Erdee

Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Erdee

Bericht door Erskinees »

Richard W schreef:Wat een prachtig interview met Ruth Pieterman vandaag in het RD.
https://www.rd.nl/digitale-krant/viewer ... _year=2022
Wat een mooi werk doet zij! En wat een spiegel:
Ruth Pieterman schreef:Het lezen van puriteinse geschriften heeft ook een schaduwzijde. Je beseft te meer hoe beschouwend en weinig verkondigend veel hedendaagse preken zijn. De bekeerden worden niet opgebouwd in het geloof, de wandel met God en het leven vanuit Christus. De onbekeerden worden niet schuldig gesteld vanwege hun ongeloof en ongehoorzaamheid aan het Evangelie. Mijn vader zegt weleens dat je de vis moet opeten en de graten moet laten liggen, maar soms lijken er vooral graten te zijn. Het zou in ieder geval zo anders kunnen. „Een halve waarheid vermomd als de hele waarheid wordt een complete onwaarheid”, las ik bij Packer. Ik weet zeker dat de Heere ook zo’n preek kan gebruiken, maar het blijft een rechte slag met een kromme stok. Veelzeggend is dat veel mensen hun leven lang geen geloofszekerheid hebben, omdat ze niet uit Christus leven. Dat wordt door de prediking bevorderd.
Eens, mooi citaat!
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Erdee

Bericht door Bijnaam »

Bertiel schreef:Het commentaar is ook wel bijzonder eenzijdig qua oproep.
Doel je op alleen titel of het hele commentaar?
Bertiel
Berichten: 4585
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bertiel »

De laatste aanbeveling. De achterban van het rd is breder dan de gg(in).
Maar het laat wel heel goed zien waar het rd staat
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1769
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Erdee

Bericht door Ararat »

Bertiel schreef:De laatste aanbeveling. De achterban van het rd is breder dan de gg(in).
Maar het laat wel heel goed zien waar het rd staat
Ik vind vooral dit citaat bijzonder:
Wat doen we met de boeken van mensen die, soms voor ons gevoel, wat verder van ons af staan? Dicht laten, omdat ze niet op alle punten helder de Bijbel naspreken?
Hoe komt het dat de schrijvers denken dat in onze kring de Bijbel goed en helder nagesproken wordt, en degenen die voor ons gevoel wat verder van ons afstaan per definitie op een aantal punten niet? Zou dat niet hoogmoedig zijn?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Erdee

Bericht door Bijnaam »

Bertiel schreef:De laatste aanbeveling. De achterban van het rd is breder dan de gg(in).
Maar het laat wel heel goed zien waar het rd staat
De aanbeveling om tot een hernieuwde ontdekkingstocht in het eigen verleden te komen, zonder het goud in het heden te veronachtzamen?
Uitstekende en denominatie-onafhankelijke aanbeveling, toch?
MGG
Berichten: 3512
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

Bertiel schreef:De laatste aanbeveling. De achterban van het rd is breder dan de gg(in).
Maar het laat wel heel goed zien waar het rd staat
Van vroeger uit en nog steeds zit het grootste deel van de achterban bij de (o)gg(in). In mijn ogen is daar niks mis mee. Het zou kwalijker zijn, als de roots losgelaten worden om een breder publiek aan te spreken. Het nd schrijft ook niet voor de rechterflank van de reformatorische gezindte. Elke krant bedient zijn eigen achterban.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:
Richard W schreef:Wat een prachtig interview met Ruth Pieterman vandaag in het RD.
https://www.rd.nl/digitale-krant/viewer ... _year=2022
Wat een mooi werk doet zij! En wat een spiegel:
Ruth Pieterman schreef:Het lezen van puriteinse geschriften heeft ook een schaduwzijde. Je beseft te meer hoe beschouwend en weinig verkondigend veel hedendaagse preken zijn. De bekeerden worden niet opgebouwd in het geloof, de wandel met God en het leven vanuit Christus. De onbekeerden worden niet schuldig gesteld vanwege hun ongeloof en ongehoorzaamheid aan het Evangelie. Mijn vader zegt weleens dat je de vis moet opeten en de graten moet laten liggen, maar soms lijken er vooral graten te zijn. Het zou in ieder geval zo anders kunnen. „Een halve waarheid vermomd als de hele waarheid wordt een complete onwaarheid”, las ik bij Packer. Ik weet zeker dat de Heere ook zo’n preek kan gebruiken, maar het blijft een rechte slag met een kromme stok. Veelzeggend is dat veel mensen hun leven lang geen geloofszekerheid hebben, omdat ze niet uit Christus leven. Dat wordt door de prediking bevorderd.
Eens, mooi citaat!
Prachtig interview inderdaad!
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Erdee

Bericht door Marck »

Goede serie artikelen over het lezen van boeken van Bonhoeffer, Lewis en Keller onder reformatorische/ gereformeerde christenen. Aantal argumenten voor en tegen om zelf mee te nemen in je keuze om ze wel of niet te lezen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Erdee

Bericht door Marck »

Bezorgd schreef:
Erskinees schreef:
Richard W schreef:Wat een prachtig interview met Ruth Pieterman vandaag in het RD.
https://www.rd.nl/digitale-krant/viewer ... _year=2022
Wat een mooi werk doet zij! En wat een spiegel:
Ruth Pieterman schreef:Het lezen van puriteinse geschriften heeft ook een schaduwzijde. Je beseft te meer hoe beschouwend en weinig verkondigend veel hedendaagse preken zijn. De bekeerden worden niet opgebouwd in het geloof, de wandel met God en het leven vanuit Christus. De onbekeerden worden niet schuldig gesteld vanwege hun ongeloof en ongehoorzaamheid aan het Evangelie. Mijn vader zegt weleens dat je de vis moet opeten en de graten moet laten liggen, maar soms lijken er vooral graten te zijn. Het zou in ieder geval zo anders kunnen. „Een halve waarheid vermomd als de hele waarheid wordt een complete onwaarheid”, las ik bij Packer. Ik weet zeker dat de Heere ook zo’n preek kan gebruiken, maar het blijft een rechte slag met een kromme stok. Veelzeggend is dat veel mensen hun leven lang geen geloofszekerheid hebben, omdat ze niet uit Christus leven. Dat wordt door de prediking bevorderd.
Eens, mooi citaat!
Prachtig interview inderdaad!
Sluit ik bij aan. Ook het artikel over haar vader waarnaar wordt gelinkt in het artikel.
In 2012 stond er ook een interview in het RD met haar in een serie over enkele Nederlandse vertalers. Daarin ook Christa Boerke, Christine Pas-Donker en Peter Meeuse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mooi interview met Arno Bronkhorst uit Barneveld in het RD van vandaag!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3512
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef:Mooi interview met Arno Bronkhorst uit Barneveld in het RD van vandaag!
Inderdaad een mooi artikel. De onderstaande anekdote sprak mij in het bijzonder aan.
'De man die ik aan de lijn kreeg, zei: „Wij zoeken een directeur die voordat hij belde, heeft gevraagd: Heer’, ai maak mij Uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend.'
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

MGG schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Mooi interview met Arno Bronkhorst uit Barneveld in het RD van vandaag!
Inderdaad een mooi artikel. De onderstaande anekdote sprak mij in het bijzonder aan.
'De man die ik aan de lijn kreeg, zei: „Wij zoeken een directeur die voordat hij belde, heeft gevraagd: Heer’, ai maak mij Uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend.'
Prachtig inderdaad!!
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

"dat je de vis moet opeten en de graten moet laten liggen"

Welke bijbeltekst is dat?
Als gast hier
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: Erdee

Bericht door Als gast hier »

Ad Anker schreef:
MGG schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Mooi interview met Arno Bronkhorst uit Barneveld in het RD van vandaag!
Inderdaad een mooi artikel. De onderstaande anekdote sprak mij in het bijzonder aan.
'De man die ik aan de lijn kreeg, zei: „Wij zoeken een directeur die voordat hij belde, heeft gevraagd: Heer’, ai maak mij Uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend.'
Prachtig inderdaad!!
Ja, zeer aansprekend! Wat een heldere uiteenzetting hoe de Heere mensen bekeerd, die niet willen, maar die de Heere wel wil (gebruiken in Zijn dienst). Eerlijk over zijn vijandschap tegen God maar ook de opzoekende genade van God.

Laat het RD maar vaker zulke artikelen plaatsen...
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:"dat je de vis moet opeten en de graten moet laten liggen"

Welke bijbeltekst is dat?
Naar Jeremia 15:19.
Plaats reactie