Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door Zita »

-DIA- schreef: Als je op het filmpje klikt begrijp je wel hoe me dit tegen de borst stuit. Meer hoef ik er niet over te zeggen,
Welk filmpje?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:
-DIA- schreef: Als je op het filmpje klikt begrijp je wel hoe me dit tegen de borst stuit. Meer hoef ik er niet over te zeggen,
Welk filmpje?
De gegeven link:
http://www.ikjk-challenge.nl
Daarna klikken op "muziek", en ziet een filmpje, je wordt doorgeschakeld naar YouTube. Het doet erg denken aan een modern soort opwekkingsliederen met een modern-evangelische inslag. Het past in zoverre (onbedoeld!) in feite wel goed bij de "Veranderingen die zich voltrekken", in dit topic omdat het een van die veranderingen is die ik waarneem. Ik zie dat als verontrustende ontwikkelingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door DDD »

Volgens mij is er met het lied niets mis. En daar gaat het maar om.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door Johannes S »

Jantje schreef:
Johannes S schreef:
Jantje schreef:Inderdaad. Ik heb ook niets met een geloof waarbij Jezus aangenomen wordt als Vader
Jesaja 9:5 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst..
Niet mijn post uit zijn verband halen. Volgens mij snap je wel degelijk wat ik bedoel. Het deel wat is weggehaald, hoort er ook nog bij.
Het juichend christendom, wat God altijd maar als Vader aanroept, en praat alsof Hij de buurman is, zoals ik pas een dominee hoorde zeggen in zijn preek, is levensgevaarlijk en strookt niet met wat het Woord Gods ons leert.
Oke. Sorry. Die tekst kwam in m'n hoofd en wilde ik graag delen, dat was eigenlijk de intentie.
Daarvoor, het bericht van user Dia is vaag. Dat schijnt in sommige kringen een kenmerk van het echte te zijn, maar is het niet in mijn ogen.
Ik had dat filmpje nog niet gezien verder, maar dat is dus ook totaal niet mijn ding. Ik weet uit m'n eigen leven die verandering dat ik wel psalmen/liederen zongen, maar ten diepste zei het me niet wat het me moest zeggen. Geestelijk dood.
Als het Woord gaat leven en kracht gaat doen door de Heilige Geest dat is zo wonderbaar mooi. En iedere dag weer nodig en afhankelijk.
Als je Romeinen 3 wat ik aanhaalde gaat inleven, als je hart brandt als je het Woord leest, als je aan de Heere Jezus denkt, als je uitziet/verlangt naar Zijn terugkomst. We kunnen heel ons leven discussiëren over wat nu de juiste theologie is (op Refoforum bijvoorbeeld), naar de ander kijken of het bij haar/hem wel echt is allemaal, maar eigenlijk geestelijk dood zijn, en dan ineens is Hij er. Onverwacht. Als een dief in de nacht. Maar voor hen die Hem echt verwachten en de olie van de Heilige Geest in hun hart hebben (zie gelijkenis 5 wijze en 5 dwaze maagden) komt Hij niet zo heel onverwacht hoor, denk ik.

Als u nu innerlijk overtuigt bent in uw/jouw geweten dat u dit niet heeft, val Hem dan te voet, en laat Refoforum voorlopig voor wat het is, lieve mensen. Het kan allemaal geen uitstel leiden.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef: Het juichend christendom, wat God altijd maar als Vader aanroept, en praat alsof Hij de buurman is, zoals ik pas een dominee hoorde zeggen in zijn preek, is levensgevaarlijk en strookt niet met wat het Woord Gods ons leert.
Ik kan ik begrijpen. De bekende prof. Wisse sprak van een "jolig christendom", maar daarmee bedoelde hij hetzelfde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door Johannes S »

Jantje schreef:
Het juichend christendom, wat God altijd maar als Vader aanroept, en praat alsof Hij de buurman is, zoals ik pas een dominee hoorde zeggen in zijn preek, is levensgevaarlijk en strookt niet met wat het Woord Gods ons leert.
Dat leert het Woord niet en de Geest niet. Woord en Geest.
God is zeer heilig wordt je geleerd op de leerschool van de Heilige Geest.
Maar je gebruikt het woord levensgevaarlijk, ik proef daar angst in en eigenbelang.
Ken je ook de inleving dat je God in Zijn eer aantast en verdriet doet?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Niet mijn post uit zijn verband halen. Volgens mij snap je wel degelijk wat ik bedoel. Het deel wat is weggehaald, hoort er ook nog bij.
Het juichend christendom, wat God altijd maar als Vader aanroept, en praat alsof Hij de buurman is, zoals ik pas een dominee hoorde zeggen in zijn preek, is levensgevaarlijk en strookt niet met wat het Woord Gods ons leert.
Ik heb regelmatig andere kerken en evangelische en pinkstergemeentes bezocht in mijn studententijd. Ik denk dat jouw dominee een karikatuur maakt van hoe anderen God zien en God beleven. Het klopt dat men God vaak aanspreekt met Vader, maar nooit met een intonatie alsof het de buurman is.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door liz boer »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Niet mijn post uit zijn verband halen. Volgens mij snap je wel degelijk wat ik bedoel. Het deel wat is weggehaald, hoort er ook nog bij.
Het juichend christendom, wat God altijd maar als Vader aanroept, en praat alsof Hij de buurman is, zoals ik pas een dominee hoorde zeggen in zijn preek, is levensgevaarlijk en strookt niet met wat het Woord Gods ons leert.
Ik heb regelmatig andere kerken en evangelische en pinkstergemeentes bezocht in mijn studententijd. Ik denk dat jouw dominee een karikatuur maakt van hoe anderen God zien en God beleven. Het klopt dat men God vaak aanspreekt met Vader, maar nooit met een intonatie alsof het de buurman is.
Ik begrijp het ook niet, je praat tegen je vader anders dan tegen de buurman.
De Heere Jezus leert ons Zelf om God onze Vader te noemen, een collega van mij zei weleens, dat doe je dan alleen met je mond.

Dit volk belijdt mij wel met hun lippen, maar hun hart houdt zich verre van mij.

Je kunt blijven redeneren wanneer je God dan wel of niet Vader mag noemen en Hem nooit leren kennen.
Zou dat niet punt 1 op je agenda moeten zijn?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie