De krant van toen...

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

De krant van toen...

Bericht door -DIA- »

Ik zie wel topics over actuele zaken, enz.
Maar ik mis eigenlijk een beetje een topic over geschiedenis.
De geschiedenis uit de kerkelijke pers, of gewoon uit de krant of een tijdschrift.

Veel is de leren uit het verleden.
Bilderdijk dichtte eens de bekende woorden:
In het verleden ligt het heden,
en in het nu wat het worden zal.

Sommige zaken geven wel wat te overdenken.
Terugkijken is nooit verkeerd, en in het terugkijken ligt ook een gedenken, een herdenken, een overdenken.
Hoe is onze samenleving geworden zoals ze nu is?
Daarvoor moeten we naar het verleden kijken.
Ik zou zomaar wat stukjes kunnen plaatsen die iets te overdenken geven.

Ik plaats hier een artikel uit een plaatselijke krant (die reeds lang is opgegaan in een andere krant nu nog als huis-aan-huisblad verschijnt). kranten verdwijnen, maar de uit de boodschappen die ze brachten is veel te leren, uit het verleden, om te overdenken.

Eem kanselboodschap uit 1955.
DE KERK ROEPT
Voorgelezen in de kerk waaruit mijn ouders en voorgeslacht komen:

DE KERK ROEPT
Zondag j.l. werd de volgende kanselboodschap van de Hervormde Gemeente te Holten in alle kerkdiensten in Holten en Dijkerhoek voorgelezen:
Broeders en zusters,
De meesten uwer zullen wel kennis genomen hebben van de verslagen der laatste kerkenraadsvergaderingen en daardoor wel weten, dat de kerkenraad zich ernstig ongerust en bezorgd maakt over het geleidelijk maar gestadig teruglopen van het kerkbezoek in onze gemeente. Dat de kerkenraad gegronde redenen heeft om zich hierover bezorgd en ongerust te maken zal u duidelijk zijn, wanneer wij u enkele cijfers noemen. Onze gemeente telt ruim 4300 zielen. Laten wij aannemen dat hieronder ongeveer 1500 ouden van dagen en jonge kinderen zijn, die niet meer of nog niet ter kerk kunnen gaan. Dan blijven er 2800 personen over, die wel ter kerk zouden kunnen gaan. Ruim gerekend komen er per zondag in Holten en Dijkerhoek samen gemiddeld ongeveer 1000 mensen in de kerk, terwijl er ongeveer 500 kinderen de verschillende zondagscholen bezoeken, zodat het aantal komt op 1500. Bedenken we hierbij, dat in elke kerkdienst personen aanwezig zijn, die alléén met grote tussenpozen in de kerk komen, dan moeten wij dus zeggen, dat ongeveer de helft van de gemeenteleden, die ter kerk zouden kunnen gaan, nooit of zelden in de kerk komt.
U zult het met ons eens zijn, dat de kerkenraad hierover terecht bezorgd en verontrust is, temeer daar het kerkbezoek in onze gemeente zich in dalende lijn bevindt, en daarom te verwachten is, dat, bijzondere omstandigheden daargelaten, over tien jaar bovengenoemde cijfers nog veel ongunstiger zullen zijn.
De kerkenraad is daarom van oordeel, dat het deze zaak maar niet op zijn beloop mag laten, doch dat hij geroepen is over deze zaak op korte termijn met alle gemeenteleden te spreken. Nu is het vanwege her grote aantal leden onzer gemeente voor de kerkenraadsleden alléén niet mogelijk om binnen twee maanden alle gemeenteleden te bezoeken. Daarom heeft de kerkenraad aan vele andere leden gevraagd om hem bij te staan in dit omvangrijke werk, en gelukkig hebben vele gemeenteleden hun medeverantwoordelijkheid in dezen verstaan en hun medewerking toegezegd.
U zult nu dus allen in de loop van de komende twee maanden bezoek ontvangen vanwege de kerkenraad om met u over deze zaak te spreken en samen met u naar de wegen te zoeken en te gaan, die in dezen tot verbetering kunnen leiden.
Broeders en zusters,
De kerkenraadsleden en allen die hen bijstaan, zijn er diep van doordrongen, dat hier een moeilijk en zwaar werk voor hen ligt en dat daarom voor hen de verleiding groot is om dit moeilijke en zware werk maar te laten liggen, daar het mogelijk, wat God verhoede, ook nog ondankbaar werk kan blijken. Niettemin moeten zij dit werk in uw midden doen, alléén om de Heer der Kerk die Zijn werk door zondaars laat uitvoeren, hen, ondanks al hun zwakheden en gebreken, er toe róépt. Daarom hoopt en verwacht de kerkenraad, dat u deze broeders ook zo bereidwillig zult ontvangen, nl. als mede-zondaars en tegelijk als gezondenen van de Heer der Kerk.
Bovenal echter roept de kerkenraad hartelijk en dringend de gehele gemeente op om voor deze broeders in hun moeilijk werk gedurig weer te bidden, dat de Heer zelf, naar Zijn belofte, hen bij mag staan, opdat zij het goede woord ter rechter tijd spreken zullen en opdat zij zich gedragen weten door het gebed van allen die Jezus Christus en Zijn gemeente liefhebben.
De kanselboodschap was namens de kerkenraad ondertekend door ds. C.C. Addink, h.t. voorzitter en Chr. Knijff, scriba.

https://ibb.co/qm0LXT3

Bron: HOLTENS NIEUWSBLAD (na te lezen via de website erfgoedrijssenholten.nl)


Misschien moeten we er voor de duidelijkheid nog iets aan toevoegen.
Deze kerk wordt thans nog zeer slecht bezocht, zelfs zo dat na de fusie met de plaatselijke Gereformeerde Kerk, er nu nog maar om de ander week een dienst is.
Dat tekent de grote afval die wij deels persoonlijk van nabij hebben meegemaakt
Achteraf bezien heeft de kanselboodschap niets uitgehaald, maar is het van kwaad tot erger
gegaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: De krant van toen...

Bericht door Stof »

Indrukwekkend DIA.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van toen...

Bericht door -DIA- »

Wat missen we in deze kanselboodschap?
Het viel me op dat er niet echt een verootmoediging en schuldbeleving was. De kerk was toen ook al ver van de plaats. Ik meen toch dat hier de kern van de kerkverlating lag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van toen...

Bericht door -DIA- »

30 jaar geleden:
DINSDAG 6 JANUARI 1990, LEEUWARDER COURANT

Einde van zondagsrust in zich door invoering van de STER

HILVERSUM – Het ziet ernaar uit dat binnen niet al te lange tijd op zondag reclame wordt uitgezonden via radio en televisie. Daarmee komt een eind aan een christelijke traditie waarin de zondagsrust wordt ontzien. De commerciële belangen van de publieke omroep maken het volgens STER-directeur drs. Chr. Smeekes beslist noodzakelijk, dat gebroken wordt met de gewoonte om op zondag geen etherreclame te maken. Tegenstanders vinden het niet juist dat op de dag des Heeren handel wordt bevorderd.

Handel drijven op zondag is in hun ogen verwerpelijk en voor het voorbereidend werk geldt hetzelfde. Zondag is een rustdag en voorstanders van de zondagsrust beroepen zich op Bijbelse voorschriften. Pas sinds de Reformatie wordt deze regel straf nageleefd, voor die tijd bestond die eigenlijk niet. De protestanten hadden er na de Nadere Reformatie in 1618 behoefte aan hun vroomheid te profileren. Katholieken namen het met allerlei regels niet zo nauw. Ze gingen rechtstreeks uit de kerk naar de kroeg die er vaak tegenover lag, vierden kermis of vermaakten zich op het ijs als dat zo uitkwam. De protestanten zetten zich daartegen af onder leiding van Gisbertus Voetius, ofwel Gijsbert Voet.
Bij de invoering van de Zondagswet in 1815, werd er nog van uitgegaan dat het tot de taken van de overheid behoorde, zorg te dragen voor de viering van zondag en andere christelijke feestdagen. Later, in 1953, bij herziening van de wet, stelde de wetgever zich terughoudender op. De Zondagswet was niet langer bedoeld om heiliging van de zondag zelf af te dwingen, maar om “uitwendige beletselen” voor de heiliging van de zondag door haar onderdanen weg te nemen.

LAWAAI
Gelovigen moeten ongehinderd hun godsdienst kunnen belijden. Artikel twee van de wet verbiedt dan ook “op zondag in de nabijheid van kerken of andere gebouwen voor de openbare eredienst in gebruik, zonder strikte noodzaak gerucht te verwekken, waardoor de godsdienstoefening wordt gehinderd”. Zonder ‘strikte noodzaak’ mag dan ook lawaai worden gemaakt dat hoorbaar is op meer dan 200 meter. Maar omdat de burgemeester bevoegd is vanaf één uur ’s middags ontheffing te geven, kan de plaatselijke wielerclub toch op zondag haar kermiscours rijden rond de kerk.
Niet overal in het land zijn de opvattingen gelijk, daarom kunnen provincies en gemeenten aanvullende regels geven. De terughoudendheid van de wetgever in 1953 typeert het afbrokkelen van een traditie van zondagsrust. Voor de oorlog discussieerden protestanten over de vraag of een politieman en een medewerker van het elektriciteitsbedrijf wel op de dag des Heeren mochten werken. Dominees vroegen zich in de jaren 30 af of ze wel met de auto – een nieuw vervoermiddel en dus een nieuw probleem – naar een naburige gemeente konden gaan om ‘uit’ te preken. Voor veel gezinnen was de zondag een echte rustdag. Er werd zelfs geen eten gekookt. Dat moest op zaterdag gebeuren. Opwarmen mocht wel op zondag, maar het werk moest tot een minimum beperkt blijven.

Na de oorlog is niet meer serieus gepraat over de vraag of bij de zondagse wandeling naar oom Jan voor de aardigheid een straat verder mocht worden gelopen. “De druk van het leven was niet meer te weerstaan”. Zoals de jonge Anne van der Meiden in de oorlog ondervond. Hij mocht toen plotseling wel op zondag melk halen bij de boer. De strenge regels die Van der Meiden ook wel “provinciale luxe” noemt, verwaterden.
Dat neemt niet weg dat een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking de zondagsrust nog steeds serieus neemt. Deze mensen zijn voornamelijk te vinden in de Gereformeerde Bond, het orthodoxe gedeelte van de Nederlandse Hervormde Kerk; de gereformeerde gemeenten, de oudgereformeerden en de gereformeerd vrijgemaakten. Bij elkaar tellen zij een aanhang van naar schatting twee miljoen mensen, waarvan een kwart streng de hand houdt aan de regels van de zondagsrust.

Voor de meesten van deze groep betekent de komst van etherreclame op zondag niet zoveel. Ze kijken uit principe geen tv en de radio wordt mondjesmaat en selectief beluisterd. Van der Meiden is ervan overtuigd dat degenen die wel luisteren, geschokt zullen reageren op de wereldse zaken die zonder dat ze dat willen, op zondag doordringen in de huiskamer.
Maar voor M. van Prooijen, woordvoerder van de Vereniging tot Bevordering van de Zondagsrust en Zondagsheiliging, maakt de invoering van etherreclame niet veel uit. Hij kijkt geen televisie en luistert evenmin naar de radio. “Wij zijn tegen de gelijkvormigheid die daaruit voortkomt.”
-Einde citaat-

Naschrift: Er lijkt wel een en ander aan verandering onderhevig te zijn geweest in de laatste dertig jaar.
Bedenk dat de LEEUWARDER COURANT geen christelijk dagblad was... misschien is het wel goed de toonzetting van dit artikel eens goed tot ons door te laten dringen. Men rook vrijheid...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van toen...

Bericht door -DIA- »

Wat lazen we in Nederland als eerste over de (komende) Afscheiding van 1834? Ik heb de jaren 1933 en 1934 nagezien in Delpher. Daar vond avertenties in 1833 (voor de Afscheiding) en uit 1934 (het jaar van de Afscheiding. Omdat het niet verkeerd is onze historie te kennen leek het me een idee om eens te zien wat de pers schreef aangaande de Afscheiding van 1934.
Hiermee heb ik dus een aanvang gemaakt, en ben vooreerst begonnen in 1833, voor de Afscheiding dus.
We zagen in 1833 al wat voortekenen dat er iets gaande was, ik laat hier enkele advertenties volgen. Ik heb de tekst en de spelling ongewijzigd gelaten.

ADV. IN ALGEMEEN HANDELSBLAD 6 DEC. 1833
Bij den Boekverkooper T.E. MULDER, te Veendam; is van de Pers gekomen eb onder anderen bij den Boekhandelaar J.H. DEN OUDEN, te Amsterdam, verkrijgbaar gesteld:
I. DE KOMEET DES JAARS; of welke merkwaardige gebeurtenissen zal ons dit Goddelijke teeken verkondigen; wanneer en op welke wijze zal de anti-christen in de wereld heerschen, en wanneer zal alle ellende ophouden, alzoo: dat de Wolf geene kracht meer bezit het onschuldige Lam te vervolgen, noch Christus en zijne Kerk. Prijs 25 cents
II. BESLUIT DER DORDTSCHE SYNODE; gehouden in den Jare 1618 en 1619, te Dordrecht. Uitgegeven door en met eene Voorrede van H. DE COCK, Gereformeerd Leeraar te Ulrum. Prijs 50 cents.

ADV. IN ALGEMEEN HANDELSBLAD 3 DEC 1833
Bij J.H. BOLT, te Groningen, is gedrukt en verkrijgbaar gesteld:
VERDEDIGING VAN DE WARE GEREFORMEERDE LEER en VAN DE WARE GEREFORMEERDEN, bestreden en ten toon gesteld door twee zoogenaamde Gereformeerde Leeraars, of de Schaapskooi van CHRISTUS aangetast door twee Wolven en verdedigd door H. DE COCK Gereformeerd Leraar te ULRUM; in gr. De prijs is 50 cents en te bekomen bij J.H. DEN OUDEN. Boekhandelaar te AMSTERDAM, O.Z. Voorburgswal en hoek van de Pieter-Jacobstraat No. 222

ADV. IN LEEUWARDER COURANT 11 JAN. 1834
1. Nadere beantwoording der vraag: Wat moet men denken van die leden der Nedelandsche Hervormde Kerk, welke in het begrip staan, dat hunne Leeraars van de zuivere leer van het Evangelie zijn afgeweken, en zich uit dien hoofde aan derzelver prediking onttrekken? Alle mijne Land- en Natuurgenooten. Door NICOLAAS BORNEMAN, Lid van de Gereformeerde Kerk.
2. Vriendelijke Vraag door eenen kleinen Vriendenkring, gedaan aan de Wel Eerwaarden Zeer Geleerden Heer H. DE COCK, Predikant bij de Gereformeerden te Ulrum. Prijs 12 cents.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De krant van toen...

Bericht door John Galt »

Ik ben wel benieuwd naar dat boek "De komeet des jaars". Was er een bijzondere constellatie die de Afscheiding aankondigde?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De krant van toen...

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:Wat lazen we in Nederland als eerste over de (komende) Afscheiding van 1834? Ik heb de jaren 1933 en 1934 nagezien in Delpher. Daar vond avertenties in 1833 (voor de Afscheiding) en uit 1934 (het jaar van de Afscheiding. Omdat het niet verkeerd is onze historie te kennen leek het me een idee om eens te zien wat de pers schreef aangaande de Afscheiding van 1934.
Hiermee heb ik dus een aanvang gemaakt, en ben vooreerst begonnen in 1833, voor de Afscheiding dus.
We zagen in 1833 al wat voortekenen dat er iets gaande was, ik laat hier enkele advertenties volgen. Ik heb de tekst en de spelling ongewijzigd gelaten.
.
Interessant! Je hebt het over zowel 1834 als 1934. Bedoel je in beide gevallen 1834?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van toen...

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef:Wat lazen we in Nederland als eerste over de (komende) Afscheiding van 1834? Ik heb de jaren 1933 en 1934 nagezien in Delpher. Daar vond avertenties in 1833 (voor de Afscheiding) en uit 1934 (het jaar van de Afscheiding. Omdat het niet verkeerd is onze historie te kennen leek het me een idee om eens te zien wat de pers schreef aangaande de Afscheiding van 1934.
Hiermee heb ik dus een aanvang gemaakt, en ben vooreerst begonnen in 1833, voor de Afscheiding dus.
We zagen in 1833 al wat voortekenen dat er iets gaande was, ik laat hier enkele advertenties volgen. Ik heb de tekst en de spelling ongewijzigd gelaten.
.
Interessant! Je hebt het over zowel 1834 als 1934. Bedoel je in beide gevallen 1834?
Ik bedoel inderdaad de 19e eeuw: 1833. De krantenberichten uit die tijd zijn na te lezen via Delpher.nl
De afscheiding was niet een 20e eeuwse gebeurtenis, maar vond plaats in de 19e eeuw. In het jaar 1834. En opmerkelijk, vind ik persoonlijk, juist 50 jaren na het overlijden van een van de laatsten der Nadere Reformatie: Theodorus van der Groe. De 9 moet dus een typefout zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van toen...

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef: 06 nov 2019, 15:31 Ik zie wel topics over actuele zaken, dat is ook prima, en kan ook leerzaam zijn.
Maar ik mis eigenlijk een beetje een topic over geschiedenis. Wie zijn we? Wat zijn we? Hoe werden we gevormd en hervormd en geleerd?
Geschiedenis uit de kerkelijke pers, of gewoon uit de krant of een tijdschrift. Veel is er te leren uit het verleden.
Bilderdijk dichtte eens de bekende woorden:
In het verleden ligt het heden,
en in het nu wat het worden zal.

Sommige zaken geven wel wat te overdenken.
Terugkijken is nooit verkeerd, en in het terugkijken ligt ook een gedenken, een herdenken, een overdenken of een nadenken.
Hoe is onze samenleving geworden zoals ze nu is? Daarvoor moeten we terug naar het verleden kijken. Alles wat nu is, dat is geworden door de geslachten die voor ons leefden.
Ik zou zomaar wat stukjes kunnen plaatsen die iets te overdenken geven.


Ik heb mijn startbericht iets hertaald of hier en daar iets veranderd. Jammer dat dit topic voor weinigen een bron van inspiratie werd gezien. Toch blijf ik erbij dat we zonder de kennis van het verleden het heden niet juist kunnen duiden. Vandaar dat ik toch weer eens een stukje uit vroeger tijden plaats. Het is gedateerd 25 mei 1923 en is gepubliceerd in De Saambinder. Schrijver hiervan was wijlen ds. Den Hengst.
P.S. Hier en daar heb ik de verouderde taal iets aangepast, wat het lezen voor de generatie van nu er niet moeilijker op maakt. Te denken valt dan aan de spelling, en vaak het tenietdoen van verschillende naamvalsvormen.


JUBILEUM-FEEST
In het Kort Verslag van de vergaderingen der Chr. Geref. Classis Apeldoorn, opgenomen in „de Wekker" van 11 Mei j. 1. lezen we in Arr. 14 het navolgende.
„Bij de algemene rondvraag zegt Ds. Wisse, dat bij de aanstaande jubileumfeesten de verschillende gemeenten door de feestcommissie, zullen aangezocht worden, om in de voormiddag godsdienstoefening te houden. Hij meent, dat in de eerste plaats de kerkenraden zulks zelf moeten regelen met de feestcommissie. Hij heeft ernstig bezwaar, dat op de feestprogramma's staat vermeld, 's morgens godsdienstoefening en 's avonds andere feestelijkheden; als bal, comedy enz. Gaarne zou hij zien, dat de Classis de afgevaardigden adviseerde, om ook des avonds godsdienstoefening te houden. Algemeen is men het met hem eens.

Ds. Geels stelt, voor deze aangelegenheid door te zenden naar de Part. Synode, met verzoek, in ons kerkelijk orgaan de aandacht hierop te vestigen, opdat ook zoo mogelijk de andere Part. Synoden deze zaak bespreken".

Tot zover het artikel uit bovengenoemd Classisverslag. Uit de aard der zaak is het kort, maar het geeft aanleiding tot de onderstelling, dat op die vergadering de tijdsomstandigheden ernstig onder de ogen zijn gezien. Met name Ds. Wisse, de man van het woord, die zijn gedachten zakelijk, puntig en helder weet uit te drukken, heeft, blijkens zijn artikelenreeks in „de Wekker", een scherp oog op de Tekenen der Tijden en wekt voortdurend tot bekering en grote waakzaamheid op.

Wie onzer valt er niet bij, wanneer hij schrijft, wijzende op de overeenkomst die er bestaat tussen onze tijd en de dagen die aan de Zondvloed voorafgingen: honderd en twintig jaren (Gen. 6:3) duurde het nog, eer het gericht voltrokken werd. De Heere vertoefde nog, zo ook nu. Maar dit is geen afstel, 't Is nog de tijd van verlengde lankmoedigheid. Maar als het Gods tijd is, dan onherroepelijk, zal het geschieden. Dan zal de schrikkelijke oordeelswerkelijkheid een einde maken aan hoogmoedige zelfverblinding. Bedenk het, o verhard geslacht dezer eeuw. Bedenk het, mijn misschien nog onbekeerde lezer, de Heere komt niet op uw maar op Zijn tijd. En gewisselijk dan zal het u bang zijn, te moeten vallen in de handen van de levende God, die voor alle goddelozen is een verterend vuur en een eeuwige gloed, bij dewelke niemand wonen kan. Te afgrijselijker zal dit zijn, als ge de roepstemmen hebt veracht en bespot, en uw ziel hebt in slaap gewiegeld met stof-aanbiddende genotsmiddelen. O, roep toch tot de Heere om afwending van dit oordeel der verharding.
O, zie toch, welk een bestaan we van nature hebben. Hoe hier de plaag van het hart wordt bloot gelegd, dat we onder het rommelen van de naderende donder nog steeds dezelfde zullen blijven, als niet God de H. Geest een wonder aan ons doet. Etende en drinkende en trouwende naar de hel! Dit verkiezen we van nature liever, dan voor God „in de dood" te vallen, in zelfaanklacht, vernedering, omhelzing van Gods recht, en waarachtige geloofsoefening op Christus; tot een Godzalige vernieuwing van wandel, waardoor we voorwaar op een andere wijze, dan de wereld de Toekomst van Christus gaan verwachten".

Dit woord van Ds. Wisse een proeve uit zijn bovengenoemde artikelen, is ten allen tijde gepast, maar vooral in onze tegenwoordige dagen, aan die vóór de Zondvloed gelijk. Eten, drinken en vrolijk zijn, pret maken, uitgaan en jubileren is de leus van steeds bredere scharen, die evenals de Romeinen vóór de ondergang van hun eertijds zo machtig Rijk, roepen om brood en spelen, om streling der zinnen, om verzading van zinnelijke lust. Alles grijpt men aan, om weg te schertsen de ernst van de eeuwigheid en van het naderend gericht. Nee, niet enkel doen dit de drinkebroers en rinkelrooiers, de verwilderde massa van de grootstedelijke achterbuurt of de weelderige geld wegsmijtende parvenu's, maar evenzeer zij het op andere wijze, de fijn beschaafde dames en heren van de hogere standen, onder wie meer dan één, in gemoedelijke bevlieging, de plechtige Oudejaarsavondbeurt niet gaarne verzuimen zou. Erger nog, achter die bonte menigte sjokt een schare van talloos vele belijders, op kortere of verdere afstand, achteraan: vrome zelfmisleiders, die, terwijl ze de wereld navolgen metterdaad, zich inbeelden misschien dat zij bezig zijn door hun nadoen die wereld te overtuigen van de ruimhartigheid, de rekkelijkheid en aannemelijkheid van het echte, onbekrompen Christendom;

De Jubileumfeesten zijn in 't zicht. Menigeen die God vreest, ziet ze niet zonder zorgen tegemoet. Neen, wij zijn niet Dopers. De Doperse mijding, die Vaderlandse gedenkdagen contrabande acht, wijl tot de „wereld" behorende, is steeds door onze vaderen in hun besten tijd bestreden. Wij zijn Gereformeerden: wij hebben ons land en volk en koningshuis lief, wij willen de Heere erkennen voor het goede, dat Hij ons in deze koningin schonk, wij willen de laatste Telg uit het huis van Oranje eren en op de gedenkdag harer kroning stoffelijke en geestelijke zegeningen afbidden over haar hoofd en hart over haar huis en rijkbestuur. Daartoe willen we ook als gemeente samenkomen in het bedehuis.

Maar feestvieren, maar als kerk ons een plaats laten innemen op de officiële feestprograms, is een andere zaak. Er staat meer op zulk een program. Tegen een Vaderlandse feestdag op zichzelf genomen hebben we geen bezwaar; maar de ervaring heeft ons doen zien, hoe zulk een nationale feestviering - bijzonder in een tijd waarin de weerhoudende algemene genade zich merkbaar terugtrekt van ons volk - ingericht wordt en verloopt en eindigt.

Onze kerkenraden mogen toezien, dat niet de dienst Gods, de Godsdienstoefening, de kerk, op de feestprograms gebruikt worde als de vertrouwenwekkende vlag, die dienst moet doen om een lading te dekken, welke de kerk in goeder consciëntie niet dekken mag.

Leiden, Ds. W. den Hengst

Oorspronkelijk bericht DE SAAMBINDER:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 7e8776c0c1

Het bovenstaande was n.a.v. was ds. Wisse schreef in DE WEKKER uit dezelfde tijd.
https://www.digibron.nl/inkijken/eyJpdi ... Q==#page/2
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van toen...

Bericht door -DIA- »

Excuses voor ons slavernijverleden
Wij waren fout.
Ja... maar is dat echt waar?
Was het niet de tijd dat dit de norm was?
Een foute norm? En hebben we die nu niet meer?
Was het ook niet normaal dat men in Bijbelse tijden slaven had?
Ik wil slavernij beslist niet verheerlijken, maar de manier waarop we dit thans doen lijkt op landverraad.
Onesimus is ooit als slaaf weggelpen bij zijn heer. Paulus noemt hem het wettig eigendom van zijn heer.
Daar komt het wel op neer.
We denken ook aan het jonge slavinnetje van Naäman. Is ze in opstand gekomen? Of zocht ze het goede voor haar heer?
Nu kennen we nog een andere veel ergere slavernij.
We kopen en verkopen mensen voor kapitalen om als voetballers de 'eer van het land' of van de 'club' hoog te houden.
We misbruiken mensen die in de porno-industrie (ja, dat moet een gewone bedrijfstak heten!) hun lichamen te verkopen.
Is dit slavernij? Is dit goed te praten en het andere (waar we onze excuses zo nederig en netjes voor aanbieden) slecht?

Zie dit: Een eerlijke kijk op het verleden en een ontzenuwing van vele leugens en have waarheden die ons worden voorgehouden. Of is dit te sterk uitgedrukt?
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 4254e543ba
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De krant van toen...

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef: 19 jun 2023, 23:45 Excuses voor ons slavernijverleden
Wij waren fout.
Ja... maar is dat echt waar?
Was het niet de tijd dat dit de norm was?
Een foute norm? En hebben we die nu niet meer?
Was het ook niet normaal dat men in Bijbelse tijden slaven had?
Ik wil slavernij beslist niet verheerlijken, maar de manier waarop we dit thans doen lijkt op landverraad.
Onesimus is ooit als slaaf weggelpen bij zijn heer. Paulus noemt hem het wettig eigendom van zijn heer.
Daar komt het wel op neer.
We denken ook aan het jonge slavinnetje van Naäman. Is ze in opstand gekomen? Of zocht ze het goede voor haar heer?
Nu kennen we nog een andere veel ergere slavernij.
We kopen en verkopen mensen voor kapitalen om als voetballers de 'eer van het land' of van de 'club' hoog te houden.
We misbruiken mensen die in de porno-industrie (ja, dat moet een gewone bedrijfstak heten!) hun lichamen te verkopen.
Is dit slavernij? Is dit goed te praten en het andere (waar we onze excuses zo nederig en netjes voor aanbieden) slecht?

Zie dit: Een eerlijke kijk op het verleden en een ontzenuwing van vele leugens en have waarheden die ons worden voorgehouden. Of is dit te sterk uitgedrukt?
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 4254e543ba
Waar mensen als bezit worden gezien is dat fout. Waar evangelisatie vermeden wordt omdat er wetten zijn waar je Christenen niet aks slaaf mag houden maar anderen wel is dat fout. Waar mensen die naar God's beeld zijn gemaakt worden afgeslacht vanwege economische belangen is dat fout.

Ja het is ook fout om een land waar we lang de overheersing hebben toegeeigend te verlaten als er chaos is, en ja de slachtingen onder Soeharto waren niet minder dan die onder Coen, maar ga niet zo ver als slavernij te verdedigen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van toen...

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef: 20 jun 2023, 07:13
-DIA- schreef: 19 jun 2023, 23:45 Excuses voor ons slavernijverleden
Wij waren fout.
Ja... maar is dat echt waar?
Was het niet de tijd dat dit de norm was?
Een foute norm? En hebben we die nu niet meer?
Was het ook niet normaal dat men in Bijbelse tijden slaven had?
Ik wil slavernij beslist niet verheerlijken, maar de manier waarop we dit thans doen lijkt op landverraad.
Onesimus is ooit als slaaf weggelpen bij zijn heer. Paulus noemt hem het wettig eigendom van zijn heer.
Daar komt het wel op neer.
We denken ook aan het jonge slavinnetje van Naäman. Is ze in opstand gekomen? Of zocht ze het goede voor haar heer?
Nu kennen we nog een andere veel ergere slavernij.
We kopen en verkopen mensen voor kapitalen om als voetballers de 'eer van het land' of van de 'club' hoog te houden.
We misbruiken mensen die in de porno-industrie (ja, dat moet een gewone bedrijfstak heten!) hun lichamen te verkopen.
Is dit slavernij? Is dit goed te praten en het andere (waar we onze excuses zo nederig en netjes voor aanbieden) slecht?

Zie dit: Een eerlijke kijk op het verleden en een ontzenuwing van vele leugens en have waarheden die ons worden voorgehouden. Of is dit te sterk uitgedrukt?
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 4254e543ba
Waar mensen als bezit worden gezien is dat fout. Waar evangelisatie vermeden wordt omdat er wetten zijn waar je Christenen niet aks slaaf mag houden maar anderen wel is dat fout. Waar mensen die naar God's beeld zijn gemaakt worden afgeslacht vanwege economische belangen is dat fout.

Ja het is ook fout om een land waar we lang de overheersing hebben toegeeigend te verlaten als er chaos is, en ja de slachtingen onder Soeharto waren niet minder dan die onder Coen, maar ga niet zo ver als slavernij te verdedigen.
We verdedigen in genen dele de slavernij, maar wel de manier waarop men deze nu beziet. Wat fout is wil ik niet recht praten, maar ik heb wel sterk het gevoel dat men wel eens heel selectief verontwaardigd is. Dat is een kwaad dat ik beslist niet goed kan kan keuren en ook niet mag goedkeuren. Laten we het wel in de juiste proporties blijven zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De krant van toen...

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef: 20 jun 2023, 08:32
parsifal schreef: 20 jun 2023, 07:13

Waar mensen als bezit worden gezien is dat fout. Waar evangelisatie vermeden wordt omdat er wetten zijn waar je Christenen niet aks slaaf mag houden maar anderen wel is dat fout. Waar mensen die naar God's beeld zijn gemaakt worden afgeslacht vanwege economische belangen is dat fout.

Ja het is ook fout om een land waar we lang de overheersing hebben toegeeigend te verlaten als er chaos is, en ja de slachtingen onder Soeharto waren niet minder dan die onder Coen, maar ga niet zo ver als slavernij te verdedigen.
We verdedigen in genen dele de slavernij, maar wel de manier waarop men deze nu beziet. Wat fout is wil ik niet recht praten, maar ik heb wel sterk het gevoel dat men wel eens heel selectief verontwaardigd is. Dat is een kwaad dat ik beslist niet goed kan kan keuren en ook niet mag goedkeuren. Laten we het wel in de juiste proporties blijven zien.
De proporties, ook van het geestelijk onrecht, zijn gigantisch. Als er geen evangelisatie is omdat je Christenen niet als slaaf mag houden en andere mensen wel hebben we als Nederland echt een zwart verleden.

Lees verder over Cornelis Chastelein en Depok en hoe met zijn testament is omgegaan. En ja, ik word ook boos als de Javanese kolonisatie van Oost Indonesie (in het bijzonder West-Papua) genegeerd wordt. Al is het nu onder Jokowi en eerder onder Gus Dur al een stuk beter dan het was. Maar maak niet van Coen een held of laat bij slavernij niet direct horen "iedereen deed het" want er was Chastelein en er waren de spanjaarden die ook de verspreiding van Christendom als heel hoge prioriteit hadden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De krant van toen...

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef: 20 jun 2023, 08:54
-DIA- schreef: 20 jun 2023, 08:32
parsifal schreef: 20 jun 2023, 07:13

Waar mensen als bezit worden gezien is dat fout. Waar evangelisatie vermeden wordt omdat er wetten zijn waar je Christenen niet aks slaaf mag houden maar anderen wel is dat fout. Waar mensen die naar God's beeld zijn gemaakt worden afgeslacht vanwege economische belangen is dat fout.

Ja het is ook fout om een land waar we lang de overheersing hebben toegeeigend te verlaten als er chaos is, en ja de slachtingen onder Soeharto waren niet minder dan die onder Coen, maar ga niet zo ver als slavernij te verdedigen.
We verdedigen in genen dele de slavernij, maar wel de manier waarop men deze nu beziet. Wat fout is wil ik niet recht praten, maar ik heb wel sterk het gevoel dat men wel eens heel selectief verontwaardigd is. Dat is een kwaad dat ik beslist niet goed kan kan keuren en ook niet mag goedkeuren. Laten we het wel in de juiste proporties blijven zien.
De proporties, ook van het geestelijk onrecht, zijn gigantisch. Als er geen evangelisatie is omdat je Christenen niet als slaaf mag houden en andere mensen wel hebben we als Nederland echt een zwart verleden.

Lees verder over Cornelis Chastelein en Depok en hoe met zijn testament is omgegaan. En ja, ik word ook boos als de Javanese kolonisatie van Oost Indonesie (in het bijzonder West-Papua) genegeerd wordt. Al is het nu onder Jokowi en eerder onder Gus Dur al een stuk beter dan het was. Maar maak niet van Coen een held of laat bij slavernij niet direct horen "iedereen deed het" want er was Chastelein en er waren de spanjaarden die ook de verspreiding van Christendom als heel hoge prioriteit hadden.
Van wat u hier spreekt weet ik niets of weinig. Ik zal daarom door gebrek aan kennis daar dan ook niet op in kunnen gaan. Ik ben een onbestudeerd mens, en dan is het ook niet verwonderlijk, dacht ik, dat we deze dingen niet allemaal kennen.
Wel verwonder ik me over het feit dat mensen zeer verontwaardigd kunnen zijn over her ene, en het andere daaraan gelijk wordt genegeerd dan wel verheerlijkt. We denken dan aan de mensenhandel in de hoogste sportverdwazing en de, wat ik noemde, porno-industrie. Men kijkt vreemd op als een pornowerker zijn of haar beroep moet noemen. Ergens moet er dan toch, diep weggestopt, een gevoel zijn van het onnatuurlijke en zondige in dit 'eerbare??' beroep. Ja, ik schreef zomaar eerbaar, is dat het niet, dat we het niet eerbaar kunnen noemen? Dit is in alle eenvoud als een ongeletterd mens overdacht. Denk dan niet dat ik hoogdravende geleerdheid kan begrijpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De krant van toen...

Bericht door parsifal »

Niemand verdedigt de porno industrie. En sport waarbij mensen na 20 jaar (of korter) heel veel opgeven rustig met pensioen kunnen met slavernij vergelijken (waar een groot deel de twintig jaar niet eens haalde) is wat respectloos. Ik kan me nog voorstellen dat de vergelijking met de productie van goedkope kleding etc met slavernij wordt gemaakt. En inderdaad ook sekswerk (in porno en prostitutie) waar deze voirtkomt uit daadwerkelijke dwang of hoge economische nood.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie