Kledingstijl leerlingen

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

HersteldHervormd schreef:
Mara schreef:
HersteldHervormd schreef:
Dodo schreef:Docenten lopen niet in schooluniform.
Waarom zouden we dat niet doen?
Wil jij terug naar de kostschool- en internaattijd?
Dat niet, vind ik beetje zwart wit gedacht. Het gaat mij puur om de kleding.
Mij ook. :)
Maar op geen enkele reguliere school is uniforme kleding vereist geweest en kan m.i. nu helemaal niet meer ingevoerd worden.
Op mijn middelbare school mochten de meisjes destijds geen broek(pak) aan, terwijl dat toen hoogmode was.
Omdat ik dat van thuis niet mocht, was het voor mij geen probleem, maar de meiden die dat wel mochten, hebben een paar keer toch geprobeerd om in een broek te verschijnen. Ze moesten zich omkleden in een schoolrok, daarmee liep je zwaar voor schut.
En dan laat je het wel.
In de maand dat wij eindexamen deden, werd er afgekondigd dat bij de start van het nieuwe schooljaar toch broeken gedragen mochten worden door de meiden. De direkteur was kennelijk onder de druk bezweken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door TSC »

Pas kwam ik in een kerk ook een bordje tegen dat mensen met gepaste kleding in de kerk verwacht worden. Kan me echter niet voorstellen dat het te checken is of iedereen de kleding gepast heeft.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Geytenbeekje »

TSC schreef:Pas kwam ik in een kerk ook een bordje tegen dat mensen met gepaste kleding in de kerk verwacht worden. Kan me echter niet voorstellen dat het te checken is of iedereen de kleding gepast heeft.
Vaak wordt dat in kerken aangegeven waarin iedereen van zichzelf al netjes kleedt
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Terri »

TSC schreef:Pas kwam ik in een kerk ook een bordje tegen dat mensen met gepaste kleding in de kerk verwacht worden. Kan me echter niet voorstellen dat het te checken is of iedereen de kleding gepast heeft.
:yahoo
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door samanthi »

TSC schreef:Pas kwam ik in een kerk ook een bordje tegen dat mensen met gepaste kleding in de kerk verwacht worden. Kan me echter niet voorstellen dat het te checken is of iedereen de kleding gepast heeft.
Ja uit een tweede hands zaakje of de goede maat.
Precies pas
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Orchidee »

samanthi schreef:
TSC schreef:Pas kwam ik in een kerk ook een bordje tegen dat mensen met gepaste kleding in de kerk verwacht worden. Kan me echter niet voorstellen dat het te checken is of iedereen de kleding gepast heeft.
Ja uit een tweede hands zaakje of de goede maat.
Precies pas
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mannetje »

Soms zit kleding zo strak dat je je afvraagt of het wel gepast is...
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door samanthi »

Mannetje schreef:Soms zit kleding zo strak dat je je afvraagt of het wel gepast is...
Hahahaha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

TSC schreef:Pas kwam ik in een kerk ook een bordje tegen dat mensen met gepaste kleding in de kerk verwacht worden. Kan me echter niet voorstellen dat het te checken is of iedereen de kleding gepast heeft.
Je zegt het nu, met een knipoog, maar er zijn mensen die niet begrijpen wat de term: gepaste kleding precies inhoudt. En dus als vrouw in een zwart broekpak komen.
Geytenbeekje schreef:Vaak wordt dat in kerken aangegeven waarin iedereen van zichzelf al netjes kleedt
Ja inderdaad!
Net als de vraag om een hoed op te zetten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door -DIA- »

Ik denk dat de meeste forummers (of best een groot deel, denk ik) de jaren 60 van de vorige eeuw niet bewust hebben meegemaakt?
Ik zit nogal eens wat in archieven te kijken. Het viel me op foto's op dat begin jaren 60 bijna alle vrouwen een hoed droegen in de kerk. En dan bedoel ik kerken die niet bepaald reformatorisch waren. Waar wel gezangen werden gezongen, en de NBG51 vertaling geen probleem was.... Ik heb er wel even bij nagedacht. Hoe kan het zo veranderen?
Ik kan geen link geven, maar wel een website om te zoeken. Je zoekt maar wat op Delpher.nl
Daar is veel historische kennis op te doen, en zeker ook aan te bevelen bij een generatie die alleen in het heden leeft en het verleden niet meer interesseert. Ik denk dat, als we het verleden gaan niet meer kennen, negeren, of ontkennen, dat er heel wat kan gaan ontsporen. Veel wat nog niet zo lang geleden normaal was wordt nu bespottelijk gemaakt. Wie dacht midden vorige eeuw aan genderneutraliteit? wie stond er ook maar stil bij een homohuwelijk? Wie dacht aan klimaatsverandering? Wie kon denken dat de wereld zo vercomputerd werd dat de hele samenleving bij een kleine storing plat kon komen te liggen... Er lijkt sinds de 20e eeuw meer veranderd te zijn dan in alle eeuwen daarvoor. Ook in de mode, kledingstijl, zagen we in de jaren 60, begin jaren 70 welhaast revolutionaire veranderingen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Het viel me op foto's op dat begin jaren 60 bijna alle vrouwen een hoed droegen in de kerk. En dan bedoel ik kerken die niet bepaald reformatorisch waren. Waar wel gezangen werden gezongen, en de NBG51 vertaling geen probleem was.... Ik heb er wel even bij nagedacht. Hoe kan het zo veranderen?
Ook in de Rooms Katholieke Kerk hadden de vrouwen voor Vaticanum II hoofdbedekking in de diensten. Toen was dat een universeel christelijke praktijk.

In de RKK was het overigens geen hoed:
Afbeelding

Of:
Afbeelding

Ik vind dit zelfs beter bij de bijbelse betekenis passen als wat wij gewend zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Terri »

J.C. Philpot schreef:
Ik vind dit zelfs beter bij de bijbelse betekenis passen als wat wij gewend zijn.
Volgens mij is dit inderdaad ongeveer hoe het bedoeld is.....zou het best willen :blush
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door DDD »

Maar vrouwen droegen zo'n hoed ook als ze gingen winkelen. Misschien moet je daar dan ook in Delpher op zoeken.

Ik betwijfel of de foto's gebruikelijke kleding waren voor RK- vrouwen in de eredienst zo rond 1950. Ik kan mij niet herinneren daar ooit zulke beelden van te hebben gezien.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Maar vrouwen droegen zo'n hoed ook als ze gingen winkelen. Misschien moet je daar dan ook in Delpher op zoeken.

Ik betwijfel of de foto's gebruikelijke kleding waren voor RK- vrouwen in de eredienst zo rond 1950. Ik kan mij niet herinneren daar ooit zulke beelden van te hebben gezien.
Ik denk dat je het niet meegemaakt hebt, of je lijdt aan geheugenverlies.
Als mijn moeder in het dorp boodschappen deed droeg ze geen hoed.
Alleen als het in een strenge winter heel koud was, dan droeg mijn moeder
soms een hoofddoekje om haar oren wat warm te houden. Daar zat geen
andere geachte achter.
Maar wel als ze naar de kerk ging... Dat was heel anders. Maar wie zal DDD overtuigen, want hij betwijfelt, zo het lijkt, alles wat hem niet welgevallig is.

Nog even sterker: Je zag in de winkelstraat of welke straat ook geen vrouwen met hoeden, of het waren heel misschien enkele deftige mensen als de burgemeestersvrouw, (die toen nog meer tot de "notabelen" behoorde) maar dat kan ik me zelfs niet herinneren!
Van RKK-huize weet ik niet, want het dorp waar we toen woonden was geen RK-gemeenschap. Maar daar had ik het ook niet over.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Dodo »

Zover ik weet droegen vrouwen in de jaren vijftig hoedjes of hoofddoekjes als ze boodschappen gingen doen, als ze thee gingen drinken, bijna overal.
Plaats reactie