De tijd waarin wij leven...

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

Dat zou kunnen. Ik verwijt hem dat niet, in ieder geval. Wel dat hij zich opwerpt als hartenkenner en op grond daarvan verdacht maakt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: Maar het wordt ds. Huijser wel verweten, terwijl dat niet terecht is.
Wellicht moet hij zich niet laten verleiden tot uitspraken over onderwerpen die meer aandacht verdienen dan 10 regels in een krantenartikel.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Dat zou kunnen. Ik verwijt hem dat niet, in ieder geval. Wel dat hij zich opwerpt als hartenkenner en op grond daarvan verdacht maakt.
Ik blijf het bizar vinden dat je het opneemt voor Rutte en Grapperhaus tegen een GG-predikant die de meest voor de hand liggende reactie daarop geeft. :jongle
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ditbenik »

In het rapport 'Christenen in Nederland' uit 2018 van het Sociaal Cultureel Planbureau werd opgemerkt:
In een ontkerkelijkend land, het werd al opgemerkt, is het denkbaar dat bidden uiteindelijk een van de laatste vindplaatsen van geloof wordt.
Ik denk dat de reacties van vorige week n.a.v. de aanslag op PRdeV de juistheid van deze stelling zichtbaar maken.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Maanenschijn »

Ditbenik schreef:In het rapport 'Christenen in Nederland' uit 2018 van het Sociaal Cultureel Planbureau werd opgemerkt:
In een ontkerkelijkend land, het werd al opgemerkt, is het denkbaar dat bidden uiteindelijk een van de laatste vindplaatsen van geloof wordt.
Ik denk dat de reacties van vorige week n.a.v. de aanslag op PRdeV de juistheid van deze stelling zichtbaar maken.
Ik zoek even naar de betekenis van jouw citaat. Kun je die duiden?

Ik heb van veel uitlopende richtingen gehoord en gelezen om te bidden voor De Vries. Is jouw citaat te lezen als
bidden=(een vindplaats van)geloof?

Recent heb ik met vrienden hierover gesproken. Ik ben benieuwd wat jouw visie op is.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Dat zou kunnen. Ik verwijt hem dat niet, in ieder geval. Wel dat hij zich opwerpt als hartenkenner en op grond daarvan verdacht maakt.
Ik blijf het bizar vinden dat je het opneemt voor Rutte en Grapperhaus tegen een GG-predikant die de meest voor de hand liggende reactie daarop geeft. :jongle
De meeste voor de hand liggende reactie vind ik die van ds. Van Olst.
Ik neem het overigens niet op voor Rutte of Grapperhaus, ik neem het op tegen zelfbenoemde hartenkenners, of het nu een GG predikant is of niet, omdat dat buiten de forumkaders valt.

Wat ik bizar blijf vinden, is dat je mij steeds andere dingen in de mond leg dan ik zeg en daar vervolgens fanatiek tegen ten strijde trekt.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Dat zou kunnen. Ik verwijt hem dat niet, in ieder geval. Wel dat hij zich opwerpt als hartenkenner en op grond daarvan verdacht maakt.
Ik blijf het bizar vinden dat je het opneemt voor Rutte en Grapperhaus tegen een GG-predikant die de meest voor de hand liggende reactie daarop geeft. :jongle
De meeste voor de hand liggende reactie vind ik die van ds. Van Olst.
Ik neem het overigens niet op voor Rutte of Grapperhaus, ik neem het op tegen zelfbenoemde hartenkenners, of het nu een GG predikant is of niet, omdat dat buiten de forumkaders valt.

Wat ik bizar blijf vinden, is dat je mij steeds andere dingen in de mond leg dan ik zeg en daar vervolgens fanatiek tegen ten strijde trekt.
Precies dat is er aan de hand als seculiere mensen in een crisissituatie zeggen dat ze bidden, zegt prof. dr. Immink, die het boek ”Bidden in het besef van Gods tegenwoordigheid” schreef. „Wat onchristelijke mensen bidden noemen komt qua inhoud in de buurt van het voor iemand duimen of sterk aan iemand denken. Dat moeten we dus niet interpreteren vanuit het christelijk geloof. Veel mensen in onze maatschappij hebben een niet-religieuze levensstijl, maar volstrekt seculier leven is bijna niet vol te houden. Bijna iedereen heeft op de bodem van zijn hart een religieus gevoel dat op onbewaakte ogenblikken als bij zo’n schietpartij naar boven komt.”
De laatste alinea zegt toch precies hetzelfde? prof. dr. Immink zegt onomwonden dat een niet-religieuze levenstijl hetzelfde is als onchristelijk en zegt vervolgens dat, wat zij (onchristelijke mensen) "bidden" noemen, we niet moeten opvatten als het "bidden" wat een christen ermee bedoeld.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:De meeste voor de hand liggende reactie vind ik die van ds. Van Olst.
Ik neem het overigens niet op voor Rutte of Grapperhaus, ik neem het op tegen zelfbenoemde hartenkenners, of het nu een GG predikant is of niet, omdat dat buiten de forumkaders valt.

Wat ik bizar blijf vinden, is dat je mij steeds andere dingen in de mond leg dan ik zeg en daar vervolgens fanatiek tegen ten strijde trekt.
Niemand heeft zich zelf benoemd tot hartenkenner. Wel is het mogelijk op grond van iemands levenswijze bepaalde conclusies te trekken. Om in dit geval te doen of ds. Huyser iets onoorbaars heeft gezegd - waarmee je dus Grapperhaus en Rutte ahw in bescherming neemt tegenover 'hartenkenner' ds. Huyser - blijf ik bizar vinden. Maar goed, inmiddels verbaas ik me maar nergens meer over.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef:
Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Dat zou kunnen. Ik verwijt hem dat niet, in ieder geval. Wel dat hij zich opwerpt als hartenkenner en op grond daarvan verdacht maakt.
Ik blijf het bizar vinden dat je het opneemt voor Rutte en Grapperhaus tegen een GG-predikant die de meest voor de hand liggende reactie daarop geeft. :jongle
De meeste voor de hand liggende reactie vind ik die van ds. Van Olst.
Ik neem het overigens niet op voor Rutte of Grapperhaus, ik neem het op tegen zelfbenoemde hartenkenners, of het nu een GG predikant is of niet, omdat dat buiten de forumkaders valt.

Wat ik bizar blijf vinden, is dat je mij steeds andere dingen in de mond leg dan ik zeg en daar vervolgens fanatiek tegen ten strijde trekt.
Precies dat is er aan de hand als seculiere mensen in een crisissituatie zeggen dat ze bidden, zegt prof. dr. Immink, die het boek ”Bidden in het besef van Gods tegenwoordigheid” schreef. „Wat onchristelijke mensen bidden noemen komt qua inhoud in de buurt van het voor iemand duimen of sterk aan iemand denken. Dat moeten we dus niet interpreteren vanuit het christelijk geloof. Veel mensen in onze maatschappij hebben een niet-religieuze levensstijl, maar volstrekt seculier leven is bijna niet vol te houden. Bijna iedereen heeft op de bodem van zijn hart een religieus gevoel dat op onbewaakte ogenblikken als bij zo’n schietpartij naar boven komt.”
De laatste alinea zegt toch precies hetzelfde? prof. dr. Immink zegt onomwonden dat een niet-religieuze levenstijl hetzelfde is als onchristelijk en zegt vervolgens dat, wat zij (onchristelijke mensen) "bidden" noemen, we niet moeten opvatten als het "bidden" wat een christen ermee bedoeld.
Dr. Immink koppelt dat nergens aan personen, ds. Huizer doet dat wel.
Maar goed, laat ik me ook maar nergens meer over verbazen. Blijkbaar is er een bubbel ontstaan waarin mensen gewoon keihard verdacht gemaakt mogen worden, en dat nog met hand en tand verdedigd moet worden ook. Waarbij predikanten zo niet voorop lopen, dan toch in elk geval lekker hun partijtje meeblazen.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door CvdW »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:De meeste voor de hand liggende reactie vind ik die van ds. Van Olst.
Ik neem het overigens niet op voor Rutte of Grapperhaus, ik neem het op tegen zelfbenoemde hartenkenners, of het nu een GG predikant is of niet, omdat dat buiten de forumkaders valt.

Wat ik bizar blijf vinden, is dat je mij steeds andere dingen in de mond leg dan ik zeg en daar vervolgens fanatiek tegen ten strijde trekt.
Niemand heeft zich zelf benoemd tot hartenkenner. Wel is het mogelijk op grond van iemands levenswijze bepaalde conclusies te trekken. Om in dit geval te doen of ds. Huyser iets onoorbaars heeft gezegd - waarmee je dus Grapperhaus en Rutte ahw in bescherming neemt tegenover 'hartenkenner' ds. Huyser - blijf ik bizar vinden. Maar goed, inmiddels verbaas ik me maar nergens meer over.
Ik verbaas me ook nergens meer over. Als ik kijk naar de handelswijze.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ditbenik »

Maanenschijn schreef:
Ditbenik schreef:In het rapport 'Christenen in Nederland' uit 2018 van het Sociaal Cultureel Planbureau werd opgemerkt:
In een ontkerkelijkend land, het werd al opgemerkt, is het denkbaar dat bidden uiteindelijk een van de laatste vindplaatsen van geloof wordt.
Ik denk dat de reacties van vorige week n.a.v. de aanslag op PRdeV de juistheid van deze stelling zichtbaar maken.
Ik zoek even naar de betekenis van jouw citaat. Kun je die duiden?

Ik heb van veel uitlopende richtingen gehoord en gelezen om te bidden voor De Vries. Is jouw citaat te lezen als
bidden=(een vindplaats van)geloof?

Recent heb ik met vrienden hierover gesproken. Ik ben benieuwd wat jouw visie op is.
Veel mensen komen niet meer in een kerk of noemen zichzelf zelfs niet meer gelovig maar in omstandigheden waar ze emotioneel geen raad mee weten willen ze (laten) bidden. Als een soort restverschijnsel van een vroeger kerkelijke maatschappij. Daarbij is nog maar de vraag wat onder bidden wordt verstaan. Veel leden van de RKK zullen als eerste 'kaarsje branden' noemen of een formuliergebed. Met eigen woorden voor iemand bidden kennen ze bijna niet. Vorige week hoorden we veel mensen over bidden spreken, die verder weinig of niet uiting geven aan een vorm van christelijk geloof. Dat deed mij denken aan het bovenstaande citaat.

Een zelfde reactie zie je ook terug bij mensen die geloven dat er niet meer is dan wij zien en roepen 'dood is dood'. Maar als dan kind of een geliefde sterft is het opeens een 'sterretje' of weten ze bij belangrijke gebeurtenissen zeker dat hij of zij er bij is.

Daarom is het van belang bij discussie zoals hier plaatsvinden eerst te checken wat degenen die zeggen te bidden daar onder verstaan. Dat geeft het gesprek een hele andere inhoud dan de discussie over al dan niet oordelen over anderen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef:Dat zou kunnen. Ik verwijt hem dat niet, in ieder geval. Wel dat hij zich opwerpt als hartenkenner en op grond daarvan verdacht maakt.
Dat doet hij niet.
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Maanenschijn »

@Ditbenik Dank voor je reactie. Ik kan me prima bij je aansluiten. Soms lijkt het dat de term ‘bidden’ een uiting is van meeleven: we bidden voor je, we duimen voor je, we branden een (virtueel) kaarsje, enz.

Ik heb recent het boek Psalmen doorgelezen. Hierin staan veel gebeden. Ik ben voor mij zelf tot de conclusie gekomen dat ook ons bidden geheel niet in lijn is met de lofprijzing die veelal doorklinkt in de Psalmen. Mijn voorlopige conclusie is dan ook bidden alleen dan voor God welgevallig is, als het gericht is op Zijn eer. Ook in de vragen, de noden, de zielsgesteldheden van mensen, zal het gebed zich moeten richten op Gods eer.

Dat geeft ook dat ik veel moeite heb met de opmerkingen/ kreten als: We bidden voor De Vries, het gebedsleven van Rutte (die niet voor zichzelf bid, volgens het interview), de opmerkingen van Grapperhaus (die meer heeft met het boeddhisme van zijn vrouw), de opmerkingen van Kaag hierover. Maar ook van een predikant die zijn gebed gebruikt voor eigen stokpaardjes, of de Heere God verteld hoe een mens bekeerd moet worden etc.

Misschien verklaart bovenstaande wel mijn opstelling in deze discussie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door Ditbenik »

Maanenschijn schreef:@Ditbenik Dank voor je reactie. Ik kan me prima bij je aansluiten. Soms lijkt het dat de term ‘bidden’ een uiting is van meeleven: we bidden voor je, we duimen voor je, we branden een (virtueel) kaarsje, enz.

Ik heb recent het boek Psalmen doorgelezen. Hierin staan veel gebeden. Ik ben voor mij zelf tot de conclusie gekomen dat ook ons bidden geheel niet in lijn is met de lofprijzing die veelal doorklinkt in de Psalmen. Mijn voorlopige conclusie is dan ook bidden alleen dan voor God welgevallig is, als het gericht is op Zijn eer. Ook in de vragen, de noden, de zielsgesteldheden van mensen, zal het gebed zich moeten richten op Gods eer.

Dat geeft ook dat ik veel moeite heb met de opmerkingen/ kreten als: We bidden voor De Vries, het gebedsleven van Rutte (die niet voor zichzelf bid, volgens het interview), de opmerkingen van Grapperhaus (die meer heeft met het boeddhisme van zijn vrouw), de opmerkingen van Kaag hierover. Maar ook van een predikant die zijn gebed gebruikt voor eigen stokpaardjes, of de Heere God verteld hoe een mens bekeerd moet worden etc.

Misschien verklaart bovenstaande wel mijn opstelling in deze discussie.
Inderdaad, als het gebed begint met de lofprijzing wordt het hele gebed anders. De Heere Jezus heeft ons dat ook geleerd met de woorden 'Onze Vader, Uw Naam worde geheiligd, Uw Koninkrijk kome, Uw wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op de aarde.' Vanuit die houding ga je ook meer van Hem verwachten.
Vanavond geef ik in een cursus een les over het gebed aan mensen van 'buiten'. Ik ben benieuwd wat die onder bidden verstaan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De tijd waarin wij leven...

Bericht door -DIA- »

Intussen tekent dit topic wal pijnlijk duidelijk de titel erboven: "de tijd waarin wij leven..."

(Of zouden we de pijn misschien helemaal niet meer voelen? Dat zou wel het meest droevige zijn.)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten