'RD steunt kwakzalverij'

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Hendrikus »

Het is algemeen bekend dat alternatieve genezers en kwakzalvers goede zaken doen op de biblebelt. De hang naar het mystieke, het bijzondere vertaalt zich ook in belangstelling voor anders-dan-andere geneeswijzen. Heel positief dat het RD daar nu eens niet in meegaat, maar een kritisch tegengeluid laat horen.
Deze topictitel is al twee jaar oud. Het artikel van vorige week bewijst dat er op die topictitel wel wat af te dingen valt. Gelukkig maar.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:Het is algemeen bekend dat alternatieve genezers en kwakzalvers goede zaken doen op de biblebelt. De hang naar het mystieke, het bijzondere vertaalt zich ook in belangstelling voor anders-dan-andere geneeswijzen. Heel positief dat het RD daar nu eens niet in meegaat, maar een kritisch tegengeluid laat horen.
Deze topictitel is al twee jaar oud. Het artikel van vorige week bewijst dat er op die topictitel wel wat af te dingen valt. Gelukkig maar.
Zou de duivel (via het occulte of wat ook) niet juist zijn werkterrein zoeken, daar waar het Woord nog zuiver wordt gebracht? Waar de satan de vrees kan hebben onderdanen te verliezen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:Het is algemeen bekend dat alternatieve genezers en kwakzalvers goede zaken doen op de biblebelt. De hang naar het mystieke, het bijzondere vertaalt zich ook in belangstelling voor anders-dan-andere geneeswijzen. Heel positief dat het RD daar nu eens niet in meegaat, maar een kritisch tegengeluid laat horen.
Deze topictitel is al twee jaar oud. Het artikel van vorige week bewijst dat er op die topictitel wel wat af te dingen valt. Gelukkig maar.
Zou de duivel (via het occulte of wat ook) niet juist zijn werkterrein zoeken, daar waar het Woord nog zuiver wordt gebracht? Waar de satan de vrees kan hebben onderdanen te verliezen?
Zo zou je het kunnen zien, en daar is zeker reden toe.

Maar het is ook zo dat er in de bevindelijk-gereformeerde hoek een hang is naar het extraordinaire. Een Paulusbekering telt bij velen zwaarder dan een bekering langs de liefelijke weg van geleidelijkheid. En zo gaat men ook graag naar een 'bijzondere' geneesheer of -vrouw, want dat is iets speciaals. Gewoon is al gauw niet goed genoeg.

En dus zeg ik: goed dat het RD daar nu eens de vinger bij legt.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:Het is algemeen bekend dat alternatieve genezers en kwakzalvers goede zaken doen op de biblebelt. De hang naar het mystieke, het bijzondere vertaalt zich ook in belangstelling voor anders-dan-andere geneeswijzen. Heel positief dat het RD daar nu eens niet in meegaat, maar een kritisch tegengeluid laat horen.
Deze topictitel is al twee jaar oud. Het artikel van vorige week bewijst dat er op die topictitel wel wat af te dingen valt. Gelukkig maar.
Zou de duivel (via het occulte of wat ook) niet juist zijn werkterrein zoeken, daar waar het Woord nog zuiver wordt gebracht? Waar de satan de vrees kan hebben onderdanen te verliezen?
Zo zou je het kunnen zien, en daar is zeker reden toe.

Maar het is ook zo dat er in de bevindelijk-gereformeerde hoek een hang is naar het extraordinaire. Een Paulusbekering telt bij velen zwaarder dan een bekering langs de liefelijke weg van geleidelijkheid. En zo gaat men ook graag naar een 'bijzondere' geneesheer of -vrouw, want dat is iets speciaals. Gewoon is al gauw niet goed genoeg.

En dus zeg ik: goed dat het RD daar nu eens de vinger bij legt.
Dat laatste wijs ik pertinent af, want dit is gewoon niet waar. Er zeker mensen die het van iets bijzonders verwachten, maar God bekeert Zijn volk nog altijd zoals Hij dat vanouds heeft gedaan. Ik begrijp en constateer ook dat er zijn die naar het extraordinaire hangen, maar dat is nooit de gewone weg van God en die moeten we ook niet tot het gewone maken. Het wordt graag als veroordeling in de strijd geworpen van de rechterflank, en dat zien we ook! We moeten dit niet doen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Posthoorn »

Hendrikus schreef:Het is algemeen bekend dat alternatieve genezers en kwakzalvers goede zaken doen op de biblebelt. De hang naar het mystieke, het bijzondere vertaalt zich ook in belangstelling voor anders-dan-andere geneeswijzen. Heel positief dat het RD daar nu eens niet in meegaat, maar een kritisch tegengeluid laat horen.
Volgens mij is dit gewoon een interview met iemand en zijn zijn antwoorden niet per se de mening van het RD.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:Het is algemeen bekend dat alternatieve genezers en kwakzalvers goede zaken doen op de biblebelt. De hang naar het mystieke, het bijzondere vertaalt zich ook in belangstelling voor anders-dan-andere geneeswijzen. Heel positief dat het RD daar nu eens niet in meegaat, maar een kritisch tegengeluid laat horen.
Deze topictitel is al twee jaar oud. Het artikel van vorige week bewijst dat er op die topictitel wel wat af te dingen valt. Gelukkig maar.
Zou de duivel (via het occulte of wat ook) niet juist zijn werkterrein zoeken, daar waar het Woord nog zuiver wordt gebracht? Waar de satan de vrees kan hebben onderdanen te verliezen?
Zo zou je het kunnen zien, en daar is zeker reden toe.

Maar het is ook zo dat er in de bevindelijk-gereformeerde hoek een hang is naar het extraordinaire. Een Paulusbekering telt bij velen zwaarder dan een bekering langs de liefelijke weg van geleidelijkheid. En zo gaat men ook graag naar een 'bijzondere' geneesheer of -vrouw, want dat is iets speciaals. Gewoon is al gauw niet goed genoeg.

En dus zeg ik: goed dat het RD daar nu eens de vinger bij legt.
Dat laatste wijs ik pertinent af, want dit is gewoon niet waar. Er zeker mensen die het van iets bijzonders verwachten, maar God bekeert Zijn volk nog altijd zoals Hij dat vanouds heeft gedaan. Ik begrijp en constateer ook dat er zijn die naar het extraordinaire hangen, maar dat is nooit de gewone weg van God en die moeten we ook niet tot het gewone maken. Het wordt graag als veroordeling in de strijd geworpen van de rechterflank, en dat zien we ook! We moeten dit niet doen.
Als dat niet waar was, waarom lezen bepaalde mensen dan zo graag bekeringsgeschiedenissen? Niet omdat daar de gewone weg van God in beschreven staat, want daar hoeven we bekeringsgeschiedenisboekjes over te maken. Daarvoor hebben we aan Gods woord genoeg. Je kunt het wel ontkennen, maar je doet er zelf ook aan mee, met je verwijzingen naar Geesje Pamans en zo.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Hendrikus »

Posthoorn schreef:
Hendrikus schreef:Het is algemeen bekend dat alternatieve genezers en kwakzalvers goede zaken doen op de biblebelt. De hang naar het mystieke, het bijzondere vertaalt zich ook in belangstelling voor anders-dan-andere geneeswijzen. Heel positief dat het RD daar nu eens niet in meegaat, maar een kritisch tegengeluid laat horen.
Volgens mij is dit gewoon een interview met iemand en zijn zijn antwoorden niet per se de mening van het RD.
Klopt, maar die iemand krijgt nu wel een keer zeer royaal de ruimte om z'n zegje te doen.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: Als dat niet waar was, waarom lezen bepaalde mensen dan zo graag bekeringsgeschiedenissen? Niet omdat daar de gewone weg van God in beschreven staat, want daar hoeven we bekeringsgeschiedenisboekjes over te maken. Daarvoor hebben we aan Gods woord genoeg. Je kunt het wel ontkennen, maar je doet er zelf ook aan mee, met je verwijzingen naar Geesje Pamans en zo.
Dat moeten we ook niet doen. Een advies: lees geen bekeringsgeschiedenissen, of je zou er heel veel moeten lezen. Maar dat laatste lijkt me ook niet te doen. Ik weet ook niet welke mensen zo graag bekeringsgeschiedenissen lezen. Het is zeker waar dat we moeten weten hoe God Zijn volk bekeerd, maar dat moeten we niet doen door een bekeringsgeschiedenis te lezen, en ons daaraan spiegelen. Dan gaan we te ver. Het belangrijkste vergeten we dan en we staren ons blind op die ene bijzondere bekeringsgeschiedenis. Ik meen hierin ook een list van de duivel te zien, om ons af te houden van het eenvoudige Woord. God bekeerd nog altijd door Woord en Geest.

Maar afgezien van wat jij noemt, wat denk je van Geesje Pamans? Ik denk niet veel, want als we het goed verstaan zijn er ook onder de ware kinderen van God bijna geen meer die verstaan wat Geesje Pamans schrijft. Leg daarom eerst dat boek van Geesje Pamans maar opzij, en probeer de God van Geesje te zoeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Posthoorn »

Hendrikus schreef:
Posthoorn schreef:Volgens mij is dit gewoon een interview met iemand en zijn zijn antwoorden niet per se de mening van het RD.
Klopt, maar die iemand krijgt nu wel een keer zeer royaal de ruimte om z'n zegje te doen.
Natuurlijk, maar dat zegt niet zo veel. Misschien staat er zaterdag wel iemand in die het tegendeel beweert. :hum
Hendrikus schreef:Als dat niet waar was, waarom lezen bepaalde mensen dan zo graag bekeringsgeschiedenissen? Niet omdat daar de gewone weg van God in beschreven staat, want daar hoeven we bekeringsgeschiedenisboekjes over te maken. Daarvoor hebben we aan Gods woord genoeg. Je kunt het wel ontkennen, maar je doet er zelf ook aan mee, met je verwijzingen naar Geesje Pamans en zo.
Ik lees graag bekeringsgeschiedenissen, omdat daarin de gewone weg van God in beschreven wordt! Dus ja, -DIA-, lees maar wel bekeringsgeschiedenissen. Het is altijd weer mooi om te lezen hoe God werkt. Het oude verhaal, dat altijd weer nieuw is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:Ik lees graag bekeringsgeschiedenissen, omdat daarin de gewone weg van God in beschreven wordt! Dus ja, -DIA-, lees maar wel bekeringsgeschiedenissen. Het is altijd weer mooi om te lezen hoe God werkt. Het oude verhaal, dat altijd weer nieuw is.
Dat kan ik begrijpen, maar laten we bekeringsgeschiedenissen niet boven het Woord laten prevaleren.
Het is ook helemaal niet verkeerd of verboden om bekeringsgeschiedenissen te lezen, alleen wel in acht nemen wat ik als gevaar hierin noemde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door crossmountain »

Hendrikus schreef:Het is algemeen bekend dat alternatieve genezers en kwakzalvers goede zaken doen op de biblebelt. De hang naar het mystieke, het bijzondere vertaalt zich ook in belangstelling voor anders-dan-andere geneeswijzen. Heel positief dat het RD daar nu eens niet in meegaat, maar een kritisch tegengeluid laat horen.
Deze topictitel is al twee jaar oud. Het artikel van vorige week bewijst dat er op die topictitel wel wat af te dingen valt. Gelukkig maar.
Helemaal mee eens. Ik heb een keer gereageerd op een (grote) advertentie in het RD voor een behandeling en ben voor intake geweest. Er was geen enkele affiniteit met Christelijke gedachtengoed dus toen ik vroeg waarom er in het RD werd geadverteerd kwam er een zéér ontwijkend antwoord en toen trok ik de conclusie: omdat dat van de goedgelovige kapitaalkrachtige mensen zijn. Het was de spijker op de kop en dan ook direct einde intake voor een 2 daagse behandeling van 5.000 euro. Pure oplichterij.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door -DIA- »

crossmountain schreef:
Hendrikus schreef:Het is algemeen bekend dat alternatieve genezers en kwakzalvers goede zaken doen op de biblebelt. De hang naar het mystieke, het bijzondere vertaalt zich ook in belangstelling voor anders-dan-andere geneeswijzen. Heel positief dat het RD daar nu eens niet in meegaat, maar een kritisch tegengeluid laat horen.
Deze topictitel is al twee jaar oud. Het artikel van vorige week bewijst dat er op die topictitel wel wat af te dingen valt. Gelukkig maar.
Helemaal mee eens. Ik heb een keer gereageerd op een (grote) advertentie in het RD voor een behandeling en ben voor intake geweest. Er was geen enkele affiniteit met Christelijke gedachtengoed dus toen ik vroeg waarom er in het RD werd geadverteerd kwam er een zéér ontwijkend antwoord en toen trok ik de conclusie: omdat dat van de goedgelovige kapitaalkrachtige mensen zijn. Het was de spijker op de kop en dan ook direct einde intake voor een 2 daagse behandeling van 5.000 euro. Pure oplichterij.
Heeft de krant invloed op de advertentie-inhoud? Ik dacht het wel. Maar de vraag is of hier ook het commerciële aspect zwaarder gaat wegen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Mara »

crossmountain schreef:Ik heb een keer gereageerd op een (grote) advertentie in het RD voor een behandeling en ben voor intake geweest. Er was geen enkele affiniteit met Christelijke gedachtengoed dus toen ik vroeg waarom er in het RD werd geadverteerd kwam er een zéér ontwijkend antwoord en toen trok ik de conclusie: omdat dat van de goedgelovige kapitaalkrachtige mensen zijn. Het was de spijker op de kop en dan ook direct einde intake voor een 2 daagse behandeling van 5.000 euro. Pure oplichterij.
Het is wel een beetje naief om te denken dat alles betrouwbaar zou zijn, als het in het RD staat. Het RD gaat toch niet checken in hoeverre een bedrijf wel betrouwbaar genoeg is?
Wij zijn weleens door een bedrijf bedrogen, waarvan de eigenaar geheel aan de eisen van het RD voldeed. :fi
Ik zeg dus niet dat jij naief bent he. :) Want je hebt de zaak dus vantevoren even gecheckt. :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
crossmountain schreef:Ik heb een keer gereageerd op een (grote) advertentie in het RD voor een behandeling en ben voor intake geweest. Er was geen enkele affiniteit met Christelijke gedachtengoed dus toen ik vroeg waarom er in het RD werd geadverteerd kwam er een zéér ontwijkend antwoord en toen trok ik de conclusie: omdat dat van de goedgelovige kapitaalkrachtige mensen zijn. Het was de spijker op de kop en dan ook direct einde intake voor een 2 daagse behandeling van 5.000 euro. Pure oplichterij.
Het is wel een beetje naief om te denken dat alles betrouwbaar zou zijn, als het in het RD staat. Het RD gaat toch niet checken in hoeverre een bedrijf wel betrouwbaar genoeg is?
Wij zijn weleens door een bedrijf bedrogen, waarvan de eigenaar geheel aan de eisen van het RD voldeed. :fi
Ik zeg dus niet dat jij naief bent he. :) Want je hebt de zaak dus vantevoren even gecheckt. :super
Wel is het waar dar deze krant in het verleden veel meer lette op de inhoud van advertenties, beslist niet alles zomaar plaatste. Het eerste ernstige geval waar de krant niet wilde kiezen was bij de voorkeurstemactie van mr. Holdijk en B.J. van der Vlies. Het werd toen door velen als pijnlijk ervaren dat de krant advertentie van beide 'partijen' opnam.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door DDD »

Het zou nog veel pijnlijker zijn als men één partij zou hebben gekozen.

Overigens ben ik zonder meer verrast door je rechtzinnige antwoord over bekeringsgeschiedenissen. Dat laat maar zien dat ik nooit ben uitgeleerd.
Plaats reactie