Extreem weer

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

De allerwarmste zomer wordt?

De kans is groot dat de huidige zomer, de zomer van 2018 dus tot de allerwarmste sinds het begin van de waarnemingen gaat uitgroeien. Nu nog voert de zomer van 2003 de lijst aan met een gemiddelde temperatuur van 18,7 graden. Met nog ruim 2 weken te gaan, koerst de huidige zomer af op een gemiddelde temperatuur van iets boven 19 graden. Zelfs als de gemiddelde temperatuur in het nog komende restant van de augustusmaand bijna anderhalve graad onder normaal terecht zou komen, zou de zomer van dit jaar nog de allerwarmste ooit zijn.

Al in april waren de eerste voortekenen zichtbaar van een hete en droge zomer, met een grote kans op hittegolven. Inmiddels weten we dat die zomer er meer dan gekomen is. Door de enorme bestendigheid van het weer - de zomerperiode begon eigenlijk meteen al in mei - doet de zomer nu in allerlei recordlijstjes mee. Zo staat het bijna wel vast dat het record van grootste aantal zomerse dagen in één jaar woensdag of donderdag verbroken zal worden. Nu nog deelt 2018 die eerste plaats met het jaar 2006, toen er in De Bilt in totaal 51 zomerse dagen waren. Op basis van de verwachting zal woensdag of donderdag nummer 52 worden aangetekend en is het record een feit.

Meer recordkansen
Andere records waarvoor we nog in de race zijn, zijn die van het grootste warmtegetal in een jaar tijd (nu nog 2006 maar deze week waarschijnlijk ook 2018), het grootste aantal warme dagen in een jaar (voorlopig nog 2003) en het grootste aantal mooiweerdagen in een jaar (nu ook nog 2003). De zomer van 2018 kan verder in De Bilt nog steeds tot de droogste zomer ooit uitgroeien, maar dan moet er in de rest van deze maand niet al te veel regen meer vallen. Dat wordt nog spannend, omdat het wat wisselvalliger is geworden en vandaag alweer forse buien worden verwacht. In het veranderende klimaat met al zijn records staan we er niet zo vaak bij stil, maar we maken geschiedenis mee.

Nieuwe meetreeks
Dat de zomer van 2018 nu met de zomer van 2003 om de eer strijdt, paar jaar geleden overigens nog niet denkbaar. Terwijl de zomer van 2003 op alle andere meetstations dan De Bilt het record van warmste zomer ooit overnam, bleef de zomer van 1947 op ons landelijke hoofdstation nog steeds nipt de aanvoerder van de lijst van warmste zomers ooit. Tot het KNMI in 2016 de meetreeks voor De Bilt homogeniseerde. Gevolg hiervan was dat de meeste hittegolven uit de lijst van voor het jaar 1970 verdwenen en dat de zomer van 1947 zijn koppositie ook in De Bilt moest aan 2003 moest afstaan.

Vrijwel heel Europa doet mee
Niet alleen Nederland, maar grote delen van Europa hebben op dit moment met een opvallend bestendige en warme zomer te maken. Onttrokken het noorden van Scandinavië en grote delen van Spanje en Portugal zich in juni nog aan de warmte, in juli bleef alleen het zuidwestelijke deel van het Iberisch schiereiland hier nog van over. Een stukje van de Balkan kwam erbij, maar daar waren de verschillen met de normaal maar minimaal. De verhalen over de gevolgen van warmte en droogte waren dan ook niet van de lucht, en kwamen in Europa vanuit veel verschillende plaatsen.

Weer is omgeslagen
Inmiddels is het weer omgeslagen. Het is minder warm geworden, in elk geval in het noordwesten van Europa, en het regent wat vaker. Er staat tegenover dat de zomer in Spanje en Portugal pas sinds enkele weken helemaal ‘los’ is.
Extreme hitte heeft met name in Portugal al tot hevige natuurbranden geleid. En is de hitte in Spanje en Portugal nu een beetje getemperd, de komende tijd schakelt de zomer opnieuw een tandje bij en worden in het binnenland temperaturen van vaak tussen 35 en 40 graden verwacht. De zomer van 2018 is daar duidelijk nog niet voorbij.

Bron: MeteoGroup.


ACTUEEL: Hier (Overijssel) veel regen en onweer!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Extreem weer

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef: ACTUEEL: Hier (Overijssel) veel regen en onweer!
Wij lazen vanmorgen Habakuk 3 aan tafel. Vooral deze verzen troffen ons:
17 Alhoewel de vijgeboom niet bloeien zal, en geen vrucht aan den wijnstok zijn zal, dat het werk des olijfbooms liegen zal, en de velden geen spijze voortbrengen; dat men de kudde uit de kooi afscheuren zal, en dat er geen rund in de stallingen wezen zal;
18 Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.


Het heeft bij ons vandaag ook behoorlijk geregend.
Wat zou het groot zijn als we voor de Heere onze zegeningen mochten tellen!
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Extreem weer

Bericht door olfie »

Hebbende het land begerig gemaakt verrijkt Gij het grotelijks..
Zou zeker een zegen zijn als dat (ook) geestelijk mag gelden.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Extreem weer

Bericht door JCRyle »

Wat een bizar en vreselijk nieuws uit Genua in Italie. Door het hevige noodweer is circa 200 meter snelwegbrug naar beneden gekomen. Je kan je niet voorstellen wat er door de slachtoffers heen gegaan zou zijn. Angstaanjagend moet het toch geweest zijn. Onbevattelijk nieuws.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Extreem weer

Bericht door Lilian1975 »

JCRyle schreef:Wat een bizar en vreselijk nieuws uit Genua in Italie. Door het hevige noodweer is circa 200 meter snelwegbrug naar beneden gekomen. Je kan je niet voorstellen wat er door de slachtoffers heen gegaan zou zijn. Angstaanjagend moet het toch geweest zijn. Onbevattelijk nieuws.
Ja, en een aantal weken geleden al die ontploffing op de snelweg met die tankwagen in Italië...
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Extreem weer

Bericht door JCRyle »

Lilian1975 schreef:
JCRyle schreef:Wat een bizar en vreselijk nieuws uit Genua in Italie. Door het hevige noodweer is circa 200 meter snelwegbrug naar beneden gekomen. Je kan je niet voorstellen wat er door de slachtoffers heen gegaan zou zijn. Angstaanjagend moet het toch geweest zijn. Onbevattelijk nieuws.
Ja, en een aantal weken geleden al die ontploffing op de snelweg met die tankwagen in Italië...
Inderdaad, dat is er ook nog geweest. Je hoort veel dingen de laatste tijd.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Extreem weer

Bericht door olfie »

Voor de geïnteresseerden, iemand heeft de moeite genomen om beelden uit de ruimte naast elkaar te zetten waarop je goed kunt zien hoe de natuur verdroogd is in de maand juli. Je kunt slepen en inzoomen zoals op Google maps.
https://rutgerhofste.users.earthengine. ... ughtappv01
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Extreem weer

Bericht door Terri »

olfie schreef:Voor de geïnteresseerden, iemand heeft de moeite genomen om beelden uit de ruimte naast elkaar te zetten waarop je goed kunt zien hoe de natuur verdroogd is in de maand juli. Je kunt slepen en inzoomen zoals op Google maps.
https://rutgerhofste.users.earthengine. ... ughtappv01
Dank je, is interessant.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Extreem weer

Bericht door Roos2018 »

back to the basics (zoals het hoort):
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2458810 ... g-populair
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Extreem weer

Bericht door J.C. Philpot »

De weerberichten van afgelopen periode verwonderen me wat.

Steeds voorspeld men regen, maar elke dag schuiven de hoge temperaturen weer een dag verder door, en word de regen weer een dag later voorspeld ten opzichte van het bericht van de vorige dag. En zo gaat dat al een hele tijd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Extreem weer

Bericht door Bertiel »

mijn opa zei vroeger na een lange droogte periode: het moet weer leren regenen
En daar moet ik vaak aan terug denken.
Het liefst zou ik het nog 3 weken droog houden ivm alle verhuizingen stukje bij beetje.
Als het goed is deze week het weerstation en de kippen over :D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Extreem weer

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:De weerberichten van afgelopen periode verwonderen me wat.

Steeds voorspeld men regen, maar elke dag schuiven de hoge temperaturen weer een dag verder door, en word de regen weer een dag later voorspeld ten opzichte van het bericht van de vorige dag. En zo gaat dat al een hele tijd.
Dat verbaast mij inderdaad ook erg. Het schijnt nu aankomende woensdag behoorlijk te gaan regenen. Ik ben benieuwd/
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Extreem weer

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:De weerberichten van afgelopen periode verwonderen me wat.

Steeds voorspeld men regen, maar elke dag schuiven de hoge temperaturen weer een dag verder door, en word de regen weer een dag later voorspeld ten opzichte van het bericht van de vorige dag. En zo gaat dat al een hele tijd.
Ja, voorspellingen blijken duidelijk slechts voorspellingen.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Extreem weer

Bericht door Bourdon16 »

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:De weerberichten van afgelopen periode verwonderen me wat.

Steeds voorspeld men regen, maar elke dag schuiven de hoge temperaturen weer een dag verder door, en word de regen weer een dag later voorspeld ten opzichte van het bericht van de vorige dag. En zo gaat dat al een hele tijd.
Ja, voorspellingen blijken duidelijk slechts voorspellingen.
Hier regent het gelukkig al een tijdje. Gezellig.
Prima weer om te leren voor mijn PE puntjes.
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Extreem weer

Bericht door Zeeuw »

Bourdon16 schreef:
Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:De weerberichten van afgelopen periode verwonderen me wat.

Steeds voorspeld men regen, maar elke dag schuiven de hoge temperaturen weer een dag verder door, en word de regen weer een dag later voorspeld ten opzichte van het bericht van de vorige dag. En zo gaat dat al een hele tijd.
Ja, voorspellingen blijken duidelijk slechts voorspellingen.
Hier regent het gelukkig al een tijdje. Gezellig.
Prima weer om te leren voor mijn PE puntjes.
Ja, gisteravond moest ik echt voorzichtig naar huis rijden. Het was behoorlijk heftig weer.
Plaats reactie