Erdee

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Charles schreef: Ik vind dat zo'n domme, tenenkrommende reactie dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Alsof die hele kwestie komt door falende bestuurders. Het gaat over de machten en geestelijke boosheden in de lucht.
De schoolleiding heeft onvoldoende toezicht gehouden op de bescherming van kwetsbare leerlingen. Als het RD daarover pas zou publiceren na instemming van bestuurders van organisaties, dan kan het RD beter sluiten.

In deze hele kwestie gaat het dus niet over standpunten en ideeën over homoseksualiteit, het gaat erom hoe een school invulling geeft aan de zorgplicht.

Los gezien daarvan, ik vind het al heel dubieus dat de school ouders op basis van hearsay informeert over zaken die niet in context van school hebben plaatsgevonden.

Ik vond de artikelen eerlijk gezegd ook wat vaag. Er zitten heel wat gaten in het verhaal in de krant. Dat lijkt misschien ook wel zo doordat het feiten relaas niet echt systematisch is opgebouwd. En niet alles gezegd wordt. Wat mij ook wat verbazing geeft of eigenlijk argwanend maakt is het feit dat meisje zegt het is geen wraak maar als er sorry was gezegd dan..., ik heb (nu)volledig dezelfde visie als school op homoseksualiteit etc, dan was ik niet naar de krant gestapt. Dat ze zegt school mag het zondig vinden. Etc. En dan juist naar de (seculiere)krant stapt met dit onderwerp waarvan je op voorhand kan weten dat het zo uitpakt als nu. ( terwijl ze student is, en wat mij betreft dan wel redelijk niveau van intelligentie zal hebben en kan weten hoe de buitenwereld hier als aasgieren zullen opspringen) . Ze ook zelf zegt het gesprek pas aan te gaan weer als therapie is afgerond, maar ondertussen wel een heel spektakel over zich afroept door naar de krant te stappen... als er geen homoseksualiteit mee gemoeid was, was het lang niet zo interessant voor de krant geweest. Of zijn dat onterechte gedachten?
Daarnaast gaat het mij, wij weten niet alle ins en outs, (kan ook niet want dan maakt de vertrouwenspersoon de fout dat hij of zij niet te vertrouwen is met vertrouwelijke info) school falende zorg in de schoenen te schuiven. Waarmee ik niet wil zeggen dat school geen steken heeft of laat vallen. Maar wees ook reëel.
Veel dingen gebeuren onder tijdsdruk. School gaat op werkweek. Terecht lijkt me dat school ze niet in 1 gezin gaat stoppen. Er gaan zorgwekkende signalen rond. Die komen normaal gesproken ook niet uit de lucht vallen. En ook staan de losse zaken met elkaar in verbinding. Natuurlijk gaat niemand zeggen dat ze met bepaalde zaken te doen hebben. En toe maar... er gaat heel wat meer rond op een school met pubers. Ga er maar aan staan.

Tegelijkertijd worden er op iedere school (soms achteraf) ernstige fouten gemaakt. Openbaar, reformatorisch of wat dan ook. Daar zijn we niet anders in. Mag eerlijk onder de loep worden genomen. Maar juist wordt het nu aan dit thema gekoppeld. Dat is op zijn minst wel zorgwekkend. Denken we nu echt dat men zal rusten voordat iedereen positief zal staan tegenover samenlevingsvormen die de Heere afwijst?

Verder kan je het positief proberen te duiden dat krant dit doet. Ik weet niet zeker of dat helemaal terecht is. Juist omdat het RD echt niet onafhankelijk is. Overal lopen wel weer lijntjes.. Bestuurders, dominees en wat dan nog. Met dubbele petten. En die (soms )daardoor meer ins en outs weten dan de ander.
Gaat de krant bij andere onderwerpen ook vooraf research doen voordat er een uitspraak is? Ik weet het niet hoor.

En verder lijkt het erop dat school een terecht punt heeft wat betreft inspectieverslag en zorgvuldigheid. De rechter zal beslissen of dat terecht is.

Is er op school, welke school dan ook, altijd een veilig klimaat? Het moet wel het streven zijn. Zeker. Maar het is m.i. een utopie. Wbt scheldwoorden. Tuurlijk mag dat niet geaccepteerd worden. Maar denk je nu echt dat iedere docent altijd alles hoort? Dat iedere docent de autoriteit of gezag heeft hier daadkrachtig op te reageren? En dat iedere leerling er op dezelfde manier mee omgaat? Dat scholen, welke dan ook, zicht hebben wat er digitaal afspeelt? Ook al doen ze, ook Gomarus, er hun best voor?


Denk je dat op een school waar het grote merendeel een allochtone afkomst heeft met een cultuur die niets moeten hebben van Onderwerpen als homoseksualiteit de sfeer anders is? Misschien zelfs nog wel heftiger. Waar wapengebruik aan de orde van de dag is. Maar zolang de refoschool homoseksualiteit met de samenlevingsvormen afwijst is dat het heikele punt. En de rest bijzaak. Vrees ik. Komen die scholen die ik beschreef ook zo in het nieuws rondom zgn falend zorgplicht?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Charles schreef:Iedereen kan alles schrijven alleen de Gomarus kan niet alles zeggen in kader van privacy. Het is allemaal niet zo simpel. En zo zie je dat het artikel van het RD weinig toevoegt.
De vraag is nu juist of de privacy de Gomarus vereist om terughoudend te zijn of dat een beroep op de privacy juist goed uitkomt.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Charles schreef:Iedereen kan alles schrijven alleen de Gomarus kan niet alles zeggen in kader van privacy. Het is allemaal niet zo simpel. En zo zie je dat het artikel van het RD weinig toevoegt.
De vraag is nu juist of de privacy de Gomarus vereist om terughoudend te zijn of dat een beroep op de privacy juist goed uitkomt.

Het eerste... lijkt mij. En misschien zelfs niet alleen om privacy maar ook uit naasteliefde? Is het voor ons nodig om nu al voordat er überhaupt iets openbaar is gemaakt alles te weten? Zou het de betrokkenen helpen als we alles nu wisten? En ga jij ervan uit dat alle betrokkenen alles aan jou vertellen via de kranten? En daarom ook dat een artikel vooraf niets toevoegt. Alleen maar suggesties oproept die misschien onnodig schadelijk zijn. Het staat een krant vrij ergens over te berichten. Het blijft een vraag of dat altijd verstandig is.
Het is wat anders als er een uitspraak is en zaken openbaar zijn gemaakt, denk ik. Of dat nu positief of beschamend is.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Dodo »

Dat is op zich een interessant vraagstuk. Moet een krant als het RD een stuk schrijven over een misstand in de gezindte die ze op het spoor zijn gekomen? Of beter zwijgen en wachten tot het eventueel langs andere wegen openbaar komt? Moet een krant de klokkenluider zijn?

In onderhavig geval vind ik het heel belangrijk dat er recht gedaan wordt aan homo-jongeren op refoscholen, die zich niet veilig voelen en kennelijk is daar wel reden voor.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Dodo schreef:Dat is op zich een interessant vraagstuk. Moet een krant als het RD een stuk schrijven over een misstand in de gezindte die ze op het spoor zijn gekomen? Of beter zwijgen en wachten tot het eventueel langs andere wegen openbaar komt? Moet een krant de klokkenluider zijn?

In onderhavig geval vind ik het heel belangrijk dat er recht gedaan wordt aan homo-jongeren op refoscholen, die zich niet veilig voelen en kennelijk is daar wel reden voor.
Maar in dit geval moeten we dus nu afwachten of het terecht is dat ze zich onveilig voelden. En dan blijft het om dat helder te krijgen bij alle betrokkenen een lastig dingetje. Een vertrouwenspersoon kan en mag niet zomaar alles openbaar maken. Anders komt er nooit iemand meer bij zo'n iemand. Dus de beide partijen zijn niet gelijkwaardig aan zet bij een krantenartikel. Bij een rechter wel. Hoop ik. En daar draait nu juist ook dat inspectieverslag om. Gomarus zegt in feite er wordt geen recht aan het geheel gedaan. En daarom ook als na uitspraak blijkt dat zaken echt fout zijn. Tuurlijk moet het dan eerlijk bericht worden.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 06 sep 2021, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Erdee

Bericht door Thea »

Wat is las in het verslag was, dat twee leerlingen van hetzelfde geslacht min op meer openbaar een relatie hadden op school. M.i. heel terecht dat school dan een grens trekt. "Dat mag niet op deze school". En dat ouders hierin betrokken worden, lijkt me ook heel terecht op deze leeftijd.....
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Thea schreef:Wat is las in het verslag was, dat twee leerlingen van hetzelfde geslacht min op meer openbaar een relatie hadden op school. M.i. heel terecht dat school dan een grens trekt. "Dat mag niet op deze school". En dat ouders hierin betrokken worden, lijkt me ook heel terecht op deze leeftijd.....
Inderdaad. Alleen is de vraag of de wijze waarop goed is geweest. (Opsluiten etc.) En of de school wel voldoende veilig is voor jongeren die hiermee worstelen. Waar uiteraard bij mij de vraag naar boven komt, los van het feit of men pedagogisch juist handelt. Een school ook nog ruimte krijgt om bovenstaande zaken af te wijzen. Relaties etc. Of dat een voldoende veilig klimaat impliceert dat je hier niets van mag vinden.
Ook is nu bij de rechter vooral de vraag. Is het inspectieverslag eerlijk? Of laat men bepaalde dingen liggen om maar aan te tonen dat refoscholen bij voorbaat onveilig zijn als zij zich willen voegen naar Gods Woord.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Erdee

Bericht door helma »

Op social media zag ik dat oudklasgenoten de overtuiging hebben dat er suïcide gevaar was.
Het is een lastig verhaal...je zit als school en ouders vaak in een soort spagaat.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Dat bedoel ik nu met besluiten onder hoge druk. Opsluiten lijkt dan een besluit onder hoge druk. En inderdaad beter was als er een collega bij was gebleven. Maar nu wordt het gehangen aan geen veilig klimaat voor kinderen met deze worstelingen. En los van het feit of het waar is, wat op socialevmedia rond gaat. Dit zijn dingen die een vertrouwenspersoon niet zomaar in de media kan gooien.

Er lopen gewoon ook kinderen rond met brede problematiek. En dan is het zoeken naar de juiste weg. Ik kan en wil hier niet teveel zeggen. Soms lijkt het dat er voor een buitenstaander vreemd gehandeld wordt. Maar is het voor de betrokkenen de enige manier om helderheid te krijgen. Zij hebben niet alleen te maken met de desbetreffende leerling. Maar ook andere leerlingen. Gaat een kind later een ander spoor op. Zal het aangrijpen om te zeggen dat het verkeerd was. Het gaat echt niet het hele verhaal eerlijk aan de grote klok hangen. Als maar bewezen wordt dat de school onveilig is. Wat vreselijk onpedagogisch, wat heftig. Komt een kind tot rust of wat dan ook. Dan zal het eerder geneigd zijn om te zeggen. Ja ik was geen gemakkelijke. Het was heftig. En dit was de enige manier die bij mij werkte waardoor er hulp geboden kon worden aan mij.

Daarom ook het wat argwanend bij mij. Als in een artikel gezegd wordt. Ik sta achter standpunt school. Geen relaties. Er was bij mij niets aan de hand qua gedrag. Ik wil erover praten met school na therapie. Maar voor die tijd stap ik wel naar de krant. Terwijl ik kan weten dat de seculiere wereld erover gaat vallen vanwege het standpunt rondom homoseksualiteit.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef:Dat bedoel ik nu met besluiten onder hoge druk. Opsluiten lijkt dan een besluit onder hoge druk. En inderdaad beter was als er een collega bij was gebleven. Maar nu wordt het gehangen aan geen veilig klimaat voor kinderen met deze worstelingen. En los van het feit of het waar is, wat op sociale media rond gaat. Dit zijn dingen die een vertrouwenspersoon niet zomaar in de media kan gooien.
Dat laatste klopt, en tegelijkertijd is het ook een makkelijk excuus om het eigen handelen niet te verantwoorden. Vast staat is dat de school kinderen tegen hun wil heeft opgesloten en hen bewust of onbewust gedwongen heeft tot een coming out.
Daarom ook het wat argwanend bij mij. Als in een artikel gezegd wordt. Ik sta achter standpunt school. Geen relaties. Er was bij mij niets aan de hand qua gedrag. Ik wil erover praten met school na therapie. Maar voor die tijd stap ik wel naar de krant. Terwijl ik kan weten dat de seculiere wereld erover gaat vallen vanwege het standpunt rondom homoseksualiteit.
Het verwondert me dat hier vooral wordt gekeken naar het gedrag van de jongeren en dat het handelen van de school weinig aanleiding geeft tot, op zijn minst, verbazing.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Lilian1975 schreef:Dat bedoel ik nu met besluiten onder hoge druk. Opsluiten lijkt dan een besluit onder hoge druk. En inderdaad beter was als er een collega bij was gebleven. Maar nu wordt het gehangen aan geen veilig klimaat voor kinderen met deze worstelingen. En los van het feit of het waar is, wat op sociale media rond gaat. Dit zijn dingen die een vertrouwenspersoon niet zomaar in de media kan gooien.
Ambtenaar schreef: Dat laatste klopt, en tegelijkertijd is het ook een makkelijk excuus om het eigen handelen niet te verantwoorden. Vast staat is dat de school kinderen tegen hun wil heeft opgesloten en hen bewust of onbewust gedwongen heeft tot een coming out.
Lilian1975 schreef:
Dat staat dus niet vast
Zeker als waar is Dat er veel meer aan de hand was. En dat dat de reden was dat ouders opgeroepen werden. Als ze dan ook openlijk een relatie hebben op school is er weinig gedwongen door school ivm coming out. Want dat hebben ze zelf al gedaan, als het waar is, door openlijk een relatie aan te gaan op school. Tussen leerlingen die ook weer verbonden zijn met de kerk en gezin etc. M.a w. Je weet dat het dan ook bij je ouders bekend wordt.
Lilian1975 schreef: Daarom ook het wat argwanend bij mij. Als in een artikel gezegd wordt. Ik sta achter standpunt school. Geen relaties. Er was bij mij niets aan de hand qua gedrag. Ik wil erover praten met school na therapie. Maar voor die tijd stap ik wel naar de krant. Terwijl ik kan weten dat de seculiere wereld erover gaat vallen vanwege het standpunt rondom homoseksualiteit.
Ambtenaar schreef: Het verwondert me dat hier vooral wordt gekeken naar het gedrag van de jongeren en dat het handelen van de school weinig aanleiding geeft tot, op zijn minst, verbazing.
Nee het is reactie op jouw postings. En als je goed leest zeg ik als het klopt, maar dat mag de rechter zeggen. Dat school niet goed gehandeld heeft mag of moet dat zeker gezegd worden. Maar mijn vraag is of deze zaak gediend is voor welke partij dan ook bij een feiten relaas in de krant waarbij een partij al niet alles kan zeggen voordat het door een rechter beoordeeld is.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 06 sep 2021, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:
Dodo schreef:Dat is op zich een interessant vraagstuk. Moet een krant als het RD een stuk schrijven over een misstand in de gezindte die ze op het spoor zijn gekomen? Of beter zwijgen en wachten tot het eventueel langs andere wegen openbaar komt? Moet een krant de klokkenluider zijn?

In onderhavig geval vind ik het heel belangrijk dat er recht gedaan wordt aan homo-jongeren op refoscholen, die zich niet veilig voelen en kennelijk is daar wel reden voor.
Maar in dit geval moeten we dus nu afwachten of het terecht is dat ze zich onveilig voelden. En dan blijft het om dat helder te krijgen bij alle betrokkenen een lastig dingetje. Een vertrouwenspersoon kan en mag niet zomaar alles openbaar maken. Anders komt er nooit iemand meer bij zo'n iemand. Dus de beide partijen zijn niet gelijkwaardig aan zet bij een krantenartikel. Bij een rechter wel. Hoop ik. En daar draait nu juist ook dat inspectieverslag om. Gomarus zegt in feite er wordt geen recht aan het geheel gedaan. En daarom ook als na uitspraak blijkt dat zaken echt fout zijn. Tuurlijk moet het dan eerlijk bericht worden.
Dat is natuurlijk overduidelijk. Als meerdere leerlingen zeggen dat leerkrachten lachen om homo-grappen en homofobe uitlatingen, dan is er iets grondig mis op zo'n school.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Het gaat erom of de school aan zorgplicht voldoet of heeft voldaan. Dat is de vraag. En de vraag bij de rechter is of de inspectie dat eerlijk en grondig heeft onderzocht
En wat betreft schelden. Het is afschuwelijk. Het gebeurt echt op Gomarus. Ik denk wel dagelijks met zoveel leerlingen. En zeker op een christelijke school is het heel erg als het gebeurt. Het zou niet zo mogen zijn. Het mag absoluut niet getolereerd worden. Toch blijkt hieruit ook dat ook in de harten van reformatorische christenen dezelfde zonden huist als daarbuiten. En ook is het zo dat niet alle leerlingen, docenten niet alleen in naam christenen zijn. Dat blijkt wel uit het gedrag.

Ook op de Willem de Zwijger of op het Daltoncollege of Melanchton of waar dan ook worden leerlingen uitgescholden met homo, ziektes en andere vreselijke dingen. Is dat goed? Nee. Moet het aangepakt worden? Tuurlijk. Maar ze zullen zich wbt het schelden net zo onveilig voelen op een Gomarus een Wartburg als op welke school dan ook. En dan zou dus iedere school aangepakt moeten worden. En ik weet dat er vele docenten zijn zelfs op Gomarus , die dit gedrag niet accepteren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

Lilian1975 schreef:Het gaat erom of de school aan zorgplicht voldoet of heeft voldaan. Dat is de vraag. En de vraag bij de rechter is of de inspectie dat eerlijk en grondig heeft onderzocht.
Nee, dat is de vraag helemaal niet. Die vraag is ook al direct te beantwoorden: inspectie heeft alleen naar de huidige situatie gekeken en niet deze zaak uit het verleden onderzocht.
De vraag bij de rechter gaat over de openbaarmaking van het inspectierapport.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:
Lilian1975 schreef:Het gaat erom of de school aan zorgplicht voldoet of heeft voldaan. Dat is de vraag. En de vraag bij de rechter is of de inspectie dat eerlijk en grondig heeft onderzocht.
Nee, dat is de vraag helemaal niet. Die vraag is ook al direct te beantwoorden: inspectie heeft alleen naar de huidige situatie gekeken en niet deze zaak uit het verleden onderzocht.
De vraag bij de rechter gaat over de openbaarmaking van het inspectierapport.
Dat bedoel ik ook met heeft voldaan. (Verleden) En ik had inderdaad begrepen dat dat niet gebeurt is door de inspectie volgens de school. En dat de rechter moet beoordelen of dat klopt.
Heb ik het zo helder?
Ben ik persoonlijk gelukkig met de sfeer die er heerst op school onder een groep leerlingen? Nee. We ervaren de gevolgen dagelijks in ons gezin. Maar ik weet ook dat het merendeel van de docenten en de leerlingen hier niet zo in staan. Dat hoe het een en ander ervaren wordt ook afhankelijk is van andere problematiek, karakter etc. En dat die problemen er zijn in onze maatschappij. En ze dus op welke school dan ook tegen deze problemen aanlopen.
Ben ik teleurgesteld in het reformatorisch onderwijs en wat er rondgaat. Ja. Maar dat ligt niet aan de school zelf. Dat ligt aan onze harten. En dan weet ik ook dat bepaalde dingen blijven tenzij er bekering is.

Tegelijkertijd vind ik ook dat als er verkeerd gehandeld is door een school, ook al was dat niet met kwade opzet, in het verleden een school daar excuses voor moet aanbieden. En ja daar ligt een zwak punt in onze gezindte...Toch ligt het verhaal blijkbaar veel genuanceerder dan nu door de media wordt gesuggereerd. En door de betrokkenen. En weten we met zijn allen ook waar dat aan ligt. Want als het was gegaan om iets anders dan iets wat te maken heeft met christelijk onderwijs en homoseksualiteit, was het verhaal niet zo interessant geweest voor de media. Had dat meisje ook naar school kunnen stappen na haar therapie zonder het in de media te gooien.
Plaats reactie