Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door parsifal »

Goed statistisch onderzoek is hier moeilijk. De thuisonderwijzers die Helma en Huisman kennen doen dit waarschijnlijk vanuit religieuze overtuiging. Ik ken alleen mensen die tijdelijk voor thuisonderwijs kiezen omdat een van de ouders (in alle gevallen die ik ken de vader) voor universitair werk een half jaar of jaar in het buitenland verblijven en de andere ouder die al een onderwijsbevoegdheid heeft en jaren ervaring als leerkracht, meegaat. Dit is geen representatieve groep.

Het onderzoek wat aangehaald wordt haalt veel informatie uit Noord-Amerika en het onderwijssysteem is daar wel wat anders dan in Nederland.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Het kan best dat bepaalde kinderen voor gaan lopen op de lesstof bij thuisonderwijs. Ik denk eerlijk gezegd dat dat bij onze kinderen ook zo zou zijn.
Het bezwaar dat ik tegen thuisonderwijs heb is dat een school meer doet dan lesstof overdragen. Je leert in groepsverband dingen doen, rekening houden met elkaar en werken met kinderen die een andere achtergrond hebben, maar ook omgaan met conflict situaties.
Daarbij heb ik de indruk bij deze moeder dat zij haar kinderen graag voor zichzelf houdt en dat vind ik schadelijk voor het kind
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

merel schreef:Het kan best dat bepaalde kinderen voor gaan lopen op de lesstof bij thuisonderwijs. Ik denk eerlijk gezegd dat dat bij onze kinderen ook zo zou zijn.
Het bezwaar dat ik tegen thuisonderwijs heb is dat een school meer doet dan lesstof overdragen. Je leert in groepsverband dingen doen, rekening houden met elkaar en werken met kinderen die een andere achtergrond hebben, maar ook omgaan met conflict situaties.
Daarbij heb ik de indruk bij deze moeder dat zij haar kinderen graag voor zichzelf houdt en dat vind ik schadelijk voor het kind
Het is jammer dat ze het zo in het extreme trekt. Ze maakt het zichzelf wel extra moeilijk zo.
Ik heb veel bewondering dat zij als jonge vrouw tegen de stroom van de tijdgeest in durft te gaan.
Maar misschien komt ze tot het inzicht dat het toch beter is als haar kindertjes naar school gaan.
Dat is echt veel beter voor hun algehele ontwikkeling.

Zelfs in het kinderziekenhuis gaan de kinderen, desnoods met bed en al, naar de interne school. Ze zitten daar in de klas in een rolstoel, of met een infuuspaal, maar het ritme van naar school gaan wordt zo veel mogelijk gehandhaafd.
Kinderen die langdurig thuis zijn kunnen met het e-learnng systeem toch contact houden met hun klasgenoten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:Het kan best dat bepaalde kinderen voor gaan lopen op de lesstof bij thuisonderwijs. Ik denk eerlijk gezegd dat dat bij onze kinderen ook zo zou zijn.
Het bezwaar dat ik tegen thuisonderwijs heb is dat een school meer doet dan lesstof overdragen. Je leert in groepsverband dingen doen, rekening houden met elkaar en werken met kinderen die een andere achtergrond hebben, maar ook omgaan met conflict situaties.
Daarbij heb ik de indruk bij deze moeder dat zij haar kinderen graag voor zichzelf houdt en dat vind ik schadelijk voor het kind
Daar heb je zeker een punt. Maar dan nog is het zo dat daar vaak ook mogelijkheden voor gezocht worden. Gezamenlijke activiteiten bijv. Vaak zijn er contacten onderling. En in het geval van schippers, bezoeken ze (vaak) walscholen. Indien mogelijk.
Verder moeten we niet doen ( we weten in feite niets over de achtergrond, zomaar thuisonderwijs geven gaat ook niet) alsof ze op een hutje op de hei zitten. Ook thuisonderwijs kent school ritme.
Het grappige is als je kijkt bij het jonge kind naar de observaties zoals Kijk , ook sociaal en emotioneel, valt deze groep schipperskinderen niet uit de boot.
En naast positieve dingen komen ook veel negatieve dingen binnen bij niet thuisonderwijs. Het ene kind is daar gevoeliger voor dan het andere.
Maar ik weet nog toen ze jonger waren.(klein dingetje hoor) We probeerden ze bij te brengen optijd ergens te zijn je aan afspraken te houden. Op school werd hier toch minder consequent mee omgegaan, softer soms. Gevolg. Jij kan op je hoofd staan. Maar ze doen het echt niet meer.
Het oeveloos redeneren, in discussie gaan, gewoon een goede luisterhouding. ( iemand aankijken, niet onderuitgezakt etc.) als een gezagdrager om stilte vraagt gelijk luisteren... een gezagdrager, docent respectvol benaderen ongeacht of jij het zinvol vindt... . De hele manier van omgaan hiermee is veranderd binnen onderwijs (vaak). Of het allemaal zo positief is? En wat doet het met onderwijskwaliteit? Ik zeg het misschien wat erg zwart. Maar heel positief is het ook allemaal niet.

En had js vroeger nog veel sociale contacten na schooltijd als je de reguliere school bezocht. .. Als ik kijk naar onze pubers.dan zijn het vaak contacten nu via sociale media. Verjaardagen met klasgenoten. Het wordt steeds minder. Echt leren luisteren naar elkaar.
En juist een (groot? ) deel van thuisonderwijs mensen gaan hier heel bewust mee om.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Nu ben ik ook niet lyrisch over de basisschool, dat zeker niet. Toch denk ik dat kinderen daar leren dat het niet altijd zo gaat als zij het willen en dus ook de vakken, opdrachten waarbij geen zin in hebben. Net zoals je later op je werk moet doen, waar het ook regelmatig een gekonkel is, maar waar je je ook staande moet houden. Deze keuzes maken leer je in het klein op school. Ik vraag mij echt af of deze 3 kinderen later kunnen functioneren in de maatschappij.

@ Mara ik heb er niets op tegen als het een tijdelijke oplossing is en dan kan het zeker goed zijn voor een kind.

Wat mij wel opvalt, ook aan deze vrouw, is dat zij zegt dat het beter voor het kind is dat zij thuisblijft. Ik betwijfel dat, zoals jullie wel weten. Wat ik veel om mij heen zie, is dat de keuze om te stoppen met werken vooral beter is voor de moeder en niet voor het kind. Dat geeft niet, maar doe het niet anders voorkomen
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:Nu ben ik ook niet lyrisch over de basisschool, dat zeker niet. Toch denk ik dat kinderen daar leren dat het niet altijd zo gaat als zij het willen en dus ook de vakken, opdrachten waarbij geen zin in hebben. Net zoals je later op je werk moet doen, waar het ook regelmatig een gekonkel is, maar waar je je ook staande moet houden. Deze keuzes maken leer je in het klein op school. Ik vraag mij echt af of deze 3 kinderen later kunnen functioneren in de maatschappij
En bij thuisonderwijs hoef je nooit iets te doen wat je geen zin in hebt? En de huidige onderwijsvormen gaan vaak ( en weer heus niet overal) uit van een kind is bijv. betrokken als het de taak zelf gekozen heeft. Leerkrachten die een kind vaak niet echt kennen. Daar kom je wel achter als je een kind met extra zorgbehoeften hebt. Maar wel vergaande conclusies eraan verbinden. Met het gevolg zelfvervullende profetie.

Het onderwijs moet leuk zijn. Kinderen die leren alleen gemotiveerd te zijn als het leuk is.

Naast heus de goeie aspecten zit er ook iets in wat echt niet positief is. En zo zijn er meer voorbeelden.


En zou het misschien zelfs zo zijn dat de lesgever thuis heel wat opvoedkundige vaardigheden in de praktijk toepast, ( en ja, ook daar zullen dingen mis gaan, soms) meer en intensiever met opv. bezig is als je kind op school zit en beiden ouders werken? Kind daarna nog overal en nergens is? (OPVANG)Dus ouders hun kind in feite op een schooldag maar een paar uurtjes zien. En na een intensieve werkdag ook niet op hun best zijn? En dan tot daadwerkelijk opvoeden kunnen komen en in die tijd ook nog een deel van huishouden moeten doen?

