De eikenprocessierups

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Maanenschijn »

Ik vond het taalgebruik op onderdelen niet van dien aard dat ik er dubbel van heb gelegen, eerlijk gezegd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mannetje
Berichten: 7690
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Heeft u last van eikenprocessierupsen?
Dan neme men een verfbrander, een verlengsnoer en stroom en men blaze net zo lang op het nest tot de eikenprocessierupsen dood zijn.

Bron: mevrouw Attie Saas uit Enschede.
Ik kan vanwege het taalgebruik het filmpje hier helaas niet delen.
Waarom dan wel deze (subtiele) hint?
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Jantje »

Omdat ik de strekking van het filmpje wel wilde delen. En verder blijkt maar weer dat dit vervolgens voor sommigen toch een grote verleiding is om toch het filmpje op te zoeken. Maar dat vind ik dan niet mijn verantwoording, met alle respect.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Omdat ik de strekking van het filmpje wel wilde delen. En verder blijkt maar weer dat dit vervolgens voor sommigen toch een grote verleiding is om toch het filmpje op te zoeken. Maar dat vind ik dan niet mijn verantwoording, met alle respect.
Mijn opmerking ging meer over het dubbel liggen er om. Daar zag ik geen aanleiding toe.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Boertje »

Sprak van de week de boswachter er nog over. Hij vertelde mij het is hier op de Veluwe nog net beheersbaar. In het zuiden schijnt het onbeheersbaar geworden te zijn. Er komt een moment dat er massale kap overwogen kan worden. Gezondheidsgevolgen zijn nl te groot als het onbeheersbaar wordt. Hij vertelde mij dat je niet eens in de buurt hoeft te wonen om er flink last van te hebben. De haren kunnen nl massaal bij een windvlaag meegenomen worden. Dan schrik je toch wel even. Ben het even kwijt maar na de rupsenplaag komt er meestal nog een tweede plaag van ander ongedierte. Best leerzaam om eens met de buitendienst te praten. Tijdje terug hadden wij een zwijnenplaag. Kon je beter niet tegen de schemering je hond uitlaten. Benieuwd of we ook de wolf hier krijgen. Ik woon pal aan het bos en de hei, dus zie genoeg. Mooiste vond ik een tijdje terug toen een twintigtal oehoeparen (uilen) tegelijk in een boom zat. Prachtig.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De eikenprocessierups

Bericht door helma »

Wij waren zaterdag in het zuiden. Safaripark Beekse Bergen.
Daar kan je gewoon beter niet heengaan. We zaten onder de uitslag. Het heeft me 3 slapeloze nachten bezorgd.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Boertje »

Dat is wat de boswachter bedoelde. Ze kunnen het in het zuiden niet aan, de plaag is te groot geworden
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Mara »

Boertje schreef:Dat is wat de boswachter bedoelde. Ze kunnen het in het zuiden niet aan, de plaag is te groot geworden
Omdat veel gemeenten te laat beginnen met maatregelen. Je moet die rupsen vóór zijn.

Gelukkig kan je zelf ook meehelpen aan het verminderen van de eikenprocessierupsen plaag. “Door veel andere planten rondom de eik te plaatsen, krijg je een hoge biodiversiteit. Hier komen vogels op af die de eikenprocessierups opeten. Dus hang vogelkastjes op en zorg dat er veel planten zijn. Zo kan je nog veel meer genieten van de natuur die er is en bestrijd je die vervelende processierups”, vertelt Tim.
bron: omroepbrabant.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Mara »

Als we een top 5 moeten maken van thema’s die de afgelopen tijd veel in het nieuws waren, dan noemen we in ieder geval de eikenprocessierups. Aan de westkant van Elburg bij de randmeren valt het nog mee, maar als je maar een beetje landinwaarts wandelt, kom je ze geheid tegen. Hoe moet je zoiets nou zien? Het doet mij toch wel denken aan de 4e Egyptische plaag waarmee de HEERE de farao op de knieen wilde dwingen. Dat waren de steekvliegen. Of aan de natuurrampen waarover wij in Openbaring kunnen lezen (bijv. hoofdstuk 8).
Tel daar de klimaatverandering bij op, de temperatuurstijging, de dreigende droogte, het uitsterven van allerlei grote en kleine diersoorten – dan is op z’n minst duidelijk dat er dingen aan het veranderen zijn die wij niet kunnen beheersen. Met al onze technologie en wetenschap kunnen wij de aarde niet conserveren. Maar dat is Gods bedoeling dan ook niet. Hij is met deze schepping, die door de zonde en haar gevolgen in toenemende mate geteisterd wordt, op weg naar de dag dat de elementen branden en vergaan zullen (2 Petrus 3 : 10). Door het gericht heen vernieuwt Hij Zijn schepping tot een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.

We maken ons zorgen om ingrijpende veranderingen in natuur en klimaat – terecht.
Maar heffen we ook onze hoofden en harten op, aangespoord door de tekenen der tijden, om onze Koning te verwachten? Hij komt, Hij komt!
ds. A.J. Mensink, Elburg, Veluwse Kerkbode
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Boertje »

Ik denk dat het inderdaad tekenen zijn, denk aan Israel en Juda die kregen ook eerst met plagen, misoogsten, ziekten en droogte te maken voor ze uiteindelijk in ballingschap gingen. Nu proberen we dit alles te verklaren met de wetenschap, maar ik denk dat je gelijk hebt Mara, deze dingen staan niet op zichzelf. We krijgen nog een kans om ons te bekeren voor Gods liefdevolle hand ons echt gaat tuchtigen om ons weer terug te brengen tot het geloof. De secularisatie en haat grijpt om zich heen. Er wordt smalend over de Biblebelt en de refo's gesproken. Gods woord wordt met handen en voeten getreden. Niet alleen door de onkerkelijken, maar net zo goed in onze kerken. Laten we vasthouden aan Gods woord en proberen een licht te zijn voor anderen, zodat de plagen en tuchtigingen, die we zekers verdiend hebben, ons ten goede keren. En dit niet alleen op de zondag, maar dagelijks, dag in dag uit.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Mara »

Boertje schreef:Ik denk dat het inderdaad tekenen zijn, denk aan Israel en Juda die kregen ook eerst met plagen, misoogsten, ziekten en droogte te maken voor ze uiteindelijk in ballingschap gingen. Nu proberen we dit alles te verklaren met de wetenschap, maar ik denk dat je gelijk hebt Mara, deze dingen staan niet op zichzelf. We krijgen nog een kans om ons te bekeren voor Gods liefdevolle hand ons echt gaat tuchtigen om ons weer terug te brengen tot het geloof. De secularisatie en haat grijpt om zich heen. Er wordt smalend over de Biblebelt en de refo's gesproken. Gods woord wordt met handen en voeten getreden. Niet alleen door de onkerkelijken, maar net zo goed in onze kerken. Laten we vasthouden aan Gods woord en proberen een licht te zijn voor anderen, zodat de plagen en tuchtigingen, die we zekers verdiend hebben, ons ten goede keren. En dit niet alleen op de zondag, maar dagelijks, dag in dag uit.
Mijn moeder wees ons altijd op de tekenen. En vroeger dacht ik weleens, nou nou, mam, je overdrijft een beetje misschien.
Maar hoe ouder ik word, des te meer herinner ik me haar woorden.
Maar ook de dingen die bepaalde predikanten hebben gezegd.
Ik vind het zo bijzonder dat bepaalde teksten, in je jeugd gehoord en "geparkeerd" later toch weer in je hart komen.
En zie je dat sommige predikanten een visie hadden, want ze voorspelden gebeurtenissen die vele jaren later uitkwamen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Roos2018 »

---knip--- Auteursrechtelijk beschermd artikel
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Stof »

