De eikenprocessierups

Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:
Wij zijn wezen fietsen in Bladel 2 weken geleden. Zelfde ervaring. Blijkbaar kunnen de haartjes ook jaren 'in leven' blijven en irritatie veroorzaken.
Tot wel negen jaar!
Bioloog Arnold van Vliet van Wageningen Universiteit is overtuigd van het nut van mezenkasten bij de bestrijding van de eikenprocessierups. Koolmezen, maar ook andere vogels, eten de rupsen graag. Ze zijn er genoeg. "In 2018 was er een spectaculaire toename van het aantal eikenprocessierupsen", vertelt hij. "We weten steeds meer over de rups. Dat mezen ook rupsenpoppen eten bijvoorbeeld. Verder vermoeden wij dat eikenprocessierupsen in de grond kruipen en daar jaren in verlengde diapauze leven."
Trouw.nl
Ah, dan komen de duiven en kraaien en onze kippen zeer van pas.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De eikenprocessierups

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Maar als het als een oordeel van God gezien kan worden. Zouden wij dan als land en volk, kerk en staat, geen oorzaak hebben gegeven? Als dat zo is, en ik geloof het wel, en dat niemand vrijuit kan gaan, zou het dan niet goed om eens stil te staan bij die rupsjes en teken. Ook in het licht van onze belijdenis.
Ik vind dat best ver gaan. Het beestje is veel gesignaleerd rond Eindhoven en amper in Zeeland. Ik geloof niet dat we in Zeeland minder oorzaak geven dan elders. Natuurlijk moeten we over zaken goed nadenken, maar ik vind deze wat gezocht.
Dat vind ik veel te simpel gedacht. De watersnoodramp was vooral in Zeeland en delen van Zuid-Holland. Had de rest van Nederland minder gezondigd? Dat vind ik niet de juiste manier van denken over Gods oordelen.
Volgens mij is eerder een probleem dat we te weinig Gods hand opmerken, dan te veel.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De eikenprocessierups

Bericht door DDD »

Zeker. Dat geldt in het bijzonder voor jouw bijdrage over de komkommertijd. Maar dat terzijde.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:Maar als het als een oordeel van God gezien kan worden. Zouden wij dan als land en volk, kerk en staat, geen oorzaak hebben gegeven? Als dat zo is, en ik geloof het wel, en dat niemand vrijuit kan gaan, zou het dan niet goed om eens stil te staan bij die rupsjes en teken. Ook in het licht van onze belijdenis.
Ik vind dat best ver gaan. Het beestje is veel gesignaleerd rond Eindhoven en amper in Zeeland. Ik geloof niet dat we in Zeeland minder oorzaak geven dan elders. Natuurlijk moeten we over zaken goed nadenken, maar ik vind deze wat gezocht.
Dat vind ik veel te simpel gedacht. De watersnoodramp was vooral in Zeeland en delen van Zuid-Holland. Had de rest van Nederland minder gezondigd? Dat vind ik niet de juiste manier van denken over Gods oordelen.
Volgens mij is eerder een probleem dat we te weinig Gods hand opmerken, dan te veel.
Dat laatste ben ik zeker met je eens. Maar je begint met te vinden dat een natuurramp hetzelfde is als een oordeel van God. Volgens mij hebben we onlangs in een draadje gesproken of God het kwaad werkt. Is een oordeel iets anders dan het kwaad werken? Hoe zie je dat dan?
Is het feit dat we in Nederland geld zat hebben om Deltawerken te maken dan een zegen van de Heere en het feit dat mensen in Bangladesh/Indonesië sterven door watervloeden een oordeel? Sorry Eilander, maar dat vind ik juist vrij simpel gedacht.
Mijn kinderen hebben een warm bedje en genoeg te eten. Dat zie ik zeker als een zegen. Is het voor de 'kindjes in Afrika' dan een oordeel als de zon heftig schijnt en regen uitblijft?
Volgens mij moeten we uitkijken met dat soort redeneringen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Zeker. Dat geldt in het bijzonder voor jouw bijdrage over de komkommertijd. Maar dat terzijde.
Dat was Eilander niet. Maar dat terzijde.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Dodo »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Zeker. Dat geldt in het bijzonder voor jouw bijdrage over de komkommertijd. Maar dat terzijde.
Dat was Eilander niet. Maar dat terzijde.
DDD gaat er van uit dat de moderators, als goede forum-ouders, één lijn trekken naar ons, hun forumkindjes :D
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Zeker. Dat geldt in het bijzonder voor jouw bijdrage over de komkommertijd. Maar dat terzijde.
Dat was Eilander niet. Maar dat terzijde.
DDD gaat er van uit dat de moderators, als goede forum-ouders, één lijn trekken naar ons, hun forumkindjes :D
Ondersteund door een predikant die maatschappelijke ontwikkelingen zeer goed weet te duiden? :D. Sorry, ik ben :offtopic
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De eikenprocessierups

Bericht door DDD »

Nee. DDD was gewoon slordig en dat hoort niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Tiberius »

DDD schreef:Zeker. Dat geldt in het bijzonder voor jouw bijdrage over de komkommertijd. Maar dat terzijde.
Die was van mij. :)
Naar mijn mening is deze rups een goede opvolger van de komkommerwolf en komkommerpoema.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Terri »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Zeker. Dat geldt in het bijzonder voor jouw bijdrage over de komkommertijd. Maar dat terzijde.
Die was van mij. :)
Naar mijn mening is deze rups een goede opvolger van de komkommerwolf en komkommerpoema.
Poema is nooit bewezen.
Wolf is er wel degelijk.
Rupsen ook, helaas......
Maar ik snap deze onderkoelde humor vast niet :)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Mannetje »

Als je een vent bent Tiberius, dan ga je met blote armen een dozijn van deze komkommerrupsen vangen.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Tiberius »

Ik neem wel een emmertje voor je mee naar de RF meeting in Zeeland; er zitten er hier genoeg.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Habitat »

Tiberius schreef:Volgens mij is de juiste naam eikenkomkommerrups.
Geen goede opmerking. Mocht u er zelf weinig last van hebben, wees blij. Maar maak de vervelende situatie (van met name kinderen) niet belachelijk.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Terri »

Tiberius schreef:Ik neem wel een emmertje voor je mee naar de RF meeting in Zeeland; er zitten er hier genoeg.
Ik had je wijzer gedacht, waarschijnlijk heb je zelf last van de komkommertijd, of er is iets anders flink mis....foei en dat als 'opperhoofd' van dit forum :fouet
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:
DDD schreef:Zeker. Dat geldt in het bijzonder voor jouw bijdrage over de komkommertijd. Maar dat terzijde.
Die was van mij. :)
Naar mijn mening is deze rups een goede opvolger van de komkommerwolf en komkommerpoema.
Simpele reactie. Ook ik heb kids die er nachten wakker van lagen. Humor is leuk, dit is sneu.
Plaats reactie