Zoals regulier onderwijs niet zwart wit is, is het ook niet met thuisonderwijs. Tegelijkertijd doe je veel schippersgezinnen, zendingsgezinnen, mensen die door omstandigheden tijdelijk in buitenland verblijven, tekort. Vind ik.



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

De mensen die ik ken net thuisonderwijs vallen niet in de categorieën die jij noemt, maar geven dit onderwijs om religieuze redenen. Ik zie nu al dat hun kinderen het later niet gaan redden. Obderwijstechnisch zal het best in orde zijn, maar de rest duidelijk niet.

En qua opvang vraag ik mij toch af waarom het idee blijft bestaan dat ouders kun kinderen niet zien en snauwen en grauwen als zij het kind ophalen. Bizar!
Daarnaast hebben niet alle werkende ouders opvang nodig. Mijn man werkt 40 uur, ik 28 uur en wij hebben geen opvang, doen alles zelf, ook inde vakanies
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:De mensen die ik ken net thuisonderwijs vallen niet in de categorieën die jij noemt, maar geven dit onderwijs om religieuze redenen. Ik zie nu al dat hun kinderen het later niet gaan redden. Obderwijstechnisch zal het best in orde zijn, maar de rest duidelijk niet.

En qua opvang vraag ik mij toch af waarom het idee blijft bestaan dat ouders kun kinderen niet zien en snauwen en grauwen als zij het kind ophalen. Bizar!
Daarnaast hebben niet alle werkende ouders opvang nodig. Mijn man werkt 40 uur, ik 28 uur en wij hebben geen opvang, doen alles zelf, ook inde vakanies
Ok, toen de kinderen jong waren was ik thuis. Later ben ik weer een beetje gaan werken.

Toen ik nog werkte had ik geen energie om s avonds om te gaan met de grillen van een kind dat door medicijngebruik ontstond.
En toen ik uiteindelijk in een burn-out raakte, bleek dat veel meer te spelen. En dus niet alleen bij mensen waar er meer aan de hand is met hun kind. Er lopen heel wat mensen op hun tenen.

En dan hadden wij het nog zo geregeld dat er altijd iemand van ons thuis was.

Ik zag het zelf terug bij kinderen in de klas. Hoorde het terug in gesprekken met ouders. ( heb zelfs meegemaakt, kind ziek, hoge koorts. Maar niemand kon het ophalen). Ouders die nergens tijd voor hadden. ( dat speelde al begin van de jaren 2000)
Ik zie het in mijn omgeving. Maar ik weet dat dit een vruchtloze discussie is. En ga hem niet (opnieuw) aan.

Wbt de hoeveelheid kinderen die in ned naar naschoolse opvang gaan. Kan je concluderen dat het een grote groep is. Die hun kinderen na 18.00 pas weer zien. Daarna nog naar de sport moeten. Etc. Voor 8.00 uur S ochtends ze wegbrengen. Dus tel uit hoeveel je ze dan nog ziet op een dag. Na een lange werkdag.

Verder heb jij een andere doelgroep op het oog als ik. En heel eerlijk gezegd heb ik steeds meer begrip gekregen voor mensen die uit onvrede met het onderwijs deze keus hebben gemaakt. Ik durfde het niet.

En ook vraag ik mij ook af om hoeveel gezinnen het gaat die puur alleen daarom (religieuze reden) dat doen op de totale hoeveelheid van thuisonderwijs . En of dat in verhouding staat om zulke grote uitspraken te doen.



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

[quote="Lilian1975"

Toen ik nog werkte had ik geen energie om s avonds om te gaan met de grillen van een kind dat door medicijngebruik ontstond.
En toen ik uiteindelijk in een burn-out raakte, bleek dat veel meer te spelen. En dus niet alleen bij mensen waar er meer aan de hand is met hun kind. Er lopen heel wat mensen op hun tenen.

