Mooi artikel

Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Mooi artikel

Bericht door Habitat »

deschpin schreef:
Habitat schreef:
Dank voor het delen van dit artikel. Ik word altijd blij als ik over dit soort geslaagde projecten lees.
https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-mens ... -verheggen
nog een veelbelovend project
Inderdaad, wederom een waterproject om blij van te worden. We zullen de komende jaren veel knappe koppen nodig hebben om de problemen waar onze aardbol mee kampt het hoofd te bieden.
Puritein
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2022, 14:59

Re: Mooi artikel

Bericht door Puritein »

Hoe vinden jullie de serie ‘menens’ van J Kriekaard over Comrie op de achterkant van het RD?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Mooi artikel

Bericht door Job »

Puritein schreef:Hoe vinden jullie de serie ‘menens’ van J Kriekaard over Comrie op de achterkant van het RD?
De initiatieven om het oude goud bij jongeren te brengen juich ik toe. Bij het artikel van gister vroeg ik me af of Comrie de voorbeelden van een cadeau en een reddingsboei ook heeft gegeven. Ik vind vooral die laatste altijd wat lastig en discutabel. Als je dood (!) in het water ligt, kun je zelfs een je toegeworpen boei niet grijpen.
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mooi artikel

Bericht door DDD »

Maar als je actief dood bent wel.
Puritein
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2022, 14:59

Re: RE: Re: Mooi artikel

Bericht door Puritein »

Job schreef:
Puritein schreef:Hoe vinden jullie de serie ‘menens’ van J Kriekaard over Comrie op de achterkant van het RD?
De initiatieven om het oude goud bij jongeren te brengen juich ik toe. Bij het artikel van gister vroeg ik me af of Comrie de voorbeelden van een cadeau en een reddingsboei ook heeft gegeven. Ik vind vooral die laatste altijd wat lastig en discutabel. Als je dood (!) in het water ligt, kun je zelfs een je toegeworpen boei niet grijpen.
Volgens mij is de inleiding van Kriekaard, even als de serie hiervoor.
Het misstond niet hoor, vond ik.

Het voorbeeld van de reddingsboei is vooral illustratief volgens mij; in het geschrevene te verhelderen in onze taal.
Mijn kinderen vinden het heel duidelijk.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Mooi artikel

Bericht door Jongere »

De redenering tegen de reddingsboei die we niet zouden kunnen grijpen vanwege onze doodstaat, is natuurlijk ook toepasbaar op al die woorden die Comrie gebruikt om het geloof te omschrijven. Aannemen kun je niet als je dood bent, betrouwen niet, amen zeggen niet, eten niet, komen niet, kiezen niet, kussen niet - enzovoorts. En toch kiest Comrie al deze woorden.

Om deze reden moeite met dit beeld hebben, laat denk ik vooral zien dat we het zicht dreigen te verliezen op hoe de Heere middellijk werkt, ook in de schenking van het geloof. Hij nadert in het Evangelie met Zijn aanbieding van genade tot een zondaar. En in Zijn nodiging ligt een levenwekkende kracht om aan te nemen, te komen, te kiezen.
Zonder Zijn geheimvolle werk van wedergeboorte en levendmaking zal geen zondaar dit doen. Maar om die reden moeten wij niet alle klem weghalen met een verwijzing naar onze dood.

Het beeld van een reddingsboei voor de totale zaligheid is niet juist. Het is niet zo dat God de helft heeft gedaan en wij nu nog de andere helft moeten doen, namelijk de boei grijpen.
Maar het wordt hier gebruikt als beeld voor geloof dat in beoefening is. En dan is het wel een passend beeld: God nadert tot de zondaar met Zijn “vriendelijke nodiging en bede” -met Zijn reddingsboei- “met ernst en oprechtheid en lost alle moeiten op.” En de zondaar op zijn beurt “neemt de Heere aan tot zijn God en geeft zich geheel aan Hem over tot Zijn eigendom.” (Beide citaten uit vragenboekje van Hellenbroek)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Mooi artikel

Bericht door Herman »

Job schreef:Als je dood (!) in het water ligt, kun je zelfs een je toegeworpen boei niet grijpen.
Als je een verdorde hand hebt, kan je die niet uitstrekken. Maar Jezus beveelt de hand uit te strekken en het gebeurt en de hand werd hersteld gelijk de andere (Markus 3:1-6)
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Mooi artikel

Bericht door Adagio »

Hellenbroek schrijft best wel wat.
Ook wel: "Wat is de inwendige roeping? Een krachtdadige verandering van de mens. Moet er dan in de mens iets veranderen? Ja, zijn verstand, wil, hartstochten en levenswandel."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Mooi artikel

Bericht door Posthoorn »

Wat is je punt, Adagio?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Mooi artikel

Bericht door Job »

Jongere schreef:De redenering tegen de reddingsboei die we niet zouden kunnen grijpen vanwege onze doodstaat, is natuurlijk ook toepasbaar op al die woorden die Comrie gebruikt om het geloof te omschrijven. Aannemen kun je niet als je dood bent, betrouwen niet, amen zeggen niet, eten niet, komen niet, kiezen niet, kussen niet - enzovoorts. En toch kiest Comrie al deze woorden.

Om deze reden moeite met dit beeld hebben, laat denk ik vooral zien dat we het zicht dreigen te verliezen op hoe de Heere middellijk werkt, ook in de schenking van het geloof. Hij nadert in het Evangelie met Zijn aanbieding van genade tot een zondaar. En in Zijn nodiging ligt een levenwekkende kracht om aan te nemen, te komen, te kiezen.
Zonder Zijn geheimvolle werk van wedergeboorte en levendmaking zal geen zondaar dit doen. Maar om die reden moeten wij niet alle klem weghalen met een verwijzing naar onze dood.

Het beeld van een reddingsboei voor de totale zaligheid is niet juist. Het is niet zo dat God de helft heeft gedaan en wij nu nog de andere helft moeten doen, namelijk de boei grijpen.
Maar het wordt hier gebruikt als beeld voor geloof dat in beoefening is. En dan is het wel een passend beeld: God nadert tot de zondaar met Zijn “vriendelijke nodiging en bede” -met Zijn reddingsboei- “met ernst en oprechtheid en lost alle moeiten op.” En de zondaar op zijn beurt “neemt de Heere aan tot zijn God en geeft zich geheel aan Hem over tot Zijn eigendom.” (Beide citaten uit vragenboekje van Hellenbroek)
Ik waardeer je antwoord, Jongere. Ben het er ook wel mee eens zoals je het opschrijft. Toch lees ik ook in jouw antwoord het kwetsbare van dit vraagstuk. Het oude vraagstuk van de toeëigening. Het hele reddingsboei-onderwerp heeft iets "enerzijds" en iets "anderzijds", mitsen en maren. Er zitten elementen in die diverse flanken, type mensen, type persoonlijkheden en leeftijden divers kunnen begrijpen. In onze gemeente heeft het voorbeeld van de reddingsboei de kansel nooit gehaald sinds ik in staat ben de preken te volgen en ik verwacht het ook niet zo 1,2,3. Ik snap het ook wel.

Tegelijk is het inderdaad waar dat alles wat je uit kunt drukken rondom geloven, iets actiefs in de formulering heeft.

Eigenlijk is het wat te warm hiervoor en ik zou ook niet zo zakelijk/technisch over deze dingen willen praten, maar toch: waar stel je bijvoorbeeld het moment van de wedergeboorte als het over de reddingsboei gaat? De persoon kan pas aangrijpen als hij levend is gemaakt. Op zo'n moment is de Levendmaker toch bij wijze van spreken eerst al afgedaald in het water "om het weggedrevene te zoeken"?

Ik kom er voor mezelf niet uit.

Edit: en dit alles zeg ik in alle kwetsbaarheid
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mooi artikel

Bericht door DDD »

Alleen al het punt dat iemand zich om deze beeldspraak zorgen maakt, laat zien dat het evangelie niet bijbels aan de orde komt. Want bij een bijbelse prediking hoeft niemand zich zorgen te maken of hij zich wel kan bekeren. Daar is helemaal geen grond voor in de heilige Schrift.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: Mooi artikel

Bericht door Job »

DDD schreef:Alleen al het punt dat iemand zich om deze beeldspraak zorgen maakt, laat zien dat het evangelie niet bijbels aan de orde komt. Want bij een bijbelse prediking hoeft niemand zich zorgen te maken of hij zich wel kan bekeren. Daar is helemaal geen grond voor in de heilige Schrift.
Wil je dit iets nader uitwerken?
Puritein
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2022, 14:59

Re: Mooi artikel

Bericht door Puritein »

DDD schreef:Alleen al het punt dat iemand zich om deze beeldspraak zorgen maakt, laat zien dat het evangelie niet bijbels aan de orde komt. Want bij een bijbelse prediking hoeft niemand zich zorgen te maken of hij zich wel kan bekeren. Daar is helemaal geen grond voor in de heilige Schrift.
In het stuk gaat het toch niet over alle mensen maar over het ware geloof? Dan is er toch niets mis met deze vergelijking?
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Mooi artikel

Bericht door DDD »

Job schreef:
DDD schreef:Alleen al het punt dat iemand zich om deze beeldspraak zorgen maakt, laat zien dat het evangelie niet bijbels aan de orde komt. Want bij een bijbelse prediking hoeft niemand zich zorgen te maken of hij zich wel kan bekeren. Daar is helemaal geen grond voor in de heilige Schrift.
Wil je dit iets nader uitwerken?
Zeker. Maar wat is er precies onduidelijk? Ik kan moeilijk bewijzen dat er geen bijbelse grondslag is om je geen zorgen te maken over het drinken van water. Het lijkt mij daarom eerder aan iemand anders om een bijbelse grondslag te noemen die op gespannen voet staat met het beeld van de reddingsboei. Andersom is een stuk ingewikkelder.

Dan kunnen we daarvan achterhalen of er sprake is van een misverstand of dat ik mij vergis.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: RE: Re: Mooi artikel

Bericht door Job »

DDD schreef:
Job schreef:
DDD schreef:Alleen al het punt dat iemand zich om deze beeldspraak zorgen maakt, laat zien dat het evangelie niet bijbels aan de orde komt. Want bij een bijbelse prediking hoeft niemand zich zorgen te maken of hij zich wel kan bekeren. Daar is helemaal geen grond voor in de heilige Schrift.
Wil je dit iets nader uitwerken?
Zeker. Maar wat is er precies onduidelijk? Ik kan moeilijk bewijzen dat er geen bijbelse grondslag is om je geen zorgen te maken over het drinken van water. Het lijkt mij daarom eerder aan iemand anders om een bijbelse grondslag te noemen die op gespannen voet staat met het beeld van de reddingsboei. Andersom is een stuk ingewikkelder.

Dan kunnen we daarvan achterhalen of er sprake is van een misverstand of dat ik mij vergis.
Het zal de warmte zijn dat het me niet helemaal duidelijk is. Een poging: waarom laat de vraag, waarmee ik worstel, zien dat het evangelie waaronder ik zit niet Bijbels aan de orde komt?
Plaats reactie