Stille vervolging, n.a.v. column B.J. Spruyt (Uit Erdee)

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: @BJS zegt het inderdaad maar geeft geen enkel (0) concrete voorbeelden. En dat is wel waar het om gaat, de spade dieper. Noem ze dan! Wat bedoeld hij? Geen smartphone meer? Vrouwen huishoudschool en thuis? Geen vakanties? Niet inenten en niet verzekeren? Geen restricties in de kerken n.a.v. corona?
Wat zou hij, in jouw ogen, kunnen bedoelen waar we de levensbeschouwing van de overheid deels aan het overnemen zijn?
Ik vind het juist goedkoop om een artikel waarin hij de tijd probeert te duiden, als goedkoop te betitelen. Aanvullingen zijn uiteraard altijd welkom! Onze gezindte (en dan heb ik het alleen maar over de refo's) hebben zichzelf verkocht aan de maatschappij. We willen overal aan meedoen, op geen enkele manier achtergesteld worden en gillen als ons onrecht wordt aangedaan. En inderdaad, nu kunnen we ons geweten sussen door op een christelijke partij te stemmen, onze kinderen op een christelijke of refoschool te stoppen en zondags onze kerkgang te maken. Verontwaardiging alom wanneer een journalist bij de kerk komt vertellen dat we echt niet normaal zijn. Dat moet ons blij maken. In het licht van de huidige samenleving zijn we ook echt niet normaal.

Bart Jan noemt dat voorbeeld: 'De dwang van het on- en tegennatuurlijke vermurwt ons, want het is zo vervelend om liefdeloos over te komen'. Zo gaan we langzaam aan mee met de levensbeschouwing van de overheid.

Jouw smartphone, huishoudschool en verzekering slaat nergens op. Daar gaat het hier helemaal niet over. Dat is geneuzel op de oppervlakte. Er ronduit voor uitkomen dat we hier voorbijgangers zijn, dat we onze pinnen niet vast inslaan omdat we een hemels Vaderland verwachten vraagt iets van onze levenshouding. Daarom noemt hij Filippenzen 3 (vers 17-21).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Zou dan toch de 'refobubbel' in Rijssen het te zwart inzien? Als we dan zien hoe ook deze stad enorm is geseculariseerd?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Erdee

Bericht door Charles »

Eens met Ad Anker. Had jaren geleden een collega die niet-christelijk was opgevoegd ("Katholiek, dus niks" zoals hij het zelf noemde). Was iemand die kritisch was op maatschappelijke ontwikkelingen. Hij vond dat de gereformeerde gezindte veel te kritiekloos was meegegaan in de digitale revolutie.

https://www.rd.nl/artikel/932287-gender ... in-de-hoek
Citaat hieruit:
Op een later moment tijdens het debat stelde GroenLinks-senator Ganzevoort dat reformatorische scholen met hun kledingvoorschriften transgenderkinderen het leven moeilijk maken. Dat vindt hij niet passen in een moderne democratie, waar ieder zijn leven in vrijheid moet kunnen inrichten. Ganzevoort verwijt verder de SGP zich te laten leiden door „haar genderideologie” omdat ze vasthoudt aan de Bijbelse gedachte dat man en vrouw met hun eigenheid zijn geschapen.

Dat deed mijn vrouw opmerken: zo zie je dat die rok uiteindelijk toch veel belangrijker is dan dat men doet voorkomen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Charles schreef:Eens met Ad Anker. Had jaren geleden een collega die niet-christelijk was opgevoegd ("Katholiek, dus niks" zoals hij het zelf noemde). Was iemand die kritisch was op maatschappelijke ontwikkelingen. Hij vond dat de gereformeerde gezindte veel te kritiekloos was meegegaan in de digitale revolutie.

https://www.rd.nl/artikel/932287-gender ... in-de-hoek
Citaat hieruit:
Op een later moment tijdens het debat stelde GroenLinks-senator Ganzevoort dat reformatorische scholen met hun kledingvoorschriften transgenderkinderen het leven moeilijk maken. Dat vindt hij niet passen in een moderne democratie, waar ieder zijn leven in vrijheid moet kunnen inrichten. Ganzevoort verwijt verder de SGP zich te laten leiden door „haar genderideologie” omdat ze vasthoudt aan de Bijbelse gedachte dat man en vrouw met hun eigenheid zijn geschapen.

Dat deed mijn vrouw opmerken: zo zie je dat die rok uiteindelijk toch veel belangrijker is dan dat men doet voorkomen.
Een kleine toegeving kan veel veroorzaken. Wat was de intentie van Dina ging om de dochteren van dat land te bezien? Wat daaruit voortvloeide had ze zelf onderschat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef: @BJS zegt het inderdaad maar geeft geen enkel (0) concrete voorbeelden. En dat is wel waar het om gaat, de spade dieper. Noem ze dan! Wat bedoeld hij? Geen smartphone meer? Vrouwen huishoudschool en thuis? Geen vakanties? Niet inenten en niet verzekeren? Geen restricties in de kerken n.a.v. corona?
Wat zou hij, in jouw ogen, kunnen bedoelen waar we de levensbeschouwing van de overheid deels aan het overnemen zijn?
Ik vind het juist goedkoop om een artikel waarin hij de tijd probeert te duiden, als goedkoop te betitelen. Aanvullingen zijn uiteraard altijd welkom! Onze gezindte (en dan heb ik het alleen maar over de refo's) hebben zichzelf verkocht aan de maatschappij. We willen overal aan meedoen, op geen enkele manier achtergesteld worden en gillen als ons onrecht wordt aangedaan. En inderdaad, nu kunnen we ons geweten sussen door op een christelijke partij te stemmen, onze kinderen op een christelijke of refoschool te stoppen en zondags onze kerkgang te maken. Verontwaardiging alom wanneer een journalist bij de kerk komt vertellen dat we echt niet normaal zijn. Dat moet ons blij maken. In het licht van de huidige samenleving zijn we ook echt niet normaal.
concreet! In welk opzicht heb jij je dan verkocht? En het is mogelijk verontwaardigd en blij te zijn!
Ad Anker schreef:Bart Jan noemt dat voorbeeld: 'De dwang van het on- en tegennatuurlijke vermurwt ons, want het is zo vervelend om liefdeloos over te komen'. Zo gaan we langzaam aan mee met de levensbeschouwing van de overheid.
Dit is geen voorbeeld maar een analyse.
Ad Anker schreef:Jouw smartphone, huishoudschool en verzekering slaat nergens op. Daar gaat het hier helemaal niet over. Dat is geneuzel op de oppervlakte. Er ronduit voor uitkomen dat we hier voorbijgangers zijn, dat we onze pinnen niet vast inslaan omdat we een hemels Vaderland verwachten vraagt iets van onze levenshouding. Daarom noemt hij Filippenzen 3 (vers 17-21).
En hoe blijkt dan dat we onze pinnen te vast slaan? Hoe blijkt dan dat we - volgens BJS en volgens jouw - ons niet gedragen als voorbijgangers? Wordt nu eens concreet!

Als mijn voorbeelden nergens op slaan, waaruit blijkt het dan wel?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef: En hoe blijkt dan dat we onze pinnen te vast slaan? Hoe blijkt dan dat we - volgens BJS en volgens jouw - ons niet gedragen als voorbijgangers? Wordt nu eens concreet!

Als mijn voorbeelden nergens op slaan, waaruit blijkt het dan wel?
Zo maar voor de voet weg:

1. We zijn als gezindte tot op ons bot wereldgelijkvormig. We stellen onszelf op dezelfde lijn als greenpeace, partij voor de dieren, baas in eigen buik; we willen graag onze eigen mening vasthouden en uitdragen, inclusief een vakbond, partij en ondernemersvereniging. We zijn voor vrijheid van meningsuiting (een overheidsrecht), beroepen ons daarop als we maar iets in de weg wordt gelegd maar vinden stiekem dat meningen als 'ík bepaal mijn eigen levenseinde' niet kunnen. We mopperen wel dat de vrijheid die de overheid propageert een gebonden vrijheid is, wij doen precies hetzelfde.
2. We zijn materialistisch. We prediken op de kansels dat we sober en eenvoudig moeten leven met 'memento mori' voortdurend in ons denken. We rijden auto's waar we u tegen zeggen, wonen in huizen/pastoriëen waar je bij het langslopen bijnad bedwelmd wordt door de stank van de welvaart en niets wijst in praktische zin op het feit dat we uitzien naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Jaja, we zeggen het wel, met een dikke sigaar tussen onze lippen.
3. We doen met alles mee: reformatorisch of christelijk entertainment, we gaan graag met gelijkgezinden op vakantie dus we huren een peperduur vakantiehuis bij vakanz, Noah of O en S.
4. We hebben al onze radicaliteit verloren en luisteren naar zalvende dwaalleraren die goed betaald hun preken afsteken, rechtzinnig en bevindelijk als het maar zijn kan. De pandemie heeft ons geleerd dat de kerk alle autonomie (de goede, op grond van Gods Woord) hebben ingeruild voor goodwill voor een overheid die het beste met ons voorheeft.
5. We hebben onvoldoende in de gaten dat het gehoorzamen van de overheid (zoals Paulus ons dat voorhoudt) lijden en vervolging inhoudt. Neenee, we volgen keurig onze gehoorzaamheid maar ten diepste is dat geen gehoorzaamheid maar goddeloze volgzaamheid. We bewegen gewoon rustig mee. Luister nu maar naar de overheid, geef geen aanstoot, laat zien dat je de minste wil zijn maar ondertussen doen we precies wat de overheid wil. Dus de seculiere braafheid is ons in de genen gaan zitten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tjonge. Je zou het bijna als opinieartikel inzenden naar het RD...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

Ad, wat maakt dat je naar zalvende dwaalleraren blijft luisteren?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Erdee

Bericht door Charles »

Ik ben het we eens met Ad, met insluiting van mezelf.

Dwaalleraren lijkt me een groot woord. Maar kben wel van mening dat veel preken maar een beetje voortkabbelen (heeft niks met links of rechts te maken). Weliswaar met stevige taal, maar dat zijn allemaal bekende uitdrukkingen, dus daar schrikken we niet meer zo van. Radicaliteit ontbreekt grotendeels (ze zijn er wel natuurlijk). Ik leer van een preek van 20 min van ds Latzel doorgaans meer (qua radicaliteit en christendom voor het leven van alledag) dan van twee preken in mn eigen gemeente.
Als men het heeft over ‘er zijn wel ritselingen maar geen...’ dan denk ik: dat krijg je onder ritselende preken.

Er zit een gezin in mn gemeente die niet valt onder de beschrijving van Ad. Alle mensen die uit de wereld bij ons in de kerk zijn gekomen zijn er via hen gekomen...
Laatst gewijzigd door Charles op 21 jun 2021, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef: En hoe blijkt dan dat we onze pinnen te vast slaan? Hoe blijkt dan dat we - volgens BJS en volgens jouw - ons niet gedragen als voorbijgangers? Wordt nu eens concreet!

