Erdee

vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Erdee

Bericht door vriend-en-metgezel »

DDD schreef:Precies.

Gewoon even voor mijn beeldvorming: wat zou een andere mogelijke uitleg van mijn woorden zijn?
De andere gedachtelijn die je hier tegenkomt: beschamend omdat het 'hoogdravend' zou zijn. Een vervolgstap kan dan zijn dat de geïnterviewde 'dikdoenerij' verweten wordt. Ik snapte deze zin niet goed: "Iedereen heeft zo zijn eigen zonden, blijkt maar weer."

Die gedachtelijn staat overigens haaks op mijn eigen beeld bij dit interview. Ik heb het gelezen en denk dat hier een authentieke, intelligente gelovige aan het woord is. Complimenten voor het RD vanwege de mooie interviews die de laatste tijd gepubliceerd worden, zowel in het RD-magazine als in de krant zelf.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Dodo »

vriend-en-metgezel schreef:(...)Ik heb het gelezen en denk dat hier een authentieke, intelligente gelovige aan het woord is. Complimenten voor het RD vanwege de mooie interviews die de laatste tijd gepubliceerd worden, zowel in het RD-magazine als in de krant zelf.
Precies. Ik begrijp werkelijk niet waarom dit interview zoveel stof doet opwaaien. Hij komt over als een levendige, intelligente man die niet de geijkte paadjes loopt en niet de geijkte termen gebruikt. Ik vond het een mooi interview om te lezen.
Inderdaad heeft het RD de laatste tijd vaker interviews die echt de moeite zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Dodo schreef:
vriend-en-metgezel schreef:(...)Ik heb het gelezen en denk dat hier een authentieke, intelligente gelovige aan het woord is. Complimenten voor het RD vanwege de mooie interviews die de laatste tijd gepubliceerd worden, zowel in het RD-magazine als in de krant zelf.
Precies. Ik begrijp werkelijk niet waarom dit interview zoveel stof doet opwaaien. Hij komt over als een levendige, intelligente man die niet de geijkte paadjes loopt en niet de geijkte termen gebruikt. Ik vond het een mooi interview om te lezen.
Inderdaad heeft het RD de laatste tijd vaker interviews die echt de moeite zijn.
Vind je dat het veel stof doet opwaaien? Dat is te sterk uitgedrukt. Ik ben er over begonnen en vond het nuttig om een vraag te stellen over het taalgebruik in het interview. Daar is een mooi gesprek uit voort gekomen.

'Zoveel stof doet opwaaien' duid ik namelijk negatief.

Ik zou het een eer vinden voor de interviewer en de geïnterviewde dat het gesprek stof geeft om erover te spreken. En hopelijk om over na te denken. En dat doet het, gezien de reacties. Mooi toch? Ik vond het gesprek met dhr. Mauritz onderlaatst heel mooi. En meerdere gesprekken inderdaad, die meneer Stam uit Kampen, die predikantsvrouw die van origine Rooms-Katholiek was, Andries Knevel, ds. Bogerd. Gesprekken die me bijgebleven zijn. Ik hou ervan. En deze zal me ook bijblijven.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dodo schreef:
vriend-en-metgezel schreef:(...)Ik heb het gelezen en denk dat hier een authentieke, intelligente gelovige aan het woord is. Complimenten voor het RD vanwege de mooie interviews die de laatste tijd gepubliceerd worden, zowel in het RD-magazine als in de krant zelf.
Precies. Ik begrijp werkelijk niet waarom dit interview zoveel stof doet opwaaien. Hij komt over als een levendige, intelligente man die niet de geijkte paadjes loopt en niet de geijkte termen gebruikt. Ik vond het een mooi interview om te lezen.
Inderdaad heeft het RD de laatste tijd vaker interviews die echt de moeite zijn.
Niet met de woorden van een ander, hé?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:Het was een prachtig interview en weer eens wat anders dan al dat geijkte wat ik telkens weer lees.

En @Maanenschijn, het woord 'koppensnellen' is in dit verband heel erg ongelukkig gekozen.
Help me eens?

Een zin als deze vind ik erg moeilijk. Vind jij dit makkelijk lezen? Wat bedoelt de Wit precies?
Door de Britse missioloog Leslie Newbigin zou ik me willen laten bevragen op het ”timide syncretisme” dat ik ook bij mezelf ontdek. Niet-westerse christenen lijken veel onbevangener op God te vertrouwen en Zijn Woord op Zijn gezag te geloven. Voor mij als laatmoderne westerling blijft het een strijd tussen geloof en rede. Daarmee word ik heel snel een zeer verlegen strijder tegen „het zachte despotisme van een verdrietige overheid”, zoals Bart Jan Spruyt recent in het Reformatorisch Dagblad schreef. Het antithetisch spreken waar Laurens van der Tang in dezelfde krant toe opriep, vergt een moed die ik telkens moet ontvangen. Wij zijn de tijden, schreef Augustinus, ook in onze timiditeit.”
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

vriend-en-metgezel schreef:
DDD schreef:Precies.

Gewoon even voor mijn beeldvorming: wat zou een andere mogelijke uitleg van mijn woorden zijn?
De andere gedachtelijn die je hier tegenkomt: beschamend omdat het 'hoogdravend' zou zijn. Een vervolgstap kan dan zijn dat de geïnterviewde 'dikdoenerij' verweten wordt. Ik snapte deze zin niet goed: "Iedereen heeft zo zijn eigen zonden, blijkt maar weer."

Die gedachtelijn staat overigens haaks op mijn eigen beeld bij dit interview. Ik heb het gelezen en denk dat hier een authentieke, intelligente gelovige aan het woord is. Complimenten voor het RD vanwege de mooie interviews die de laatste tijd gepubliceerd worden, zowel in het RD-magazine als in de krant zelf.
Dat zou niet erg goed passen bij wat ik hier verder schreef. Los van het feit dat beschamende dingen sowieso op jezelf zien, en een verwijzing naar zonden ook.

Dus ik stel vast dat de zonden die in dit interview aangewezen worden, niet voor iedereen zonden zijn, want anders was iedereen wel beschaamd.

De manier van lezen die jij hier uitlegt, kan ik overigens inhoudelijk niet aan mijn tekst ontlenen. Maar goed, het blijkt maar weer dat misverstanden ook hier in ieder klein hoekje zitten.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Dat is een goede vraag. Ik denk het wel.

Ik vond het wat archaïsch geformuleerd, maar zeker niet gekker dan een preek over Job die hier onlangs positief werd besproken. Wat Posthoorn en jij oneliners noemen, noem ik beknopt en helder formuleren. Daar ben ik een groot fan van, dat scheelt misschien.

Ik wilde wel dat ik ook zo weinig woorden nodig had om iets zinnigs te zeggen. Dat zou een hoop tekst op dit forum schelen.
Wat is het nu? 'Archaïsch' of 'beknopt en helder'? Allebei tegelijk gaat moeilijk, denk ik.
Dat gaat prima samen hoor. Hoewel ik je moet toegeven dat mensen vroeger gemiddeld genomen wijdlopiger waren, wat natuurlijk de tegenhanger is van beknopt. Bloemrijk is misschien een beter woord, maar er zit ook iets archaïsch in.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Het was een prachtig interview en weer eens wat anders dan al dat geijkte wat ik telkens weer lees.

En @Maanenschijn, het woord 'koppensnellen' is in dit verband heel erg ongelukkig gekozen.
Help me eens?

Een zin als deze vind ik erg moeilijk. Vind jij dit makkelijk lezen? Wat bedoelt de Wit precies?
Door de Britse missioloog Leslie Newbigin zou ik me willen laten bevragen op het ”timide syncretisme” dat ik ook bij mezelf ontdek. Niet-westerse christenen lijken veel onbevangener op God te vertrouwen en Zijn Woord op Zijn gezag te geloven. Voor mij als laatmoderne westerling blijft het een strijd tussen geloof en rede. Daarmee word ik heel snel een zeer verlegen strijder tegen „het zachte despotisme van een verdrietige overheid”, zoals Bart Jan Spruyt recent in het Reformatorisch Dagblad schreef. Het antithetisch spreken waar Laurens van der Tang in dezelfde krant toe opriep, vergt een moed die ik telkens moet ontvangen. Wij zijn de tijden, schreef Augustinus, ook in onze timiditeit.”
Ik lees het zo dat hij niet zo vurig en antithetisch is, omdat hij zelf zoveel twijfel bij zichzelf ziet, en omdat onze tijd die geest van voorzichtigheid in absolute claims heel dominant is. Maar deze zinnen zijn op zichzelf genomen niet ingewikkeld, alleen als je niet weet wat Newbiggin bedoelde met deze term (zoals ik) moet je even raden of dat opzoeken. Dat is dan meer een gebrek aan algemene ontwikkeling, niet omdat de zin zo moeilijk is.

Als ik heel nieuwsgierig zou zijn, dan zou ik daarvoor iets van Newbigin gaan lezen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:en omdat onze tijd die geest van voorzichtigheid in absolute claims heel dominant is.
En wat bedoel je hiermee?
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: Erdee

Bericht door vriend-en-metgezel »

DDD schreef:
vriend-en-metgezel schreef:
DDD schreef:Precies.

Gewoon even voor mijn beeldvorming: wat zou een andere mogelijke uitleg van mijn woorden zijn?
De andere gedachtelijn die je hier tegenkomt: beschamend omdat het 'hoogdravend' zou zijn. Een vervolgstap kan dan zijn dat de geïnterviewde 'dikdoenerij' verweten wordt. Ik snapte deze zin niet goed: "Iedereen heeft zo zijn eigen zonden, blijkt maar weer."

Die gedachtelijn staat overigens haaks op mijn eigen beeld bij dit interview. Ik heb het gelezen en denk dat hier een authentieke, intelligente gelovige aan het woord is. Complimenten voor het RD vanwege de mooie interviews die de laatste tijd gepubliceerd worden, zowel in het RD-magazine als in de krant zelf.
Dat zou niet erg goed passen bij wat ik hier verder schreef. Los van het feit dat beschamende dingen sowieso op jezelf zien, en een verwijzing naar zonden ook.

Dus ik stel vast dat de zonden die in dit interview aangewezen worden, niet voor iedereen zonden zijn, want anders was iedereen wel beschaamd.

De manier van lezen die jij hier uitlegt, kan ik overigens inhoudelijk niet aan mijn tekst ontlenen. Maar goed, het blijkt maar weer dat misverstanden ook hier in ieder klein hoekje zitten.
Dankjewel voor je toelichting; het was voor mij inmiddels al helder dat het niet jouw gedachtelijn was.
Overigens kan 'beschamend' ook plaatsvervangend van aard zijn.

Inhoudelijk: het kan zijn dat mensen het artikel 'op afstand' hebben gelezen; dat ze de schoen wel hadden kunnen aantrekken, maar dat niet gedaan hebben. Bijvoorbeeld omdat zij er niet over nagedacht hebben om zich te identificeren met Bert de Wit en hun leven naast de interviewtekst te leggen. Dus het gaat om de combi van de zonden hebben + een bepaalde manier van lezen.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:en omdat onze tijd die geest van voorzichtigheid in absolute claims heel dominant is.
En wat bedoel je hiermee?
Dat in onze tijd je slechts moeilijk ontkomt aan een terughoudend staan ten opzichte van absolute waarheden, zowel in het persoonlijk leven als in de omgang met anderen. En dat het in onze cultuur eigenlijk als onethisch overkomt om stevige absolute claims te doen, met alle gevolgen van dien voor het persoonlijk en intermenselijk leven: in ieder geval de voorzichtigheid die hij negatief duidt als timiditeit.

Waar ik het overigens niet zo mee eens ben. Ik vind het niet perse negatief dat mensen wat voorzichtig omgaan met hun naasten. Er is in andere gevallen vaak meer vuur dan licht, om over de bediening van de heilige Geest maar te zwijgen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Erdee

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef: Help me eens?

Een zin als deze vind ik erg moeilijk. Vind jij dit makkelijk lezen? Wat bedoelt de Wit precies?
Door de Britse missioloog Leslie Newbigin zou ik me willen laten bevragen op het ”timide syncretisme” dat ik ook bij mezelf ontdek. Niet-westerse christenen lijken veel onbevangener op God te vertrouwen en Zijn Woord op Zijn gezag te geloven. Voor mij als laatmoderne westerling blijft het een strijd tussen geloof en rede. Daarmee word ik heel snel een zeer verlegen strijder tegen „het zachte despotisme van een verdrietige overheid”, zoals Bart Jan Spruyt recent in het Reformatorisch Dagblad schreef. Het antithetisch spreken waar Laurens van der Tang in dezelfde krant toe opriep, vergt een moed die ik telkens moet ontvangen. Wij zijn de tijden, schreef Augustinus, ook in onze timiditeit.”
Je snijdt een interessante zin aan. De uitleg van DDD kan ik nog niet helemaal vatten. Niet dat ik het niet begrijp (voorzover ik kan overzien) maar het verduidelijkt niet veel.

Ik zou de zin zo lezen: De Wit zou wensen dat Leslie Newbigin hem bevroeg over zijn verlegenheid met het bij elkaar brengen van de verschillen in geloofsbeleving tussen Westerse- en niet-Westerse Christenen. En omdat hij zelf die verlegenheid ervaart, is dat een hindering om de overheid aan te spreken op het steeds meer dwingend opdringen van de huidige tijdgeest. Hij zou wensen dat hij dat net als Dhr. vd Tang zou kunnen, die de moed heeft de tegenstelling tussen de tijdgeest van de overheid en de Christelijke norm neer te zetten.

Dit zou mijn meer Jip-en-Janneke zin zijn.

Ik heb het artikel dus gelezen. Een mooi artikel, waarbij de lezer (ik) een spiegel wordt voorgehouden en tot zelfonderzoek noopt. Ik zie tussen de regels ook worstelingen tussen culturen en talen.
Ik heb mij zeker niet gestoord aan het taalgebruik. Nu heb ik een voorliefde voor mooie zinnen, metaforen, woordspelingen enz. Niet dat ik zelf zo ‘talig’ ben, maar vind het wel mooi (PVV kamerlid Bosma is ook zo’n type).
Het voordeel van een dergelijk stuk is dat je sommige zinnen wat meer moet herkauwen :).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Dit soort exegeses zeggen -ook in mijn geval natuurlijk- vaak net zoveel over de uitlegger als over de spreker. Dat is inherent aan goede teksten, maar in dit geval toch reden voor mij om op keuzes te attenderen.

Je spreekt over het bij elkaar brengen van de verschillen in geloofsbeleving van westerse en niet-westerse christenen. Maar dat zie ik in het citaat niet zo terug.

Op welke verlegenheid doel je met 'die verlegenheid'? Ik geloof echt niet dat hij vindt dat hij de overheid moet aanspreken, maar meer dat hij kritischer moet zijn in het volgen van de tijdsgeest in zijn algemeenheid. Het kenmerkende daarvan is nu juist het vrijwel ontbreken van dwang.

Hij zegt tenslotte niets over de vraag of Van der Tang die moed wel heeft en ook niet over de vraag of hij dat goed in de praktijk brengt. Hij beperkt zijn uitlating tot de onderwerpen waartoe Van der Tang opriep.

Tenslotte spreekt hij nadrukkelijk niet over de christelijke norm, maar over het christelijk geloofsvertrouwen, en dat is toch een geheel ander accent.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Erdee

Bericht door Charles »

Hij noemt aan het einde van het interview een proefschrift van een familielid. Iemand enig idee welk boek dat is?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Erdee

Bericht door J.C. Philpot »

Charles schreef:Hij noemt aan het einde van het interview een proefschrift van een familielid. Iemand enig idee welk boek dat is?
Het zou kunnen dat het familielid Ds. N.C. Smits (nu CGK, volgens mij afkomstig van de Gereformeerde Gemeenten) is:
https://cip.nl/86184-drs-n-c-smits-prom ... eningsleer

Maar dat is een gokje. Als ik zoek op promotie en plaatsvervanging, komt ik hier op uit.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 20 jul 2021, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie