Zou jij onderduikers in huis nemen?

Hendrien
Berichten: 1323
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Zou jij onderduikers in huis nemen?

Bericht door Hendrien »

Ik las deze vraag net op de achterpagina van het RD van gisteren.

Wat zouden jullie doen?

Ik ben niet zo’n held eerlijk gezegd. Maar als er iemand aan je deur zou staan, zou ik misschien ook niet kunnen weigeren...
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zou jij onderduikers in huis nemen?

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind het dat er een erg wat-als- situatie word gecreëerd
In zo'n situatie leef je heel anders dan nu.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zou jij onderduikers in huis nemen?

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:Ik las deze vraag net op de achterpagina van het RD van gisteren.

Wat zouden jullie doen?

Ik ben niet zo’n held eerlijk gezegd. Maar als er iemand aan je deur zou staan, zou ik misschien ook niet kunnen weigeren...
Hmmm.... moeilijke kwestie. De vraag rijst wel wie er mij in huis zou willen,... dat is dan het eerste wat ik denk....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Zou jij onderduikers in huis nemen?

Bericht door Erskinees »

Geytenbeekje schreef:Ik vind het dat er een erg wat-als- situatie word gecreëerd
In zo'n situatie leef je heel anders dan nu.
O echt joh. :bobo Natuurlijk is de situatie nu anders. Neemt niet weg dat het een interessante vraag is om eens over na te denken.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zou jij onderduikers in huis nemen?

Bericht door Zeeuw »

Hendrien schreef:Ik las deze vraag net op de achterpagina van het RD van gisteren.

Wat zouden jullie doen?

Ik ben niet zo’n held eerlijk gezegd. Maar als er iemand aan je deur zou staan, zou ik misschien ook niet kunnen weigeren...
Ik zou die vraag nu niet durven beantwoorden. Het is te makkelijk te denken dat je een held bent in vredestijd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zou jij onderduikers in huis nemen?

Bericht door Tiberius »

Dat hangt ervan af wat de rechtmatigheid van de regering is.
In de situatie 40-45 zou ik het wel doen. Maar in de huidige situatie niet; bijvoorbeeld uitgeprocedeerde asielzoekers.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Zou jij onderduikers in huis nemen?

Bericht door Mannetje »

Erskinees schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vind het dat er een erg wat-als- situatie word gecreëerd
In zo'n situatie leef je heel anders dan nu.
O echt joh. :bobo Natuurlijk is de situatie nu anders. Neemt niet weg dat het een interessante vraag is om eens over na te denken.
Hoewel de vraag boeiend is, is het beantwoorden onmogelijk.
-
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zou jij onderduikers in huis nemen?

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Dat hangt ervan af wat de rechtmatigheid van de regering is.
In de situatie 40-45 zou ik het wel doen. Maar in de huidige situatie niet; bijvoorbeeld uitgeprocedeerde asielzoekers.
Niemand zal je nu executeren als je asielzoekers in huis hebt. Dat lijkt me ook een bijzonder groot verschil.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zou jij onderduikers in huis nemen?

Bericht door refo »

In een stad is het best moeilijk iemand verborgen te houden. Na verloop van tijd kan het de omgeving opvallen dat er meer mensen in een woning zijn dan voorheen. En dat is dan niet alleen voor mij een risico (daar gaat de vraag over), maar evenzeer voor de onderduiker.
Dus iemand een dag of twee verborgen houden, zou ik wel doen, denk ik, maar langdurig? Nee.

Overigens heb ik wel een mooi plekje in huis waar je iemand verbergen kunt zonder dat je vermoedt dat daar een ruimte zit. Ik kwam er zelf ook pas achter toen ik er al 20 jaar woonde.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zou jij onderduikers in huis nemen?

Bericht door parsifal »

Ik hoop dat leden van toekomstige onderdrukkende regimes dit forum niet lezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Zou jij onderduikers in huis nemen?

Bericht door Maanenschijn »

Een moeilijke vraag. Een jaar geleden zat ik samen met mijn vader te kijken naar de dodenherdenking. Het was een paar dagen voor zijn overlijden.

In een zeldzaam helder moment vertelde hij van de onderduikers die mijn opa en oma in huis hadden. Joden, met wie we nog steeds contact hebben (nazaten), ook te werk gestelden die waren ondergedoken. Hij vertelde van Duitsers die ingekwartiert waren, terwijl er ook onderduikers waren. Hij vertelde van illegale veeslachtingen, de hongerigen die eten kregen en op de hooizolder sliepen.

Waren mijn opa en oma helden? Nee, ze hadden een rotsvast vertrouwen in de Heere God, dat als eerste. Daarnaast deden ze wat op hun pad kwam.

Ik ben denk ik ook geen held, maar hoop in dat ik in dat zelfde vertrouwen ook mag doen wat mij wordt toegeschikt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Zou jij onderduikers in huis nemen?

Bericht door Zita »

parsifal schreef:Ik hoop dat leden van toekomstige onderdrukkende regimes dit forum niet lezen.
Mwah, een refodictatuur? Ik denk dat we dan veel te hard bezig zijn met uit te vechten wie de meest rechtzinnige dictator is.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Zou jij onderduikers in huis nemen?

Bericht door Dodo »

refo schreef:In een stad is het best moeilijk iemand verborgen te houden. Na verloop van tijd kan het de omgeving opvallen dat er meer mensen in een woning zijn dan voorheen. En dat is dan niet alleen voor mij een risico (daar gaat de vraag over), maar evenzeer voor de onderduiker.
Dus iemand een dag of twee verborgen houden, zou ik wel doen, denk ik, maar langdurig? Nee.

Overigens heb ik wel een mooi plekje in huis waar je iemand verbergen kunt zonder dat je vermoedt dat daar een ruimte zit. Ik kwam er zelf ook pas achter toen ik er al 20 jaar woonde.
Een stad heeft juist van die onverwachte hoekjes en gebouwtjes en poortjes. Dorpen zijn vaak veel overzichtelijker. Het Achterhuis had nooit in Elspeet kunnen staan.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zou jij onderduikers in huis nemen?

Bericht door parsifal »

Zita schreef:
parsifal schreef:Ik hoop dat leden van toekomstige onderdrukkende regimes dit forum niet lezen.
Mwah, een refodictatuur? Ik denk dat we dan veel te hard bezig zijn met uit te vechten wie de meest rechtzinnige dictator is.
Ik dacht meer aan een google dictatuur, die nu kan achterhalen waar de mensen die onderduikers in huis zouden nemen wonen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zou jij onderduikers in huis nemen?

Bericht door Tiberius »

Zeeuw schreef:
Tiberius schreef:Dat hangt ervan af wat de rechtmatigheid van de regering is.
In de situatie 40-45 zou ik het wel doen. Maar in de huidige situatie niet; bijvoorbeeld uitgeprocedeerde asielzoekers.
Niemand zal je nu executeren als je asielzoekers in huis hebt. Dat lijkt me ook een bijzonder groot verschil.
Dat is zo ja. In ieder geval zou ik het dan overwegen.
Plaats reactie