RD commentaar

Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: RD commentaar

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef:Is het na vandaag nog verantwoord om zich eenzijdig te laten voorlichten door AD of NOS?
Ik heb hier moeilijkheden thuis. Er kan niet over gesproken worden. Mijn enige broer wil Dagblad Tubantia niet kwijt, en wil bewust geen RD lezen. Ook niet over verschillen praten. Lees nu eens wat het AD zegt, hoe die een oud-leerling het vrije woord, de vrije laster geeft.
Dit maakt het voor mijn zo moeilijk om normaal te functioneren. Want in alles wordt je teruggeworpen op jezelf.
Als je zegt dat er een wissel omgaat komt er slechts een snauw, in de zin van: Daar kan ik ook niks aan doen.
Ja dat snap ik wel, maar we mogen toch wel kennis nemen van wat er gaande is? Mijn enige (en zeer geliefde) broer lijkt allergisch voor wat het RD schrijft en wat er in de kerk en samenleving gebeurt. En als ik zeg: Maar lieve NN, je moet ook je hoofd niet in het zand steken voor wat er gaande is. Dan komt er nog een snauw. Waarom? Vanwaar zo'n vreselijke afkeer? Ik lijdt hieronder.
DIA, wat naar dat je hier met je broer niet over kunt praten. Heb je wel andere mensen in je omgeving waar je er mee over kunt praten?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD commentaar

Bericht door -DIA- »

Forummer schreef:
-DIA- schreef:Is het na vandaag nog verantwoord om zich eenzijdig te laten voorlichten door AD of NOS?
Ik heb hier moeilijkheden thuis. Er kan niet over gesproken worden. Mijn enige broer wil Dagblad Tubantia niet kwijt, en wil bewust geen RD lezen. Ook niet over verschillen praten. Lees nu eens wat het AD zegt, hoe die een oud-leerling het vrije woord, de vrije laster geeft.
Dit maakt het voor mijn zo moeilijk om normaal te functioneren. Want in alles wordt je teruggeworpen op jezelf.
Als je zegt dat er een wissel omgaat komt er slechts een snauw, in de zin van: Daar kan ik ook niks aan doen.
Ja dat snap ik wel, maar we mogen toch wel kennis nemen van wat er gaande is? Mijn enige (en zeer geliefde) broer lijkt allergisch voor wat het RD schrijft en wat er in de kerk en samenleving gebeurt. En als ik zeg: Maar lieve NN, je moet ook je hoofd niet in het zand steken voor wat er gaande is. Dan komt er nog een snauw. Waarom? Vanwaar zo'n vreselijke afkeer? Ik lijdt hieronder.
DIA, wat naar dat je hier met je broer niet over kunt praten. Heb je wel andere mensen in je omgeving waar je er mee over kunt praten?
Ik heb nog één lieve vriend die me elke week belt. Maar ook de 80 gepasseerd, en komt het huis momenteel ook niet veel meer uit. Er is vanzelf hulpverlening. Maar daar praat je niet vrij mee. Bloedbanden trekken en verbinden, maar blijkbaar gaat dat soms van één kant.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: RD commentaar

Bericht door deschpin »

Lilian1975 schreef:Vandaag in het RD commentaar pag 3 een reflectie met titel panelen op de week met het sjorren aan vrijheid meningsuiting. Christelijk onderwijs etc. Het eindigt met nu is het strijdtoneel nog de school. Straks de vorming van jongeren in gezin en kerk.

Twee pagina's verder. Refojeugd gebruikt TikTok app volop. 70 procent gebruikt snapshat
Etc.
En dan het lijkt wel of ouders weinig drempels opwerpen. (Overigens zijn wij ouders die drempels opwierpen. Maar verloren hebben. Juist onder andere ook omdat mede christenouders het wel allemaal laten gebeuren. )

Ik dacht toen. Het strijdtoneel over de vorming van onze jongeren in kerk en gezin is al deels verloren.
De jongeren worden allang gevormd door de media.
Zullen er toch mee moeten leren dealen, tijd van volledige afsluiting is wat mij betreft nooit aan de orde geweest.

Gisteren had mijn oudste van veertien het over een artikel in AD en noemde het ook een partij linkse indoctrinatie. Stemt me hoopvol dat ze onderscheidend vermogen hebben.
Dat zal de koers in je opvoeding moeten worden, inzicht en weerbaarheid. Ach en wee roepen brengt ons niets.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RD commentaar

Bericht door Lilian1975 »

deschpin schreef:
Lilian1975 schreef:Vandaag in het RD commentaar pag 3 een reflectie met titel panelen op de week met het sjorren aan vrijheid meningsuiting. Christelijk onderwijs etc. Het eindigt met nu is het strijdtoneel nog de school. Straks de vorming van jongeren in gezin en kerk.

Twee pagina's verder. Refojeugd gebruikt TikTok app volop. 70 procent gebruikt snapshat
Etc.
En dan het lijkt wel of ouders weinig drempels opwerpen. (Overigens zijn wij ouders die drempels opwierpen. Maar verloren hebben. Juist onder andere ook omdat mede christenouders het wel allemaal laten gebeuren. )

Ik dacht toen. Het strijdtoneel over de vorming van onze jongeren in kerk en gezin is al deels verloren.
De jongeren worden allang gevormd door de media.
Zullen er toch mee moeten leren dealen, tijd van volledige afsluiting is wat mij betreft nooit aan de orde geweest.

Gisteren had mijn oudste van veertien het over een artikel in AD en noemde het ook een partij linkse indoctrinatie. Stemt me hoopvol dat ze onderscheidend vermogen hebben.
Dat zal de koers in je opvoeding moeten worden, inzicht en weerbaarheid. Ach en wee roepen brengt ons niets.
Ach en wee roep ik niet. Wel dat vele jongeren al lang gevormd zijn door bepaalde media. En velen al meer ruis ervaren dan wij vermoeden. Die misschien nu nog braaf in de kerk zitten of aan de laptop. Maar alleen met hun lijf. Al vaker heb ik geschreven. Die weerbaarheid hebben wij aan gewerkt. Alle raadgevingen van mediaopvoeding zijn langs geweest. Ter harte genomen. En we hebben ze begeleid. Soms lijkt het wel dat men vergeet dat wij, ook onze lieve kinderen, ten diepste vijanden van Christus zijn. En omdat we dat vergeten lijken we te denken als we het zo en zo aanpakken dan komt het goed. Heb ik ook gedacht. Echt ben geen haar beter. Tot je met je neus op de feiten gedrukt wordt. En de vijandschap bij je kind ziet en ervaart. En alles lijkt af te ketsen. En dan moet ik aan Spurgeon denken. Die ergens zegt. Soms moet je zwijgen. Omdat men doof is geworden. En weet je als je op dat punt komt. Dat je ervaart dat ze niet willen. Het verzet alleen maar groter wordt...Er gewoon niet voor open staan. Dan breekt je hart. Je blijft bidden om een wonder.
En dan komen ze op een leeftijd dat je ze meer en meer moet loslaten. En dan zie je dat alles wat je ze aangereikt hebt. Overboord gezet wordt. Doelbewust.
En ja de pijn zit bij mij niet omdat ze mij niet gehoorzamen. Maar omdat ik zie op welke heilloze weg ze zitten. Machteloosheid. Verdriet. Juist omdat je ze dezelfde vrede toewenst als die we zellf kennen. Zijn we te kort geschoten? Uiteraard. Maar waak je voor de maakbaarheidsgedachte.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: RD commentaar

Bericht door Terri »

@Lilian 1975 je hartenkreet is voor mij volledig herkenbaar.
Maar.....volhard in je gebed voor je kinderen, God hoort en verhoort boven bidden en denken.
En het gezaaide zou wel eens op een ander tijdstip en manier kunnen ontkiemen als dat wij denken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RD commentaar

Bericht door Orchidee »

@Lilian: ik raad je aan om ter bemoediging de preek van ds vd Weg van gisterenmiddag eens te luisteren!
https://www.laankerk.nl/sermon/ds-a-a-f ... 5-11-2020/
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD commentaar

Bericht door DDD »

Ik weet het niet hoor. Maar het komt soms een beetje gefrustreerd over. Dat zal zijn uit oprechte bezorgdheid, maar het helpt denk ik niet de goede kant op. Zelfvertrouwen, liefde en geduld helpen op lange termijn beter. Wij kunnen geen mensen bekeren, maar wij kunnen wel mensen irriteren.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RD commentaar

Bericht door Mara »

De beste stuurlui....
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RD commentaar

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Ach en wee roep ik niet. Wel dat vele jongeren al lang gevormd zijn door bepaalde media.
De vraag in algemene zin is of er wel op een juiste wijze is gereageerd op alle nieuwe ontwikkelingen. De primaire reactie op nieuwe ontwikkelingen is binnen de reformatorische gezindte altijd afwijzend of terughoudend. Dan sta je in mijn ogen al met 1-0 achter.

In de jaren '90 was het in sommige kerken censurabel om thuis internet te hebben. Nu kun je vrijwel niet meer maatschappelijk functioneren zonder. Kortom, er zijn te weinig leiders binnen de gemeenschap die echt visionair zijn.

In de jaren '90 ging bij mij de projectwerk in 5 VWO al over het thema 'leven op een eiland'. Wat is er sindsdien veranderd? Volgens mij niet zoveel.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RD commentaar

Bericht door merel »

Mee eens, onze kinderen hebben ook insta en tik tok. Zij posten zelf tot op heden niets, maar kijken wel met anderen mee. Zelf vraag ik ook wel eens of ik mee mag kijken. Niet om gelijk er iets van te vinden, maar te weten wat zij kijken en wat zij er zelf allemaal van vinden. Zo heb je toch een open gesprek en weet ik waar zij mee bezig zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RD commentaar

Bericht door Mara »

merel schreef:Mee eens, onze kinderen hebben ook insta en tik tok. Zij posten zelf tot op heden niets, maar kijken wel met anderen mee. Zelf vraag ik ook wel eens of ik mee mag kijken. Niet om gelijk er iets van te vinden, maar te weten wat zij kijken en wat zij er zelf allemaal van vinden. Zo heb je toch een open gesprek en weet ik waar zij mee bezig zijn.
Ik las dat Eloise van Oranje een filmpje moest verwijderen van haar ouders.
Maar twitter was er al mee aan de gang gegaan.
Dat toont wel aan hoe snel zoiets zich verspreidt.
Je plaatst iets, bedenkt je en verwijdert het dan toch, maar het is al viral gegaan.
Show the thing that made you famous.
Nou dat dus, de dochter zijn van een prins.
Ik vond het wel geestig. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: RD commentaar

Bericht door newton »

alepha schreef:Ik hoop dat het gereformeerd Venster zich vooral ten doel stelt om mensen jaloers te maken om te leven met Christus. Zoals ik iemand hoorde zeggen: als je leeft uit genade wordt je mild voor anderen.
Een van de doelen lijkt ook te zijn onjuiste informatie te verspreiden mbt corona: „Aantal doden Covid-injecties nu 5427 procent hoger dan van álle andere vaccins in afgelopen tien jaar.” (via https://www.rd.nl/artikel/956560-nee-er ... et-vaccins ). In een rijtje met de Ronkende Vlaswiek en cafe Weltschmerz.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RD commentaar

Bericht door Herman »

Gereformeerd Venster is bijzonder snel afgegleden naar een zeer bedenkelijk niveau. Ik heb me een week of twee geleden afgemeld voor het ontvangen van de nieuwsbrief.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RD commentaar

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:Gereformeerd Venster is bijzonder snel afgegleden naar een zeer bedenkelijk niveau. Ik heb me een week of twee geleden afgemeld voor het ontvangen van de nieuwsbrief.
Ze onderscheppen wel BJ Spruyts beroep op ds. J.T. Doornenbal mbt het pro vaccinatiestandpunt in de krant van hedenavond. Dat doet me dan wel weer deugd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RD commentaar

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:Gereformeerd Venster is bijzonder snel afgegleden naar een zeer bedenkelijk niveau. Ik heb me een week of twee geleden afgemeld voor het ontvangen van de nieuwsbrief.
Ze onderscheppen wel BJ Spruyts beroep op ds. J.T. Doornenbal mbt het pro vaccinatiestandpunt in de krant van hedenavond. Dat doet me dan wel weer deugd.
Ze onderscheppen niet zo heel veel. Ds. J.T. Doornenbal geeft aan dat je gebruik mag maken van geoorloofde middelen. Hij schrijft dat in een context die volgens mij niet veel uitmaakt. Gereformeerd Venster maakt zich dan heel druk over de tweede stap, namelijk of vaccinatie daar wel of niet onder valt. Maar de kern van de boodschap is of je wel of niet van middelen gebruik mag maken.
Om dan Gereformeerd Venster te bestrijden met hun eigen arsenaal: als je geen klachten heb moet je ook niet meewerken aan bevolkingsonderzoek naar borstkanker en dus ook niet aan een onderzoek naar tbc. Per slot van rekening mag je (volgens hen) ook geen mondkapje op als je niet ziek bent evenmin hoef je aan quarantaine maatregelen mee te werken als je in goede gezondheid verkeerd.
Totale nonsens dus van Gereformeerd Venster. Je moet je argumentatie wel consistent toepassen op het geheel van je overtuiging en niet alleen op dat deel dat je net goed uitkomt.
Plaats reactie