Veranderende wereld-Ander wereld- en mensbeeld.

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Veranderende wereld-Ander wereld- en mensbeeld.

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:Veranderingen zijn niet per definitie negatief. Maar er zijn ook veranderingen die we moeilijk positief kunnen duiden. Veranderingen die ons leven veranderen. Veranderingen die ons dwingen anders te leven.

● Nederland moet "van het gas". In onze gemeente worden geen nieuwe huizen meer opgeleverd met een gasaansluiting.

● De benzine en dieselauto moet weg. Die belaagd onze gezondheid. De elektrische auto heeft de toekomst? Duur! En benzine- en dieselauto`s moeten extra belast worden. Dat is een grote lastenverzwaring die niet iedereen kan opbrengen.

● De zorg verkeert in een crisis. Hulp is er vaak niet, of te weinig. De zorgmaatschappij is verleden tijd. De mens wordt egoïstischer, brutaler, gewelddadiger, en... soms liever, maar dat is zeer selectief...

● De helft van de planten- en diersoorten in 's werelds rijkste natuurgebieden in gevaar door klimaatverandering. Verscheidene vlinders sterven uit, evenals vogels, en andere dieren.

● Eikenprocessierups rukt op naar Nederland. Kunnen kinderen nog, zoals in de jaren 60 onbekommerd in de bossen spelen, en kunnen we nog zonder gevaar van een tekenbeet verzekerd wandelen?

● Het aantal teken in Nederland afgelopen jaren toegenomen. Teken brengen besmettelijke en soms dodelijke ziektes mee.

● De wolf lijkt zich definitief in Nederland te vestigen. We dachten dat Nederland wolf-vrij en -veilig was...

● Na acceptatie door het gros van de wereldbevolking van alternatieve samenlevingsvormen zijn we er nog niet. Het aantal soorten anders geaarde mensen blijkt groter te zijn dan alleen hetero's en homo's...

● Zwarte Piet lijkt een teken van een toenemende rassenproblematiek die er niet was, en wel bestaande tegenstellingen lijken groter te worden.

● PostNL is neutraal, en neutraliteit moet doorgaan! Wie heeft het recht om te zeggen dat het Christendom uniek is, of zelfs beter dan andere godsdiensten. Kerstzegels moeten dus Decemberzegels genoemd worden, in Nederland tot nu toe het eerste land in de wereld dat de gewoonte heeft Kerstpostzegels uit te geven.

● De aarde droogt enerzijds uit, de aarde verdrinkt anderzijds. Noodweer komt steeds vaker en in heftiger vormen voor.

Zomaar een paar alarmroepen, die ons wat te zeggen hebben. Maar ze zullen wel niet gehoord worden. En als ze gehoord worden vaak te snel weer vergeten, zo vrees ik.
@DIA alles is altijd in verandering. Nu gaat het alleen veel sneller, ook omdat de wereld een dorp is geworden qua communicatie.
Eén is er gelukkig onveranderlijk! Dat is en moet de Vaste Rots in ons leven zijn. Kennen we Hem dan is ons leven veilig! Kennen we Hem niet dan zijn we niet veilig. Hoe veilig we ons ook kunnen voelen in zekerheden en vaste patronen!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Veranderende wereld-Ander wereld- en mensbeeld.

Bericht door Terri »

Regelmatig worden er stukjes gepost door Dia waar hij min of meer aan geeft dat we in het eind ter tijden leven.
Daar komen dan weer tegen reacties op, zo van, er is niets nieuws onder de zon en wordt het weerlegd als dat het op veel punten nog wel mee valt.
Is dit enkel pessimisme tegenover positivisme?
Zijn er geen aanwijzingen dat de Heere Jezus spoedig terugkomt?
Of spelen er andere overwegingen?
Bij de een wellicht het enorm sterke verlangen naar Zijn komst en die leidt dat dan uit veel gebeurtenissen af die gebeuren.
Maar bij de ander juist (misschien lastig om toe te geven) het nuanceren omdat het leven hier ook nog zoveel goeds heeft?
Het eerste lijkt geestelijker....
Hoe oprecht zijn we?
En misschien heeft je karakter er ook mee te maken?
Ik loop hier al heel lang over te denken.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Veranderende wereld-Ander wereld- en mensbeeld.

Bericht door liz boer »

Terri schreef:Regelmatig worden er stukjes gepost door Dia waar hij min of meer aan geeft dat we in het eind ter tijden leven.
Daar komen dan weer tegen reacties op, zo van, er is niets nieuws onder de zon en wordt het weerlegd als dat het op veel punten nog wel mee valt.
Is dit enkel pessimisme tegenover positivisme?
Zijn er geen aanwijzingen dat de Heere Jezus spoedig terugkomt?
Of spelen er andere overwegingen?
Bij de een wellicht het enorm sterke verlangen naar Zijn komst en die leidt dat dan uit veel gebeurtenissen af die gebeuren.
Maar bij de ander juist (misschien lastig om toe te geven) het nuanceren omdat het leven hier ook nog zoveel goeds heeft?
Het eerste lijkt geestelijker....
Hoe oprecht zijn we?
En misschien heeft je karakter er ook mee te maken?
Ik loop hier al heel lang over te denken.
Nee we mogen/moeten op de tekenen van de tijden letten, we mogen de komst van de Heere Jezus verwachten, maar ieder keer een rijtje neerzetten en doorleven, dat gaat niet.
Bekering is nodig geloof in de Heere Jezus en Zijn offer uit genade aanvaarden.
Wat moet je anders met de waarnemingen?
Ach en och zeggen en weer doorgaan met je leven zonder God?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Veranderende wereld-Ander wereld- en mensbeeld.

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef:Regelmatig worden er stukjes gepost door Dia waar hij min of meer aan geeft dat we in het eind ter tijden leven.
Daar komen dan weer tegen reacties op, zo van, er is niets nieuws onder de zon en wordt het weerlegd als dat het op veel punten nog wel mee valt.
Is dit enkel pessimisme tegenover positivisme?
Zijn er geen aanwijzingen dat de Heere Jezus spoedig terugkomt?
Of spelen er andere overwegingen?
Bij de een wellicht het enorm sterke verlangen naar Zijn komst en die leidt dat dan uit veel gebeurtenissen af die gebeuren.
Maar bij de ander juist (misschien lastig om toe te geven) het nuanceren omdat het leven hier ook nog zoveel goeds heeft?
Het eerste lijkt geestelijker....
Hoe oprecht zijn we?
En misschien heeft je karakter er ook mee te maken?
Ik loop hier al heel lang over te denken.
Het gaat veelal over ‘we zien het niet meer, want nu is het erger dan vroeger’. Daar komen dan reacties op die aangeven hoe zaken vroeger waren. Zeker niet beter over het algemeen.
Jij gebruikt nu ook het woordje we. Ik zou het gewoon vaker bij jezelf houden, dan anderen in je mening te betrekken.
Tevens lijkt er direct van het negatieve uit te worden gegaan. ‘We’ verwachten de Heere niet (meer). Ik geloof oprecht dat dat voor velen niet zo is.

Dat negatieve zien, ook op het feit soms dat God ‘bijna niet meer werkt’, kan mij soms behoorlijk verontwaardigen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Veranderende wereld-Ander wereld- en mensbeeld.

Bericht door Terri »

Laat duidelijk zijn; ik bedoel niemand specifiek. Het zijn oprechte vragen die bij mij leven en ik ben het helemaal eens met de post van @ Liz Boer. Dat ik idd 1 keer het algemene woordje we heb gebruikt doet niets af aan de vraag op zich.
Ik zit er soms wel mee of mijn overwegingen wel geestelijk zijn.
Maar laat ik het anders verwoorden; wat zijn concrete aanwijzingen dat de Heere Jezus spoedig terugkomt?
Als kind kreeg ik altijd mee, eerst moet Israël tot bekering komen.
Later begreep ik dat naar aanleiding van sommige teksten er geconcludeerd werd dat het Evangelie op alle plekken in de wereld gepredikt moet zijn.
Inmiddels zijn er ook andere Bijbelse gegevens denk ik, wie wil ze delen?
Plaats reactie