Het einde van de brief

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Het einde van de brief

Bericht door Mara »

In de Volkskrant komt een 6 delige serie over de brief:
Eeuwenlang ging alles per brief: nieuwtjes, goede raad, geroddel. De nieuwe communicatierevolutie heeft een wereld gecreëerd waarin voor de brief geen plaats meer lijkt te zijn. Schrijfster Jet Steinz onderzoekt in zes afleveringen wat daarmee verloren gaat.

De Italiaan Francisco de Tassis (1459-1517) was de grondlegger van het Europese postwezen: eind 15de eeuw zorgde hij voor regelmatige verbindingen tussen de belangrijkste steden op het continent, wat het mogelijk maakte vanuit Brussel een brief te versturen die in maximaal vijftien dagen (in de winter achttien) werd bezorgd in Toledo. En in 44 uur (54 in de winter) in Parijs. Voor die tijd moest je maar afwachten of, en zo ja wanneer, je brief aankwam.

Daarmee werd de afstand tussen Europeanen onderling – op economisch, cultureel en persoonlijk vlak – ineens een stuk kleiner. Met een brief kon iemand in Granada een inwoner van Rome binnen afzienbare tijd op de hoogte stellen van een wetenschappelijke ontdekking, politieke ontwikkelingen, een geboorte of een sterfgevallen, en bovendien rekenen op een antwoord – een cruciaal verschil met het boek, dat per definitie eenrichtingsverkeer was. Er zijn historici die daarom spreken van een omwenteling waarin de brief centraal stond en waarvan de consequenties belangrijker waren dan die van de boekdrukkunst: post als aanjager van een communicatierevolutie die het besef van tijd, ruimte en individualiteit voorgoed veranderde.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... f~bd3f916b

In eerste instantie lijkt niemand dit echt te betreuren, maar als je doorvraagt vindt men het vaak toch wel leuk om een brief op de mat te vinden.

Wanneer schreven jullie je laatste brief, met balpen?
Heb je ook weleens brieven getypt? Zo ja, alleen zakelijke of ook persoonlijke?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Het einde van de brief

Bericht door Hendrien »

Ja, vroeger had ik een penvriendin. Via de Terdege. Ik ben er ook weleens wezen logeren, terwijl ik haar nog nooit had ontmoet. Was heel gezellig! Op het VWO hadden we ook veel buitenlandse penvrienden en penvriendinnen. Via een buitenlandse organisatie die dit regelde. Was best leuk, alleen op een gegeven moment was ik er wel weer klaar mee. Mijn vriend woonde in dezelfde plaats, dus liefdesbrieven heb ik eigenlijk nooit geschreven. Verder ook nooit veel brieven, wel altijd kaarten in de vakantie. Maar daar ben ik nu ook mee gestopt.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Het einde van de brief

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
Wanneer schreven jullie je laatste brief, met balpen?
Heb je ook weleens brieven getypt? Zo ja, alleen zakelijke of ook persoonlijke?
Ik denk op school tijdens het examen Nederlands. Een sollicitatiebrief was daar onderdeel van, heel precies weet ik het niet maar in elk geval lang geleden.
Ik heb al vrij vroeg een typecursus gevolgd, op een echte typemachine, die hadden we thuis ook dus brieven en dergelijke gingen allemaal met de typemachine en even later met de computer.
Persoonlijke, getypte, brieven maar voornamelijk zakelijke toen ik iets ouder werd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het einde van de brief

Bericht door eilander »

Mara schreef:Wanneer schreven jullie je laatste brief, met balpen?
Heb je ook weleens brieven getypt? Zo ja, alleen zakelijke of ook persoonlijke?
Mijn laatste geschreven brief is nooit verstuurd, maar ik heb 'm nog wel. Ik ben nu blij dat ik die niet verstuurd heb.
Klinkt heel geheimzinnig... het was een brief binnen familie omdat ik ergens grote moeite mee had, echt iets wezenlijks. Eerst een gesprek over gehad, en daarna heb ik die brief geschreven.

De laatste geschreven brief die wel verstuurd is, zal wel naar het meisje geschreven zijn waar ik verliefd op was... en die nu al jaren mijn vrouw is ;)

Ik heb veel brieven getypt, maar niet voor mezelf. Alleen thuis hadden we een typemachine. Twee zelfs, er was ook een electronische bij. Ik was destijds de enige die zo'n schrijfmachine meenam naar de typeles.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het einde van de brief

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Mara schreef:Wanneer schreven jullie je laatste brief, met balpen?
Heb je ook weleens brieven getypt? Zo ja, alleen zakelijke of ook persoonlijke?
Mijn laatste geschreven brief is nooit verstuurd, maar ik heb 'm nog wel. Ik ben nu blij dat ik die niet verstuurd heb.
Klinkt heel geheimzinnig... het was een brief binnen familie omdat ik ergens grote moeite mee had, echt iets wezenlijks. Eerst een gesprek over gehad, en daarna heb ik die brief geschreven.

De laatste geschreven brief die wel verstuurd is, zal wel naar het meisje geschreven zijn waar ik verliefd op was... en die nu al jaren mijn vrouw is ;)

Ik heb veel brieven getypt, maar niet voor mezelf. Alleen thuis hadden we een typemachine. Twee zelfs, er was ook een electronische bij. Ik was destijds de enige die zo'n schrijfmachine meenam naar de typeles.
Als de elektrische typemachine in de handel was gebleven had ik zeker nog jaren zonder pc verder gekund. Ik had er eentje met heel wat mogelijkheden die haast aan Microsoft Word grensde... (beetje overdreven, maar je had al veel opties voor opmaak en illustraties invoegen enz.) Toen dat ding het begaf moest ik wat. Die dingen waren niet meer leverbaar, en tenslotte ben ik overstag gegaan en schafte een pc aan, nog zonder internetaansluiting. Een typediploma is ook zowat het enige diploma dat ik heb kunnen halen. Er was destijds een redelijk grote groep die typelessen volgden. We hadden een officieel examen in Almelo. Het begin was kinderlijk eenvoudig, ik weer het nog heel goed: we moesten een A4'tje voltypen met:
ghghghghghghghgh enz.
2 letters in het midden van het typeveld...
We spreken dan over eind jaren 60 of begin jaren 70.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het einde van de brief

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: 2 letters in het midden van het typeveld...
We spreken dan over eind jaren 60 of begin jaren 70.
Zo, was je alweer thuis? Zag je net nog, bij je baas ;)

Jaja, die brieven... Vóór ons trouwen werkte mijn aanstaande een aantal maanden op het zendingsveld. Dan schreef je luchtpostbrieven, op flinterdun blauw papier. Die waren dan twee weken onderweg, áls ze al aankwamen.
Tegenwoordig skypen we met onze relaties overzee... Tijden veranderen.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het einde van de brief

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Als de elektrische typemachine in de handel was gebleven had ik zeker nog jaren zonder pc verder gekund. Ik had er eentje met heel wat mogelijkheden die haast aan Microsoft Word grensde... (beetje overdreven, maar je had al veel opties voor opmaak en illustraties invoegen enz.)
Ja dat weet ik. Ik heb destijds nog met een paar collega's een driedaagse cursus bij de IBM in Zoetermeer gevolgd, om alle mogelijkheden van die machine te kunnen benutten.
We hoefden opeens de brieven niet meer 1 voor 1 te typen, als dezelfde tekst werd gehanteerd, maar we hoefden alleen de naam bovenaan in te vullen. Geen carbonpapier meer, geen blunderpapje.

We hadden eerst de "bolletje" typmachine en later de "Margriet".
Ik was een fan van het bolletje, die kon sneller (had ik het idee).

Als ik een condoleancebrief verstuur (ipv een kaartje) schrijf ik hem trouwens nog steeds met de pen.
Hendrikus schreef: Vóór ons trouwen werkte mijn aanstaande een aantal maanden op het zendingsveld. Dan schreef je luchtpostbrieven, op flinterdun blauw papier.
Mijn vriendin trouwde met een man die voor zijn werk werd uitgezonden naar Saoudi Arabië. En inderdaad, op dun blauw vloeipapier, dat niet nat mocht worden. Ik heb haar brieven nog bewaard.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het einde van de brief

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: 2 letters in het midden van het typeveld...
We spreken dan over eind jaren 60 of begin jaren 70.
Zo, was je alweer thuis? Zag je net nog, bij je baas ;)

Jaja, die brieven... Vóór ons trouwen werkte mijn aanstaande een aantal maanden op het zendingsveld. Dan schreef je luchtpostbrieven, op flinterdun blauw papier. Die waren dan twee weken onderweg, áls ze al aankwamen.
Tegenwoordig skypen we met onze relaties overzee... Tijden veranderen.
Ik zie nooit iemand, behalve als een klant me aanspreekt, dan ben ik gaarne bereid hem of haar te helpen, te informeren en te leiden naar wat hij of zij zoekt, en eventueel meedenken voor alternatieven als een product uit het assortiment is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Het einde van de brief

Bericht door samanthi »

Mijn schoondochter schrijft met een oud studiegenoot, ze maken een prachtig briefpapier en versieren de enveloppen, heel leuk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Het einde van de brief

Bericht door Boertje »

Ik verzamel oude poststukken van diverse landen. Mijn oudste perkamenten brief is een van de grande armee van Napoleon. Oude poststukken zijn leuk, ze vertellen een geschiedenis. Ik denk wel eens wat zouden historici het over een paar honderd jaar moeilijk hebben als ze terug kijken. Er is steeds minder op papier beschikbaar. En digitaal wordt het ook niet altijd bewaard. Emails sowieso niet.

Maar als ik eerlijk moet zijn, ik schrijf ook bijna geen brief meer. Alles gaat per mail.....
Zeeuw
Berichten: 11548
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het einde van de brief

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:In de Volkskrant komt een 6 delige serie over de brief:
Eeuwenlang ging alles per brief: nieuwtjes, goede raad, geroddel. De nieuwe communicatierevolutie heeft een wereld gecreëerd waarin voor de brief geen plaats meer lijkt te zijn. Schrijfster Jet Steinz onderzoekt in zes afleveringen wat daarmee verloren gaat.

De Italiaan Francisco de Tassis (1459-1517) was de grondlegger van het Europese postwezen: eind 15de eeuw zorgde hij voor regelmatige verbindingen tussen de belangrijkste steden op het continent, wat het mogelijk maakte vanuit Brussel een brief te versturen die in maximaal vijftien dagen (in de winter achttien) werd bezorgd in Toledo. En in 44 uur (54 in de winter) in Parijs. Voor die tijd moest je maar afwachten of, en zo ja wanneer, je brief aankwam.

Daarmee werd de afstand tussen Europeanen onderling – op economisch, cultureel en persoonlijk vlak – ineens een stuk kleiner. Met een brief kon iemand in Granada een inwoner van Rome binnen afzienbare tijd op de hoogte stellen van een wetenschappelijke ontdekking, politieke ontwikkelingen, een geboorte of een sterfgevallen, en bovendien rekenen op een antwoord – een cruciaal verschil met het boek, dat per definitie eenrichtingsverkeer was. Er zijn historici die daarom spreken van een omwenteling waarin de brief centraal stond en waarvan de consequenties belangrijker waren dan die van de boekdrukkunst: post als aanjager van een communicatierevolutie die het besef van tijd, ruimte en individualiteit voorgoed veranderde.

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... f~bd3f916b

In eerste instantie lijkt niemand dit echt te betreuren, maar als je doorvraagt vindt men het vaak toch wel leuk om een brief op de mat te vinden.

Wanneer schreven jullie je laatste brief, met balpen?
Heb je ook weleens brieven getypt? Zo ja, alleen zakelijke of ook persoonlijke?
Mijn laatste geschreven brief dateert uit 2004. Daarna veeeeeel zakelijke getypt en persoonlijk getint kan ik me er maar 2, bijzonder lastige, herinneren.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Het einde van de brief

Bericht door Arja »

Ik schrijf alleen nog met de hand in mijn dagboek.
Geen brieven meer. Best jammer eigenlijk.
Plaats reactie