Mooi artikel

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Mooi artikel

Bericht door Job »

pierre27 schreef:
Hendrikus schreef:
GGotK schreef:Bekende woorden.
„In mijn studententijd was ik lid van de Gereformeerde Gemeenten geworden. Ik dacht dat ik in die kerk ook predikant zou worden. Maar de Heere dacht daar anders over. Toen het curatorium de weg naar het ambt afsloot, opende Hij in Zijn wijsheid de weg naar de Hervormde Kerk.”
Zeker! De PKN en de aloude Hervormde kerk hebben veel te danken aan de afwijzingen van het curatorium.
En zo is het maar net.
Ik vind het oprecht een zegen dat deze man als een zoutend zout in de Hervormde Kerk mag dienen. Een vergissing van het curatorium of de wonderlijke leiding des Heeren?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Mooi artikel

Bericht door -DIA- »

Ik meen dat het wijlen ds. van Dam was, die 4 maal werd afgewezen, en de vijfde maal met vrijmoedigheid werd aangenomen. En wat een heldere prediking was het dat die dominee mocht brengen. Hij wachtte Gods tijd af.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Mooi artikel

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:
GGotK schreef:Bekende woorden.
„In mijn studententijd was ik lid van de Gereformeerde Gemeenten geworden. Ik dacht dat ik in die kerk ook predikant zou worden. Maar de Heere dacht daar anders over. Toen het curatorium de weg naar het ambt afsloot, opende Hij in Zijn wijsheid de weg naar de Hervormde Kerk.”
Zeker! De PKN en de aloude Hervormde kerk hebben veel te danken aan de afwijzingen van het curatorium.
In dit geval ben ik het graag met je eens.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Mooi artikel

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:Ik meen dat het wijlen ds. van Dam was, die 4 maal werd afgewezen, en de vijfde maal met vrijmoedigheid werd aangenomen. En wat een heldere prediking was het dat die dominee mocht brengen. Hij wachtte Gods tijd af.
Is dit te verifiëren?
Verder vraag ik mij af wat het doel is van deze bijdrage.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Mooi artikel

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:Ik meen dat het wijlen ds. van Dam was, die 4 maal werd afgewezen, en de vijfde maal met vrijmoedigheid werd aangenomen. En wat een heldere prediking was het dat die dominee mocht brengen. Hij wachtte Gods tijd af.
Is dit te verifiëren?
Verder vraag ik mij af wat het doel is van deze bijdrage.
https://theologienet.nl/bestanden/dam-d ... oeping.pdf
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Mooi artikel

Bericht door Ararat »

Zeeuw schreef:
CvdW schreef:
-DIA- schreef:Ik meen dat het wijlen ds. van Dam was, die 4 maal werd afgewezen, en de vijfde maal met vrijmoedigheid werd aangenomen. En wat een heldere prediking was het dat die dominee mocht brengen. Hij wachtte Gods tijd af.
Is dit te verifiëren?
Verder vraag ik mij af wat het doel is van deze bijdrage.
https://theologienet.nl/bestanden/dam-d ... oeping.pdf
Een snelle blik vertelt me dat zijn vrouw ook wel een rol speelde. :)
blz.47 schreef: Ik vertelde dat tegen mijn vrouw en 's zondagsavonds voordat ik naar de kerk ging
vroeg ze mij of ik ook om een attest wou vragen, want zei ze als de Wit het krijgt en
aangenomen wordt, dan houd je daar je hele leven last van. Zij had de Heere lange tijd
gesmeekt om te mogen weten of het wel echt een roeping was, waar ik mee liep. De
Heere had dat klaar en duidelijk bevestigd in haar hart, hoewel zij er in het eerst
helemaal tegen was geweest. Maar hoe zij ook bij mij aandrong, dat ik een attest zou
vragen van de kerkenraad, ik kon niet meer en ik wilde niet meer. Ik weigerde geheel
en al
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Mooi artikel

Bericht door Charles »

-DIA- schreef:Ik meen dat het wijlen ds. van Dam was, die 4 maal werd afgewezen, en de vijfde maal met vrijmoedigheid werd aangenomen. En wat een heldere prediking was het dat die dominee mocht brengen. Hij wachtte Gods tijd af.
Volgens mij lag dat anders. Hij was ooit afgewezen en kreeg paar jaar later ongevraagd een attest.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mooi artikel

Bericht door DDD »

https://nl.globalvoices.org/2016/08/isr ... oor-water/

Zou dit ook een denkbare oplossing zijn tegen verwoestijning en tegen de zeespiegelstijging? Het kost wel het nodige geld, maar het verhogen van dijken overal ter wereld is ook bepaald niet gratis.

De verwoestijning in Afrika ligt als ik het goed begrijp grotendeels aan verkeerde bewerking van de grond en overbelasting, maar toch ook wel deels aan een daadwerkelijk watertekort. Ik kan op internet wel wat vinden over herbebossing en informatievoorziening in Afrikaanse landen dat het niet slim is om bomen om te hakken, maar over grootschalige ontziltingsinstallaties zie ik weinig. Terwijl dat op langere termijn toch meer zoden aan de dijk zet dan graan naar de hoorn van Afrika varen, zou ik als leek denken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Mooi artikel

Bericht door Herman »

Goede plannen zijn er genoeg. Maar wie gaat het uitvoeren en financieren.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mooi artikel

Bericht door DDD »

Het lijkt mij niet veel duurder dan de Ocean Cleanup en er wordt ontzettend veel geld uitgegeven aan het transporteren van graan en voedsel naar Afrika, toch?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Mooi artikel

Bericht door Herman »

DDD schreef:Het lijkt mij niet veel duurder dan de Ocean Cleanup en er wordt ontzettend veel geld uitgegeven aan het transporteren van graan en voedsel naar Afrika, toch?
Natuurlijk, waar een wil is, is een weg.

Mij staat een artikel bij uit de National Geographic van een tijdje terug voor de geest met een uitstekend plan voor herbebossing in Noord Kenia meen ik. Herbebossing staat volgens mij al decennia op de agenda, maar toch teert de aarde jaarlijks in. Van hele goede plannen lees je vaak alleen maar dat het lokaal iets heeft opgelost. Daarom ben ik niet tegen goede plannen, maar sta ik wel sceptisch tegenover de uitvoering.

Afrikaanse landen blinken niet echt uit in goed management en het lukt ze ook tamelijk slecht om technisch hoogstaande installaties goed te onderhouden. De investering van de Sorek ontziltingsinstallatie kostte zo'n 450 mln en kan 1,5 miljoen mensen dagelijks van water voorzien. Reken maar uit wat je moet investeren in een droog Afrikaans land in de Sahelregio, waar de oceaan 1.000 km ver weg is en waar je probleem bestaat uit gebied wat bijvoorbeeld 100 miljoen inwoners telt.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mooi artikel

Bericht door DDD »

Herbebossing gaat vaak mis, omdat de bewoners hun korte-termijnbelang boven het langetermijnbelang stellen, of gewoon niet begrijpen wat goed voor hen is.

Ik begrijp in ieder geval dat The Ocean Cleanup nog een heel stuk goedkoper is dan 450 miljoen. Toch zou het een geweldige verbetering zijn als via ontzilting op deze plaats landbouwgrond kan ontstaan. Als ik het artikel goed begrijp, is het water uit dit systeem niet duurder dan drinkwater op andere plaatsen is. Ik begrijp ook dat de Rijn niet gevuld wordt met drinkwater, maar dat relativeert de prijs.

Ik las in het artikel dat met 10 procent van het energie-gebruik ter wereld de hele verwoestijning kan worden teruggedraaid. Dat is een enorme opgave, maar dat lijkt niet onmogelijk. In ieder geval scheelt dat een enorm aantal vluchtelingen richting Europa.

Maar het probleem zit vrees ik niet zozeer in de technische mogelijkheden, maar meer in de persoonlijkheid van de inwoners en bestuurders. De EU kan misschien eerst eens beginnen met de verwoestijning in Spanje op deze manier tegen te gaan.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Mooi artikel

Bericht door Habitat »

Dank voor het delen van dit artikel. Ik word altijd blij als ik over dit soort geslaagde projecten lees.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Mooi artikel

Bericht door deschpin »

Habitat schreef:
Dank voor het delen van dit artikel. Ik word altijd blij als ik over dit soort geslaagde projecten lees.
https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-mens ... -verheggen
nog een veelbelovend project
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Mooi artikel

Bericht door deschpin »

DDD schreef:Herbebossing gaat vaak mis, omdat de bewoners hun korte-termijnbelang boven het langetermijnbelang stellen, of gewoon niet begrijpen wat goed voor hen is.

Ik begrijp in ieder geval dat The Ocean Cleanup nog een heel stuk goedkoper is dan 450 miljoen. Toch zou het een geweldige verbetering zijn als via ontzilting op deze plaats landbouwgrond kan ontstaan. Als ik het artikel goed begrijp, is het water uit dit systeem niet duurder dan drinkwater op andere plaatsen is. Ik begrijp ook dat de Rijn niet gevuld wordt met drinkwater, maar dat relativeert de prijs.

Ik las in het artikel dat met 10 procent van het energie-gebruik ter wereld de hele verwoestijning kan worden teruggedraaid. Dat is een enorme opgave, maar dat lijkt niet onmogelijk. In ieder geval scheelt dat een enorm aantal vluchtelingen richting Europa.

Maar het probleem zit vrees ik niet zozeer in de technische mogelijkheden, maar meer in de persoonlijkheid van de inwoners en bestuurders. De EU kan misschien eerst eens beginnen met de verwoestijning in Spanje op deze manier tegen te gaan.
Er lopen ook via Belgische organisaties interessante herbebossingsprojecten. Wat mij intrigeert is wat er dan mogelijk aan klimaat zal veranderen?
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Plaats reactie