RD commentaar

HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RD commentaar

Bericht door HersteldHervormd »

alepha schreef:Ik hoop dat het gereformeerd Venster zich vooral ten doel stelt om mensen jaloers te maken om te leven met Christus. Zoals ik iemand hoorde zeggen: als je leeft uit genade wordt je mild voor anderen.
Mee eens, vooral het laatste zinnetje.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RD commentaar

Bericht door Hollander »

HersteldHervormd schreef:
alepha schreef:Ik hoop dat het gereformeerd Venster zich vooral ten doel stelt om mensen jaloers te maken om te leven met Christus. Zoals ik iemand hoorde zeggen: als je leeft uit genade wordt je mild voor anderen.
Mee eens, vooral het laatste zinnetje.
De eerste nieuwsbrief is er. ;)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RD commentaar

Bericht door Lilian1975 »

Klopt. En wat ik gelezen hebt loopt niet over van diepgravendheid. Jammer.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: RD commentaar

Bericht door deschpin »

Lilian1975 schreef:Klopt. En wat ik gelezen hebt loopt niet over van diepgravendheid. Jammer.
diepgravendheid kon ik nog niet als woord, maar vind het wel een mooie.

Aantal betrokken auteurs en ondersteuners heb ik in het verleden als een soort van olifant in de porseleinkast zien opereren.
Gevolg applaus van de eigen achterban maar samenbindende effecten nihil. S
oms denk dat dit soort groeperingen geen veranderingen aan kunnen en altijd terugkomen op het conserveren van de goede oude tijd.
Neemt niet weg dat we altijd alert moeten blijven op ontwikkelingen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RD commentaar

Bericht door Lilian1975 »

Vandaag in het RD commentaar pag 3 een reflectie met titel panelen op de week met het sjorren aan vrijheid meningsuiting. Christelijk onderwijs etc. Het eindigt met nu is het strijdtoneel nog de school. Straks de vorming van jongeren in gezin en kerk.

Twee pagina's verder. Refojeugd gebruikt TikTok app volop. 70 procent gebruikt snapshat
Etc.
En dan het lijkt wel of ouders weinig drempels opwerpen. (Overigens zijn wij ouders die drempels opwierpen. Maar verloren hebben. Juist onder andere ook omdat mede christenouders het wel allemaal laten gebeuren. )

Ik dacht toen. Het strijdtoneel over de vorming van onze jongeren in kerk en gezin is al deels verloren.
De jongeren worden allang gevormd door de media.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RD commentaar

Bericht door HersteldHervormd »

Lilian1975 schreef:Vandaag in het RD commentaar pag 3 een reflectie met titel panelen op de week met het sjorren aan vrijheid meningsuiting. Christelijk onderwijs etc. Het eindigt met nu is het strijdtoneel nog de school. Straks de vorming van jongeren in gezin en kerk.

Twee pagina's verder. Refojeugd gebruikt TikTok app volop. 70 procent gebruikt snapshat
Etc.
En dan het lijkt wel of ouders weinig drempels opwerpen. (Overigens zijn wij ouders die drempels opwierpen. Maar verloren hebben. Juist onder andere ook omdat mede christenouders het wel allemaal laten gebeuren. )

Ik dacht toen. Het strijdtoneel over de vorming van onze jongeren in kerk en gezin is al deels verloren.
De jongeren worden allang gevormd door de media.
Wat naar voor jullie! Ik vrees dat de ouders de media zelf maar al te leuk/fijn vinden.

Buiten dat om, ik denk dat we het in breder perspectief moeten zien, zeer vele ouders kennen de Heere niet. Ligt daar niet de basis? Wat moet er van ons terecht komen als we Hem niet kennen? We zien hier het bewijs.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RD commentaar

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Buiten dat om, ik denk dat we het in breder perspectief moeten zien, zeer vele ouders kennen de Heere niet. Ligt daar niet de basis? Wat moet er van ons terecht komen als we Hem niet kennen? We zien hier het bewijs.
Als dat zo zou zijn, hoe kan het dan dat mensen elke zondag nog naar de kerk gaan en volop in de reformatorische zuil participeren?
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD commentaar

Bericht door DDD »

Dat kan ook gewoonte of angst zijn, of sociale druk, in bepaalde delen van Nederland.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RD commentaar

Bericht door Lilian1975 »

HersteldHervormd schreef:
Lilian1975 schreef:Vandaag in het RD commentaar pag 3 een reflectie met titel panelen op de week met het sjorren aan vrijheid meningsuiting. Christelijk onderwijs etc. Het eindigt met nu is het strijdtoneel nog de school. Straks de vorming van jongeren in gezin en kerk.

Twee pagina's verder. Refojeugd gebruikt TikTok app volop. 70 procent gebruikt snapshat
Etc.
En dan het lijkt wel of ouders weinig drempels opwerpen. (Overigens zijn wij ouders die drempels opwierpen. Maar verloren hebben. Juist onder andere ook omdat mede christenouders het wel allemaal laten gebeuren. )

Ik dacht toen. Het strijdtoneel over de vorming van onze jongeren in kerk en gezin is al deels verloren.
De jongeren worden allang gevormd door de media.
Wat naar voor jullie! Ik vrees dat de ouders de media zelf maar al te leuk/fijn vinden.

Buiten dat om, ik denk dat we het in breder perspectief moeten zien, zeer vele ouders kennen de Heere niet. Ligt daar niet de basis? Wat moet er van ons terecht komen als we Hem niet kennen? We zien hier het bewijs.
Ik denk ook dat te erkennen als ouder. Heb ook insta of facebook gehad om dingen te delen. Maar apps als Tik tok etc. Het drijft op popmuziek. Allerlei andere zooi. Sorry ik heb daar niets mee. Voel alleen weestand.
Onze kinderen leren via de jeugdcultuur dat je makkelijk een dubbelleven kunt leiden.

Wat betreft je laatste opmerking. Ja. Maar helaas is het kennen van de Heere als puber geen garantie dat je kind dat ook gaat doet. De christelijke opvoeding is niet maakbaar, zeker de uitkomst niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD commentaar

Bericht door -DIA- »

Is het na vandaag nog verantwoord om zich eenzijdig te laten voorlichten door AD of NOS?
Ik heb hier moeilijkheden thuis. Er kan niet over gesproken worden. Mijn enige broer wil Dagblad Tubantia niet kwijt, en wil bewust geen RD lezen. Ook niet over verschillen praten. Lees nu eens wat het AD zegt, hoe die een oud-leerling het vrije woord, de vrije laster geeft.
Dit maakt het voor mijn zo moeilijk om normaal te functioneren. Want in alles wordt je teruggeworpen op jezelf.
Als je zegt dat er een wissel omgaat komt er slechts een snauw, in de zin van: Daar kan ik ook niks aan doen.
Ja dat snap ik wel, maar we mogen toch wel kennis nemen van wat er gaande is? Mijn enige (en zeer geliefde) broer lijkt allergisch voor wat het RD schrijft en wat er in de kerk en samenleving gebeurt. En als ik zeg: Maar lieve NN, je moet ook je hoofd niet in het zand steken voor wat er gaande is. Dan komt er nog een snauw. Waarom? Vanwaar zo'n vreselijke afkeer? Ik lijdt hieronder.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RD commentaar

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:Dat kan ook gewoonte of angst zijn, of sociale druk, in bepaalde delen van Nederland.
Of simpelweg farizeeër gedrag. Maar daar hoor ik zelf ook bij. Dus geen sneer naar andere.

Wat lezen we over de heidense volkeren toen de zon 48 uur lang bleef branden? Ze wisten dat het de God van Israel was. Wat werd er gezegd toen de vrienden van Daniël zonder ook maar één verbrandde haar uit de oven kwam? Er werd gezegd dat ze die God moesten gaan dienen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: RD commentaar

Bericht door Hollander »

Edit: Het was als grapje bedoeld, maar werd als ongepaste reactie ervaren. Zodoende aangepast.
Laatst gewijzigd door Hollander op 14 nov 2020, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD commentaar

Bericht door -DIA- »

Weggehaald i.v.m. weggehaald
Waarvoor mijn hartelijk dank
Laatst gewijzigd door -DIA- op 14 nov 2020, 12:03, 3 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RD commentaar

Bericht door Herman »

Ik vind het niet relevant. Sinds internet kan je alle opinies lezen die je maar wilt. Dus kies daarnaast ook eens voor trouw, of voor zo'n 'bulkabonnement' waarin je artikelen uit een leesbundel kunt aanschaffen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD commentaar

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Ik vind het niet relevant. Sinds internet kan je alle opinies lezen die je maar wilt. Dus kies daarnaast ook eens voor trouw, of voor zo'n 'bulkabonnement' waarin je artikelen uit een leesbundel kunt aanschaffen.
Maar als er geen gesprek meer mogelijk is, en alles wat christelijk/reformatorisch is categorisch wordt afgewezen door de enige die je nog op de wereld hebt wordt het leven heel moeilijk. Ik heb moeten leren zwijgen, maar hij kan mijn gebed niet het zwijgen opleggen. Ik vind het wel degelijk zorgelijk als je onder meest naaste lijdt, en een naaste die toch innig liefhebt. Mensen kunnen geheel verhardt worden. Dan moeten we zwijgen. Maar zeg niet dat dit niet relevant is. Weet dat er mensen zijn die hierdoor zeer groot verdriet hebben. Ook ouders die hun kinderen van de waarheid zien afdwalen (zoals ds. Hoogerland elke zondag in het gebed aanhaalt). Denk daar niet te licht over. Het gaat wel over eeuwigheidszaken. waarvan de ernst wegebt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie