Erdee

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:Ik ben ook heel benieuwd naar het interview.
Bij de kop had ik wel wat vragen "Rust is voor ds. D. E. van de Kieft even niet lezen "

Zo lijkt het er op dat lezen een nieuwe wet geworden is.
Hoe verzin je het. ;)
Mooi interview inderdaad.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17257
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

Begrijpend lezen is gezien de reacties niet elke forummer gegeven. Rust is voor deze predikant even niet lezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Erdee

Bericht door Terri »

huisman schreef:Begrijpend lezen is gezien de reacties niet elke forummer gegeven. Rust is voor deze predikant even niet lezen.
Ik vraag me af of je de reacties wel goed interpreteer, over begrijpend lezen gesproken... :yahoo
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:Ik ben ook heel benieuwd naar het interview.
Bij de kop had ik wel wat vragen "Rust is voor ds. D. E. van de Kieft even niet lezen "

Zo lijkt het er op dat lezen een nieuwe wet geworden is.
Hoe verzin je het. ;)
Mooi interview inderdaad.
Ik kan me dat wel een beetje voorstellen. Niet vanuit mezelf, want ik lees zelf graag, het is voor mij ontspanning.
Maar als je meer een doener dan een lezer bent, en een hekel aan lezen hebt (één van onze kinderen heeft dat), en dan ook nog in de cultuur leeft van 'als God een mens bekeert, krijg je een liefde tot lezen', dan kan het wel eens moeilijk zijn.
Dan ben je blij als je in een bepaalde periode, bijvoorbeeld de zomer, even niets hoeft te lezen. Zelfs de Saambinder verschijnt minder frequent (dacht ik). ;)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Erdee

Bericht door Posthoorn »

Ja, dat zou zo maar op ds. Van de Kieft van toepassing kunnen zijn. Omdat hij ook niet veel boeken heeft 'uit' gelezen. Van mij mag hij boekenvrij hebben. :)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erdee

Bericht door Herman »

Als je heerlijk van de natuur en de stilte kunt genieten, dan lees je het boek van je eigen waarneming. Ik ben jaloers op mensen met die kwaliteiten.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Erdee

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Als je heerlijk van de natuur en de stilte kunt genieten, dan lees je het boek van je eigen waarneming. Ik ben jaloers op mensen met die kwaliteiten.
Ik zou willen aanvullen: je leest het boek van de wonderschone schepping, het boek van de seizoenen, het boek van Gods trouw en almacht, maar ook Zijn liefde voor het onderhouden van de kleinste organismen. Ondanks de gebrokenheid van de schepping, veroorzaakt door de mens.

(Zegt iemand die op een stoeltje zit te genieten van vlinders in de lavendel, een familie mussen onder het rieten dak, zwaluwen die de boel ondersch**ten, een koekoek die in de verte roept, een merel die het hoogste lied zingt en een paar duiven die elkaar nazitten in een boom… ik snap ds. vd Kieft wel :) )
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:Ik ben ook heel benieuwd naar het interview.
Bij de kop had ik wel wat vragen "Rust is voor ds. D. E. van de Kieft even niet lezen "

Zo lijkt het er op dat lezen een nieuwe wet geworden is.
Hoe verzin je het. ;)
Mooi interview inderdaad.
Ik kan me dat wel een beetje voorstellen. Niet vanuit mezelf, want ik lees zelf graag, het is voor mij ontspanning.
Maar als je meer een doener dan een lezer bent, en een hekel aan lezen hebt (één van onze kinderen heeft dat), en dan ook nog in de cultuur leeft van 'als God een mens bekeert, krijg je een liefde tot lezen', dan kan het wel eens moeilijk zijn.
Dan ben je blij als je in een bepaalde periode, bijvoorbeeld de zomer, even niets hoeft te lezen. Zelfs de Saambinder verschijnt minder frequent (dacht ik). ;)

Helemaal eens. De 'lees drijvers' brengen sommige doeners in de duisternis.
Ze voelen zich schuldig omdat ze lezen niet lang volhouden.

En ik ben er vast van overtuigd dat meditatief verblijven in en leren van Gods Schepping net zo leerzaam en aan God verbindend kan zijn als het lezen van een goed boek.

Dus Ds vd Kieft, als u al dan niet vermoeiend meeleest, gooi de boeken aan de kant en trek lekker de natuur in, waar uw hart ligt ;)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23813
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erdee

Bericht door refo »

De natuur levert niet veel op, als deze niet gelezen wordt met de bril van de Schriftuur.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

refo schreef:De natuur levert niet veel op, als deze niet gelezen wordt met de bril van de Schriftuur.
Dat geldt andersom uiteraard ook.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef: Dus Ds vd Kieft, als u al dan niet vermoeiend meeleest, gooi de boeken aan de kant en trek lekker de natuur in, waar uw hart ligt ;)
Jazeker, helemaal eens hoor. Als je niet van lezen houdt, moet je zeker geen e-reader kopen. Dat was maar een grapje. Dan kan je beter je tijd in andere dingen investeren, die je wel leuk vindt.
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bertiel »

Prachtig gesprek met de oud zendelinge in het rd van hedenmorgen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Erdee

Bericht door Job »

Ik stel me zo voor dat het RD een grabbelton op de redactie heeft staan met onderwerpen en artikelen voor als ze een pagina niet vol krijgen.

Dit keer was gegrabbeld: "neuspeuteren".
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Job schreef:Ik stel me zo voor dat het RD een grabbelton op de redactie heeft staan met onderwerpen en artikelen voor als ze een pagina niet vol krijgen.

Dit keer was gegrabbeld: "neuspeuteren".
Haha, echt een komkommertijdartikel ja. Ranzig.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Job schreef:Ik stel me zo voor dat het RD een grabbelton op de redactie heeft staan met onderwerpen en artikelen voor als ze een pagina niet vol krijgen.

Dit keer was gegrabbeld: "neuspeuteren".
Haha, echt een komkommertijdartikel ja. Ranzig.
Ik kan het artikel nergens vinden. Waar staat het?
Plaats reactie