Erdee

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Van kerk veranderd? Hij is toch GG?
Er staat in het artikel dat hij hoort bij de Sint-Jansgemeente. Overigens lijkt de GG in Gouda grotendeels overgenomen door instroom vanuit andere kerken, maar goed, je kunt de Sint-Jansgemeente desondanks geen GG noemen.

@Samanthi:
Dat Trouw-artikel is grotendeels gebaseerd op onzinverhalen van dr. Van Saane. Zij heeft geen verstand van zaken. Het is overduidelijk onjuist. Er zitten theologische motieven achter. Eenkennigheid, maar dat heeft niets met racisme te maken.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:Van kerk veranderd? Hij is toch GG?
Je kunt moeilijk in Oudewater blijven kerken toch?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erdee

Bericht door samanthi »

DDD schreef:
Tiberius schreef:Van kerk veranderd? Hij is toch GG?
Er staat in het artikel dat hij hoort bij de Sint-Jansgemeente. Overigens lijkt de GG in Gouda grotendeels overgenomen door instroom vanuit andere kerken, maar goed, je kunt de Sint-Jansgemeente desondanks geen GG noemen.

@Samanthi:
Dat Trouw-artikel is grotendeels gebaseerd op onzinverhalen van dr. Van Saane. Zij heeft geen verstand van zaken. Het is overduidelijk onjuist. Er zitten theologische motieven achter. Eenkennigheid, maar dat heeft niets met racisme te maken.
Ik heb op een reformatorische school gewerkt en bovendien spreek ik mensen uit verschillende kerken... daar zie je dus echt wel racisme, heel erg zelfs, zo rooskleurig is het echt niet, ook niet to mensen die buiten de boot vallen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Erdee

Bericht door crossmountain »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:
crossmountain schreef:Ik vond ook het interview met ds. O. Bottenbley erg mooi.
Zeker! Ik ook!
Inderdaad. Een (h)eerlijk nuchter geluid.
Ja maar in andere kerken is het echt wel aanwezig, zo 'n twaalf jaar geleden is er nog een rel geweest over een zwarte predikant.

https://www.trouw.nl/nieuws/zwarten-mog ... ~bf26fc8d/

Later over de bezwaren heen gestapt.

https://www.trouw.nl/nieuws/gergem-laat ... ~be80d7e1/

Een evangelische gemeente of een reformatorische gemeente scheelt echt wel hoor.
Dank voor het delen van deze artikelen. Die kende ik nog niet. Heb de discussie wel vanuit andere media gevolgd. Maar is het nu wel eens gebeurd dat een (zwarte) predikant van het zendingsveld van de GG een échte dienst heeft gehouden vanaf votum en groet tot en met de zegenbede?
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Erdee

Bericht door crossmountain »

-DIA- schreef:Ik denk dat een voluit principiële SGP-burgemeester eigenlijk onmogelijk is. Wij hebben voor de gemeentelijke herindeling tweemaal een SGP-burgemeester gehad, maar als burgemeester moet je dingen waar je als principieel SGP'er niet in mee kan.
Dus je conclusie is dat (de huidige) SGP burgemeesters niet voluit principieel SGP'er zijn?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erdee

Bericht door refo »

DDD schreef:
Tiberius schreef:Van kerk veranderd? Hij is toch GG?
Er staat in het artikel dat hij hoort bij de Sint-Jansgemeente. Overigens lijkt de GG in Gouda grotendeels overgenomen door instroom vanuit andere kerken, maar goed, je kunt de Sint-Jansgemeente desondanks geen GG noemen.

@Samanthi:
Dat Trouw-artikel is grotendeels gebaseerd op onzinverhalen van dr. Van Saane. Zij heeft geen verstand van zaken. Het is overduidelijk onjuist. Er zitten theologische motieven achter. Eenkennigheid, maar dat heeft niets met racisme te maken.
Hij woont nog in Oudewater en is daar lid.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Heb ik dan verkeerd gelezen of klopt het artikel niet?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

crossmountain schreef:Dank voor het delen van deze artikelen. Die kende ik nog niet. Heb de discussie wel vanuit andere media gevolgd. Maar is het nu wel eens gebeurd dat een (zwarte) predikant van het zendingsveld van de GG een échte dienst heeft gehouden vanaf votum en groet tot en met de zegenbede?
Volgens mij gebeurt dat regelmatig, zeker rondom synodevergaderingen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
crossmountain schreef:Dank voor het delen van deze artikelen. Die kende ik nog niet. Heb de discussie wel vanuit andere media gevolgd. Maar is het nu wel eens gebeurd dat een (zwarte) predikant van het zendingsveld van de GG een échte dienst heeft gehouden vanaf votum en groet tot en met de zegenbede?
Volgens mij gebeurt dat regelmatig, zeker rondom synodevergaderingen.
Absoluut. Ds. C. Sonnevelt heeft verschillende keren als tolk gefungeerd in Krabbendijke en ik meen ook al eens in Alblasserdam. En in Bodegraven en Houten hebben ze het ook wel eens gedaan. Ds. C.G. Vreugdenhil fungeerde daar als tolk. En in Bodegraven deed ook een ouderling dat wel eens, dacht ik. In Kapelle-Biezelinge is het ook wel eens gebeurd, ook onder leiding van ds. Vreugdenhil.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Erdee

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:Er ontstond bij mij enige vervreemding bij het lezen van het artikel van de burgemeester van Gouda, vanochtend in het RD.

Zijn er forummers die mij begrijpen? Ik kan het niet goed onder woorden brengen.
Dat had ik ook. Dat heb ik bij meerdere SGP-burgemeesters.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Erdee

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:
DDD schreef:
crossmountain schreef:Dank voor het delen van deze artikelen. Die kende ik nog niet. Heb de discussie wel vanuit andere media gevolgd. Maar is het nu wel eens gebeurd dat een (zwarte) predikant van het zendingsveld van de GG een échte dienst heeft gehouden vanaf votum en groet tot en met de zegenbede?
Volgens mij gebeurt dat regelmatig, zeker rondom synodevergaderingen.
Absoluut. Ds. C. Sonnevelt heeft verschillende keren als tolk gefungeerd in Krabbendijke en ik meen ook al eens in Alblasserdam. En in Bodegraven en Houten hebben ze het ook wel eens gedaan. Ds. C.G. Vreugdenhil fungeerde daar als tolk. En in Bodegraven deed ook een ouderling dat wel eens, dacht ik. In Kapelle-Biezelinge is het ook wel eens gebeurd, ook onder leiding van ds. Vreugdenhil.
Wat fijn om te lezen en mooi dat dit gebeurt! Ik zie nu zelfs dat er preken op prekenweb staan: https://www.prekenweb.nl/nl/Zoeken?Pred ... kantId=246
https://www.prekenweb.nl/nl/Zoeken?PredikantId=269
Maar toch heb ik een beetje gelijk... want lees ik in het verslag in het RD:
Overigens hielden de beide buitenlandse predikanten alleen een preek, zegt ds. Harinck. "De verdere dienst stond onder leiding van de ouderling of predikant."
Dus het was geen dienst vanaf votum en groet tot en met de zegenbede.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

crossmountain schreef:
-DIA- schreef:Ik denk dat een voluit principiële SGP-burgemeester eigenlijk onmogelijk is. Wij hebben voor de gemeentelijke herindeling tweemaal een SGP-burgemeester gehad, maar als burgemeester moet je dingen waar je als principieel SGP'er niet in mee kan.
Dus je conclusie is dat (de huidige) SGP burgemeesters niet voluit principieel SGP'er zijn?
Wie burgemeester is moet boven de partijen staan, en dan komen in de praktijk principes in het gedrang. Denk aan openen van allerlei attracties van allerlei aard, om maar een voorbeeld te geven. Ook de CU-burgemeester die we gehad hebben heeft wel onder vuur gelegen bij eigen achterban toen hij op zondag een soort Sail opende in Kampen. Zondagsontheiliging mag niet een principe zijn die we als burgemeester zomaar kunnen laten vallen met een beroep op dat hij er voor de hele gemeenschap is. Als de burgemeester van Kampen principieel was geweest had hij de zondag geheiligd (zomaar een voorbeeld)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Erdee

Bericht door Hendrikus »

FlyingEagle schreef:Ik vind het een mooi interview. Roept een groot gevoel van herkenning op.
Gouda mag blij zijn met zo'n burgervader!
~~Soli Deo Gloria~~
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

refo schreef:
DDD schreef:
Tiberius schreef:Van kerk veranderd? Hij is toch GG?
Er staat in het artikel dat hij hoort bij de Sint-Jansgemeente. Overigens lijkt de GG in Gouda grotendeels overgenomen door instroom vanuit andere kerken, maar goed, je kunt de Sint-Jansgemeente desondanks geen GG noemen.
Hij woont nog in Oudewater en is daar lid.
Ik dacht dat hij tot voor kort in de GG van Delft kerkte.

Het is wel opmerkelijk dat hij geen lid meer is van de GG, terwijl notabene zijn schoonvader daar predikant is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Erdee

Bericht door Hendrikus »

Jantje schreef: Het is wel opmerkelijk dat hij geen lid meer is van de GG, terwijl notabene zijn schoonvader daar predikant is.
Dus?
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie