Valcke schreef: Wanneer je echter zegt dat God het niet gewild heeft, dan heb ik daar toch bezwaar tegen.
De uitspraken van Calvijn zijn ook alleen maar interpretatie van hem. We lezen de bijbel teveel door de bril van Calvijn. We moeten Calvijn lezen met een bijbelse bril. Dan blijkt dat hij er naast zit.
Het is overigens al een eeuwenoude discussie tussen theologen. Laten we ons daar maar niet in mengen als amateurs.
Jouw uitspraken in dit kader waren sowieso zeer onbijbels. Vervolgens meet je je ook een oordeel aan over Calvijn (die er volgens jou naast zit). Daar giet je vervolgens nog eens een vergoelijkend sausje overheen dat je Calvijn moet lezen met een Bijbelse bril. Overigens zonder ook maar één relevant Bijbels gegeven te benoemen, maar wel vele Bijbelse gegevens aan te tasten. Ik kan het niet serieus nemen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik vind het prima om mij als amateur-theoloog te mengen in theologische discussies. Ik vind de stellingen van Calvijn in dit opzicht onjuist. Ze doen mijns inziens geen recht aan Gods openbaring. Ze zijn wel de logische consequentie van zijn manier van redeneren, maar ik vind ze niet zorgvuldig.
Nog zo een. Zonder ook maar één zinnige opmerking te plaatsen, toch de Bijbelse leer van Gods bestuur, ook ten aanzien van het kwade, aantasten…
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Ik heb mijn standpunt hierboven wel degelijk uitvoeriger onderbouwd. Dit is niet een draadje om uitvoerig de verhouding tussen God en het kwade te bespreken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door J.C. Philpot »

Nederlandse Geloofsbelijdenis schreef:Wij geloven, dat die goede God, nadat Hij alle dingen geschapen had, deze niet heeft laten varen, noch aan het geval of de fortuin overgegeven, a maar ze naar Zijn heiligen wil alzo stiert en regeert, dat in deze wereld niets geschiedt zonder Zijn ordinantie; b hoewel nochtans God noch auteur is, noch schuld heeft van de zonde, die er geschiedt. c Want Zijn macht en goedheid is zo groot en onbegrijpelijk, dat Hij zeer wel en rechtvaardiglijk Zijn werk beschikt en doet, ook wanneer de duivelen en Goddelozen onrechtvaardiglijk handelen.
Enkele punten:
  • God bestuurd en regeert de wereld, zodat er op de wereld niet gebeurd zonder zijn ordinantie (1. regeling, instelling, verordening; 2. ontwerp, plan.). Er gebeurt dus niets dat buiten Gods raadsbesluiten omgaat.
  • Dat betekend tegelijkertijd niet dat God auteur of schuld heeft aan de zonde
  • Ook wanneer de duivelen en goddelozen onrechtvaardig handelen, is Zijn macht en goedheid is zo groot en onbegrijpelijk, dat Hij daarin Zijn werk beschikt (Van Dale: beschikken = beslissen over) en doet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik heb mijn standpunt hierboven wel degelijk uitvoeriger onderbouwd. Dit is niet een draadje om uitvoerig de verhouding tussen God en het kwade te bespreken.
Volgens mij waren het niet meer dan losse opmerkingen. Wanneer je onze belijdenis van Gods regering over alle dingen, ook het kwaad, op losse schroeven wilt zetten, is er duizend keer meer nodig dan dat. Het is dan een flauw excuus dat dit het topic er niet voor is. Prima, maar onthoud je dan van het soort uitspraken zoals jij en refo hier doen. Kennelijk is dat dan vooral om Calvijn en de gereformeerde leer toch weer enkele steken toe te brengen. Ik kan er wel boos over worden; en dat dit dan ook nog hier allemaal getolereerd wordt. Je hebt immers de grondslag van dit forum ondertekend, hoewel je - helaas - zeer ver van deze grondslag af staat.
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 jul 2021, 12:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Ja, in een bepaald opzicht is dit juist. Lees nu eerst eens bv Calvijn en de kanttekeningen die ik plaatste.
Ik heb gelezen wat jij geschreven hebt, en ook in het verleden gelezen van Calvijn hierover geschreven heeft. Met betrekking tot dit onderwerp zit ik duidelijk op een ander spoor, namelijk dat van de toelating.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ja, in een bepaald opzicht is dit juist. Lees nu eerst eens bv Calvijn en de kanttekeningen die ik plaatste.
Ik heb gelezen wat jij geschreven hebt, en ook in het verleden gelezen van Calvijn hierover geschreven heeft. Met betrekking tot dit onderwerp zit ik duidelijk op een ander spoor, namelijk dat van de toelating.
Dat kan; het spoor van de enkele toelating acht ik echter verwerpelijk op grond van Gods Woord (en ook in strijd met de rede). Maar wat mij betreft heel goed om hiermee te stoppen. Ik heb ook helemaal geen behoefte aan deze discussie, maar ze werd mij (en anderen) opgedrongen door de opmerkingen van anderen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Ik heb ook helemaal geen behoefte aan deze discussie, maar ze werd mij (en anderen) opgedrongen door de opmerkingen van anderen.
Het was je eigen vrije wil om erop te reageren. Je had ook de keuze om er niet op te reageren. Er werd dus niets aan jou opgedrongen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Ik heb ook helemaal geen behoefte aan deze discussie, maar ze werd mij (en anderen) opgedrongen door de opmerkingen van anderen.
Het was je eigen vrije wil om erop te reageren. Je had ook de keuze om er niet op te reageren. Er werd dus niets aan jou opgedrongen.
Wat duidelijk tegen de Schrift in gaat en tegen onze belijdenis (en naar mijn overtuiging ook lasterlijk is tegen God), mag hier op het forum niet onweersproken blijven. In die zin werd het opgedrongen. Het antwoord van Eilander had voldoende kunnen zijn, maar daar kwam DDD nog weer enkele malen overheen.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Ik heb mijn standpunt hierboven wel degelijk uitvoeriger onderbouwd. Dit is niet een draadje om uitvoerig de verhouding tussen God en het kwade te bespreken.
Volgens mij waren het niet meer dan losse opmerkingen. Wanneer je onze belijdenis van Gods regering over alle dingen, ook het kwaad, op losse schroeven wilt zetten, is er duizend keer meer nodig dan dat. Het is dan een flauw excuus dat dit het topic er niet voor is. Prima, maar onthoud je dan van het soort uitspraken zoals jij en refo hier doen. Kennelijk is dat dan vooral om Calvijn en de gereformeerde leer toch weer enkele steken toe te brengen. Ik kan er wel boos over worden; en dat dit dan ook nog hier allemaal getolereerd wordt. Je hebt immers de grondslag van dit forum ondertekend, hoewel je - helaas - zeer ver van deze grondslag af staat.
Niks daarvan.

Ik kan mij uitstekend vinden in de NGB zoals Philpot die hier citeert.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Bertiel »

Valcke schreef: Dat kan; het spoor van de enkele toelating acht ik echter verwerpelijk op grond van Gods Woord (en ook in strijd met de rede). .
mag ik, uit interesse vragen, waarom je de rede noemt? Dit gaat toch vaak dwars tegen onze logica in?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door refo »

DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Ik heb mijn standpunt hierboven wel degelijk uitvoeriger onderbouwd. Dit is niet een draadje om uitvoerig de verhouding tussen God en het kwade te bespreken.
Volgens mij waren het niet meer dan losse opmerkingen. Wanneer je onze belijdenis van Gods regering over alle dingen, ook het kwaad, op losse schroeven wilt zetten, is er duizend keer meer nodig dan dat. Het is dan een flauw excuus dat dit het topic er niet voor is. Prima, maar onthoud je dan van het soort uitspraken zoals jij en refo hier doen. Kennelijk is dat dan vooral om Calvijn en de gereformeerde leer toch weer enkele steken toe te brengen. Ik kan er wel boos over worden; en dat dit dan ook nog hier allemaal getolereerd wordt. Je hebt immers de grondslag van dit forum ondertekend, hoewel je - helaas - zeer ver van deze grondslag af staat.
Niks daarvan.

Ik kan mij uitstekend vinden in de NGB zoals Philpot die hier citeert.
Ja, nog beter zou zijn in dit soort discussie: we weten het niet. Hadden de vaderen, waaronder Calvijn dat maar vaker gezegd: "Dat is iets wat we niet weten of doorgronden. Het zal later duidelijk worden."
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

Bertiel schreef:
Valcke schreef: Dat kan; het spoor van de enkele toelating acht ik echter verwerpelijk op grond van Gods Woord (en ook in strijd met de rede). .
mag ik, uit interesse vragen, waarom je de rede noemt? Dit gaat toch vaak dwars tegen onze logica in?
Zeker: Gods handelen gaat gaat dwars in tegen de menselijke wijsheid en 'logica'.

Wat ik echter bedoel is dit: de leer van Gods Woord bevat geen dingen die met zichzelf strijden. Wanneer (bv.) God Zich bekend maakt als de Almachtige en Degene Die alle dingen besloten heeft naar de raad van Zijn wil, dan is het niet zo dat de dingen die gebeuren afhankelijk zijn van de plannen of het handelen van de satan of van de mens. Alles wat God ons in Zijn Woord leert, komt met elkaar overeen. In die zin en met die strekking gebruikte ik het woord 'rede': ook in de rechte theologie kunnen stellingen niet met zichzelf in strijd zijn.
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 jul 2021, 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door Valcke »

refo schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:Ik heb mijn standpunt hierboven wel degelijk uitvoeriger onderbouwd. Dit is niet een draadje om uitvoerig de verhouding tussen God en het kwade te bespreken.
Volgens mij waren het niet meer dan losse opmerkingen. Wanneer je onze belijdenis van Gods regering over alle dingen, ook het kwaad, op losse schroeven wilt zetten, is er duizend keer meer nodig dan dat. Het is dan een flauw excuus dat dit het topic er niet voor is. Prima, maar onthoud je dan van het soort uitspraken zoals jij en refo hier doen. Kennelijk is dat dan vooral om Calvijn en de gereformeerde leer toch weer enkele steken toe te brengen. Ik kan er wel boos over worden; en dat dit dan ook nog hier allemaal getolereerd wordt. Je hebt immers de grondslag van dit forum ondertekend, hoewel je - helaas - zeer ver van deze grondslag af staat.
Niks daarvan.

Ik kan mij uitstekend vinden in de NGB zoals Philpot die hier citeert.
Ja, nog beter zou zijn in dit soort discussie: we weten het niet. Hadden de vaderen, waaronder Calvijn dat maar vaker gezegd: "Dat is iets wat we niet weten of doorgronden. Het zal later duidelijk worden."
Van wat God ons in Zijn Woord leert, mogen we niet zeggen: we weten het niet. Wat God geopenbaard heeft, mogen we niet verbergen, en al helemaal niet ontkennen.

Iets anders is of we de zaken Gods doorgronden. We doorgronden die zeker niet. Maar dat hebben de vaderen ook nimmer geleerd.
Plaats reactie