Mooi artikel

Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Mooi artikel

Bericht door Mannetje »

Zojuist las ik een 'mooi' artikel op nu.nl
Bijzonder beroep heeft deze man, maar ik kan mij goed voorstellen dat dit heel waardevol kan zijn voor ouders.

https://www.nu.nl/uit-andere-media/6145 ... devol.html
-
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Mooi artikel

Bericht door John Galt »

Mooi inderdaad.
Wat me opvalt, is dat men tegenwoordig vaak het woord "stilgeboren" gebruikt. Een vernederlanding van "stillborn". Zoala de meeste anglicismen vind ik het niet fraai. Te meer omdat "still" in stillborn niet hetzelfde betekent als het Nederlandse "stil". Maar anderzijds: "doodgeboren" klinkt ook niet superfijn.
Goede ontwikkeling is dat er steeds meer aandacht voor is. Dat was vroeger wel anders.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mooi artikel

Bericht door Terri »

Een tijdje terug kwam ik dit artikel tegen, zelf vind ik het nog wat lastig merk ik.

https://eva.eo.nl/artikel/2021/03/fotog ... babys-vast
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mooi artikel

Bericht door DDD »

Terri schreef:Een tijdje terug kwam ik dit artikel tegen, zelf vind ik het nog wat lastig merk ik.

https://eva.eo.nl/artikel/2021/03/fotog ... babys-vast
Dat is nogal zacht uitgedrukt. Maar waarom zou je het lastig vinden om foto's van belangrijke herinneringen te bewaren? Ik vind het nog steeds vervelend dat ik geen foto's heb van de begrafenis van mijn oma.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Mooi artikel

Bericht door Terri »

DDD schreef:
Terri schreef:Een tijdje terug kwam ik dit artikel tegen, zelf vind ik het nog wat lastig merk ik.

https://eva.eo.nl/artikel/2021/03/fotog ... babys-vast
Dat is nogal zacht uitgedrukt. Maar waarom zou je het lastig vinden om foto's van belangrijke herinneringen te bewaren? Ik vind het nog steeds vervelend dat ik geen foto's heb van de begrafenis van mijn oma.
Foto's van belangrijke herinneringen bewaren vind ik niet lastig.
Ik doelde op foto's ( zie fotografe Marjan ) die ik zag met een gezinnetje, het levenloze kindje op de arm en zo nog wat meer foto's. Ik trek dat emotioneel niet zo, maar het is heel persoonlijk. Iedereen staat er anders in.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Mooi artikel

Bericht door Charles »

Snap dat je dat niet trekt. Doet me denken aan victoriaanse tijdperk; toen fotografeerde men ook de doden wel. De dode werd bijv. rechtop of met kleren aan op een stoel gezet en dan werd een laatste ' complete' familiefoto gemaakt. Luguber.
Aan de andere kant snap ik dat je van een doodgeboren baby toch een nette foto wilt hebben.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Mooi artikel

Bericht door Orchidee »

Ik heb een zusje gehad.
Zij heeft ruim 3 weken hier op aarde mogen leven.
Ik vind het nog steeds héél jammer dat daar géén foto's van zijn!
Er is alleen een geboorte en een rouwkaart.
Mijn ouders hebben dit nooit verwerkt en er bijna niet over gepraat met ons, ook dat vind ik verschrikkelijk!
Ik had het zo fijn gevonden als er maar 1 foto van was geweest, kansen genoeg geweest toen ze nog leefde maar niemand heeft een foto gemaakt en mijn ouders hadden zelf géén fototoestel.
Zij was het 2e kind, ik de eerste en ook de daarop volgende kinderen zijn géén babyfoto's van helaas.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Mooi artikel

Bericht door Ora et labora »

Orchidee schreef:Ik heb een zusje gehad.
Zij heeft ruim 3 weken hier op aarde mogen leven.
Ik vind het nog steeds héél jammer dat daar géén foto's van zijn!
Er is alleen een geboorte en een rouwkaart.
Mijn ouders hebben dit nooit verwerkt en er bijna niet over gepraat met ons, ook dat vind ik verschrikkelijk!
Ik had het zo fijn gevonden als er maar 1 foto van was geweest, kansen genoeg geweest toen ze nog leefde maar niemand heeft een foto gemaakt en mijn ouders hadden zelf géén fototoestel.
Zij was het 2e kind, ik de eerste en ook de daarop volgende kinderen zijn géén babyfoto's van helaas.
Dat is ook niet echt te verwerken. Wat een verdriet.
Bij mijn opa en oma thuis hadden ze ..helaas...een doodgeboren kind.
Mijn vader hoorde dat pas toen hij in de 50 was.
Zo werden veel zaken vroeger verzwegen bij ons.
Maar dat was meer om de familie niet ongerust te maken.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Mooi artikel

Bericht door helma »

Orchidee schreef:Ik heb een zusje gehad.
Zij heeft ruim 3 weken hier op aarde mogen leven.
Ik vind het nog steeds héél jammer dat daar géén foto's van zijn!
Er is alleen een geboorte en een rouwkaart.
Mijn ouders hebben dit nooit verwerkt en er bijna niet over gepraat met ons, ook dat vind ik verschrikkelijk!
Ik had het zo fijn gevonden als er maar 1 foto van was geweest, kansen genoeg geweest toen ze nog leefde maar niemand heeft een foto gemaakt en mijn ouders hadden zelf géén fototoestel.
Zij was het 2e kind, ik de eerste en ook de daarop volgende kinderen zijn géén babyfoto's van helaas.
Wat moeilijk Orchidee!

Wij hebben rondom het ziekbed en sterven van mijn vader foto's/video's gemaakt voor (klein)kinderen die er om uiteenlopende redenen niet bij konden zijn. Daar zitten zoveel waardevolle momenten bij die nu gekoesterd worden. En mijn moeder was soms zo verbaasd ze te zien omdat er dingen uit haar geheugen verdwenen waren.
De laatste nacht zong ze 'abide with me' voor hem. Daar heb ik een heel ontroerend filmpje van. Ze wist dat zelf niet meer.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Mooi artikel

Bericht door Orchidee »

Jammer als een familie zo is om maar zo min mogelijk met elkaar over verdrietige en aangrijpende dingen te praten.
Het heeft (in onze familie) al zo vaak juist tot verwijdering gebracht, véél onbegrip, frustratie enz.
Hun motto is: wat heb je er allemaal aan, wat doet het er toe, wat heeft een ander er aan, het helpt en brengt je allemaal niets, je moet toch door enz.
Ook over psychische noden word en mag niet of nauwelijks gesproken worden...
Terwijl ieder juist zo zijn/haar issues heeft
Verdrietig en lastig vaak!
Ik trek er (gelukkig) maar véél lering uit!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Mooi artikel

Bericht door Mara »

Ora et labora schreef: Dat is ook niet echt te verwerken. Wat een verdriet.
Bij mijn opa en oma thuis hadden ze ..helaas...een doodgeboren kind.
Mijn vader hoorde dat pas toen hij in de 50 was.
Zo werden veel zaken vroeger verzwegen bij ons.
Maar dat was meer om de familie niet ongerust te maken.
Mijn opa en oma verloren een zoontje, een paar jaar later werd mijn vader geboren en is naar zijn broertje vernoemd.
En dat gebeurde vaker, zei mijn moeder.
Ik denk dat ouders dit nu niet meer doen, omdat elk kind als uniek wordt gezien.
Misschien nog wel als tweede naam terug laten komen, maar niet de volledige naam van het gestorven kindje aan een volgend kindje geven.
Ik denk niet dat deze dingen alleen bij jullie verzwegen werden hoor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Mooi artikel

Bericht door Dodo »

Ik ken een familie waar een jaar of vijftig geleden een kindje doodgeboren was. Daar werd in de hele maatschappij niet veel aandacht aan besteed. Je ging weer naar huis en pakte je leven op. De moeder heeft daar ook niet veel last van gehad, vertelde ze. Het was niet alsof ze daar nog steeds erg mee zat.

Ik heb wel eens gewerkt bij een ouder echtpaar, zeventigers, waarvan de vrouw soms erg verdrietig was. Dat was op de datum dat een kindje overleden was, heel jong. Ze had het twee keer meegemaakt. Ik was achttien, en had geen idee. Ik was vooral verbaasd dat ze na zoveel jaar nog steeds zoveel verdriet had.

Kennelijk was het voor de een of voor de ander erg verschillend.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Mooi artikel

Bericht door Charles »

Het was ook de tijd. Er werd niet meer over gesproken. Ook voorbeeld bij ons in familie dat moeder een doodgeboren baby niet mocht zien en gelijk werd weggehaald na de bevalling.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Mooi artikel

Bericht door Orchidee »

Het zal allemaal waar en gebeurd zijn maar daarom is het nog niet goed te praten!
Het moet verschrikkelijk zijn als ouders een kind moeten missen en er word of mag eigenlijk niet meer over gepraat worden, dat verdriet minder word en/of de scherpe randen er vanaf gaan zal waar zijn maar er nooit meer over praten alsof er niemand is geweest is niet goed! Nu niet én vroeger niet!
Mijn oma zij tegen m'n vader toen mijn zusje was overleden:
"Ach joh, volgend jaar is de wieg wel weer gevuld hoor"
Dat kan en mag echt niet!!!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Mooi artikel

Bericht door DDD »

Dat is inderdaad zeldzaam onnozel. Maar toen dachten veel mensen zo. Je weet niet wat mensen over 40 jaar over onze tijd zullen vinden.
Plaats reactie