Als mijn voorbeelden nergens op slaan, waaruit blijkt het dan wel?
Zo maar voor de voet weg:

1. We zijn als gezindte tot op ons bot wereldgelijkvormig. We stellen onszelf op dezelfde lijn als greenpeace, partij voor de dieren, baas in eigen buik; we willen graag onze eigen mening vasthouden en uitdragen, inclusief een vakbond, partij en ondernemersvereniging. We zijn voor vrijheid van meningsuiting (een overheidsrecht), beroepen ons daarop als we maar iets in de weg wordt gelegd maar vinden stiekem dat meningen als 'ík bepaal mijn eigen levenseinde' niet kunnen. We mopperen wel dat de vrijheid die de overheid propageert een gebonden vrijheid is, wij doen precies hetzelfde.
2. We zijn materialistisch. We prediken op de kansels dat we sober en eenvoudig moeten leven met 'memento mori' voortdurend in ons denken. We rijden auto's waar we u tegen zeggen, wonen in huizen/pastoriëen waar je bij het langslopen bijnad bedwelmd wordt door de stank van de welvaart en niets wijst in praktische zin op het feit dat we uitzien naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Jaja, we zeggen het wel, met een dikke sigaar tussen onze lippen.
3. We doen met alles mee: reformatorisch of christelijk entertainment, we gaan graag met gelijkgezinden op vakantie dus we huren een peperduur vakantiehuis bij vakanz, Noah of O en S.
4. We hebben al onze radicaliteit verloren en luisteren naar zalvende dwaalleraren die goed betaald hun preken afsteken, rechtzinnig en bevindelijk als het maar zijn kan. De pandemie heeft ons geleerd dat de kerk alle autonomie (de goede, op grond van Gods Woord) hebben ingeruild voor goodwill voor een overheid die het beste met ons voorheeft.
5. We hebben onvoldoende in de gaten dat het gehoorzamen van de overheid (zoals Paulus ons dat voorhoudt) lijden en vervolging inhoudt. Neenee, we volgen keurig onze gehoorzaamheid maar ten diepste is dat geen gehoorzaamheid maar goddeloze volgzaamheid. We bewegen gewoon rustig mee. Luister nu maar naar de overheid, geef geen aanstoot, laat zien dat je de minste wil zijn maar ondertussen doen we precies wat de overheid wil. Dus de seculiere braafheid is ons in de genen gaan zitten.
Weer een analyse........ geen enkel! concreet voorbeeld..... wanneer wordt door wie welk gebod overtreden?

Wereldgelijkvormig? Materialistisch? Overal mee mee doen? ( Ontbreken van) Radicaliteit? Volgzaam volgen van de overheid waar het niet moet?
Voorbeelden? Concrete voorbeelden? Wie, wat, waarom onchristelijk?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Erdee

Bericht door Charles »

Vrouw van CGK predikant die zich laat ombouwen. Daar komen wat kritische kanttekeningen bij maar geen ds die durft te zeggen: dit is zonde en een heilloze weg.

Jaren terug stond vrijgezelle vrouw in RD die toch wel graag een kind wilde en daarom een kind had geadopteerd. Met goedkeuring van de kerkenraad van haar HHK. Ik dacht: nu zullen de kritische ingezonden brieven wel binnenvliegen. Niets

Paar jaar terug op vakantie in buitenland werden twee preken gelezen: van ds Moerkerken en ds Schot. Hoe God in een mensenhart werkt, dat dat allemaal ons deel moet worden, smeek maar of God u dat wil schenken. Pakte daarna een preek van Boston. Begon die te lezen en op de derde bladzijde was het al oorlog om de stad mensenziel en sleurde Boston je - met eerbied gesproken - weg uit de stad verderf.

BJS schrijft een kritische column over dat teveel christenen hun eigen tijd niet verstaan en velen zitten glazig te kijken wat hij bedoelt. De man is super concreet.

Kanttekeningen bij The great reset en alles wat voortvloeit uit Covid pandemie: nee joh, wappieverhalen, het is juist fijn.


Ik bedenk me nu: als je het niet ziet en na verhaal van Ad nog steeds concrete voorbeelden wilt dan krijgt niemand het je uitgelegd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:Ad, wat maakt dat je naar zalvende dwaalleraren blijft luisteren?
Ja, soms wordt je terecht gevangen op je scherpe woorden. Op het gebied van wereldgezindheid, materialisme zijn er veel dwalingen in onze gezindte. Er wordt wat gezucht over het oordeel maar in de praktijk verandert er weinig. Het gaat me in dit verhaal niet zozeer om de zuiverheid van de leer.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Erdee

Bericht door Maanenschijn »

The great reset…. Wat kan ik daar naar uitzien te midden val al het gekrakeel op aarde.

Jezus wederkomst op aarde. Verlost te worden van ons eigen zondige bestaan en de Heere Jezus te zien in Zijn volle eer heerlijkheid.

Volstrekt off-topic, maar het moest er even uit.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef: En hoe blijkt dan dat we onze pinnen te vast slaan? Hoe blijkt dan dat we - volgens BJS en volgens jouw - ons niet gedragen als voorbijgangers? Wordt nu eens concreet!

Als mijn voorbeelden nergens op slaan, waaruit blijkt het dan wel?
Zo maar voor de voet weg:

1. We zijn als gezindte tot op ons bot wereldgelijkvormig. We stellen onszelf op dezelfde lijn als greenpeace, partij voor de dieren, baas in eigen buik; we willen graag onze eigen mening vasthouden en uitdragen, inclusief een vakbond, partij en ondernemersvereniging. We zijn voor vrijheid van meningsuiting (een overheidsrecht), beroepen ons daarop als we maar iets in de weg wordt gelegd maar vinden stiekem dat meningen als 'ík bepaal mijn eigen levenseinde' niet kunnen. We mopperen wel dat de vrijheid die de overheid propageert een gebonden vrijheid is, wij doen precies hetzelfde.
2. We zijn materialistisch. We prediken op de kansels dat we sober en eenvoudig moeten leven met 'memento mori' voortdurend in ons denken. We rijden auto's waar we u tegen zeggen, wonen in huizen/pastoriëen waar je bij het langslopen bijnad bedwelmd wordt door de stank van de welvaart en niets wijst in praktische zin op het feit dat we uitzien naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Jaja, we zeggen het wel, met een dikke sigaar tussen onze lippen.
3. We doen met alles mee: reformatorisch of christelijk entertainment, we gaan graag met gelijkgezinden op vakantie dus we huren een peperduur vakantiehuis bij vakanz, Noah of O en S.
4. We hebben al onze radicaliteit verloren en luisteren naar zalvende dwaalleraren die goed betaald hun preken afsteken, rechtzinnig en bevindelijk als het maar zijn kan. De pandemie heeft ons geleerd dat de kerk alle autonomie (de goede, op grond van Gods Woord) hebben ingeruild voor goodwill voor een overheid die het beste met ons voorheeft.
5. We hebben onvoldoende in de gaten dat het gehoorzamen van de overheid (zoals Paulus ons dat voorhoudt) lijden en vervolging inhoudt. Neenee, we volgen keurig onze gehoorzaamheid maar ten diepste is dat geen gehoorzaamheid maar goddeloze volgzaamheid. We bewegen gewoon rustig mee. Luister nu maar naar de overheid, geef geen aanstoot, laat zien dat je de minste wil zijn maar ondertussen doen we precies wat de overheid wil. Dus de seculiere braafheid is ons in de genen gaan zitten.
Weer een analyse........ geen enkel! concreet voorbeeld..... wanneer wordt door wie welk gebod overtreden?

Wereldgelijkvormig? Materialistisch? Overal mee mee doen? ( Ontbreken van) Radicaliteit? Volgzaam volgen van de overheid waar het niet moet?
Voorbeelden? Concrete voorbeelden? Wie, wat, waarom onchristelijk?
Ik kan je niet verder helpen, jongen. Ik geloof dat ik prima duidelijk ben.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Erdee

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:Zo maar voor de voet weg:
Voor de vuist weg, meester!
Plaats reactie