Erdee

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Erdee

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
refo schreef:
DDD schreef:
Tiberius schreef:Van kerk veranderd? Hij is toch GG?
Er staat in het artikel dat hij hoort bij de Sint-Jansgemeente. Overigens lijkt de GG in Gouda grotendeels overgenomen door instroom vanuit andere kerken, maar goed, je kunt de Sint-Jansgemeente desondanks geen GG noemen.
Hij woont nog in Oudewater en is daar lid.
Ik dacht dat hij tot voor kort in de GG van Delft kerkte.

Het is wel opmerkelijk dat hij geen lid meer is van de GG, terwijl notabene zijn schoonvader daar predikant is.
En zijn opa was predikant in de OGG, een oom van zijn vrouw in de PKN. Wat telt het zwaarst?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Erdee

Bericht door John Galt »

Maar terug naar de inhoud: Ik vond wel dat hij wijze dingen zei over ce coronacrisis. Wat was er precies vervreemdend aan?
Who is John Galt? :quoi
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Erdee

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind het stukje van prof van de Beek zorgelijk van vandaag pagina 24
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef:Ik vind het stukje van prof van de Beek zorgelijk van vandaag pagina 24
Waarom.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Erdee

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vind het stukje van prof van de Beek zorgelijk van vandaag pagina 24
Waarom.
Pleit haast voor kinderen aan het avondmaal
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Erdee

Bericht door John Galt »

haast
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erdee

Bericht door refo »

Geytenbeekje schreef:
Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vind het stukje van prof van de Beek zorgelijk van vandaag pagina 24
Waarom.
Pleit haast voor kinderen aan het avondmaal
Niet haast. Hij beargumenteert dat het juist is óók een kinderavondmaal te hebben.
Verder denk ik dat hij heel erg gelijk heeft dat we veel te veel bezig zijn met te kijken of het heil wel voor ons persoonlijk is.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Erdee

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ambtenaar schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vind het stukje van prof van de Beek zorgelijk van vandaag pagina 24
Waarom.
Pleit haast voor kinderen aan het avondmaal
Niet haast. Hij beargumenteert dat het juist is óók een kinderavondmaal te hebben.
Verder denk ik dat hij heel erg gelijk heeft dat we veel te veel bezig zijn met te kijken of het heil wel voor ons persoonlijk is.
In de Bijbel lees je nergens dat er kinderen aan het Avondmaal hebben gezeten.
Juist na het doen van belijdenis zeg je ook kennis genomen hebben met...
En bij kinderen is het toch wel vaak de emotie al sluit ik niet uit dat er geen bekeerde kinderen zijn.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Erdee

Bericht door Terri »

Tijdens de sedermaaltijd, het begin van het Pesachfeest zijn de kinderen ook aanwezig.
Messiaans belijdende joden vieren dit met de 'aanvulling' avondmaal, zoals je dat terug vindt in de Bijbel toen de Heere Jezus dat instelde.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

refo schreef:Verder denk ik dat hij heel erg gelijk heeft dat we veel te veel bezig zijn met te kijken of het heil wel voor ons persoonlijk is.
Als het zou gaan over de vraag of de Heere Jezus ons wil zalig maken, dan zou hij gelijk hebben wat mij betreft. Maar als hij bedoelt dat we helemaal niet zo bezig moeten zijn met de vraag of we nu Christus persoonlijk kennen, kan ik dat toch echt niet volgen. "Beproeft uzelven, of gij in het geloof zijt."
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Erdee

Bericht door Geytenbeekje »

Maar als het zo was dat kinderen avondmaal kunnen vieren, waarom is dat maar in beperkte gemeenten zo ?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Erdee

Bericht door John Galt »

Geytenbeekje schreef:Maar als het zo was dat kinderen avondmaal kunnen vieren, waarom is dat maar in beperkte gemeenten zo ?
Het kan natuurlijk een blinde vlek zijn in de protestantse traditie. Ik denk dat het ermee te maken heeft hoe je het Avondmaal ziet. Zie je het als een verbondsmaaltijd, dan kan iedereen die in het genadeverbond is begrepen, erbij betrokken zijn. Dan sluit het aan bij de kinderdoop. Veel argumenten die ds. L.A. den Butter gebruikt voor de kinderdoop (luister de preek in de preekluisterkring), kun je ook gebruiken als je het Avondmaal op die manier ziet.
Dat je in de Bijbel niet leest dat kinderen deelnamen aan het Avondmaal, is ook niet een heel sterk argument. Er staan wel meer dingen niet expliciet vermeld. Dat geldt ook voor de doop. Er staat ook nergens dat vrouwen deelnamen. Mogelijk ging men ervan uit dat dat logisch was. Je leest ook niet dat de kinderen weggestuurd werden of alleen maar mochten toekijken.
Ik denk dat onze Avondmaalstraditie een goede is, maar om hem 1:1 direct uit de Bibjel te halen, dat vereist nog best wat lenigheid. Dat geldt overigens voor heel onze liturgische traditie. Als ik de Bijbel lees, m.n. de Handelingen of de Korinthebrief, zie ik toch andere plaatjes voor me dan de kerkdiensten zoals wij die gewend zijn.
Who is John Galt? :quoi
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Erdee

Bericht door crossmountain »

-DIA- schreef:
crossmountain schreef:
-DIA- schreef:Ik denk dat een voluit principiële SGP-burgemeester eigenlijk onmogelijk is. Wij hebben voor de gemeentelijke herindeling tweemaal een SGP-burgemeester gehad, maar als burgemeester moet je dingen waar je als principieel SGP'er niet in mee kan.
Dus je conclusie is dat (de huidige) SGP burgemeesters niet voluit principieel SGP'er zijn?
Wie burgemeester is moet boven de partijen staan, en dan komen in de praktijk principes in het gedrang. Denk aan openen van allerlei attracties van allerlei aard, om maar een voorbeeld te geven. Ook de CU-burgemeester die we gehad hebben heeft wel onder vuur gelegen bij eigen achterban toen hij op zondag een soort Sail opende in Kampen. Zondagsontheiliging mag niet een principe zijn die we als burgemeester zomaar kunnen laten vallen met een beroep op dat hij er voor de hele gemeenschap is. Als de burgemeester van Kampen principieel was geweest had hij de zondag geheiligd (zomaar een voorbeeld)
Wéér een SGP burgemeester benoemd. Wat mooi voor Urk! En kerkelijk behorend tot de Gereformeerde Gemeente in Nederland, volgens mij hadden we die nog niet. Mooie uitspraak van hem in het RD: "Ik vind het prima dat in Urk veel SGP’ers wonen, maar ik ben burgemeester voor iedereen. Voor orthodoxen en vrijzinnigen. Ik had ook burgemeester in een rood bolwerk kunnen zijn. Ik wil iedereen steunen in lief en leed.”
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ni ... -1.1676887
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Erdee

Bericht door Arja »

John Galt schreef:
Geytenbeekje schreef:Maar als het zo was dat kinderen avondmaal kunnen vieren, waarom is dat maar in beperkte gemeenten zo ?
Het kan natuurlijk een blinde vlek zijn in de protestantse traditie. Ik denk dat het ermee te maken heeft hoe je het Avondmaal ziet. Zie je het als een verbondsmaaltijd, dan kan iedereen die in het genadeverbond is begrepen, erbij betrokken zijn. Dan sluit het aan bij de kinderdoop. Veel argumenten die ds. L.A. den Butter gebruikt voor de kinderdoop (luister de preek in de preekluisterkring), kun je ook gebruiken als je het Avondmaal op die manier ziet.
Dat je in de Bijbel niet leest dat kinderen deelnamen aan het Avondmaal, is ook niet een heel sterk argument. Er staan wel meer dingen niet expliciet vermeld. Dat geldt ook voor de doop. Er staat ook nergens dat vrouwen deelnamen. Mogelijk ging men ervan uit dat dat logisch was. Je leest ook niet dat de kinderen weggestuurd werden of alleen maar mochten toekijken.
Ik denk dat onze Avondmaalstraditie een goede is, maar om hem 1:1 direct uit de Bibjel te halen, dat vereist nog best wat lenigheid. Dat geldt overigens voor heel onze liturgische traditie. Als ik de Bijbel lees, m.n. de Handelingen of de Korinthebrief, zie ik toch andere plaatjes voor me dan de kerkdiensten zoals wij die gewend zijn.
Hoewel de Schrift geen specifieke leeftijd aangeeft om aan het avondmaal deel te nemen, was de historische en wijdverbreide overeenkomst, dat voor de deelname van een kind een geloofwaardige belijdenis van persoonlijk geloof en goed begrip van het avondmaal vereist was. Daarom ging er grondig onderwijs van het kind aan vooraf.

Vanaf hun elfde jaar, de periode waarop de kinderleeftijd achtergelaten werd, en het oordeelkundig vermogen zich ontwikkelde, werden kinderen bij Calvijn in de gelegenheid gesteld om belijdenis van het geloof af te leggen. Ze kregen daarna toegang tot het heilig avondmaal. Er is er volgens Calvijn een fundamenteel verschil tussen beide sacramenten. "Het is wel in de oude kerk herhaaldelijk geschied dat men de kinderen het avondmaal gaf, gelijk blijkt uit Cyprianus en Augustinus, maar terecht is die gewoonte afgeschaft."

Calvijn schrijft ergens in de Institutie dat de doop een zekere ingang verschaft tot de wedergeboorte. De Heere maakt in de Schrift, wat de doop betreft, geen verschil in ouderdom. Het avondmaal is volgens hem voor degenen die "vrij wat ouder zijn." (niet onder de 10) Bron: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 2ac7651e0b

1. Leestip: Tabletalk (Engels): Teaching children about the Lord's supper. https://tabletalkmagazine.com/article/2 ... ds-supper/
2. Onderwijs aan kinderen over het Avondmaal? Gebruik de kleine Catechismus van Westminster (iets meer uitgebreid dan de HC)

(Misschien iets voor een andere topic)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

Vandaag een anderhalf pagina groot interview met een FDF-lid.
Ik begrijp niet dat het RD iemand met zulke onfrisse ideeën zo'n groot platform geeft.
Plaats reactie