De eikenprocessierups

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Jantje »

Wat een niveau, zeg. :cry Het lijkt wel een kleuterklas met als grootste kleuters..., eehh, laat maar. :nananere

Maar ik ben het wel met ons 'opperhoofd' eens. En ik zie meer komkommers dan eikenprocessierupsen. :yahoo Dus volgens mij is het allemaal een storm in een glas water.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Orchidee »

Ja vast
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Tiberius »

Let op mijn woorden: als de komkommers op zijn, zijn de rupsen uit het nieuws.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De eikenprocessierups

Bericht door DDD »

Natuurlijk. Want dan zijn het vlinders en wachten we weer tot het voorjaar, zeker?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Tiberius »

Maar jij hebt toch wel voorzorgsmaatregelen genomen, DDD? Gezien de maatregelen die je al voor een overstroming hebt genomen.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De eikenprocessierups

Bericht door DDD »

Nee, want voordat ik doorhad waar ik op reageerde, had de gemeente al maatregelen genomen. Ik wist niet dat ik hier van dit soort bultjes van krijg. Dat was voor het eerst.

In het westen van het land zijn verder volgens mij niet zoveel eikenbomen. Ik kom ze in ieder geval niet zo vaak tegen. Dat is meer op andere grondsoorten misschien? Daar weet ik verder niets van. In Utrecht zie ik ze in ieder geval wel heel veel.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De eikenprocessierups

Bericht door -DIA- »

Ik merk intussen dat velen (ik had niet ook niet anders verwacht) zich niet zo ongerust zijn over de rupsen. Licht zomernieuws. ofwel komkommerpraat lijkt het te worden, en de ernst is er weer uit.
'Tja...' zei mijn ome Kees (fictieve oom) altijd al: 'Je moet toch ook een beetje plezier hebben in deze wereld, en je moet niet alles zo zwart zien.. daar worden we niet vrolijk van...'
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Jantje »

Dat had hij voor dit specifieke draadje in elk geval bij het rechte eind.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Natuurlijk. Want dan zijn het vlinders en wachten we weer tot het voorjaar, zeker?
Heb jij last van vlinders dan? :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:
DDD schreef:Natuurlijk. Want dan zijn het vlinders en wachten we weer tot het voorjaar, zeker?
Heb jij last van vlinders dan? :nananere
Van vlinders komen weer rupsen, en van rupsen komen weer haartjes waar mensen last van hebben, jeuk enzo van krijgen....
de microhaartjes blijken sowieso nog wel te blijven, daarom moeten die rupsen op kundige manier worden opgeruimd, maar er zijn te weinig mensen omdat te doen...

en Tiberius kan er wel een grapje van maken, maar er is heus wel wat aan de hand, er zijn niet genoeg natuurlijke vijanden van de rupsen en er is iets goed mis.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Tiberius »

Ik maak er geen grapje van; dat was Dia's ome Kees. (Hooguit met dat emmertje voor de RF meeting, want mogelijk zijn het dan allang vlinders, begrijp ik.)
Ik zeg alleen dat ik het komkommernieuws vind.
Natuurlijk, de rups heeft geen natuurlijke vijanden hier. Dat had die poema op de Veluwe vorig jaar evenmin. En die wolf van twee jaar geleden ook niet.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De eikenprocessierups

Bericht door DDD »

Aan de andere kant waren er begin dit voorjaar te weinig rupsen voor de koolmezen. Dus als die hun schema nu wat aanpassen, dan is er eten in overvloed.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Tiberius schreef:Ik maak er geen grapje van; dat was Dia's ome Kees. (Hooguit met dat emmertje voor de RF meeting, want mogelijk zijn het dan allang vlinders, begrijp ik.)
Ik zeg alleen dat ik het komkommernieuws vind.
Natuurlijk, de rups heeft geen natuurlijke vijanden hier. Dat had die poema op de Veluwe vorig jaar evenmin. En die wolf van twee jaar geleden ook niet.
De rups heeft WEL natuurlijke vijanden hier: Larven van bijvoorbeeld gaasvliegen, sluipwespen en wantsen eten de rups. Ook diverse vogelsoorten hebben de rupsen op het menu staan, waaronder kool- en pimpelmezen, spechten en winterkoninkjes.

Het is geen komkommernieuws, er zijn hier nu veel meer rupsen door de klimaatverandering. Je kan signalen als deze wel gaan negeren, maar al die kleinere signalen geven aan dat er een serieus probleem is.
Wij als mensen zorgen niet goed/goed genoeg voor de aarde. Dat wreekt zich in veranderingen die niet te onderschatten zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De eikenprocessierups

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
Tiberius schreef:Ik maak er geen grapje van; dat was Dia's ome Kees. (Hooguit met dat emmertje voor de RF meeting, want mogelijk zijn het dan allang vlinders, begrijp ik.)
Ik zeg alleen dat ik het komkommernieuws vind.
Natuurlijk, de rups heeft geen natuurlijke vijanden hier. Dat had die poema op de Veluwe vorig jaar evenmin. En die wolf van twee jaar geleden ook niet.
De rups heeft WEL natuurlijke vijanden hier: Larven van bijvoorbeeld gaasvliegen, sluipwespen en wantsen eten de rups. Ook diverse vogelsoorten hebben de rupsen op het menu staan, waaronder kool- en pimpelmezen, spechten en winterkoninkjes.

Het is geen komkommernieuws, er zijn hier nu veel meer rupsen door de klimaatverandering. Je kan signalen als deze wel gaan negeren, maar al die kleinere signalen geven aan dat er een serieus probleem is.
Wij als mensen zorgen niet goed/goed genoeg voor de aarde. Dat wreekt zich in veranderingen die niet te onderschatten zijn.
Dat is een feit. Er komen hier steeds meer dieren en planten voor die inheems waren in warmere gebieden.
De natuur raakt uit haar evenwicht, want deze kunstmatig of niet natuurlijke verspreiding zorgt er ook voor dat voor dieren niet altijd op tijd hun voedsel aanwezig is. Of dat er geen natuurlijke vijanden zijn. Alles is ook niet altijd direct toe te schrijven aan klimaatsverandering. Bijvoorbeeld de grote berenklauw die zeer giftig is, en bijna niet meer uit te roeien, hebben wij zelf geïmporteerd als sierplant. Nu verwilderd die, en heeft hier geen natuurlijke vijanden, zodat die hier welig kan tieren. Voor vogels uit zuidelijke streken is het voorkomen van voedsel niet altijd gelijk. Planten gaan eerder bloeien, de broedtijd van vogels stelt zich daar niet precies op in. Hierdoor ontstaan toestanden die niet natuurlijk zijn.
Nog iets wat de klimaatsverandering teweegbrengt: De grote droogte. Heel veel bomen, met name aan de oppervlakte wortelende bomen dreigen uit te sterven door gebrek aan water. Denk b.v. aan de berk. Of de heide, veel heide heeft zich niet voldoende hersteld van de grote droogte van vorig jaar. Nu heerst er een tweede jaar achtereen met grote droogte, en welke invloed heeft dat op de heide die de droogte van vorig jaar beeft overleeft?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De eikenprocessierups

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Aan de andere kant waren er begin dit voorjaar te weinig rupsen voor de koolmezen. Dus als die hun schema nu wat aanpassen, dan is er eten in overvloed.
Hier een voorbeeld van het uit balans raken van de natuur.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie