Erdee

Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Thea schreef:Wat is las in het verslag was, dat twee leerlingen van hetzelfde geslacht min op meer openbaar een relatie hadden op school. M.i. heel terecht dat school dan een grens trekt. "Dat mag niet op deze school". En dat ouders hierin betrokken worden, lijkt me ook heel terecht op deze leeftijd.....
Dat een school regels stelt, kan ik mij voorstellen. Wat de school had moeten doen en het is de vraag of dat in dit stadium nog mogelijk was, is open en eerlijk een gesprek aangaan met deze kinderen. Tijdens dit gesprek moet je als school niet jouw visie erdoor heen drukken, maar luisteren naar de kinderen, geef hen de ruimt om hun visie weer te geven. Ga in gesprek over de bijbel en Gods woord en laat in eerste instantie het kind praten. Het kind heeft namelijk allang hier over nagedacht en zijn eigen visie ontwikkeld. De school moet beseffen dat kinderen van deze leeftijd hun eigen (seksuele) identiteit gaan vormen en soms in hun hart allang afscheid hebben genomen van de wijze waarop zij opgevoed worden. Na het luisteren en begrip tonen kan een school tijdens 1 of meerdere gesprekken aanduiden dat zij wel bepaalde regels hebben en verzoeken of het kind dit wil accepteren. Dan vraag je de medewerking van het kind hierin. De meeste kinderen begrijpen de spagaat heel goed waar de school in zit.
DDD schreef:
Lilian1975 schreef:
Dodo schreef:Dat is op zich een interessant vraagstuk. Moet een krant als het RD een stuk schrijven over een misstand in de gezindte die ze op het spoor zijn gekomen? Of beter zwijgen en wachten tot het eventueel langs andere wegen openbaar komt? Moet een krant de klokkenluider zijn?

In onderhavig geval vind ik het heel belangrijk dat er recht gedaan wordt aan homo-jongeren op refoscholen, die zich niet veilig voelen en kennelijk is daar wel reden voor.
Maar in dit geval moeten we dus nu afwachten of het terecht is dat ze zich onveilig voelden. En dan blijft het om dat helder te krijgen bij alle betrokkenen een lastig dingetje. Een vertrouwenspersoon kan en mag niet zomaar alles openbaar maken. Anders komt er nooit iemand meer bij zo'n iemand. Dus de beide partijen zijn niet gelijkwaardig aan zet bij een krantenartikel. Bij een rechter wel. Hoop ik. En daar draait nu juist ook dat inspectieverslag om. Gomarus zegt in feite er wordt geen recht aan het geheel gedaan. En daarom ook als na uitspraak blijkt dat zaken echt fout zijn. Tuurlijk moet het dan eerlijk bericht worden.
Dat is natuurlijk overduidelijk. Als meerdere leerlingen zeggen dat leerkrachten lachen om homo-grappen en homofobe uitlatingen, dan is er iets grondig mis op zo'n school.
Dat is het zeker overduidelijk. Meerdere kinderen hebben dit gemeld bij het NRC en recent was ook een documentaire waarin dit uitgebreid aan de orde kwam.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Nee het is reactie op jouw postings. En als je goed leest zeg ik als het klopt, maar dat mag de rechter zeggen. Dat school niet goed gehandeld heeft mag of moet dat zeker gezegd worden. Maar mijn vraag is of deze zaak gediend is voor welke partij dan ook bij een feiten relaas in de krant waarbij een partij al niet alles kan zeggen voordat het door een rechter beoordeeld is.
Voor zover ik me heb laten informeren via de media gaat de zaak met name om de conclusie van de Inspectie dat de school niet voldoet aan de wettelijke verplichting om voor een veilige sociale omgeving te zorgen. De school bestrijdt dit en vordert aanpassing van het inspectierapport, omdat het beleid inmiddels is aangepast. Dat is wat anders dan dat de rechter zich zal uitspreken over wat er destijds feitelijk heeft plaatsgevonden.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef:. Had dat meisje ook naar school kunnen stappen na haar therapie zonder het in de media te gooien.
Met andere woorden, misstanden mogen van jou niet aan de kaak worden gesteld.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef:. Had dat meisje ook naar school kunnen stappen na haar therapie zonder het in de media te gooien.
Met andere woorden, misstanden mogen van jou niet aan de kaak worden gesteld.
Nee, het meisje zegt. Had school maar sorry gezegd. Het heeft niet met de visie op homoseksualiteit te maken, due gang ik nu ook aan. Maar ik ga dat gesprek pas aan na mijn therapie. M.a.w. dat is voir mij nu te heftig. Maar ze stapt wel naar de media terwijl ze Kan weten dat dat dit gaat losmaken. Zie alles rondom ds Kort. Als je oprecht dezelfde visie als school aanhangt. Is dat op voorhand heftig. Daar zit voor mij het pijnpunt. Het verhaal is alleen interessant als er christelijke school en visie op homoseksualiteit mee gemoeid is. En niet als het gaat om bijvoorbeeld zorgplicht en hoogbegaafdheid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Erdee

Bericht door parsifal »

Lilian1975 schreef:
Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef:. Had dat meisje ook naar school kunnen stappen na haar therapie zonder het in de media te gooien.
Met andere woorden, misstanden mogen van jou niet aan de kaak worden gesteld.
Nee, het meisje zegt. Had school maar sorry gezegd. Het heeft niet met de visie op homoseksualiteit te maken, due gang ik nu ook aan. Maar ik ga dat gesprek pas aan na mijn therapie. M.a.w. dat is voir mij nu te heftig. Maar ze stapt wel naar de media terwijl ze Kan weten dat dat dit gaat losmaken. Zie alles rondom ds Kort. Als je oprecht dezelfde visie als school aanhangt. Is dat op voorhand heftig. Daar zit voor mij het pijnpunt. Het verhaal is alleen interessant als er christelijke school en visie op homoseksualiteit mee gemoeid is. En niet als het gaat om bijvoorbeeld zorgplicht en hoogbegaafdheid.
Doe dit nu niet. Wat de motivatie van het meisje is, is haar verantwoording. We hebben wel meer inzicht in een groot probleem dat blijkbaar speelt op sommige reformatorische scholen. Misschien dat de extra aandacht nu zorgt voor zelf-evalutie. De schuld verschuiven naar dit meisje (of de nadruk verleggen naar de fout van haar) helpt niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Nee, het meisje zegt. Had school maar sorry gezegd. Het heeft niet met de visie op homoseksualiteit te maken, due gang ik nu ook aan. Maar ik ga dat gesprek pas aan na mijn therapie. M.a.w. dat is voir mij nu te heftig. Maar ze stapt wel naar de media terwijl ze Kan weten dat dat dit gaat losmaken. Zie alles rondom ds Kort. Als je oprecht dezelfde visie als school aanhangt. Is dat op voorhand heftig. Daar zit voor mij het pijnpunt. Het verhaal is alleen interessant als er christelijke school en visie op homoseksualiteit mee gemoeid is. En niet als het gaat om bijvoorbeeld zorgplicht en hoogbegaafdheid.
Het maakt wat los. Nou en? Waarom zouden reformatorische scholen niet aanspreekbaar mogen zijn op hun gedrag? Het gaat om de wijze waarop de school gehandeld heeft, dat staat ter discussie. Jij propageert de doofpot.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: Nee, het meisje zegt. Had school maar sorry gezegd. Het heeft niet met de visie op homoseksualiteit te maken, due gang ik nu ook aan. Maar ik ga dat gesprek pas aan na mijn therapie. M.a.w. dat is voir mij nu te heftig. Maar ze stapt wel naar de media terwijl ze Kan weten dat dat dit gaat losmaken. Zie alles rondom ds Kort. Als je oprecht dezelfde visie als school aanhangt. Is dat op voorhand heftig. Daar zit voor mij het pijnpunt. Het verhaal is alleen interessant als er christelijke school en visie op homoseksualiteit mee gemoeid is. En niet als het gaat om bijvoorbeeld zorgplicht en hoogbegaafdheid.
Het maakt wat los. Nou en? Waarom zouden reformatorische scholen niet aanspreekbaar mogen zijn op hun gedrag? Het gaat om de wijze waarop de school gehandeld heeft, dat staat ter discussie. Jij propageert de doofpot.
Dat mag zeker. Probleem in dergelijke situaties is wel dat je altijd zit met een verschil in positie. Er kan van alles door iedereen gezegd worden, behalve door de school omdat er vertrouwelijke informatie tussen zit. Nu kan @Ambtenaar suggereren dat als excuus gebruikt wordt, maar dat vind ik niet het enig mogelijke antwoord.
Ook in een kerkenraad kom je dat wel tegen: soms zeggen mensen iets tegen je, en dan denk ik: ik snap je helemaal. Maar als je wist wat ik wist, zou je het anders zeggen. Maar zelfs dát kun je niet zeggen.

En vervolgens is lastig dat dit soort kwesties zoals bij Gomarus zo onder een vergrootglas liggen vanuit een hoek die niet direct erop uit is om de waarheid te horen, maar om lelijk te doen. Overigens alle respect voor de manier waarop de dame bij de VPRO de documentaire heeft gemaakt, daar merk ik wel iets van: ik wil echt weten hoe het zit.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erdee

Bericht door refo »

We willen allemaal weten hoe het zit. Dat is niet het probleem.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: Nee, het meisje zegt. Had school maar sorry gezegd. Het heeft niet met de visie op homoseksualiteit te maken, due gang ik nu ook aan. Maar ik ga dat gesprek pas aan na mijn therapie. M.a.w. dat is voir mij nu te heftig. Maar ze stapt wel naar de media terwijl ze Kan weten dat dat dit gaat losmaken. Zie alles rondom ds Kort. Als je oprecht dezelfde visie als school aanhangt. Is dat op voorhand heftig. Daar zit voor mij het pijnpunt. Het verhaal is alleen interessant als er christelijke school en visie op homoseksualiteit mee gemoeid is. En niet als het gaat om bijvoorbeeld zorgplicht en hoogbegaafdheid.
Het maakt wat los. Nou en? Waarom zouden reformatorische scholen niet aanspreekbaar mogen zijn op hun gedrag? Het gaat om de wijze waarop de school gehandeld heeft, dat staat ter discussie. Jij propageert de doofpot.
Het is het laatste wat ik zeg. Ik reageer inderdaad op wat meisje openlijk in krant zegt. En heb daar een mening over. Net als over handelswijze school. Waarom zou het een wel mogen en het ander niet.
Nee continue zeg ik dat dingen benoemd moeten worden. Continue herhaal ik dat excuses het minste is wat je kunt doen. Ik heb ergens gezegd. Opsluiten is niet verstandig. Te heftig. Ook al zou waar zijn dat iemand zelfmoord neigingen heeft. Had er gewoon een collega bij zo iemand gelaten. (Maar ik als buitenstaander heb gemakkelijk praten. )
Zodat ze niet alleen was.

Ik kreeg uit het artikel de indruk dat het meisje hoorde niet met het meisje waar ze een relatie mee had in een gastgezin tijdens werkweek mocht. Is dat vreemd van school? In mijn optiek niet. Wel in de opinie van de wereld die vindt dat we alles maar moeten slikken.
Dat er veel andere zorgen waren. Dat dat alles bijelkaar tot zoveel spanning kwam bij de betrokkenen. Dat school toen ouders in gingen lichten. (Ik zou ook graag ingelicht worden als er zorgen zijn) Over gedrag. Hulp die eventueel nodig is. Waarom mag mijn kind niet met vriendin in gastgezin (uitgaande dat ouders niet wisten dat er een relatie was). Denken we dat er dan onder die druk een goed gesprek mogelijk is? Op dat moment zegt ze zelf, stond ze gewoon niet achter standpunt school.

Maar ook kom ik in verzet. O.a. om wat Eilander zegt. En ook dat we nu net doen of het unieke in deze zaak zit op deze ene refo school. Stap een gemiddelde middelbare school binnen. Let op taalgebruik. Let op acceptatie van mensen die niet aan groepsnorm voldoen etc. En doe niet, tenzij je met het standpunt eens bent, alsof we niet weten dat er alles aan gelegen is om bepaalde gedragingen te accepteren als het maar het unieke van Gods scheppingsorde onderuit haalt. Zijn we waakzaam?
En laten we nu niet doen of in dat opzicht veiligheid op Gomarus minder is dan op vele andere ook niet christelijke scholen. Ik kan je zeggen als een puber een bepaalde overtuiging heeft dat dingen moeten kunnen, ook al druist het in tegen alles, wat God wil, je bij sommigen niet eruit komt met gesprekken. Je komt er pas uit als je het maar goed gaat vinden. Dat we zo bang zijn wat men wel niet van ons gaat vinden. We ons in allerlei bochten gaan wringen om maar niet 'afgekeurd' te worden. Ik vrees dat we daarin als gezindte op bepaalde punten al verder weg zitten. En een deel ook blind is voor hoe we alles maar gewoon gaan vinden om uiteindelijk de waarden en normen die God ons geeft in Zijn Woord los te laten om maar vooral barmhartig gevonden te worden voor de buitenwereld. En nee, dat is geen gemakkelijke weg. En voordat ik in de schoenen geschoven krijg dat ik geen aandacht voor pastorale zorg heb. Zeker wel. En ook voor de pijn, vragen en worstelingen. Maar pastorale zorg houdt niet in dat we de dingen gaan accepteren. Of goedpraten. Of maar even zo laten....Zolang zonde op welk gebied niet geaccepteerd wordt, roept dat verzet op. Voelen mensen zich niet gekend. Zijn we ons daarvan bewust?
Ik vind het onbegrijpelijk dat je niet meer mag wijzen op dat het wel heel vreemde volgorde is die gevolgd is. (Is anders als ik zeg ja stop alles maar in de doofpot)Terwijl dat door die persoon openlijk gezegd wordt in een artikel. Je mensen niet meer mag aanspreken op gedrag.
En dat ik dus ook niet begrijp dat als iemand zo kwetsbaar is en therapie volgt er kennelijk niemand haar beschermd heeft tegen de weg die ze is gegaan, aangemoedigd door medestudenten. Terwijl ze zelf zegt dat gesprek pas na afloop van therapie aan te kunnen of willen.



En , ik heb geen documentaire gezien, maar er wordt niet altijd verstandig gereageerd. Ook wij hebben een voorval meegemaakt waar ik vragen bij heb. Aan de andere kant. Er was meer aan de hand. En het was belangrijk dat waarheid boven tafel kwam. Pm erger te voorkomen. Veel dingen op een school gebeuren onder tijdsdruk. Wij weten niet alle ins en outs. Ook niet of alles wat in de media komt waar is. En ja ook dan is excuses op zijn plaats.

Verder wil ik kwijt dat ik heb gezegd dat ik het niet verstandig vond, om vooruitlopend op een rechtszaak, artikelen gaan schrijven waarbij een partij al twee nul achter staat. Omdat ze niet alles kunnen zeggen. Dat is niet in de doofpot stoppen. Maar eerlijke journalistiek. En mocht de uitspraak er zijn.( Die dus blijkbaar niet over dit geval gaat maar om de huidige situatie) dan kan ieder het in een rechtbankverslag lezen. En is het ook eerlijker journalistiek te bedrijven. Dat was het punt waarop ik deze discussie instapte.
Komt bij mij wel de vraag op. Als het over huidig handelen school gaat. Waarom wordt daarin dan niet op doorgevraagd bij RD. Maar goed. Ik ben geen journalist.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

https://www.rd.nl/artikel/941828-rechte ... rt-gomarus

Voordat men zegt dat ik dingen in doofpot wil stoppen.
Ik ben dan wel benieuwd naar welke lessen mijn kinderen hebben moeten krijgen en niet hebben gehad volgens inspectie. Ik heb e ht wel e a.op dat gebied voorbij zien komen.

Wat de zgn andere factoren zijn geweest waarom school dat boven sociale veiligheid zou hebben gesteld. En waarom dat niet had gemogen.

Hoe die sociale veiligheid eruit moet zien volgens de inspectie. . En waarin de school dus verschilt van andere scholen.

Hoe de inspectie het voor zich ziet als bepaalde zaken vanuit het geloof niet geaccepteerd (relaties) kunnen worden je loopt aan de behoefte van sociale veiligheid 100 procent kan voldoen zonder inconflict te komen met het geweten.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 07 sep 2021, 13:04, 5 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Dat mag zeker. Probleem in dergelijke situaties is wel dat je altijd zit met een verschil in positie. Er kan van alles door iedereen gezegd worden, behalve door de school omdat er vertrouwelijke informatie tussen zit. Nu kan @Ambtenaar suggereren dat als excuus gebruikt wordt, maar dat vind ik niet het enig mogelijke antwoord.
Dat klopt, en dat heb ik ook aangegeven.

Punt blijft natuurlijk wel dat de school expliciet heeft aangegeven dat het beleid is veranderd. Bovendien, als ik het me goed herinner, is er een overeenkomst gesloten tussen een betrokkene en de school, waarbij de school een financiële vergoeding heeft betaald aan betrokkene. Dat zijn mijns inziens toch vrij duidelijke aanwijzingen dat de school niet conform haar wettelijke verplichting tot het creëren van een veiligw sociale omgeving heeft gehandeld.
En vervolgens is lastig dat dit soort kwesties zoals bij Gomarus zo onder een vergrootglas liggen vanuit een hoek die niet direct erop uit is om de waarheid te horen, maar om lelijk te doen. Overigens alle respect voor de manier waarop de dame bij de VPRO de documentaire heeft gemaakt, daar merk ik wel iets van: ik wil echt weten hoe het zit.
Het artikel in NRC was ook gebaseerd op hoor en wederhoor. Dus wat dat betreft valt er niets te klagen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef:https://www.rd.nl/artikel/941828-rechte ... rt-gomarus

Voordat men zegt dat ik dingen in doofpot wil stoppen.
Ik ben dan wel benieuwd baar welke lessen mijn kinderen hebben moeten krijgen en niet hebben gehad volgens inspectie.

Wat de andere factoren zijn geweest waarom school dat boven sociale veiligheid zou hebben gesteld.

Hoe die sociale veiligheid eruit moet zien. En waarin de scho dus verschilt van andere scholen.
Het is nu helder toch? De school is tekort geschoten. Erken je dit nu? En waarom toch telkens die vergelijking met andere scholen? Totaal irrelevant. Het gaat erom dat de Gomarus zijn zaakjes voor elkaar heeft. En andere scholen hebben die verantwoordelijkheid ook.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 07 sep 2021, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
En vervolgens is lastig dat dit soort kwesties zoals bij Gomarus zo onder een vergrootglas liggen vanuit een hoek die niet direct erop uit is om de waarheid te horen, maar om lelijk te doen. Overigens alle respect voor de manier waarop de dame bij de VPRO de documentaire heeft gemaakt, daar merk ik wel iets van: ik wil echt weten hoe het zit.
Het artikel in NRC was ook gebaseerd op hoor en wederhoor. Dus wat dat betreft valt er niets te klagen.
Ik bedoel ook de mensen die geen journalistieke standaard hebben, maar maar wat roepen en daarmee toch de publieke opinie beïnvloeden. Je ziet dan bijvoorbeeld dat er direct Kamerleden allerlei dingen moeten gaan roepen, en ik begrijp dat nog ook. Maar ik vind het wel een negatief bij-effect.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Ik bedoel ook de mensen die geen journalistieke standaard hebben, maar maar wat roepen en daarmee toch de publieke opinie beïnvloeden. Je ziet dan bijvoorbeeld dat er direct Kamerleden allerlei dingen moeten gaan roepen, en ik begrijp dat nog ook. Maar ik vind het wel een negatief bij-effect.
Eens, maar daar kun je die oud-leerlingen toch niet voor verantwoordelijk houden?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Ik bedoel ook de mensen die geen journalistieke standaard hebben, maar maar wat roepen en daarmee toch de publieke opinie beïnvloeden. Je ziet dan bijvoorbeeld dat er direct Kamerleden allerlei dingen moeten gaan roepen, en ik begrijp dat nog ook. Maar ik vind het wel een negatief bij-effect.
Eens, maar daar kun je die oud-leerlingen toch niet voor verantwoordelijk houden?
Nee, dat zeg ik ook beslist niet. Zij zijn alleen verantwoordelijk voor een eerlijke weergave van de gebeurtenissen, en voor een juist proces: eerst de 'beklaagde' confronteren met je verhaal. Volgens mij is dat hier ook gebeurd, en heeft het feit dat de school geen excuses aanbood, ertoe geleid dat het naar buiten kwam.
Plaats reactie