Passief waarnemen? Of... om op te merken?

aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

begrijp jij de kanttekening wel?
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

en als je het er niet mee eens bent, zou het mooi zijn als je een inhoudelijke en beargumenteerde weerlegging geeft
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Thuisvrouw »

liz boer schreef:
Thuisvrouw schreef:
aline1984 schreef:even voor roos, haar interpretatie klopt hier niet. ze gaat uit van uitbreidend parallellisme (waarbij tweede deel van het vers een uitbreiding vormt van het eerste deel), maar hier is sprake van een antithetisch parallellisme (de ene helft van het vers en de tweede helft bevatten een bepaalde vorm van tegenstelling). heel belangrijk om psalmen en spreuken uit te leggen
Dus als ik het goed begrijp hebben de kanttekeningen het antithetisch parallellisme in de tekst van Spreuken (Welkgelukzalig is de mens die geduriglijk vreest) goed uitgelegd? Het is dus breder dan het bang wezen voor een verhard hart?
Als dat zo is slaat de tegenstelling nergens op.
Als je na ontvangen genade voortdurend bang voor God moet zijn... is je Godsdienst niets andets dan de godsdiensten van de wereld, door Jezus Christus is de angst weg... ik ben verzekerd dat (...) ons zalkunnen scheiden van de liefde Gods die is in Christus Jezus onze Heere.
Vrees voor de zonde? Ja
Vrees voor jezelf? Ja
Maar bang zijn voor God? Nee

Hoe vaak worden dogma's geseteld op een Bijbeltekst die ook nog ens verkeerd uitgelegd worden...

Altijd bang zijn voor God?
Remonstrants! Nooit zekerheid! Altijd zelf je aangenaam voor God moeten maken!
Dit is de vrucht en angst zit er niet bij!

Galaten 5

22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. 23 Tegen de zodanigen is de wet niet. 24 Maar die van Christus zijn, hebben het vlees gekruist met de bewegingen en begeerlijkheden.
Het zou goed zijn Liz, als je eerst eens goed las. Sorry, maar niemand heeft het hierover de slaafse vrees. Dus het bang zijn voor God. Ik vind het licht frusterend als er steeds iets anders uit mijn posts gehaald word dan ik bedoel. Plus de lappen bijbelteksten die daar vervolgens ook niks mee van doen hebben. Ik had het hierover :
Welgelukzalig is de mens 32die geduriglijk vreest.

32 Dat is, die oprechtelijk bekeerd zijnde door waren eerbied, dien hij God toedraagt, Hem vreest te vertoornen, en voor ogen nemende de straffen die den kwaden bereid zijn, zich in ootmoed en kinderlijke vreze naar de geboden Gods aanstelt, om niet verloren te gaan.

En daar gaat het dus over. Verder stelde ik de vraag aan aline1984. Het kan zijn dat jij het niet eens bent met de kanttekening. Dat mag. Maar daar ging mijn vraag niet over.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

@ Thuisvrouw: de brede uitleg van de kanttek. lijkt mij inderdaad juist.

het is dus de vrees van iemand die:
- echt bekeerd is.
- God eerbied toedraagt
- er bang voor is om Hem te vertoornen
- let op de straffen die God voor de kwaden bereid heeft
- in ootmoed en kinderlijke vreze in het spoor van Gods geboden wil gaan om niet verloren te gaan

(Dat is, die oprechtelijk bekeerd zijnde door waren eerbied, dien hij God toedraagt, Hem vreest te vertoornen, en voor ogen nemende de straffen die den kwaden bereid zijn, zich in ootmoed en kinderlijke vreze naar de geboden Gods aanstelt, om niet verloren te gaan.)

tegenover deze houding staat een mens die dit alles niet doet, en zijn hart verhardt. zo iemand vreest er niet voor om in het kwade te vallen. maar hij valt er wel in. dat is de bedoeling van het antithetisch parallellisme
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Thuisvrouw »

aline1984 schreef:@ Thuisvrouw: de brede uitleg van de kanttek. lijkt mij inderdaad juist.

het is dus de vrees van iemand die:
- echt bekeerd is.
- God eerbied toedraagt
- er bang voor is om Hem te vertoornen
- let op de straffen die God voor de kwaden bereid heeft
- zich in ootmoed en kinderlijke vreze in het spoor van Gods geboden wil gaan om niet verloren te gaan

(Dat is, die oprechtelijk bekeerd zijnde door waren eerbied, dien hij God toedraagt, Hem vreest te vertoornen, en voor ogen nemende de straffen die den kwaden bereid zijn, zich in ootmoed en kinderlijke vreze naar de geboden Gods aanstelt, om niet verloren te gaan.)

tegenover deze houding staat een mens die dit alles niet doet, en zijn hart verhardt. zo iemand vreest er niet voor om in het kwade te vallen. maar hij valt er wel in. dat is de bedoeling van het antithetisch parallellisme
Dank je wel. Zeer duidelijk. Die kanttekeningen zijn zo gek nog niet. ;)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Zeeuw »

aline1984 schreef:@ Thuisvrouw: de brede uitleg van de kanttek. lijkt mij inderdaad juist.

het is dus de vrees van iemand die:
- echt bekeerd is.
- God eerbied toedraagt
- er bang voor is om Hem te vertoornen
- let op de straffen die God voor de kwaden bereid heeft
- in ootmoed en kinderlijke vreze in het spoor van Gods geboden wil gaan om niet verloren te gaan

(Dat is, die oprechtelijk bekeerd zijnde door waren eerbied, dien hij God toedraagt, Hem vreest te vertoornen, en voor ogen nemende de straffen die den kwaden bereid zijn, zich in ootmoed en kinderlijke vreze naar de geboden Gods aanstelt, om niet verloren te gaan.)

tegenover deze houding staat een mens die dit alles niet doet, en zijn hart verhardt. zo iemand vreest er niet voor om in het kwade te vallen. maar hij valt er wel in. dat is de bedoeling van het antithetisch parallellisme
Dat is toch ongeveer hetzelfde als je een aantal posts geleden al schreef en waar ik toen aangaf het mee eens te zijn? :D.

Maar wil jij nog eens ingaan op mijn opmerking, heb hem toen niet als vraag gesteld, over streepje 1 tov laatste stukje streepje 5. Want dat laatste stukje klinkt als een soort van werkverbond/mogelijk alsnog afvallen van bekeerden, maar ik denk niet dat het zo bedoeld is.
Oh, ik zie dat @Thuisvrouw het heel helder vindt. Kun jij me wellicht met die laatste vraag wat verder helpen?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door liz boer »

@thuisvrouw
Dit hele topic gaat over bang zijn voor God, voor Zijn straffen, over de kanttekening bij geduriglijk vrezen...
De kanttekening geeft geen aanleiding om deze discussie zo te voeren. Als je Hem vreest te vertoornen is dat uit liefde voor Hem en niet als als vrees zoals het hier steeds gezegd wordt.

Dan nog even ik raadpleeg de kanttekeningen iedere(!) dag. Verrijkend maar niet onfeilbaar...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

@ liz: toch wek je de indruk dat je het met deze kanttekening niet helemaal eens bent. ook door je laatste zin.

dat kan. de kanttek. zijn inderdaad niet onfeilbaar. maar je moet toch wel van heel goede huize komen om het beter te weten dan zo'n gezelschap van Godgeleerde en vooral door God geleerde theologen. ik denk dat het in zo'n geval beter is om te vragen, of jij ook mag zien wat zij zagen. dat is ootmoed (een vrucht van Gods Geest) en het verstaan van de bijbel met al de heiligen.
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

@ zeeuw: die laatste zin kun je denk ik dogmatisch betwijfelen met een beroep op de volharding van de heiligen. maar ik denk dat die zin in het bevindelijke leven van Gods kinderen juist wel verstaan wordt. het geloof leeft nu eenmaal niet van redeneringen
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Zeeuw »

aline1984 schreef:@ zeeuw: die laatste zin kun je denk ik dogmatisch betwijfelen met een beroep op de volharding van de heiligen. maar ik denk dat die zin in het bevindelijke leven van Gods kinderen juist wel verstaan wordt. het geloof leeft nu eenmaal niet van redeneringen
O ja zeker. Ik vind dat één van de moeilijkste zaken. Het kan zo schommelen. En het kan zo pijn doen om toch nog te zondigen, terwijl God zo goed is.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Thuisvrouw »

Vandaag de dag haalt men als leek een lexicon Hebreeuws of Grieks en gaat de grondtekst 'hertalen'. En weet het natuurlijk dan altijd beter.

Zeer gevaarlijk. Maar dat terzijde.

@zeeuw als je de post van aline 1984 nog eens goed leest, zie je het antwoord eigelijk al staan. Als er in de tekst dus sprake is van een antithetisch parallelisme, zullen degene die geduriglijk vrezen niet verloren gaan. Maar daarentegen degenen die hun hart verhardden wel..

Waarbij ik natuurlijk dien op te merken dat de grond van hun zaligheid niet in het vrezen ligt maar in Jezus Christus. Maar dat moge duidelijk zijn.
Laatst gewijzigd door Thuisvrouw op 21 nov 2018, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Herman »

Judas vers 22 en 23 werpt ook een goed licht op het begrip vrees, en wel vrees voor het oordeel voor hardnekkigen.

Wat mij betreft mag het oordeel nadrukkelijker aan de orde gesteld worden als het gaat over de Godsvreze. Die maakt daar onlosmakelijk onderdeel vanuit en de groten onder onze voorgangers als Luther en Augustinus waren niet de minsten die dit in hun geloofsbeoefening uitstraalden.

Het hedendaagse subtiele onderscheid tussen slaafse vrees en kinderlijke vrees, werkt m.i. in de hand dat de vrees voor het oordeel niet meer serieus genomen hoeft te worden.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Zeeuw »

Thuisvrouw schreef:Vandaag de dag haalt men als leek een lexicon Hebreeuws of Grieks en gaat de grondtekst 'hertalen'. En weet het natuurlijk dan altijd beter.

Zeer gevaarlijk. Maar dat terzijde.

@zeeuw als je de post van aline 1984 nog eens goed leest, zie je het antwoord eigelijk al staan. Als er in de tekst dus sprake is van een antithetisch parallelisme, zullen degene die geduriglijk vrezen niet verloren gaan. Maar daarentegen degenen die hun hart verhardden wel..
Nounou, u bedient zich ineens van mooie termen :D
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

@ herman: eens wat je eerste alinea betreft. ik weet niet of je kunt zeggen, dat het onderscheid tussen slaafse vrees en kinderlijke vrees een subtiel hedendaags onderscheid is. volgens mij komt het in andere woorden in de Bijbel voor (dienstbaarheid tot vreze, Geest der aanneming tot kinderen).

wel denk ik dat sommige mensen met een beroep op deze tegenstelling bepaalde elementen uit de kanttek. op Spreuken 28:14 wegmasseren. dat ten onrechte. je noemt judas: 22-23. ik denk ook aan habakuk: als ik Uw rede gehoord heb, zo heb ik gevreesd... daar wordt niet geredeneerd, maar gevreesd en gebeden om ontferming.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Thuisvrouw »

Zeeuw schreef:
Thuisvrouw schreef:Vandaag de dag haalt men als leek een lexicon Hebreeuws of Grieks en gaat de grondtekst 'hertalen'. En weet het natuurlijk dan altijd beter.

Zeer gevaarlijk. Maar dat terzijde.

@zeeuw als je de post van aline 1984 nog eens goed leest, zie je het antwoord eigelijk al staan. Als er in de tekst dus sprake is van een antithetisch parallelisme, zullen degene die geduriglijk vrezen niet verloren gaan. Maar daarentegen degenen die hun hart verhardden wel..
Nounou, u bedient zich ineens van mooie termen :D
Nee hoor deze term kwam een aantal blz. terug al in beeld. Eerlijk overgetypt. :huhu
Plaats reactie