Het zijn zondermeer benauwende tijden. Toch kan ik me voorstellen dat in verleden tijden van massale sterfte (cholera, pest, Spaanse griep en dergelijke) ook uitspraken over de eindtijd werden gedaan. Daarmee vergeleken valt de processierups in het niet (met alle respect voor mensen die jeuk en oogklachten ervaren uiteraard). De schepping ligt onder de vloek; dat merkte men 1000 jaar geleden al en dat zal zo blijven. Ik vind het ene oordeel ook het andere niet. Soms zond of zendt de Heere ziekten zonder dat daar aanwijsbare oorzaken voor zijn bij de mens (afgezien van de zonden uiteraard). Maar de enorme verspreiding van de processierups is bijvoorbeeld een direct gevolg van menselijk handelen. In die zin kun je ook niet alles Gods oordelen noemen maar zijn er ook heel wat oordelen die we onszelf aan doen.

Zelf vind ik de benauwdheid van de tijd vooral bestaan uit het snel verdwijnende beslag van het Woord. Het van God los raken.

Overigens, als het over dodelijke ziekten gaat: ook ebola waart nog steeds rond elders op de wereld. Het is letterlijk zo ver van m'n bed dat ik me dat veel te weinig realiseer.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Roos2018 »

Stof schreef:Het zijn zondermeer benauwende tijden. Toch kan ik me voorstellen dat in verleden tijden van massale sterfte (cholera, pest, Spaanse griep en dergelijke) ook uitspraken over de eindtijd werden gedaan. Daarmee vergeleken valt de processierups in het niet (met alle respect voor mensen die jeuk en oogklachten ervaren uiteraard). De schepping ligt onder de vloek; dat merkte men 1000 jaar geleden al en dat zal zo blijven. Ik vind het ene oordeel ook het andere niet. Soms zond of zendt de Heere ziekten zonder dat daar aanwijsbare oorzaken voor zijn bij de mens (afgezien van de zonden uiteraard). Maar de enorme verspreiding van de processierups is bijvoorbeeld een direct gevolg van menselijk handelen. In die zin kun je ook niet alles Gods oordelen noemen maar zijn er ook heel wat oordelen die we onszelf aan doen.

Zelf vind ik de benauwdheid van de tijd vooral bestaan uit het snel verdwijnende beslag van het Woord. Het van God los raken.

Overigens, als het over dodelijke ziekten gaat: ook ebola waart nog steeds rond elders op de wereld. Het is letterlijk zo ver van m'n bed dat ik me dat veel te weinig realiseer.
Precies. Zo sta ik er ook in hoor.

Daarom heb ik het artikel over de halsbandparkiet ook in dit topic geplaatst: de doorsnee (stads)mens staat te ver van de natuur vandaan.
Wij behoren rentmeesters van de Schepping te zijn; roofbouw / te weinig biologische diversiteit / landbouwgif / stenen tijdperk (betegelde tuinen) dat sterk bijdraagt aan de droogte, enz. behoort niet tot verantwoord rentmeesterschap.
Dat zijn oordelen die we over onszelf uitroepen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De eikenprocessierups

Bericht door Jongere »

Stof schreef:Maar de enorme verspreiding van de processierups is bijvoorbeeld een direct gevolg van menselijk handelen. In die zin kun je ook niet alles Gods oordelen noemen maar zijn er ook heel wat oordelen die we onszelf aan doen.
Dat is geen tegenstelling, denk ik. We lezen momenteel Ezechiël aan tafel. Wat me herhaaldelijk opvalt is dat één van de krachtigste oordelen die de Heere uitspreekt, is dat Hij het volk zal overgeven aan "hun eigen wegen".
Ik ben niet zo scheutig met het woord oordeel en zou het in verband met de rups (of welke concrete gebeurtenis dan ook) niet snel gebruiken. Ook rond de grote droogte vorig jaar aarzel ik, hoewel de gevolgen daarvan nog altijd merkbaar zijn.
Maar Gods oordeel kán wel betekenen dat Hij ons overlaat aan de gevolgen van ons eigen handelen. Genade is het als Hij ons daarvoor bewaart; en dat laatste gebeurt denk ik vaker dan wij ons beseffen.
Plaats reactie