Erdee

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Oudere?? Ze is 35!
Voor kringen waarin het niet ongewoon is om al rond het 20e levensjaar in het huwelijk te treden, is 35 natuurlijk al bijna bejaard.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
merel schreef: Oudere?? Ze is 35!
Voor kringen waarin het niet ongewoon is om al rond het 20e levensjaar in het huwelijk te treden, is 35 natuurlijk al bijna bejaard.
Zeg dat. ;)
Waarom zo jong?? Hebben ze dan al zoveel geld gespaard?
En hoe komen zij wel aan een huis?

Ik krijg een aantal RD's tegelijk en ik was wat achter met het lezen van de katernen.
Dat heb ik gisteravond dus gedaan en als je die zo achter elkaar leest, valt het op dat er ontzettend veel aandacht gaat naar de genderproblematiek.
Op de kansels wordt het wat korter aangestipt en in verband gebracht met de eindtijd, maar die overdaad van artikelen begrijp ik niet zo.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7739
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef:
Mannetje schreef:
Job schreef:Ik mis in het RD van vandaag een beetje deze kritische vraag aan het zendingsechtpaar Fris bij het artikel over de oprichting van hun stichting: hoe is deze stap te verantwoorden richting de oude werkgever ZGG en hun oorspronkelijk zendende gemeente?
Waar stond die artikel precies?
Die stond op pagina 2 en 3 bovenaan van de zaterdagkrant. ;)
Dank
-
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Zeg dat. ;) Waarom zo jong?? Hebben ze dan al zoveel geld gespaard? En hoe komen zij wel aan een huis?
In mijn familie met ongeveer een stuk of 50 neven en nichten, is iedereen ongeveer tussen het 20e en 25e levensjaar getrouwd. Met mijn bijna 29 was ik de uitzondering.
Dat heb ik gisteravond dus gedaan en als je die zo achter elkaar leest, valt het op dat er ontzettend veel aandacht gaat naar de genderproblematiek.
Op de kansels wordt het wat korter aangestipt en in verband gebracht met de eindtijd, maar die overdaad van artikelen begrijp ik niet zo.
Je hebt nu eenmaal ook in orthodoxe kring activistische predikanten. Blijkbaar heeft men een nieuw front ontdekt.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
merel schreef: Oudere?? Ze is 35!
Voor kringen waarin het niet ongewoon is om al rond het 20e levensjaar in het huwelijk te treden, is 35 natuurlijk al bijna bejaard.
Zeg dat. ;)
Waarom zo jong?? Hebben ze dan al zoveel geld gespaard?
En hoe komen zij wel aan een huis?
Nee, ook gewoon op een kamer. Althans dat is wat ik tijdens mijn studie zag. Een seculier iemand lat of woont samen en de christenen in mijn omgeving trouwden wel eens tijdens de studie en woonden gewoon met z'n tweeën op een kamer van 20m. Degene die 'moesten' trouwen zijn inmiddels alweer gescheiden. In dat kader is een jong en vroeg huwelijk mi niet altijd de oplossing.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Zeg dat. ;) Waarom zo jong?? Hebben ze dan al zoveel geld gespaard? En hoe komen zij wel aan een huis?
In mijn familie met ongeveer een stuk of 50 neven en nichten, is iedereen ongeveer tussen het 20e en 25e levensjaar getrouwd. Met mijn bijna 29 was ik de uitzondering.
Ik was 27 en mijn man 33 en dat was inderdaad een uitzondering. Ik stimuleer vroege en blijvende relaties bij mijn kinderen ook echt niet en hoop dat ze eerst hun studie afmaken voordat zij zich gaan settelen.

De betreffende dame had, buiten haar kerkelijke achtergrond, zomaar een collega van mij kunnen zijn. Ik heb diverse (leuke) collega's van medio 30 die nog niet gesetteld zijn.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik was 27 en mijn man 33 en dat was inderdaad een uitzondering. Ik stimuleer vroege en blijvende relaties bij mijn kinderen ook echt niet en hoop dat ze eerst hun studie afmaken voordat zij zich gaan settelen.
Inmiddels hebben de eerste scheidingen zich voorgedaan in de vriendenkringen van de kinderen :fi
Zo triest om te zien dat na 10-15 jaar de koek op is. Dikke verkering op de schoolbanken.
Ik denk dat dat wel een oorzaak kan zijn. Op je 15e moet je eerst nog ontdekken wie je bent en gevormd worden.
M.i. kun je dat beter doen zonder een vaste vriend(in).
Ik was 26 en mijn man bijna 31 trouwens. :)

Maar een trouwdag van nu mag wat kosten, heb ik gemerkt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Erdee

Bericht door Charles »

DDD schreef:Het zal aan mij liggen, maar het lijkt mij een leuke vrouw. Ik vind er niets bijzonder aan.
Ik zou dr op reageren als ik vrij was. Alleen is bij mij het glas altijd half leeg. Of beter gezegd: ben al blij als ik een glas heb. :D
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Erdee

Bericht door Maanenschijn »

Mara schreef:
merel schreef: Ik was 27 en mijn man 33 en dat was inderdaad een uitzondering. Ik stimuleer vroege en blijvende relaties bij mijn kinderen ook echt niet en hoop dat ze eerst hun studie afmaken voordat zij zich gaan settelen.
Inmiddels hebben de eerste scheidingen zich voorgedaan in de vriendenkringen van de kinderen :fi
Zo triest om te zien dat na 10-15 jaar de koek op is. Dikke verkering op de schoolbanken.
Ik denk dat dat wel een oorzaak kan zijn. Op je 15e moet je eerst nog ontdekken wie je bent en gevormd worden.
M.i. kun je dat beter doen zonder een vaste vriend(in).
Ik was 26 en mijn man bijna 31 trouwens. :)

Maar een trouwdag van nu mag wat kosten, heb ik gemerkt.
Interessant. Dit weekeind was het toevallig onderwerp van gesprek met een aantal van onze kinderen. We waren dit weekeind met alle kinderen, aanhang en kleinkind een weekeind samen weg (Heerlijk , alles zo bij elkaar).

Wij zijn jong getrouwd, toen we 27 waren hadden we 5 kinderen, een paar jaar later kregen we de zesde en laatste. Terugkijkend is vroeg trouwen en kinderen voor ons goed geweest. We waren jong en flexibel, konden de hele wereld aan. Mijn vrouw is beperkt blijven werken en nu de kinderen ouder zijn kan dat wat meer. Ook heeft ze een aantal jaren geleden een aanvullende studie gedaan (Voor degene die bang zijn dat onze kinderen met een sleutel om de nek hebben gelopen: mijn werk concentreer(de)t zich rond huis en we hebben ook hulp gehad van au pair).

Achteraf gezien heel mooi dat ons leven tot dusver zo is gelopen. In mijn seculiere omgeving zie ik vaak het volgende: men studeert, gaat werken en maakt carrière. De relatie komt vaak tegen de 25-30 jaar. Rond 35 jaar ontstaat de wens om kinderen te krijgen, het is immer zo het 40e levensjaar. Kinderen zetten vaak het hele leven op z’n kop, er moet van alles georganiseerd worden om werk, carrière, sport, kinderen vol te houden. Met veel spanning in het huwelijk. Ik heb de laatste twee jaar drie van mijn vrouwelijke collega’s zien scheiden, terug te voeren op bovenstaande analyse.

Ik ben het met Merel en Mara eens dat het goed is om als jongelui wel emotioneel grotendeels ‘gerijpt’ te zijn, maar daarna is trouwen en een gezin stichten mijns inziens een heel verstandige stap. En ik denk ook, geheel in de Bijbelse lijn en conform de eigenschappen die de schepping aan het (vrouwelijk) lichaam heeft gegeven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Erdee

Bericht door Floppy »

newton schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Hebben jullie het interview met dr. E. Geuze gelezen? Heel erg mooi vond ik het. Hij is een zoon van ds. A. Geuze (GGiN Gouda-Gerbrandyweg).
Hij leest mooie boeken :-)
https://pbs.twimg.com/media/FAtoWkgWYAI ... name=large
:livre :yahoo
Ph W H Eskes
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:50

Re: Erdee

Bericht door Ph W H Eskes »

Floppy schreef:
newton schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Hebben jullie het interview met dr. E. Geuze gelezen? Heel erg mooi vond ik het. Hij is een zoon van ds. A. Geuze (GGiN Gouda-Gerbrandyweg).
Hij leest mooie boeken :-)
https://pbs.twimg.com/media/FAtoWkgWYAI ... name=large
:livre :yahoo
Hij zal slim genoeg zijn om dit bewust te doen. Ik vind het wel een leuke actie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

Jullie komen niet op het idee dat zelfs de meest kritische recensent *) ook zó gezeten heeft?
*) een recensent is iemand die het boek gelezen heeft, zeg ik er maar even bij.
Ph W H Eskes
Berichten: 50
Lid geworden op: 21 sep 2021, 10:50

Re: Erdee

Bericht door Ph W H Eskes »

eilander schreef:Jullie komen niet op het idee dat zelfs de meest kritische recensent *) ook zó gezeten heeft?
*) een recensent is iemand die het boek gelezen heeft, zeg ik er maar even bij.
Uiteraard ga ik er ook zeker van uit dat de heer Geuze kritisch tegenover de inhoud van dit boek staat.
Maar daarom vind ik het nog wel aardig dat hij juist dit boek pakt, wanneer de fotograaf van het RD op bezoek komt.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Erdee

Bericht door Terri »

Knap dat jullie weten welk boek hij vast heeft......leuk huis overigens! Vakantiewoning?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

Terri schreef:Knap dat jullie weten welk boek hij vast heeft......leuk huis overigens! Vakantiewoning?
Een loft. ;)
#beetje jaloers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie