Extreem weer

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Extreem weer

Bericht door Zeeuw »

Terri schreef:Ik meende een tijdje geleden gelezen te hebben dat we in Nederland het waterbeheer anders in moeten gaan vullen. Meer opvang regelen o.a.
Zodat we het water van die stortbuien effectief kunnen gebruiken.
Klopt. We waren gewend water snel af te voeren richting riool. Er vindt langzaam een switch plaats naar opvang en eventueel gebruik in plaats van afvoer.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Extreem weer

Bericht door DDD »

Ik las dat in Belgie al verplicht is om 50 m2 aan wateropslag te hebben bij een nieuw of vernieuwd huis. Als dat vervolgens rustig in de bodem zakt, is dat al een eerste stap. Ik begrijp ook niet zo goed waarom in Oost-Nederland geen stuwmeren zijn zoals in de Waterleidingduinen, zodat het grondwater wat bijgevuld wordt in perioden dat er veel regenwater beschikbaar is.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Extreem weer

Bericht door Apologeet »

DDD schreef:Ik las dat in Belgie al verplicht is om 50 m2 aan wateropslag te hebben bij een nieuw of vernieuwd huis. Als dat vervolgens rustig in de bodem zakt, is dat al een eerste stap. Ik begrijp ook niet zo goed waarom in Oost-Nederland geen stuwmeren zijn zoals in de Waterleidingduinen, zodat het grondwater wat bijgevuld wordt in perioden dat er veel regenwater beschikbaar is.
Om de simpele reden dat het land opgebouwd is door een generatie die nooit gedacht had dat dat ooit nodig zou zijn.
Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Extreem weer

Bericht door DDD »

Dat begrijp ik. Maar het is toch al 15 jaar duidelijk dat dat wel een goed idee zou zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Extreem... het is een groot woord. Maar extreem is het wel.
De droogte.
De hitte.
De beroering van de aarde in vulkanisme, aardbevingen, stormen, overstromingen enz.
Bij de wandelingen die we de afgelopen tijd hebben gemaakt over het platteland van
Oost-Nederland valt de droogte erg op: gele weilanden, droge sloten, gebarsten aarde,
mais en ander gewas dat verkwijnt enz.
Ik herinner me als de dag van gisteren de hete droge zomer van 1976.
Zo zijn er meer uitschieters te noemen, als bv. de koude winter van 1963, de winter van 1979, de hete zomers van 1946 en 1959.
Maar dát waren een uitschieters.
Wat we nu zien is meer een continuering van weersveranderingen.
En deze hebben grote invloed op eigenlijk alles, en bovendien zou het de mens passen om te beseffen hoe afhankelijk hij is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Extreem weer

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.ad.nl/buitenland/verpleegku ... ~a51e2396/

Wel een heel droevig verhaal rondom het extreme weer in de USA. Heel apart dat je nota bene weet waar iemand zit, en toch niks kan doen.

Wat ik ook apart vind is de inzamelactie, waarom moet je nou geld krijgen omdat je wat verschrikkelijks hebt meegemaakt? Waar zit je dan met je gedachten?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Extreem weer

Bericht door Herman »

Het sneeuwt.

Volgens mijn directeur sneeuwde het 13 jaar terug ook, op de dag dat een dochter werd geboren. Niks geen klimaatverandering...
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Extreem weer

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 07 mar 2023, 08:30 Het sneeuwt.

Volgens mijn directeur sneeuwde het 13 jaar terug ook, op de dag dat een dochter werd geboren. Niks geen klimaatverandering...
Alhier regent het. Geluksvogels jullie. Wij in het Zeeuwse zijn altijd de laatste met sneeuw.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Zondag gehoord: Als we zien de tekenen die ons voorzegt zijn en deze niet herkennen, dan zijn we ziende blind, zoals de farizeeën en Schriftgeleerden die de Schrift heel precies wisten, maar de tekenen der tijden niet konen (of wilden) onderscheiden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Extreem weer

Bericht door Job »

Herman schreef: 07 mar 2023, 08:30 Het sneeuwt.

Volgens mijn directeur sneeuwde het 13 jaar terug ook, op de dag dat een dochter werd geboren. Niks geen klimaatverandering...
Gefeliciteerd!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 07 mar 2023, 08:30 Het sneeuwt.

Volgens mijn directeur sneeuwde het 13 jaar terug ook, op de dag dat een dochter werd geboren. Niks geen klimaatverandering...

In 1958 lag hier zo'n dik pak sneeuw dat we een weg moesten graven naar de doorgaande weg. We woonden toen aan een doodlopende weg die de gemeente niet sneeuwvrij maakte. Het was om precies te zijn 28 februari, en dat is niet moeilijk te onthouden omdat op datum de jongste zus van mijn vader in het huwelijk trad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Extreem weer

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 07 mar 2023, 09:43
Herman schreef: 07 mar 2023, 08:30 Het sneeuwt.

Volgens mijn directeur sneeuwde het 13 jaar terug ook, op de dag dat een dochter werd geboren. Niks geen klimaatverandering...

In 1958 lag hier zo'n dik pak sneeuw dat we een weg moesten graven naar de doorgaande weg. We woonden toen aan een doodlopende weg die de gemeente niet sneeuwvrij maakte. Het was om precies te zijn 28 februari, en dat is niet moeilijk te onthouden omdat op datum de jongste zus van mijn vader in het huwelijk trad.
Dat zou ik ook wel weer eens leuk vinden. We zien maar erg weinig sneeuw de afgelopen jaren. Soms wat zwarte, dat wel.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Extreem weer

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:Zondag gehoord: Als we zien de tekenen die ons voorzegt zijn en deze niet herkennen, dan zijn we ziende blind, zoals de farizeeën en Schriftgeleerden die de Schrift heel precies wisten, maar de tekenen der tijden niet konen (of wilden) onderscheiden.
De vraag die dan bij mij opkomt: wat is het doel (wat doen we) met deze opmerkingen. Want die zullen toch een doel hebben?

In de tijd van de farizeeën was het optreden van de Heere Jezus behoorlijk controversieel. En als wij de tekenen van de tijden echt verstaan lijkt het mij onmogelijk om (bekeerd of onbekeerd) op onze refozuil te blijven zitten, acht en wee uit te spreken over allen die de tijd niet verstaan en (is soms mijn indruk) ons beter te achten dan de ander.

Dat is wel eens mijn zorg. We kennen de tijd, we kennen de schrift, we passen dat mogelijk nog aan ons zelf toe ook, maar daar houd het mee op. En zal onze omgeving en medemens tegen ons moeten getuigen: het is ons niet aangezegd.

Ik sluit me volledig in bij deze lauwheid, ik denk er best vaak over na hoe daar mee om te gaan. Ik hoop vaak dat na een dergelijk opmerking in preek en geschrift er iets komt van een praktische invulling of aanwijzing. Die ontbreekt vaak.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Maanenschijn schreef: 07 mar 2023, 13:03
-DIA- schreef:Zondag gehoord: Als we zien de tekenen die ons voorzegt zijn en deze niet herkennen, dan zijn we ziende blind, zoals de farizeeën en Schriftgeleerden die de Schrift heel precies wisten, maar de tekenen der tijden niet konen (of wilden) onderscheiden.
De vraag die dan bij mij opkomt: wat is het doel (wat doen we) met deze opmerkingen. Want die zullen toch een doel hebben?

In de tijd van de farizeeën was het optreden van de Heere Jezus behoorlijk controversieel. En als wij de tekenen van de tijden echt verstaan lijkt het mij onmogelijk om (bekeerd of onbekeerd) op onze refozuil te blijven zitten, acht en wee uit te spreken over allen die de tijd niet verstaan en (is soms mijn indruk) ons beter te achten dan de ander.

Dat is wel eens mijn zorg. We kennen de tijd, we kennen de schrift, we passen dat mogelijk nog aan ons zelf toe ook, maar daar houd het mee op. En zal onze omgeving en medemens tegen ons moeten getuigen: het is ons niet aangezegd.

Ik sluit me volledig in bij deze lauwheid, ik denk er best vaak over na hoe daar mee om te gaan. Ik hoop vaak dat na een dergelijk opmerking in preek en geschrift er iets komt van een praktische invulling of aanwijzing. Die ontbreekt vaak.
Is nu de prediking in de bevindelijke kerken ook niet controversieel. Dan zeg ik ook: Waakt! Dat geldt voor u en mij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Extreem weer

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:
Maanenschijn schreef: 07 mar 2023, 13:03
-DIA- schreef:Zondag gehoord: Als we zien de tekenen die ons voorzegt zijn en deze niet herkennen, dan zijn we ziende blind, zoals de farizeeën en Schriftgeleerden die de Schrift heel precies wisten, maar de tekenen der tijden niet konen (of wilden) onderscheiden.
De vraag die dan bij mij opkomt: wat is het doel (wat doen we) met deze opmerkingen. Want die zullen toch een doel hebben?

In de tijd van de farizeeën was het optreden van de Heere Jezus behoorlijk controversieel. En als wij de tekenen van de tijden echt verstaan lijkt het mij onmogelijk om (bekeerd of onbekeerd) op onze refozuil te blijven zitten, acht en wee uit te spreken over allen die de tijd niet verstaan en (is soms mijn indruk) ons beter te achten dan de ander.

Dat is wel eens mijn zorg. We kennen de tijd, we kennen de schrift, we passen dat mogelijk nog aan ons zelf toe ook, maar daar houd het mee op. En zal onze omgeving en medemens tegen ons moeten getuigen: het is ons niet aangezegd.

Ik sluit me volledig in bij deze lauwheid, ik denk er best vaak over na hoe daar mee om te gaan. Ik hoop vaak dat na een dergelijk opmerking in preek en geschrift er iets komt van een praktische invulling of aanwijzing. Die ontbreekt vaak.
Is nu de prediking in de bevindelijke kerken ook niet controversieel. Dan zeg ik ook: Waakt! Dat geldt voor u en mij.
Ik vind bevindelijke preken niet controversieel.

Dat 'waakt', hoe gaat dat in de praktijk?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie