Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Mistig »

Ds. C. Harinck (GG), Ds. H.H. Romkes (OGG) en Prof. Zuiddam (HHK) spreken over de hel.
https://www.rd.nl/kerk-religie/over-de- ... -1.1631720

Vooral het stukje van Ds. C. Harinck is duidelijk en heerlijk, wat mij betreft.
Aanbevolen!
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef:Ds. C. Harinck (GG), Ds. H.H. Romkes (OGG) en Prof. Zuiddam (HHK) spreken over de hel.
https://www.rd.nl/kerk-religie/over-de- ... -1.1631720

Vooral het stukje van Ds. C. Harinck is duidelijk en heerlijk, wat mij betreft.
Aanbevolen!
Afgelopen zondag sprak ds. G. Hoogerland er ook over. Zoals altijd met bewogenheid.
Onze predikant vroeg eens: Wie zou er het meeste over de hel hebben gepreekt? Hellenbroek? Comrie? van der Groe? Nee! De Heere Jezus zelf!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Geytenbeekje »

Kan iemand artikel hier publiceren ?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:Kan iemand artikel hier publiceren ?
Heb je een account nodig dan? Ik ben continue ingelogd.
Deze misschien?
https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... -1.1631722
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Kan iemand artikel hier publiceren ?
Heb je een account nodig dan? Ik ben continue ingelogd.
Deze misschien?
https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... -1.1631722
Nee, die lukt ook niet.
Je mag toch vrij publiceren hier op refoforum van RD /
K ben geen abonnee.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:Kan iemand artikel hier publiceren ?
Heb je een account nodig dan? Ik ben continue ingelogd.
Deze misschien?
https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... -1.1631722
Nee, die lukt ook niet.
Je mag toch vrij publiceren hier op refoforum van RD /
K ben geen abonnee.
Nee, ik had dat laatst ook gedaan, maar er werd wel een stuk weggeknipt.
Blijkbaar geldt dat dus niet meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Geytenbeekje »

zie pb dia
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:zie pb dia
Zie antwoord, Geytenbeekje... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Bertiel »

een belangrijk citaat:
Ds. Harinck benadrukt dat een predikant het reddend Evangelie niet kan preken als hij de vreselijkheid van de hel verzwijgt. „Er is in de Bijbel niemand die zo vaak over de hel spreekt als de Heere Jezus Zelf. Het Evangelie bevat als blijde en goede boodschap een heilige ernst. Er staat geschreven dat wie niet geloofd zal hebben, verdoemd zal worden. Als je als prediker gelooft dat mensen verloren kunnen gaan, moet je een drang hebben om mensen ertoe op te roepen zich te bekeren en te geloven.”
Wat dat betreft, mankeert er volgens ds. Harinck nogal wat aan de prediking in de kerken waarin wél over de hel gesproken wordt. „Ik begrijp niet hoe een geroepen dienaar het alleen kan doen met de boodschap: „Je moet er maar veel om bidden.” Terwijl God Zelf roept met grote drang: „Bekeert u, bekeert u van uw boze werken, want waarom zoudt gij sterven?” De oproep tot geloof moet de vrucht zijn van het geloof in de hel.”
Volgens de predikant wordt veel mensen rust gegund in hun onbekeerd-zijn. „Ze worden dood gepreekt door een eenzijdige nadruk op de onmacht om je te bekeren en te geloven, het eenzijdige van het Godswerk van de bekering en de stelling dat Jezus alleen voor de uitverkorenen is gestorven. De meeste mensen wachten maar af. God moet je tenslotte grijpen en dan komt alles in orde. Er is een hel die niet meer verschrikt en een hemel die niet meer verkwikt.”
Ds. Harinck benadrukt dat er in de prediking nooit los van het Evangelie over de hel gesproken moet worden. „Verlies het doel van het spreken over de hel niet uit het oog. Het gaat erom dat er tegen de achtergrond van de eeuwige verdoemenis, die wij ons hebben waardig gemaakt, gesproken wordt over Gods liefde, Christus’ offer en de noodzaak van bekering en geloof.”
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door refo »

Er wordt wel vaker gesteld dat de Heere Jezus vaak over de hel spreekt. Kan dat misschien wat concreter gemaakt worden? Volgens mij doet Hij dat helemaal niet zo vaak.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Herman »

refo schreef:Er wordt wel vaker gesteld dat de Heere Jezus vaak over de hel spreekt. Kan dat misschien wat concreter gemaakt worden? Volgens mij doet Hij dat helemaal niet zo vaak.
Kwestie van tellen. Mattheus heeft zes keer een uitspraak van De Heere Jezus met hel. De brieven van Paulus bevatten één keer het woord hel. Jesaja zes keer.
Daarnaast heb je nog allerlei andere gedeelten die over de eeuwige plaats van wroeging gaan.

Overigens is in dit opzicht het woord frequenter beter als vaak.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door -DIA- »

Maar... als iedereen nu een stukje van -50 woorden citeert... Wie is er dan in overtreding als zodoende een groot deel van (het toch best grote) artikel geplaatst wordt?

Een klein stukje dan:
Ds. H.H. Romkes wijst erop dat de Heere Jezus Zelf duidelijk spreekt over twee wegen. "Lees er de Bergrede in Mattheus 5-7 maar op na. De Heere Jezus heeft ontzaglijk veel over de hel gesproken. Zouden wij dat dan moeten laten rusten? Hij sprak over twee wegen - en waarschuwde tegelijkertijd dat de weg die naar het verderf leidt breed is. Daarom moet het ook in iedere preek duidelijk gaan over twee wegen.
Het spreken over de hel is echter niet makkelijk , zo voegt de predikant van de Oud Gereformeerde Gemeente er direct aan toe. Het is eigenlijk onmogelijk. Van de hel geldt, net als van de hemel, dat het iets is wat het oog niet heeft gezien, het oor niet heeft gehoord en wat niet is het hart van een mens is opgeklommen.
(…)
(Paulus zegt) "Wetende de schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof..." Paulus had de schrik des Heeren gezien. Dat is voor die man wat geweest. Wie iets van die vreselijkheid heeft gevoeld (…) krijgt een drang om anderen daarvoor te waarschuwen. (…) Als predikant zie je dan de leden van je gemeente dan niet langer als Jan, Piet of Klaas, of als rijken of armen, maar als zielen die op weg en reis zijn naar de eeuwigheid.

einde citaat.

Verder zou ik willen wijzen op het artikel op pagina 2: "Gereformeerde gezindte is anders over de hel gaan spreken"
Dit is trouwens wel iets wat ik zelf al jaren heb opgemerkt. Ga bijvoorbeeld naar de PKN (vanouds Geref. Bond) hier ter plaatse, dan valt meteen op hoe anders er wordt gepreekt, en hoe weinig daar wordt gewaarschuwd. Dat is slechts één voorbeeld, dit zou met honderden zijn uit te breiden, zo vrees ik.
https://www.rd.nl/kerk-religie/gereform ... -1.1631722
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door John Galt »

De vraag is wel wat je moet tellen. Soms wordt "hel", "dood" en "graf" door elkaar gebruikt. "Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten" kan onmogelijk op de plaats van eeuwige straf slaan.

Een andere vraag is: Hoe preek je over de hel? Ga je in geuren en kleuren beschrijven hoe het daar is (Zoals een schilderij van Jeroen Bosch)? Ik denk dat er veel beeldtaal in de Bijbel wordt gebruikt. Een plaats kan niet tegelijkertijd buitenste duisternis en vuurzee zijn. Het erge van de hel is de afwezigheid van de goede God. Het zonder Hem zijn en zelfs Zijn algemene genade moeten missen.

Overigens kun je je ook afvragen hoevaak er over de hémel gepreekt wordt.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door samanthi »

John Galt schreef:De vraag is wel wat je moet tellen. Soms wordt "hel", "dood" en "graf" door elkaar gebruikt. "Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten" kan onmogelijk op de plaats van eeuwige straf slaan.

Een andere vraag is: Hoe preek je over de hel? Ga je in geuren en kleuren beschrijven hoe het daar is (Zoals een schilderij van Jeroen Bosch)? Ik denk dat er veel beeldtaal in de Bijbel wordt gebruikt. Een plaats kan niet tegelijkertijd buitenste duisternis en vuurzee zijn. Het erge van de hel is de afwezigheid van de goede God. Het zonder Hem zijn en zelfs Zijn algemene genade moeten missen.

Overigens kun je je ook afvragen hoevaak er over de hémel gepreekt wordt.
Of over Zijn Koninkrijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Spreken over de hel (nav RD artikelen)

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Mistig schreef:Ds. C. Harinck (GG), Ds. H.H. Romkes (OGG) en Prof. Zuiddam (HHK) spreken over de hel.
https://www.rd.nl/kerk-religie/over-de- ... -1.1631720

Vooral het stukje van Ds. C. Harinck is duidelijk en heerlijk, wat mij betreft.
Aanbevolen!
Afgelopen zondag sprak ds. G. Hoogerland er ook over. Zoals altijd met bewogenheid.
Onze predikant vroeg eens: Wie zou er het meeste over de hel hebben gepreekt? Hellenbroek? Comrie? van der Groe? Nee! De Heere Jezus zelf!
En werd dat laatste verder toegelicht?
Plaats reactie