En dan hadden wij het nog zo geregeld dat er altijd iemand van ons thuis was.

Ik zag het zelf terug bij kinderen in de klas. Hoorde het terug in gesprekken met ouders. ( heb zelfs meegemaakt, kind ziek, hoge koorts. Maar niemand kon het ophalen). Ouders die nergens tijd voor hadden. ( dat speelde al begin van de jaren 2000)
Ik zie het in mijn omgeving. Maar ik weet dat dit een vruchtloze discussie is. En ga hem niet (opnieuw) aan.

Wbt de hoeveelheid kinderen die in ned naar naschoolse opvang gaan. Kan je concluderen dat het een grote groep is. Die hun kinderen na 18.00 pas weer zien. Daarna nog naar de sport moeten. Etc. Voor 8.00 uur S ochtends ze wegbrengen. Dus tel uit hoeveel je ze dan nog ziet op een dag. Na een lange werkdag.

Verder heb jij een andere doelgroep op het oog als ik. En heel eerlijk gezegd heb ik steeds meer begrip gekregen voor mensen die uit onvrede met het onderwijs deze keus hebben gemaakt. Ik durfde het niet.

En ook vraag ik mij ook af om hoeveel gezinnen het gaat die puur alleen daarom (religieuze reden) dat doen op de totale hoeveelheid van thuisonderwijs . En of dat in verhouding staat om zulke grote uitspraken te doen.

[/quote]

Natuurlijk zijn die gezinnen er wel waar de ouders gaan voor carrière en beiden 5 dagen in de week werken. Mijn dochter heeft gistermiddag bij een meisje gespeeld die 5 dagen in de week bso, voorschoolseopvang en oppas heeft. De voormalig bazin van mijn man deed dat op dezelfde wijze, maar dat zijn wel de uitzonderingen. Nederland is niet voor niets kampioen deeltijdwerken ;) .

@ energie
Jij geeft aan dat jij geen energie meer had na je werk. Ik zie dat meer op mij heen van vrouwen in het onderwijs. Of dat de maken heeft met karakterstructuren van de betreffende vrouwen of de werkdruk in het onderwijs laat ik in het midden. Bij mijn collega's ( die voor het merendeel 32 uur blijven werken nadat zij kinderen hebben gekregen, herken ik dat ook niet. Ik denk daarnaast als je met een klein contract werken deze druk en tekort aan energie al steeds voelde, je dit met volledig thuis onderwijs van je eigen kinderen nog meer zal voelen

@ opvang en vroeg wegbrengen
Inderdaad gaat een groot deel van de kinderen naar de opvang. Het merendeel gaat niet elke dag en dan ook nog vaak max 2 uurtjes na schooltijd.
Wij brengen de kinderen ook altijd vroeg weg naar school. Meestal zitten wij rond 7.45 uur op de fiets en zijn wij een half uurtje later op school. Dan kunnen wij gelijk door naar ons werk. Ik zie niet in waarom dat bezwaarlijk zou moeten zijn.

Natuurlijk zijn er veel dingen op scholen die niet goed gaan. Ik kan mij ook ergeren aan de prestatiedruk bij bij kleuters en de feminisering van het onderwijs etc. etc. Toch denk ik dat de voordelen van het onderwijs groter zijn. Later zal je in je werk ook tegen dingen aanlopen die je graag anders zou zien, kunnen ze daar nu al aan wennen.
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

[quote="Lilian1975"

Toen ik nog werkte had ik geen energie om s avonds om te gaan met de grillen van een kind dat door medicijngebruik ontstond.
En toen ik uiteindelijk in een burn-out raakte, bleek dat veel meer te spelen. En dus niet alleen bij mensen waar er meer aan de hand is met hun kind. Er lopen heel wat mensen op hun tenen.

En dan hadden wij het nog zo geregeld dat er altijd iemand van ons thuis was.

Ik zag het zelf terug bij kinderen in de klas. Hoorde het terug in gesprekken met ouders. ( heb zelfs meegemaakt, kind ziek, hoge koorts. Maar niemand kon het ophalen). Ouders die nergens tijd voor hadden. ( dat speelde al begin van de jaren 2000)
Ik zie het in mijn omgeving. Maar ik weet dat dit een vruchtloze discussie is. En ga hem niet (opnieuw) aan.

Wbt de hoeveelheid kinderen die in ned naar naschoolse opvang gaan. Kan je concluderen dat het een grote groep is. Die hun kinderen na 18.00 pas weer zien. Daarna nog naar de sport moeten. Etc. Voor 8.00 uur S ochtends ze wegbrengen. Dus tel uit hoeveel je ze dan nog ziet op een dag. Na een lange werkdag.

Verder heb jij een andere doelgroep op het oog als ik. En heel eerlijk gezegd heb ik steeds meer begrip gekregen voor mensen die uit onvrede met het onderwijs deze keus hebben gemaakt. Ik durfde het niet.

En ook vraag ik mij ook af om hoeveel gezinnen het gaat die puur alleen daarom (religieuze reden) dat doen op de totale hoeveelheid van thuisonderwijs . En of dat in verhouding staat om zulke grote uitspraken te doen.

[/quote]

Natuurlijk zijn die gezinnen er wel waar de ouders gaan voor carrière en beiden 5 dagen in de week werken. Mijn dochter heeft gistermiddag bij een meisje gespeeld die 5 dagen in de week bso, voorschoolseopvang en oppas heeft. De voormalig bazin van mijn man deed dat op dezelfde wijze, maar dat zijn wel de uitzonderingen. Nederland is niet voor niets kampioen deeltijdwerken ;) .

@ energie
Jij geeft aan dat jij geen energie meer had na je werk. Ik zie dat meer op mij heen van vrouwen in het onderwijs. Of dat de maken heeft met karakterstructuren van de betreffende vrouwen of de werkdruk in het onderwijs laat ik in het midden. Bij mijn collega's ( die voor het merendeel 32 uur blijven werken nadat zij kinderen hebben gekregen, herken ik dat ook niet. Ik denk daarnaast als je met een klein contract werken deze druk en tekort aan energie al steeds voelde, je dit met volledig thuis onderwijs van je eigen kinderen nog meer zal voelen

@ opvang en vroeg wegbrengen
Inderdaad gaat een groot deel van de kinderen naar de opvang. Het merendeel gaat niet elke dag en dan ook nog vaak max 2 uurtjes na schooltijd.
Wij brengen de kinderen ook altijd vroeg weg naar school. Meestal zitten wij rond 7.45 uur op de fiets en zijn wij een half uurtje later op school. Dan kunnen wij gelijk door naar ons werk. Ik zie niet in waarom dat bezwaarlijk zou moeten zijn.

Natuurlijk zijn er veel dingen op scholen die niet goed gaan. Ik kan mij ook ergeren aan de prestatiedruk bij kleuters en de feminisering van het onderwijs etc. etc. Toch denk ik dat de voordelen van het onderwijs groter zijn. Later zal je in je werk ook tegen dingen aanlopen die je graag anders zou zien, kunnen ze daar nu al aan wennen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Zita »

Op nos.nl werd gezegd: 'Baudet stelt de gelijkheid tussen man en vrouw ter discussie.' Waarom zouden mensen van mening zijn dat mannen en vrouwen gelijk zijn? Dat is toch een heel rare gedachte?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Ambtenaar »

Zita schreef:Op nos.nl werd gezegd: 'Baudet stelt de gelijkheid tussen man en vrouw ter discussie.' Waarom zouden mensen van mening zijn dat mannen en vrouwen gelijk zijn? Dat is toch een heel rare gedachte?
Mensen verwarren de termen gelijkheid en gelijkwaardigheid.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door parsifal »

Dit keer vind ik dat Baudet best een punt heeft. De overheid moet terughoudend zijn in de sturing ook richting een situatie waarin vrouwen onafhankelijker willen zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie