Passief waarnemen? Of... om op te merken?

aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

@wandelende
aline1984 schreef:
en als mensen die vrees wegpraten met: "vroeger toen ik de Heere niet kende vreesde ik maar nu vertrouw ik blijmoedig" vind ik dat er veel te vrezen is
V: Ok, Aline1984... je bedoelde dus die vrees waarover spreuken het heeft, als gezegd wordt: 'welgelukzalig is de man die geduriglijk vreest'?

A: Ja, die vrees bedoelde ik.

V: dus je bedoelt niet de slaafse vrees van de dienstbaarheid?

A: nee, die vrees bedoel ik niet.

V: dus je wel zeggen dat de bijbel nog een andere vrees kent, die als het goed is altijd blijft in het leven van Gods kinderen?

A: ja, dat wil ik zeggen

V: en wat zeg je dan tegen mensen die dat een vervelende combinatie vinden: kind van God zijn en geduriglijk vrezen?

A: lees de bijbel en lees ook de kanttekeningen.

V: hmmm, ok........
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

met dank aan wijlen ds. Van Reenen voor zijn bart en kees-model :)
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Roos2018 »

Chrisje72 schreef:Wat DIA denk ik werkelijk bedoelt met deze "opmerkzaam" topics is dat er in Openbaringen gesproken wordt over zeer zware tijden en vervolgingen voor Christenen. En wie zou dan niet vrezen als hij ziet dat dat eraan zit te komen? Juist gelovigen, hoewel ze zich gewassen weten in het bloed van het Lam, kunnen daar met angst en beven tegenop zien. Zouden zijn dat wel kunnen verdragen?
En dat zie ik nou nooit terug in de reacties dat het om die vrees kan gaan.
Wij worden dagelijks geconfronteerd met christenvervolging @Chrisje72. Toch bemerk ik in de vervolgde gemeente meer de houding die te vinden is in Matth. 10:
21 En de ene broeder zal den anderen broeder overleveren tot den dood, en de vader het kind, en de kinderen zullen opstaan tegen de ouders, en zullen hen doden.
22 En gij zult van allen gehaat worden om Mijn Naam; maar die volstandig zal blijven tot het einde, die zal zalig worden.


Matth. 6:
34 Zijt dan niet bezorgd tegen den morgen; want de morgen zal voor het zijne zorgen; elke dag heeft genoeg aan zijn zelfs kwaad.
Thuisvrouw
Berichten: 571
Lid geworden op: 08 mar 2018, 10:02

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Thuisvrouw »

aline1984 schreef:met dank aan wijlen ds. Van Reenen voor zijn bart en kees-model :)
Haha :) dag aline1984, welkom op het forum! ;)
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

dankjewel, thuisvrouw!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
Chrisje72 schreef:Wat DIA denk ik werkelijk bedoelt met deze "opmerkzaam" topics is dat er in Openbaringen gesproken wordt over zeer zware tijden en vervolgingen voor Christenen. En wie zou dan niet vrezen als hij ziet dat dat eraan zit te komen? Juist gelovigen, hoewel ze zich gewassen weten in het bloed van het Lam, kunnen daar met angst en beven tegenop zien. Zouden zijn dat wel kunnen verdragen?
En dat zie ik nou nooit terug in de reacties dat het om die vrees kan gaan.
Goed dat je dit opmerkt. Ik denk wel dat een oorzaak zou kunnen zijn dat er een zekere eenzijdigheid wordt geconstateerd, en dat sommigen daarom aan de andere kant van het bootje gaan hangen om wat evenwicht te krijgen.
Het ging hier niet voor de vrees om vervolging, het ging over deze post van DIA:
Dat zijn wel een zeer bevoorrechte en gelukkige mensen. Ik kom ze eerlijk gezegd, weinig tegen. Maar ja, ik ken ook niet iedereen. Er zullen er zeker zijn die bij tijden in de dadelijke beleving hebben. Dat geloof ik vast wel. Het vreemde is wel dat mensen die dit kennen, ook de vrees verstaan. Die hebben toch ook wel eens wat beleeft van wat we lezen: Onze God is een verterend vuur. En wie kan er bij een eeuwige gloed wonen? Maar ik zei: Ze zullen er zeker hier en daar nog wel zijn.
Daarna ging het over vrees... maar de hele tekst luidt:
14 Welgelukzalig is de mens die geduriglijk vreest; maar die zijn hart verhardt, zal in het kwaad vallen.
Het woord vreest: מְ פַ חֵ ד eerbied, respect, ontzag... maar mijn kennis reikt niet zo ver, misschien weet Roos2018 het? of Valkce?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

mmm, is een vorm van pachad (sorry heb even geen hebreeuws font). betekenis: awe 1, disaster 1, dread 20, fear 9, great 1, great fear 1, great fear where fear 1, object of dread 1, panic 1, terror 10, terrors 1, unconcerned* 1, what 1

(heb tijdens verblijf in egypte veel met hebreeuws gedaan)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Wandelende »

aline1984 schreef:@wandelende
aline1984 schreef:
en als mensen die vrees wegpraten met: "vroeger toen ik de Heere niet kende vreesde ik maar nu vertrouw ik blijmoedig" vind ik dat er veel te vrezen is
V: Ok, Aline1984... je bedoelde dus die vrees waarover spreuken het heeft, als gezegd wordt: 'welgelukzalig is de man die geduriglijk vreest'?

A: Ja, die vrees bedoelde ik.

V: dus je bedoelt niet de slaafse vrees van de dienstbaarheid?

A: nee, die vrees bedoel ik niet.

V: dus je wel zeggen dat de bijbel nog een andere vrees kent, die als het goed is altijd blijft in het leven van Gods kinderen?

A: ja, dat wil ik zeggen

V: en wat zeg je dan tegen mensen die dat een vervelende combinatie vinden: kind van God zijn en geduriglijk vrezen?

A: lees de bijbel en lees ook de kanttekeningen.

V: hmmm, ok........
Waarom is dit voor mij bedoeld?
(~)
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Roos2018 »

liz boer schreef: Daarna ging het over vrees... maar de hele tekst luidt:
14 Welgelukzalig is de mens die geduriglijk vreest; maar die zijn hart verhardt, zal in het kwaad vallen.
Het woord vreest: מְ פַ חֵ ד eerbied, respect, ontzag... maar mijn kennis reikt niet zo ver, misschien weet Roos2018 het? of Valkce?
אַשְׁרֵ֣י אָ֖דָם מְפַחֵ֣ד תָּמִ֑יד
ashree adam mfached tamied
Letterlijk staat er: welgelukzalig de mens die altijd bang/bevreesd is (hier wordt bedoeld: iemand die bang is voor zichzelf, om zijn hart te verharden).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Chrisje72 schreef:Wat DIA denk ik werkelijk bedoelt met deze "opmerkzaam" topics is dat er in Openbaringen gesproken wordt over zeer zware tijden en vervolgingen voor Christenen. En wie zou dan niet vrezen als hij ziet dat dat eraan zit te komen? Juist gelovigen, hoewel ze zich gewassen weten in het bloed van het Lam, kunnen daar met angst en beven tegenop zien. Zouden zijn dat wel kunnen verdragen?
En dat zie ik nou nooit terug in de reacties dat het om die vrees kan gaan.
Goed dat je dit opmerkt. Ik denk wel dat een oorzaak zou kunnen zijn dat er een zekere eenzijdigheid wordt geconstateerd, en dat sommigen daarom aan de andere kant van het bootje gaan hangen om wat evenwicht te krijgen.
Inderdaad is dit een goede opmerking. Maar ook dan blijft staan dat er geen afval der heiligen is. En ik geloof dat het dan ook zo zal zijn dat degenen die vervolgd worden om Zijns Naams wil kracht zullen krijgen in de verdrukking. Is het niet zo dat de martelaren in de geschiedenis juichend ten hemel ingingen?

Een vaste Burcht is onze God,
een toevlucht voor de Zijnen!
Al drukt het leed, al dreigt het lot,
Hij doet Zijn hulp verschijnen!
De vijand rukt vast aan
met opgestoken vaân;
hij draagt zijn rusting nog
van gruwel en bedrog,
maar zal als kaf verdwijnen!

Geen aardse macht begeren wij,
die gaat welras verloren.
Ons staat de sterke Held ter zij,
dien God ons heeft verkoren.
Vraagt gij Zijn naam? Zo weet,
dat Hij de Christus heet,
Gods een’geboren Zoon,
verwinnaar op den troon:
de zeeg’ is ons beschoren!

En grimd’ ook d’ open hel ons aan
met al haar duizendtallen,
toch zal geen vrees ons nederslaan,
toch doen wij ’t krijgslied schallen.
Hoe ook de satan woedt,
wij staan hem voet voor voet,
wij tarten zijn geweld,
zijn vonnis is geveld:
één woord reeds doet hem vallen!

Gods Woord houdt stand in eeuwigheid
en zal geen duimbreed wijken.
Beef, satan! Hij, die ons geleidt
zal u de vaân doen strijken!
Delf vrouw en kind’ren ’t graf,
neem goed en bloed ons af,
het brengt u geen gewin:
wij gaan ten hemel in
en erven koninkrijken!


Overigens: geldt dat laatste ook voor mij, @eilander?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Wandelende »

Roos2018 schreef:
liz boer schreef: Daarna ging het over vrees... maar de hele tekst luidt:
14 Welgelukzalig is de mens die geduriglijk vreest; maar die zijn hart verhardt, zal in het kwaad vallen.
Het woord vreest: מְ פַ חֵ ד eerbied, respect, ontzag... maar mijn kennis reikt niet zo ver, misschien weet Roos2018 het? of Valkce?
אַשְׁרֵ֣י אָ֖דָם מְפַחֵ֣ד תָּמִ֑יד
ashree adam mfached tamied
Letterlijk staat er: welgelukzalig de mens die altijd bang/bevreesd is (hier wordt bedoeld: iemand die bang is voor zichzelf, om zijn hart te verharden).
Juist!
Dit is precies de vrees die wordt bedoeld.

Ik wanhoop (vrees) mijn eigen leven, daden, gedachten... Van die kant (de mens/zondaar) alleen maar benauwdheid en angst.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 19 nov 2018, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Goudleus »

Ook de martelaren die niet juichen, zullen niet uit de genade vallen. Het is niet nodig om vervolging op die manier te romantiseren. Als Petrus was gestorven na zijn verloochening, dan was hij nog behouden. Het ligt vast in Christus.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door liz boer »

Roos2018 schreef:
liz boer schreef: Daarna ging het over vrees... maar de hele tekst luidt:
14 Welgelukzalig is de mens die geduriglijk vreest; maar die zijn hart verhardt, zal in het kwaad vallen.
Het woord vreest: מְ פַ חֵ ד eerbied, respect, ontzag... maar mijn kennis reikt niet zo ver, misschien weet Roos2018 het? of Valkce?
אַשְׁרֵ֣י אָ֖דָם מְפַחֵ֣ד תָּמִ֑יד
ashree adam mfached tamied
Letterlijk staat er: welgelukzalig de mens die altijd bang/bevreesd is (hier wordt bedoeld: iemand die bang is voor zichzelf, om zijn hart te verharden).
Dank je wel Roos, hier kan ik iets mee!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
aline1984
Verbannen
Berichten: 144
Lid geworden op: 15 nov 2018, 17:51

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door aline1984 »

@roos: je vertaling klopt, je interpretatie niet, je moet doorlezen in dit vers: er is sprake van antithetische parallellismus membrorum: a en b vormen antithese
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Passief waarnemen? Of... om op te merken?

Bericht door Roos2018 »

aline1984 schreef:@roos: je vertaling klopt, je interpretatie niet, je moet doorlezen in dit vers: er is sprake van antithetische parallellismus membrorum: a en b vormen antithese
Ik ben native speaker Arabisch en Hebreeuws.
Wat de interpretatie betreft, wellicht eens goed om je in de Oosterse denkwijze te verdiepen? ;)
Plaats reactie