Kledingstijl leerlingen

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Kledingstijl leerlingen

Bericht door jakobmarin »

Het dragen van eerbare kleding raakt het punt van (sociale) veiligheid van middel­bare scholieren
„in een levensfase waarin de seksuele ontwikkeling heftig kan spelen.”

Dat hebben de colleges van bestuur van de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap,
het Van Lodenstein College en de Gomarus Scholengemeenschap maandag geschreven aan de ouders van hun leerlingen.
(...)
Centraal staat zowel de notie van eerbaarheid als het Bijbelse uitgangspunt dat er onderscheid
in kleding is tussen man en vrouw. Kleding is niet bedoeld „om te verleiden of uit te dagen.
Eerbare kleding betekent concreet dat jongens geen afzakbroeken dragen en dat meisjes niet
gekleed gaan in korte rokken en/of bovenkleding met een diepe halsuitsnijding.”

Bron: Refdag
Het blijft altijd weer een heikel punt. In de basis ben ik het eens hiermee, kleding moet eerbaar zijn en je schaamte bedekken.
Bedekken dus, en niet onthullen.

Maar als ik met onze jongelui een dropping heb van de JV en bijna alle meiden een broek dragen,
heb ik stukken minder verleiding dan er rokjes worden gedragen.
Overigens is een strakke broek ook meer onthullend dan bedekkend..

maar een mooie vrouwenbroek laat het onderscheid zien tussen man en vrouw en is nog eens bedekkend en eerbaar ook.
Maar ja, dat mag dan juist weer niet...

Daarom de oproep: begin met Schooluniformen!!
Dan is al dat geshow ook met refo-kleding ook gelijk over.
Afbeelding
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Dit zijn geen middelbareschool leerlingen JM!
En ik zou onze kinderen hier echt niet in krijgen. Als ze zo in de metro gaan zitten in de stad, worden ze aangegaapt, zo niet uitgelachen.

Ook een broek is moeilijk, laat je EEN broek, wijdvallend toe, wordt dat toch weer omgezet in een skinny leg.
Een wat kortere rok werd ook al snel een korte rok.
Pubers zijn nu eenmaal geneigd om de grens op te zoeken en als het kan, eroverheen te gaan.
Zo eens in de zoveel tijd kregen we een brief van het bestuur om de kledingregels nog eens onder de aandacht te brengen.
Zou het ook niet komen doordat er in het algemeen weinig betaalbare leuke kinderkleding in de refowinkels hangt?
Ouders met een beperkter budget, zijn dan aangewezen op de winkels, type P rimark, en dat is nu eenmaal geen degelijke kleding.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door refo »

Wat is een refowinkel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Wat is een refowinkel?
Ik zou het niet weten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
refo schreef:Wat is een refowinkel?
Ik zou het niet weten.
Nee nee :?
De bekende weg is >>> die kant op heren.
Ik geef toe, hun aantal wordt minder, althans hier in de wijde omtrek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Floppy »

Laten we eens een jaar of vijf lang de volgende proef doen:
- Er wordt niets meer gezegd, geschreven en gepubliceerd over kleding door kerk, school en gezin. We negeren straal het hele onderwerp.
- De enorme hoeveelheid tijd die daardoor overschiet gebruiken we voor andere, bijna net zo nuttige zaken.

Aan het einde van de periode maken we de balans op.

Ik geloof nl. dat er bepaalde, minder gunstige regionen van de geestelijke werkelijkheid zijn die heel gelukkig worden als wij ons met kledingregels gaan bezighouden. Het zouden zomaar vijf heel heilzame jaren kunnen worden.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Sheba »

Floppy schreef:Laten we eens een jaar of vijf lang de volgende proef doen:
- Er wordt niets meer gezegd, geschreven en gepubliceerd over kleding door kerk, school en gezin. We negeren straal het hele onderwerp.
- De enorme hoeveelheid tijd die daardoor overschiet gebruiken we voor andere, bijna net zo nuttige zaken.

Aan het einde van de periode maken we de balans op.

Ik geloof nl. dat er bepaalde, minder gunstige regionen van de geestelijke werkelijkheid zijn die heel gelukkig worden als wij ons met kledingregels gaan bezighouden. Het zouden zomaar vijf heel heilzame jaren kunnen worden.
Eerlijk gezegd zeg ik juist wel wat van... De dames hebben echt niet altijd bewust door dat het onzedelijk is. En dat hoort ook bij opvoeden, ze er bewust van maken. Niet te pas en te onpas. Maar wel als het zo uitkomt. Verder denk ik dat je als ouder best wel duidelijk mag zijn. En dat je op school en thuis dezelfde regels hanteert... Maar over refowinkels gesproken.... Daar zijn ze al net zo kort, die rokken. Een christen herken je aan zijn daad, praat en gewaad.

Maar niet getreurd. De lange rok komt weer in. En straks lopen ze allemaal daarin...

Zelf vind ik het treurig als een reformatorische basisschool de ouders eraan moeten herinneren dat ze hun kind op een school hebben gedaan met bepaalde voorschriften, maar zich er zelf niet aan houden...

Ik ben van mening dat het bewust worden van kleding al op de basisschool begint. Kijk daar ook maar eens naar de lengte... En ook het onderwijzend personeel... Goed voorbeeld doet goed volgen. Zolang wij aan onze kinderennog de indruk geven met het modebeeld mee te moeten doen.... Wat kan je dan anders verwachten?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door ejvl »

Schooluniform lijkt me een prachtige oplossing.
Geen moeilijkheden met lengte, kleur en stijl.
Wat ook helpt is een goede en gedegen uitleg aan de kinderen aangaande kleding.
Wat ik zelf nogal eens hoor is dat vrouwen geen broek aanmogen want dat staat in Deut. 22 en zo zijn we het nu eenmaal gewend.
Lariekoek natuurlijk.
Ik vind dit nog steeds een prachtig antwoord van een Ger Gem predikant.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/165 ... erzorging/
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door helma »

Het antwoord van ds Vergunst is niet veel anders dan wat verwoord staat in het boekje van ds CP de Boer. Daarvan krijgen alle leerlingen een verkorte versie begreep ik.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Floppy »

Toch vraag ik me af: waarom is dit nu zo'n punt op refo scholen?
Hoe lopen meiden bij de Hema en de Albert Heijn er bij? Hoerig? Volgens mij valt dat wel mee, en de gemiddelde Hema of AH wordt niet vanuit de 3 formulieren van enigheid geleid. Lang, heel lang geleden :) werkte ik bij de AH op de kassa-afdeling en ik kan me niet herinneren dat er ooit iets over kleding werd gezegd, en toch liep men er zeker niet slettiger bij dan in "ons soort kringen".

Kan het zijn dat alle - negatieve - aandacht die op de refoscholen hieraan verspild wordt juist een averechts effect heeft?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door huisman »

helma schreef:Het antwoord van ds Vergunst is niet veel anders dan wat verwoord staat in het boekje van ds CP de Boer. Daarvan krijgen alle leerlingen een verkorte versie begreep ik.
Nee hoor geen verkorte versie maar het hele boekje. :super

Hierbij ontvangt u per e-mail de brief over het Kledingbeleid van drie scholen voor Voortgezet Onderwijs te weten de Gomarus Scholengemeenschap, de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap en het Van Lodenstein College. Deze brief zal u, samen met het in deze brief aankondigde boekje van Ds. C.P. de Boer Kleren maken de m/v, D.V. volgende week woensdag worden toegezonden.


Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door sirdanilot »

Floppy schreef:Toch vraag ik me af: waarom is dit nu zo'n punt op refo scholen?
Hoe lopen meiden bij de Hema en de Albert Heijn er bij? Hoerig? Volgens mij valt dat wel mee, en de gemiddelde Hema of AH wordt niet vanuit de 3 formulieren van enigheid geleid. Lang, heel lang geleden :) werkte ik bij de AH op de kassa-afdeling en ik kan me niet herinneren dat er ooit iets over kleding werd gezegd, en toch liep men er zeker niet slettiger bij dan in "ons soort kringen".

Kan het zijn dat alle - negatieve - aandacht die op de refoscholen hieraan verspild wordt juist een averechts effect heeft?
Als je bij de AH werkt kun je ook gewoon een rok onder je uniform dragen, doen er bij onze AH genoeg (de AH wordt namelijk geleid door een reformatorisch persoon ;) ).

Er bestaan tegenwoordig zelfs AH hoofddoekjes !
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Germanicus »

helma schreef:... een verkorte versie...
Zie je wel, daar begint het al.. :mosc
Hier beneden is het niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Floppy schreef:Toch vraag ik me af: waarom is dit nu zo'n punt op refo scholen?
Hoe lopen meiden bij de Hema en de Albert Heijn er bij? Hoerig? Volgens mij valt dat wel mee, en de gemiddelde Hema of AH wordt niet vanuit de 3 formulieren van enigheid geleid. Lang, heel lang geleden :) werkte ik bij de AH op de kassa-afdeling en ik kan me niet herinneren dat er ooit iets over kleding werd gezegd, en toch liep men er zeker niet slettiger bij dan in "ons soort kringen".

Kan het zijn dat alle - negatieve - aandacht die op de refoscholen hieraan verspild wordt juist een averechts effect heeft?
Zo'n groot punt vond ik het niet hoor. Het ging alleen om bepaalde merken, zoals Gsus, dat uitgesproken wordt op zn Spaans en is dan een oneigenlijk gebruik van de naam van onze Heiland.
En jongens geen superkorte broeken, (maar wie loopt daar überhaupt in) en meisjes geen al te korte rok of diep decolleté. Alleen die lange broek blijft nog steeds verboden.
En bepaalde kenmerkende stijlen, zoals punk en emo, is ook not done, maar zo hoef je ook niet te sollciteren bij de meeste bedrijven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door helma »

huisman schreef:
helma schreef:Het antwoord van ds Vergunst is niet veel anders dan wat verwoord staat in het boekje van ds CP de Boer. Daarvan krijgen alle leerlingen een verkorte versie begreep ik.
Nee hoor geen verkorte versie maar het hele boekje. :super

Hierbij ontvangt u per e-mail de brief over het Kledingbeleid van drie scholen voor Voortgezet Onderwijs te weten de Gomarus Scholengemeenschap, de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap en het Van Lodenstein College. Deze brief zal u, samen met het in deze brief aankondigde boekje van Ds. C.P. de Boer Kleren maken de m/v, D.V. volgende week woensdag worden toegezonden.


Refdag schreef:Over de uitwerking wordt de komende tijd met alle medewerkers en leerlingen nagedacht. Ze krijgen daarvoor een verkorte versie van het boekje ”Kleren maken de m/v” van ds. C. P. de Boer.
Plaats reactie