Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

Bericht door DDD »

Weer zo'n onbeargumenteerd artikel, maar dan anders:

https://www.rd.nl/artikel/932291-column ... l-begonnen
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Weer zo'n onbeargumenteerd artikel, maar dan anders:

https://www.rd.nl/artikel/932291-column ... l-begonnen
Interessante visie. Wat bedoel je met je commentaar?
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Dat Bart-Jan Spruyt zijn conservatieve stellingen totaal niet onderbouwt.

Er klopt ook van alles niet in zijn redenering. Alleen al het idee dat 'de overheid' als een soort entiteit buiten de maatschappelijke werkelijkheid deze beinvloedt. Dat is in een democratie al nooit zo geweest, maar in een mediacratie is dat al helemaal niet het geval. Een veel groter gevaar is de dictatuur van de meerderheid. Maar die bestaat juist bij de gratie van een relatief visieloze en zwakke overheid.

Los daarvan is er van alles over dit artikel te zeggen. Maar mijn punt is, dat hij er van alles bij haalt, maar weinig of niets onderbouwt. Op zo'n manier voegt een prikkelende opinie niet zoveel toe. Hoewel het goed is om er de vinger bij te leggen dat sommige predikanten en kerkmensen maar weinig succesvol zijn in het geactualiseerd toepassen van lessen uit het verleden.

Voor een bijdrage op Refoforum had ik het nog wel een aardig stuk gevonden, zij het slecht onderbouwd. Maar voor in de krant vind ik het onder de maat. Je kunt op zoveel verschillende manieren kijken naar de fenomenen die Spruyt noemt, dat er mijns inziens weinig reden is om zonder onderbouwing nu juist voor deze manier van kijken te kiezen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erdee

Bericht door Herman »

Het is een prima artikel en een uitstekende weergave van de fase waarin we zitten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:Het is een prima artikel en een uitstekende weergave van de fase waarin we zitten.
Ik denk het ook. Wellicht is de reactie van DDD in de snelheid geboren. Hij hult zich in vaagheden, met 3x 'van alles'. Juist dat maakt me nieuwsgierig.

Hoe rijmen we het door Spruyt genoemde 'hemelse burgerschap' uit Filipenzen 3 met onze levenshouding in de tijd van nu en met onze visie op burgerschap? Boeiende vraagstukken wat mij betreft.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:Het is een prima artikel en een uitstekende weergave van de fase waarin we zitten.
Ik denk het ook. Wellicht is de reactie van DDD in de snelheid geboren. Hij hult zich in vaagheden, met 3x 'van alles'. Juist dat maakt me nieuwsgierig.

Hoe rijmen we het door Spruyt genoemde 'hemelse burgerschap' uit Filipenzen 3 met onze levenshouding in de tijd van nu en met onze visie op burgerschap? Boeiende vraagstukken wat mij betreft.
Ik heb toch twee onderbouwde kritiekpunten op het artikel genoemd? Ik zou er misschien nog tien kunnen opnoemen, maar zolang niemand ingaat op de twee kritiekpunten, heeft dat niet zoveel zin.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:
Herman schreef:Het is een prima artikel en een uitstekende weergave van de fase waarin we zitten.
Ik denk het ook. Wellicht is de reactie van DDD in de snelheid geboren. Hij hult zich in vaagheden, met 3x 'van alles'. Juist dat maakt me nieuwsgierig.

Hoe rijmen we het door Spruyt genoemde 'hemelse burgerschap' uit Filipenzen 3 met onze levenshouding in de tijd van nu en met onze visie op burgerschap? Boeiende vraagstukken wat mij betreft.
Ik heb toch twee onderbouwde kritiekpunten op het artikel genoemd? Ik zou er misschien nog tien kunnen opnoemen, maar zolang niemand ingaat op de twee kritiekpunten, heeft dat niet zoveel zin.
Vind je? Het ene kritiekpunt gaat over een overheid die als een entiteit boven de maatschappelijke werkelijkheid hangt. Het andere punt is volgens mij dat je vind dat mensen ( en ook predikanten komen weer langs) de geschiedenis onvoldoende kunnen duiden om er lessen uit te trekken.

Ik vind deze kritiekpunten niet de kern raken.

Interessant is natuurlijk het idee dat jij de zorg van Spruyt niet deelt.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Erdee

Bericht door Charles »

Herman schreef:Het is een prima artikel en een uitstekende weergave van de fase waarin we zitten.
Helemaal mee eens. Zeer goede column. LHBTnogwat gaat het sjibbolet vormen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:Het is een prima artikel en een uitstekende weergave van de fase waarin we zitten.
Ik denk het ook. Wellicht is de reactie van DDD in de snelheid geboren. Hij hult zich in vaagheden, met 3x 'van alles'. Juist dat maakt me nieuwsgierig.

Hoe rijmen we het door Spruyt genoemde 'hemelse burgerschap' uit Filipenzen 3 met onze levenshouding in de tijd van nu en met onze visie op burgerschap? Boeiende vraagstukken wat mij betreft.
Ben het met @DDD eens. BJS blijft weer keurig aan de zijkant "filosoferen" zonder concreet te worden. Vragen stellen...., "Wat betekent dit?" "En hoe moeten we dat?" Plaats antwoorden! De vragen stel ik zelf wel.

Daarnaast moet BJS een spade dieper gaan, wat ook @DDD al opmerkt. De bekritiseerde "zachte" vervolging wordt (ook door de kerk) in het verleden en nu beoefend. Elke! gezagsdrager (overheid, kerk, ouder) doet dit. In het verleden merkten we het niet omdat de levensbeschouwing van de overheid meer strookte met die van ons. De "vermeende" signalering van BJS wordt ook al honderden jaren door opinieleiders verwoord. Groen van Prinsterer, ds. Kersen (schoolstrijd, vaccinatiedwang etc). hadden meer recht van spreken dan BJS hedentendage.

De spade dieper is dat de levensbeschouwing van de overheid anno 2021 en die van christen niet samen kan gaan. Niet het gedrag van de overheid in deze is 'vreemd' of 'on-Bijbels', de levensbeschouwing dit dit gedrag initieert is on-Bijbels!
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 21 jun 2021, 09:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Wat bedoel je met de levensbeschouwing?
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:Wat bedoel je met de levensbeschouwing?
tja, welke woorden gebruik ik hiervoor? Het mainstream denken vanuit het ik en de eigen behoeften, genderideologie, emancipatie denken, BBB theorieën, maakbaarheid utopieën.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:Wat bedoel je met de levensbeschouwing?
tja, welke woorden gebruik ik hiervoor? Het mainstream denken vanuit het ik en de eigen behoeften, genderideologie, emancipatie denken, BBB theorieën, maakbaarheid utopieën.
BJS zegt toch dat we die levensbeschouwing deels aan het overnemen zijn. En waar we dat niet doen wordt de overheid een beetje verdrietig en zal alleen je inhoudelijke vrijheid wat beperken. Verder niets.

Ik vind het tekort door de bocht om van het artikel van BJS te zeggen dat hij die spade niet dieper steekt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Gisteren was de dominee ook niet positief over de toestand van ons land.
's Middags was een preek gelezen van wijlen ds. A. Bregman over het opgaan van de zon over Zoar, en de eeuwige ondergang van de andere steden.
Hier 's avonds weer op ingehaakt. ds. merkte op wat wij in de krant hadden kunnen lezen.
Hij zag ook duidelijk de ernst van de tijd.
Christenen moeten meedoen. Kan dat niet, dan blijft men vriendelijk, maar ze worden wel naar de rand van de samenleving gedrongen. En eigenlijk valt niemand het op.
Dat dit nog maar een beginsel is van wat ons te wachten staat was ds. helder. en waarschuwde ook om de tijd uit te kopen, waar de dagen boos zijn en de duivel, die wel weet dat hij nog een kleine tijd heeft, zal zich ook ten uiterste inspannen om een volk, Gods volk, en die Zijn Naam belijden, het zwijgen op te leggen. De preek van ds. Bregman sprak over de tijd waarin nu leven.
Een tijd als in dagen van Lot. Een tijd als in de dagen van Noach.
Iedereen gaat zijn gewone gang en let niet op de tekenen der tijden. Is het ons wel eens opgevallen dat bij 'het gewone doen' in de dagen van Lot, in tegentelling tot de dagen van Noch niet meer het huwelijk wordt genoemd?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:Wat bedoel je met de levensbeschouwing?
tja, welke woorden gebruik ik hiervoor? Het mainstream denken vanuit het ik en de eigen behoeften, genderideologie, emancipatie denken, BBB theorieën, maakbaarheid utopieën.
BJS zegt toch dat we die levensbeschouwing deels aan het overnemen zijn. En waar we dat niet doen wordt de overheid een beetje verdrietig en zal alleen je inhoudelijke vrijheid wat beperken. Verder niets.
@BJS zegt het inderdaad maar geeft geen enkel (0) concrete voorbeelden. En dat is wel waar het om gaat, de spade dieper. Noem ze dan! Wat bedoeld hij? Geen smartphone meer? Vrouwen huishoudschool en thuis? Geen vakanties? Niet inenten en niet verzekeren? Geen restricties in de kerken n.a.v. corona?
Wat zou hij, in jouw ogen, kunnen bedoelen waar we de levensbeschouwing van de overheid deels aan het overnemen zijn?
Ad Anker schreef:Ik vind het tekort door de bocht om van het artikel van BJS te zeggen dat hij die spade niet dieper steekt.
Tja, ik vind het vooral een goedkoop artikel. De eerste alinea's worden gebruikt om een frame neer te zetten hoe 'men' wel over vervolging zal denken (waarop is dat gebaseerd?) om dat vervolgens te gaan bestrijden. En dat allemaal filosoferend vanaf de zijlijn.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Erdee

Bericht door Charles »

Ik vind BJS iemand die zijn eigen tijd verstaat en idd de functie heeft om kritische kanttekeningen te plaatsen bij ontwikkelingen. Destijds toen ik De Saambinder nog had, stonden er artikelen in van ds. Visscher die (laat ik het in eigen woorden zeggen) zn tijd wat beter verstaat dan veel collega's. Iemand zei dat haar familie op die artikelen reageerde met: "die ds. Visscher is wel heel negatief, zou het nou echt allemaal zo somber zijn?" Maar dat waren dan familieleden die in Rijssen in een refobubbel wonen.

Wat BJS signaleert is terecht. Ik heb het onlangs al ergens in een topic gezegd. We willen graag voor vol aangezien worden en serieus genomen worden (belangrijke maatschappelijke functies bekleden doet het altijd goed in refo gezindte) en bewegen nu beste veel mee op punten - we hebben de smaad er niet voor over. Maar de clash gaat komen, onvermijdelijk. Je moet en zal mee in de genderideologie, of je wilt of niet. Je kan dus op aantal punten maar beter aan de voorkant duidelijkheid scheppen; hier sta ik, ik kan niet anders.

Homorechten en LHTB gaat het breekijzer worden waarmee alles wat ons dierbaar is opengebroken gaat worden. De geestelijke boosheden in de lucht zijn bijna tastbaar.

https://www.rd.nl/artikel/931781-sgp-en ... efoscholen

Ik kijk naar mn kleine meisje van 3 en denk: het zal nog een wonder zijn als zij haar diploma haalt op een middelbare refoschool.
Plaats reactie