Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door Boertje »

Ik blijf volhouden we zijn er zelf debet aan, de gereformeerde gezindte is net zo werelds geworden als Israel ten tijde van Jeremia.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door liz boer »

Boertje schreef:Ik blijf volhouden we zijn er zelf debet aan, de gereformeerde gezindte is net zo werelds geworden als Israel ten tijde van Jeremia.
Werelds geworden, is er een overblijfsel?
Wat verstaan we onder werelds worden?
Wat doen we er zelf aan?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef:En
1 MAAR van de tijden en de gelegenheden, broeders, hebt gij niet van node dat men u schrijft.
2 Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen gelijk een dief in den nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede en zonder gevaar, dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw, en zij zullen het geenszins ontvlieden.
4 Maar gij, broeders, gij zijt niet in duisternis, dat u die dag als een dief zou bevangen.
5 Gij zijt allen kinderen des lichts en kinderen des dags; wij zijn niet des nachts, noch der duisternis.
6 Zo laat ons dan niet slapen, gelijk als de anderen, maar laat ons waken en nuchter zijn.
7 Want die slapen, slapen des nachts, en die dronken zijn, zijn des nachts dronken.
8 Maar wij die des dags zijn, laat ons nuchter zijn, aangedaan hebbende het borstwapen des geloofs en der liefde, en tot een helm de hoop der zaligheid.
9 Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid door onzen Heere Jezus Christus,
10 Die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij dat wij waken, hetzij dat wij slapen, tezamen met Hem leven zouden.
Hebben we ons wel eens zien slapen? Ik meen wel dat velen nu slapen. En dat lijkt me een ernstige zaak. En wie zal hier vrijuit gaan. En velen willen van geen oordeel weten, en denken dat het vrede en geen gevaar is. Zo is het toch? Daarom zijn ze ook niet bevreesd.
Daarom heb je de wapenrusting nodig.
Dat weten we ook wel, maar de kern van de zaak die ik hier bedoel wordt niet opgemerkt. Nu gaat het over slapende mensen. Een slapend mens is makkelijk te overrompelen. Maar ik houd ermee op, anders ontstaat er onherroepelijk weer gehakketak en dat wil ik niet.
(Misschien dat iemand daar wat meer van verstaat, die het wat kan uitleggen.)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door Boertje »

Nou ik begrijp je wel ik zie dit natuurlijk ook. Alleen ik stel mij de vraag zijn dit al tekenen van de eindtijd of is dit Gods hand omdat we zo aan het vervreemden zijn van onze oorspronkelijke roeping. We nemen het er net zo van in de wereld als anderen. Materialisme viert ook hoogtij in de gereformeerde gezindte. Kijk zondag eens op de parkeerplaats. Kijk eens naar de kleding van de gemiddelde kerkganger (de laatste mode). En vakanties: we doen hard mee, genieten en nog eens genieten, liefst meerdere keren per jaar. In ieder gezin zijn een aantal mobieltjes. En we zijn toch zo druk: vereniging, sporten, verjaardag, kerkvergaderingen etc. En hoeveel tijd is er over voor de ander en voor de Heere? Te druk, te druk. Nee mensen de zonde begint niet in de wereld maar bij ons. Moet ik nog meer zeggen.....
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef:En
1 MAAR van de tijden en de gelegenheden, broeders, hebt gij niet van node dat men u schrijft.
2 Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen gelijk een dief in den nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede en zonder gevaar, dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw, en zij zullen het geenszins ontvlieden.
4 Maar gij, broeders, gij zijt niet in duisternis, dat u die dag als een dief zou bevangen.
5 Gij zijt allen kinderen des lichts en kinderen des dags; wij zijn niet des nachts, noch der duisternis.
6 Zo laat ons dan niet slapen, gelijk als de anderen, maar laat ons waken en nuchter zijn.
7 Want die slapen, slapen des nachts, en die dronken zijn, zijn des nachts dronken.
8 Maar wij die des dags zijn, laat ons nuchter zijn, aangedaan hebbende het borstwapen des geloofs en der liefde, en tot een helm de hoop der zaligheid.
9 Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid door onzen Heere Jezus Christus,
10 Die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij dat wij waken, hetzij dat wij slapen, tezamen met Hem leven zouden.
Hebben we ons wel eens zien slapen? Ik meen wel dat velen nu slapen. En dat lijkt me een ernstige zaak. En wie zal hier vrijuit gaan. En velen willen van geen oordeel weten, en denken dat het vrede en geen gevaar is. Zo is het toch? Daarom zijn ze ook niet bevreesd.
Daarom heb je de wapenrusting nodig.
Dat weten we ook wel, maar de kern van de zaak die ik hier bedoel wordt niet opgemerkt. Nu gaat het over slapende mensen. Een slapend mens is makkelijk te overrompelen. Maar ik houd ermee op, anders ontstaat er onherroepelijk weer gehakketak en dat wil ik niet.
(Misschien dat iemand daar wat meer van verstaat, die het wat kan uitleggen.)
Ik heb nog een bericht geplaatst...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef:En
1 MAAR van de tijden en de gelegenheden, broeders, hebt gij niet van node dat men u schrijft.
2 Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen gelijk een dief in den nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede en zonder gevaar, dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw, en zij zullen het geenszins ontvlieden.
4 Maar gij, broeders, gij zijt niet in duisternis, dat u die dag als een dief zou bevangen.
5 Gij zijt allen kinderen des lichts en kinderen des dags; wij zijn niet des nachts, noch der duisternis.
6 Zo laat ons dan niet slapen, gelijk als de anderen, maar laat ons waken en nuchter zijn.
7 Want die slapen, slapen des nachts, en die dronken zijn, zijn des nachts dronken.
8 Maar wij die des dags zijn, laat ons nuchter zijn, aangedaan hebbende het borstwapen des geloofs en der liefde, en tot een helm de hoop der zaligheid.
9 Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid door onzen Heere Jezus Christus,
10 Die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij dat wij waken, hetzij dat wij slapen, tezamen met Hem leven zouden.
Hebben we ons wel eens zien slapen? Ik meen wel dat velen nu slapen. En dat lijkt me een ernstige zaak. En wie zal hier vrijuit gaan. En velen willen van geen oordeel weten, en denken dat het vrede en geen gevaar is. Zo is het toch? Daarom zijn ze ook niet bevreesd.
Daarom heb je de wapenrusting nodig.
Dat weten we ook wel, maar de kern van de zaak die ik hier bedoel wordt niet opgemerkt. Nu gaat het over slapende mensen. Een slapend mens is makkelijk te overrompelen. Maar ik houd ermee op, anders ontstaat er onherroepelijk weer gehakketak en dat wil ik niet.
(Misschien dat iemand daar wat meer van verstaat, die het wat kan uitleggen.)
Ik denk zo dat DIA wil benadrukken dat er velen zijn die niet uit de zondeslaap wakker gemaakt zijn door de werking van Gods Geest. Anderen noemen teksten die aanwijzen dat ook de gelovigen weer in slaap kunnen raken, wat een zondige nalatigheid is, net zoals het slapen van de discipelen dat was toen Jezus in de hof was. En dan heeft Boertje er helemaal gelijk in dat dat onze verantwoordelijkheid is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:Ik blijf volhouden we zijn er zelf debet aan, de gereformeerde gezindte is net zo werelds geworden als Israel ten tijde van Jeremia.
Dat geloof ik ook.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door Jantje »

Ik moest vandaag, bij het lezen van dit draadje, over 'we' en 'wij', denken aan de volgende tekst: Matthéüs 16 vers 15: Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij dat Ik ben?
Laten we die vraag maar voor onszelf invullen. Dan kijken we niet zou gauw meer naar een ander, maar dan gaat de hand in eigen boezem en op de mond.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Ik moest vandaag, bij het lezen van dit draadje, over 'we' en 'wij', denken aan de volgende tekst: Matthéüs 16 vers 15: Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij dat Ik ben?
Laten we die vraag maar voor onszelf invullen. Dan kijken we niet zou gauw meer naar een ander, maar dan gaat de hand in eigen boezem en op de mond.
Daar kun je onze collectieve verantwoordelijkheid niet mee wegstrepen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door Jantje »

gallio schreef:
Jantje schreef:Ik moest vandaag, bij het lezen van dit draadje, over 'we' en 'wij', denken aan de volgende tekst: Matthéüs 16 vers 15: Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij dat Ik ben?
Laten we die vraag maar voor onszelf invullen. Dan kijken we niet zou gauw meer naar een ander, maar dan gaat de hand in eigen boezem en op de mond.
Daar kun je onze collectieve verantwoordelijkheid niet mee wegstrepen.
Uiteraard niet. Maar er wordt nogal veel naar anderen gewezen. Een dominee die ik veel beluister zegt vaak in zijn gebed dat wij als kerk en gezindte zélf als eerste schuldig staan, éérst persoonlijk en dán pas collectief. We (en ik incluis) zijn lauw en koud geworden en geen zoutend zout meer. En dát moet ons (en mij) aangrijpen. Gaat er, ook in het dagelijks leven, nog wat van mij uit? Of houd ik het allemaal voor mijzelf?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door refo »

Jantje schreef:
gallio schreef:
Jantje schreef:Ik moest vandaag, bij het lezen van dit draadje, over 'we' en 'wij', denken aan de volgende tekst: Matthéüs 16 vers 15: Hij zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij dat Ik ben?
Laten we die vraag maar voor onszelf invullen. Dan kijken we niet zou gauw meer naar een ander, maar dan gaat de hand in eigen boezem en op de mond.
Daar kun je onze collectieve verantwoordelijkheid niet mee wegstrepen.
Uiteraard niet. Maar er wordt nogal veel naar anderen gewezen. Een dominee die ik veel beluister zegt vaak in zijn gebed dat wij als kerk en gezindte zélf als eerste schuldig staan, éérst persoonlijk en dán pas collectief. We (en ik incluis) zijn lauw en koud geworden en geen zoutend zout meer. En dát moet ons (en mij) aangrijpen. Gaat er, ook in het dagelijks leven, nog wat van mij uit? Of houd ik het allemaal voor mijzelf?
Als iemand geen zoutend zout is, is deze persoon geen christen. Als van iemand niets uitgaat, idem.
Bron: Jezus in de bergrede.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door Posthoorn »

liz boer schreef:De media is daar tegenover een mooi middel om het evangelie te verspreiden, informatie uit te wisselen en op RF te zitten.
'Media' is het meervoud van medium. :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door refo »

Het woord 'media' wordt langzamerhand een enkelvoud-begrip voor de pers.

In het verleden heette een dwarsligger op het spoor een biel. Meervoud biels. Nu wordt dat meervoud gezien als enkelvoud en is er een niuw meervoud: bielzen.
Over een tijdje zal het meervoud-begrip 'media's' zijn intrede doen. Niet fraai, maar je houdt het niet tegen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door liz boer »

Boertje schreef:Nou ik begrijp je wel ik zie dit natuurlijk ook. Alleen ik stel mij de vraag zijn dit al tekenen van de eindtijd of is dit Gods hand omdat we zo aan het vervreemden zijn van onze oorspronkelijke roeping. We nemen het er net zo van in de wereld als anderen. Materialisme viert ook hoogtij in de gereformeerde gezindte. Kijk zondag eens op de parkeerplaats. Kijk eens naar de kleding van de gemiddelde kerkganger (de laatste mode). En vakanties: we doen hard mee, genieten en nog eens genieten, liefst meerdere keren per jaar. In ieder gezin zijn een aantal mobieltjes. En we zijn toch zo druk: vereniging, sporten, verjaardag, kerkvergaderingen etc. En hoeveel tijd is er over voor de ander en voor de Heere? Te druk, te druk. Nee mensen de zonde begint niet in de wereld maar bij ons. Moet ik nog meer zeggen.....
Hier een stukje over de wereld gelijk worden, het gaat ons allemaal aan ook als we niet materialistisch zijn. Lucas 6

34 En indien gij leent dengenen, van welke gij hoopt weder te ontvangen, wat dank hebt gij? Want ook de zondaars lenen den zondaren, opdat zij evengelijk weder mogen ontvangen. 35 Maar hebt uw vijanden lief, en doet goed, en leent, zonder iets weder te hopen; en uw loon zal groot zijn, en gij zult kinderen des Allerhoogsten zijn; want Hij is goedertieren over de ondankbaren en bozen. 36 Weest dan barmhartig, gelijk ook uw Vader barmhartig is. 37 En oordeelt niet, en gij zult niet geoordeeld worden; verdoemt niet, en gij zult niet verdoemd worden; laat los, en gij zult losgelaten worden. 38 Geeft, en u zal gegeven worden; een goede, neergedrukte, en geschudde en overlopende maat zal men in uw schoot geven; want met dezelfde maat, waarmede gijlieden meet, zal ulieden wedergemeten worden.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Actueel: Veranderingen die zich voltrekken

Bericht door Johannes S »

Framboos schreef:Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
Misschien wel heel veel geloof, maar ook HET geloof uit Romeinen 3?
Welken God voorgesteld heeft tot een Verzoening door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden die tevoren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods,
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie